Tatrovky - zkušenosti s různými typy odpružení.
-
- Příspěvky: 1785
- Registrován: 19.09.2002 00:37
Příspěvek od Jakub Kozák » 12.05.2008 15:18
Tak povídejte - měchy, péra, tozní tyče? Co je nejlepší? Osobně můžu mluvit max. za péra a torzky, s měchama nemám najeto víc než 500 km... Na druhou stranu si dovedu představit, co to s autem dělá, něco vím z doslechu, tak se pochlubte
-
- Příspěvky: 24
- Registrován: 22.11.2004 18:18
Příspěvek od standa Šimral » 12.05.2008 15:18
Nazdárek lidičky tady Standa z Chodova věčný zastánce TatryK těm převráceným tatrám: Co vím, tak Ternna padli 2, jedna na severu Moravy tuším ve Frídku, ale nejsem si jistý a podle toho co vím od šéfa servisu přímo v Tatře, tak se v 90 snažil odbočit do pravého úhlu, přelítl tři pruhy a po opření bočně o vysoký obrubník padl.Zde ve Slaném byl zřejmě stejný problém, podotýkám zřejmě, nejsem jasnovidec a ve Slaném nikoho neznám, abych tam mohl zavolat a pokecat. Pokud je ta událost teď čerstvá tak přeji hlavně brzské uzdravení a plechy, ty zaplatí pojišťovna a pokud šla ta tatra přes boudu, tak dopadla co se týče crash testu dobře.Nechci komukoliv sahat do svědomí, ale řidič je plně zodpovědný za jízdu k zásahu, Ternnovka sedí na silnici jako přibitá. Zde bude problém v tom, že má přebytek výkonu a proto všechny své strojníky vedu k tomu, že nemusí jezdit jako blázni. Když potřebují tak to auto jede, nemusí projíždět zatáčky a křižovatky naplno, aby neztratili rychlost. Ternno je komfortem, silou a lehkostí ovládání už spíše osobák, ale má 16 tun.Co se týče odpružení: Staré tatry ať čtyřkolky nebo šestikolky měly svisle uložené měchy bez torzních stabilizátorů. Byl tu také rozdíl mezi čtyřkolkou s krátkou a dlouhou kabinou. Zde byl rozdíl v těžišti a u dlouhých kabin v náchylnosti na hořší dorovnávání bočních náklonů. Nejhorší jsou sebevražedné pokusy s 6x6 skrácenou na 4x4 - jízdní vlastnosti katastrofa. Teď k dnešní tatře:Chtěl jsem pro lepší názornost dát obrázky. ale nějak mi to nejde. Škoda1. Přední náprava 6x6 i 4x4 zkrutné tyče teleskopické tlumiče pérování.2 Zadní náprava(y): a) Listové pružiny bez lumičů - odklon kol 6st. 40min. b) Listové pružiny v kombinaci s měchy - oklon kol 1st. 40min. c) Pružiny King Frame - což je právě typ používaný u čtyřkolek Tatra které jsou doplněny teleskopickými tlumiči a příčným zkrutným stabilizátorem.Zde se jedná o vzduchový měch ve kterém je uložena vinutá pružina, takže základní pružení zajišťuje pružina a měch dorovnáná další zatížení. Další věcí je to, že jsou uloženy šikmo pod úhlem asi 35 st. nad centrální rourou, tudíž jsou mechanicky nepoškoditelné oproti předchozím typům a předpokládám že také déle vydrží pružina, která je z venčí drží.Tolik k pérováníStanda Chodov
-
- Příspěvky: 191
- Registrován: 15.06.2004 05:57
Příspěvek od lucky ducky » 12.05.2008 15:18
za vycerpavajici odpoved, ja osobne si myslim, ze pokud se priplete ve smyku obrubnik, je jedno, jestli to je Tatra, Scanie, Iveco, Mercedes nebo kdovico jeste. Stejne nebezpeci jsou utrzene krajnice nasich silnic. Moje zkusenosti s Tatrama (ne hasicskejma) jsou jenom ty nejlepsi. U nas na betonarce byly 4x Iveco Eurotrucker -8az9kubiku betonu(nahon pouze na dve zadni napravy) 1x Tatra 8x8-8kubiku a 3x Tatra 6x6- 5 kubiku. Merna hmotnost kubiku betonu je cca 2800kg a teziste techto aut je zatracene vysoko. Nicmene po asfaltu pri nejake zbesile betonazi litaly vsechny mixy 80-90 km/h bez problemu. Tatra 8x8 s listovymi pery vzadu - varianta 2b.podle Standy. Jakmile nevedla asfaltka az do diry, kde se betonovalo, tak standartne vyjizdela jako prvni T815 6x6 s lehkou zatezi a vyprostovacim lanem pro Iveca, ktery zvlaste po desti byly zcela mimo. Souhlasim s p. Kozakem, ze pokud se to s Tatrou umi, tak ji hned tak neco nezastavi. Meli jsme na betonarce i tahac T815 6x6 na balonech s mechama, ktery tahal jitrnici s cementem-muj nazor : silena olejnicka, ale neznicitelna. Ridic s ni jezdil radeji s plnym navesem, protoze naprazdno trochu plavala. Na zaver jenom - beton i voda je "zivej" naklad a podle toho se musi jezdit. Kdyz se na to zapomene, prusvih je na spadnuti. Preju klidny rok 2005 a zadny kotrmelce pres boudu.
-
- Příspěvky: 1785
- Registrován: 19.09.2002 00:37
Příspěvek od Jakub Kozák » 12.05.2008 15:18
Z vlastní zkušenosti musím říct, že rozdíl mezi odpružením listovými péry a torzními tyčemi je na konfortu jízdy docela dost poznat. T815 VVN 8x8 je oproti šestikole (ta má právě přední nápravu na torzkách) kostitřas. Na druhou stranu si na silnicích drží větší respekt
-
- Příspěvky: 13
- Registrován: 03.11.2003 16:50
Příspěvek od Emanuel Došlík » 12.05.2008 15:18
Frýdek Místek má obyč čtyřkolu tatru.(vyletěl z vyjetých kolejí na našich bezva silnicích a trefil zastávku) V té době kdy to převratili byly terna vystavní kusy. Dalši čtyřkoly akorat z jinou nástavbou má úo Karviná 4ks.
-
- Příspěvky: 142
- Registrován: 13.11.2004 11:25
- Bydliště: Zlín
Příspěvek od Tomáš Bártek » 12.05.2008 15:18
Musím potvrdit že v technice můžeme být v celosvětovém formátu na vozy značky Tatra opravdu pyšní. Jak jste již řekli málo co z terénních překážek dokáže tatrovku zastavit a má povětšinou i dobré jízdní vlastnosti to se projevilo i při misích Armády ČR v zahraničí kde udělaly vozy Tatra opravdu dobrou pověst a to dokazuje i např. zakoupení vozů do zahraničí (Indie, USA, SRN, ...).Myslím že na vozy Tatra můžeme být opravdu hrdí a být po mojem tak kupuju pro HZS ČR převážně vozy Tatra a ně nějaké Renaulty atd. Možná je to tím že jsem trochu vlastenec a možná máte jiný názor...
-
- Příspěvky: 1785
- Registrován: 19.09.2002 00:37
Příspěvek od Jakub Kozák » 12.05.2008 15:18
V misích jsme taky vyprášili amíky s našima vetřieskama... Když se nám vysmívali, při jejich prvním spatření, tak hned potom jim padaly čelisti, když naše "vejdy" projížděly kolem jejich aut, které byly po nápravy v písku. Nehledě na to, že to jede bez vody (motor Tatra )
-
- Příspěvky: 24
- Registrován: 22.11.2004 18:18
Příspěvek od standa Šimral » 12.05.2008 15:18
Ahojky kluci.Jsem moc rád, že takových vlasteneckých nadšenců pro Tatru jako já je více. Strašně mě štve, když pořád každý srovnává Tatru před 20 lety s dnešní technikou a Ternno viděl tak na veletrhu, nebo na obrázku. Státní zakázky pokud to jde by měla vyřizovat česká firma, protože určitě takových 30% se vrátí do rozpočtu, DPH, daně z platů zaměstnanců, daně ze zisku podniku atd. Každý kdo tyto jednoduché počty nechápe, nemá na řídících místech ve státní správě co dělat. Pořád melou o tom, že je Tatra nestabilní a čí je to vina, zase jen našich pánů poslanců a senátorů a státních zaměstnamců, kteří si potřebují stavět pomníky na cizích podvozcích.Ahojky a Tatře zdar. Standa
-
- Příspěvky: 1
- Registrován: 01.01.2010 01:01
Příspěvek od Pepik Brabec » 12.05.2008 15:18
Máte někdo zkušenosti s vlastnostmi a chováním tahače podvalníků T815 TP 6x6? Chtěli bychom na tomto podvozku postavit CAS s nástavbou obdobnou jako má Liazka, jen s větší nádrží vodu (asi tak 4 - 5 kubíků). Toto auto má vpředu listová pera na dvojnápravě a zadek na měchách. Nikdy jsem s tím nejezdil, ale vybrali jsme si ten podvozek pro velkou užitečnou hmotnost a také proto, že je to jediný sériový civilní podvozek vyráběný s dvojkabinou. Co vy na to? je to dobrý nápad, nebo to raději nezkoušet? Jedná se mi o jízdní vlastnosti na silnici (jezdíme převážně v kopcovitém terénu s četnými zatáčkami) a v terénu (lesní, polní cesty k chatám a pod.) Díky za vaše názory. Pepík
-
- Příspěvky: 191
- Registrován: 15.06.2004 05:57
Příspěvek od lucky ducky » 12.05.2008 15:18
zcela presne receno,Stando. Porad jsme okouzleni necim z ciziny a neohlizime se po vlastnim pisecku. Ja osobne bych tezko snasel jezdit autem s kosoctvercem na cumaku. Nakladaky znam jenom z montazi radiostanic a GPS-recorderu, ale z hlediska dilenskeho zpracovani a elektroinstalace, kabelaze apod. si nedovedu predstavit, ze tyto trucky mohou jezdit i jinde nez po asfaltu. Napr. Iveco Eurotrucker se svym CML(centralni mozeklidstva)-plnym tenouckych dratku, ktery se po 5km jizdy na sotoline musi utrhnout sami od sebe. Do cigaretaku vedou dratky O.5mm2-jakpak asi snaseji permanentni zatez pripojenych spotrebicu az 6A ??? Podle meho nazoru je vetsina novych trucku projektovana stejne jako luxusni limuziny, ale o terenu to rozhodne neni. Nemam na mysli terenni podvozek, ale napr. plasty na zranitelnych mistech, celkova odolnost a mechanicka pevnost soucastek a agregatu. Nedavno jsem daval rdst. do Mana v.r. 2004, ktery v piskovne lehce sktrnul predkem o sutr - to bylo skody (naraznik se svetlem cca 25.tis., prachovka na poloose, plasty s podbehu, prace v autorizovanem servisu atd.). Jo, k tahaci navesu 6x6 muj nazor : balony do sucheho terenu zadny problem, ale v bahne to bude horsi. Zkuzte se zeptat nejakeho mixaka,napr. SKANSKA TRANSPORTBETON ma par mixu, ktery jezdej na techto podvozcich. Tam budou o chovani tehle aut v terenu vedet vic.
-
- Příspěvky: 33
- Registrován: 20.07.2003 22:48
-
- Příspěvky: 6
- Registrován: 03.03.2005 16:58
Příspěvek od Zdeněk Koutník » 12.05.2008 15:18
Nazdar všichni, prosím Vás o pomoc při hledání veškerých info okolo nových metod hašení skrze staveb.konstrukce. Mám info o Cobře a Piercing Nozzle, ale potřebuji sehnat ještě nějaké odkazy. Díky moc všem.
-
- Příspěvky: 1785
- Registrován: 19.09.2002 00:37
Příspěvek od Jakub Kozák » 12.05.2008 15:18
Podívej se - na tohle si třeba můžeš založit novou diskuzi. Ale práskat to do všech témat asi není zrovna moc vhodné, NETIQUETTE...
-
- Příspěvky: 148
- Registrován: 10.04.2005 19:58
- Kontaktovat uživatele:
Příspěvek od tatrablazen » 12.05.2008 15:18
tak podívej tohle je auto k určený na tahání těžkých podvalníků. to za 1. za 2. kabina je sice velká ale ložná plocha je malá navíc výše uložená , protože je pod ní navíják. tento tahač má za kabinou tři železobetonový závaží / většinou 2 zkrze dostupnost cívek / jedno váží zhruba 3 tuny takže když je vyhodíš máš 9 tun užitečné nosnosti. vzhledem k tomu že tam je naviják není z převodovky vývod na čerpadlo . možná by se dal vyměnit za nevuják konstrukčně nevim. převody jsou uzpůsobeny tak jak bývá u tahače zvykem tudíž do pomala. konstrukční rychlost je 75km/h ale běžně se jezdilo tak max. 60 - 65. dále to má malej rejd a díky vpředu namontovým listovým pérům je to skokan jako prase. zadek je na měchách , ale to nic nemění na to že v kabině to holt drncá. další nevýhodou je obytí , protože na balonech to při plném zatížení moc nuejede. motor asi víš 12 válců tlakovanejch turbem. ještě k převodovce má redukce. jo a reduktory sebo náboje v kolech jak je libo občas tečou. u těchto aut bývá největší slabina elektroinstalace, protože za ty roky je to prostě uhnilí. to je asi vše jestli chceš více tak se ozvi na : karesm@seznam.cz
Zpět na „Technika - dotazy, repase a vlastní úpravy“
- HASIČINA
- ↳ Co vás pálí?
- ↳ Technika - dotazy, repase a vlastní úpravy
- ↳ Dobrovolní hasiči - JSDH a SDH
- ↳ Legislativa
- ↳ Hasiči na veřejnosti
- ↳ Zásahy - rady a postupy
- ↳ Nezařaditelné dotazy a další zbytečnosti
- ↳ Zábava
- POŽÁRY.cz
- ↳ Návrhy a připomínky
- SPORT.POŽÁRY.cz
- ↳ Sport
- COBRA
- ↳ Veřejná diskuze - COBRA