Vrtulníky pro IZS?
-
- Příspěvky: 842
- Registrován: 11.12.2005 02:02
Příspěvek od Tomáš Otčenášek » 12.05.2008 15:18
MOzna to tu uz zaznelo, ale jen pro upresneni, v Ostrave uz lita zluty vrtulnik DSA, bydlim naproti, tak jsem ho tam videl x krat pristavat...
-
- Příspěvky: 158
- Registrován: 29.01.2003 01:29
Příspěvek od Pavel Cox » 12.05.2008 15:20
... aneb, vždycky se může něco stát:
V roce 1981, nedaleko Mortingenu, měl být z 35 m. vysokého stromu vrtulníkem vyproštěn rogalista. Jeden člen horské služby vylezl na strom a paraglidustu přijistil. Poté byl spuštěn záchranář z vrtulníku, který si pilota padáku připoutal k sobě. Přitom se však zapomělo na lano, kterým byl postižený zajištěn původně proti pádu. Když vrtulník začal stoupat, lano se napjalo a vrtulník se začal naklánět a "prokluzovat". Vzápětí se z vrtulníku vytrhlo kotvení navijáku a připoutané osoby (letec + záchranář) byli vrženi zpět skrz větve až na zem. Výsledek? Mrtvý záchranář, těžce zraněná zachraňovaná osoba.
Je známo mnoho případů, kdy při vyzdvihování osob ze zapomene na odepnutí sebejištění a tím pádem dochází ke smrtleným nehodám. Stalo se, že byla takto zdvižena omylem celá skupina záchranářů. Vrtulník ovšem takové přetížení nemůže unést a dochází k pádům, nebo nouzovým odhozům "zátěže". Proto je doporučeno, aby letečtí záchranáři v Německu byli vybaveni ostrým vystřelovacím nožem, aby mohli v nouzi oddělit případné zapomenuté sebejištění nebo jiné nežádoucí spojení. Je nutné samozřejmě mít nůž umístěn tak, aby byl kdykoliv poruce.
Zpracováno podle knihy "Bezpečnost a riziko na skále a ledu II.díl" - Pit Schubert
to Martin Vavroš: hele už se ví co jsou potřeby IZS (u vrtulníků)

-
- Příspěvky: 103
- Registrován: 13.05.2004 23:57
Příspěvek od Martin Vavroš » 12.05.2008 15:20
Pojď diskutovat o vrtulnících na stránky http://www.letecke-forum.info/
-
- Příspěvky: 103
- Registrován: 13.05.2004 23:57
Příspěvek od Martin Vavroš » 12.05.2008 15:20
Letka policie ČR uvažuje o nákupu tří vrtulníků Mi 171 pro hasiče.V době,kdy nejsou peníze na platy a modernizaci techniky jejich pozemních kolegů se mi to zdá velice pošetilé.Vždyť takové stroje má ve velkém množství armáda,tak proč by je měla mít i policie?Za chvíli bude mít policejní letka víc strojů než armáda.Chudák daňový poplatník!!!
-
- Příspěvky: 103
- Registrován: 13.05.2004 23:57
Příspěvek od Martin Vavroš » 12.05.2008 15:21
Dnes je tomu přesně 20.let,kdy se začala psát historie naší letecké záchranné služby.Právě 1.dubna 1987 započal zkušební provoz LZS v Praze.Na starém ruzyňském letišti byl připraven speciálně upravený vrtulník Mi 2 (B-2401)tehdejší LS FMV ČSSR.Zkušební provoz probíhal ve dvou etapách.První etapa byla realizována ve dnech 1.4.-30.5.,který zajišťovala letka FMV.Ve druhé etapě ,od 15.července do 30.září tutéž službu vykonával vrtulník podniku Slovair.
Při průběhu provozu došlo k ověření využití letecké techniky pro účely záchranné služby.Již při připravě tohoto projektu byly vytypovány přistávací plochy v blízkosti pražských a středočeských nemocnic.Během realizace se ukázali přednosti,ale i nedostaky vrtulníku Mi 2.Největší problém byl při vyšších venkovních teplotách,kdy helikoptéra nebyla schopna vzlétnout a provést záchranný let.Tím se snížila jeho využitelnost jen na dostatečně velkých a vhodných vzletových a přistávacích plochách.Prakticky vrtulník za těchto teplotních podmínek vykonával pouze sekundární lety.
V obou etapách bylo realizováno 303 akcí(145 primárů a 158 sekundárů) při náletu 222 letových hodin.
Musím připomenout tehdejšího ředitele ZS ÚNZ NVP Mudr Františka Ždychince,který tento projekt prosadil a zrealizoval.Někdy se mu říká otec naší LZS.
Na velice dobré výsledky navázal i provoz druhého střediska v Bánské Bystrici,kde zahájili 1.července 1987.Po něm následoval Poprad.
Chtěl bych touto cestou poděkovat všem lidem,kterým jsme vděčni,že tato velice prospěšná služba u nás vznikla a záchránila velký počet lidských životů.Do dalších let by chtěl naší LZS popřát hodně úspěšných záchraných akcí,stejný počet vzletů jako přistání.Aby byly stanoveny jednoznačné pravidla ve financování a provozu v souladu s evropskou legislatívou.
Tak až uvidíte nad sebou letět záchrankový vrtulník,tak jsi vzpomeňte,že už nám pomáhá dvě desítky let.
-
- Příspěvky: 4
- Registrován: 01.01.2010 01:01
Příspěvek od Kpikpi » 12.05.2008 15:22
nějak se mi to odeslalo bez obsahu. Tedy znovu:
Nevím kolik let ti je, ale patrně to mnoho nebude. Snažil jsem se si pročíst alespoň zběžně zdejší příspěvky, a získal jsem z toho pocit, že máš nějaké celoživotní trauma s Leteckou službou Police. Nezlob se, prosím, ale ve svých příspěvcích meleš páté přes deváté, a pleteš si pojmy a dojmy. Tak především: EC-135 je vrtulník lehké kategorie, nikoliv střední jak ty píšeš, a přávě proto si je policie pořídila. Bo105 dosluhuje (uvědom si kdy ty mašiny přišly, prosím!), a kromě nich už policie měla jenom Belly - tedy právě vrtulníky střední kategorie. Policie si nepořídila jak jí radíš Belly 206, protože jsou již dávno překonané koncepce, a pokud o LZS něco víš, pak zajisté taky víš jak v nich pacient musel být v kabině úhlopříčně aby se tam vůbec vešel. Mimochodem - nepořídil si soukromník právě taky écéčka...? Nevím kolik toho víš o hospodárnosti provozu údržby, ale je podstatně levnější udržovat jednotypovost letového parku, než mít na každou činnost jiný typ vrtulníku. Zkus popřemýšet, zajisté přijdeš na to proč. Nápověda: výcvik technického personálu, náhradní díly, technologie revizí, technologická zařízení nutná pro údržbu. A z těchto důvodů používá policie stejný typ vrtulníku pro LZS, i pro některé jiné policejní činnosti. Systém je tak zálohován a unifikován.
Ve sdělení a gratulaci ke dvaceti letům provozu LZS v naší zemi jsi nějak zapomněl zmínit to, že to před těmi dvaceti lety byla právě ona zlá policejní letka, která poprvé tento provoz v naší zemi ve spolupráci s pražskou záchrankou rozjela (ve zkušebním provozu se střídala ještě se Slovairem), a dělá to dodnes.
Střety o financování LZS soukromník verzus státní provozovatel nemají konce, a táhnou se už dlouho. Možná se koukni na http://www.nku.cz/kon-zavery/K01027.pdf , což je oficiální veřejně přístupný protokol Nejvyššího Kontrolního Úřadu, a pozorně si prostuduj tabulku na straně 11, kde máš vyčísleny náklady jednotlivých provozovatelů LZS na jednu letovou hodinu. On totiž všechny ty vrtulníky - soukromé i státní - platí tento stát. Ceny soukromých provozovatelů totiž byly stanoveny ve smlouvách s MZdr tak, aby tito soukromníci byli schopni své vrtulníky splácet. Rozdíl je jen v tom, že státní vrtulníky pak zůstávají majetkem tohoto státu, zatímco vrtulníky soukromé jsou jak už ze samotného slova vyplývá SOUKROMÉ, a stát je pak nemůže ani odprodat, ani použít jako protihodnotu u dodavatele jako to bylo s jedním z Bellů za který přišel nový - jsou prostě někoho jiného, jsou jeho majetkem, a nikdo s tím už nic neudělá. Já říkám PROČ NE? Ale přestaň to tu prosím stavět do polohy, že jako daňový poplatník nestrpíš takové utrácení státu za vrtulníky pro VÝLUČNĚ jeho potřebu, a je ti jedno pokud je de fakto nepřímo kupuje soukromým provozovatelům (resp. jim v podstatě hradí náklady na jejich splácení). Dobře se podívej co s těmi předchozími AS 350/355 dnes soukromník z části dělá ;o) V pravém smyslu komerční činnost - OK ambulance. Má na to právo - ty vrtulníky jsou prostě jeho, a stát mu do toho nemá co kecat. A co dělá se starými vrtulníky policie? Cvičí na nich nové piloty (BO105), a protiúčtem je posílá za nový stroj (BELL). Co ti na tom připadá špatně? V čem je to pro tuto zemi nevýhodné? V ofsetových programech snad? Zkus se trošku zamyslet nad tím, proč soukromí provozovatelé o tu LZS vlatsně tolik stojí. Proč se o ní tak perou, čoveče? Bude to snad tím, že na to doplácí ze svého? Kolkrát jsi vlastně viděl čím jezdí majitelé těchto NEZISKOVÝCH společností?

Mimochodem - ten tehdejší vejlet Grosse, ten tě taky nic nestál, neboj. Pokud o létání něco víš, víš také to, kolik toho s novým strojem pilot musí nalétat než se pustí do ostrého provozu. A EC-135 bylo v té době úplně nové, takže se na něj posádky postupně cvičily. Z pohledu daňového poplatníka je úplně jedno, jestli by stejný čas prolétali někde kolem Prahy, a nebo jestli svezli ministra na jeden skoro "státní" funus. Jiná věc je, jak to vypadalo před veřejností - v tom musím souhlasit. Nestálo to ale nic navíc. Prostě se chtěl jako šéf svézt, tak se svezl. Až tobě přivezou novou techniku tam kde děláš, taky jí budeš chtít testnout jak malej Jarda, jenom to nebude tak blbě veřejnosti na očích, a nikdo nebude mumlat že ta záchranka, hasiči, policajti zase děsně utrácí z mé kapsy ač to bude pravda víc než v případě Grossova vejletu.
Vnitro jako celkek určitě nedělá vždycky všechno dobře. Nejsem slepý.
Ale konkrétně tahle složka daňovému poplatníkovi odvádí dobrej kus práce. Neznám důvod proč ti vadí sedm vrtulníků pro celou zemi, z toho tři ve službě na záchrance, a nepropíráš tu nepoměrně dražší Gripeny ve větších počtech, které ti nikdy k ničemu dobré nebudou. Vím že jsou některé tvoje příspěvky hodně staré, a pozbyly tedy aktuálnost, ale promiň - číst se to místy fakt nedá. Každá mince má dvě strany, a ty myslím vidíš zatím jen tu jednu někde z dálky z Ostravy. Přeju ti, ať dojdeš zaslouženého poznání a umírněnosti ve svých syrových soudech. Ať ti v tom pomůžou třeba kolegové hasiči z lezeckých dužstev, kteří na Ruzyni slouží - pokud ti nebudou stačit moje slova. Co když se po těch letech na LZS pletu...?
Míru zdar KPIKPI
- ruská vlaštovka
- Příspěvky: 1960
- Registrován: 04.08.2002 01:56
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Příspěvek od ruská vlaštovka » 12.05.2008 15:22
Milý kpikpi...
Nehodlám se motat do vaší polemiky, neb je to otázka složitá a jaxe říká, koho psa jíš, toho píseň zpívej. Ale opravdu jsem nepochopil, proč musíš začít příspěvek naznačováním, že "ten druhý" je nejspíše ještě dítě (a jako takové by snad ani neměl sedět před PC), zatím co o sobě nezapomeneš napsat, jaký jsi ostřílený luftpirát. Jenže tentokráte ses bohužel s tím věkem jaksi nestrefil... smůla, ale příště raději začni rovnou faktickou argumentací, tohle bylo dost zbytečné.
Fakt nevím, co se to tu začíná rozmáhat za móresy, je to měsíc od měsíce horší a horší.
-
- Příspěvky: 4
- Registrován: 01.01.2010 01:01
Příspěvek od Kpikpi » 12.05.2008 15:22
tvé příspěvky vídám na nejrůznějších diskuzních fórech často (třeba Matra), a vážím si jich. Máš pravdu že nevím kolik Martinovi je, ale nejvíce kritiky snáší člověk vždycky na věci, které nezná do hloubky - prostě na základě informací typu "jedna paní", nebo "jsem slyšel že...". Když si pozorně prostuduješ příspěvky v této diskuzi, sám zjistíš, že se Matrinovy příspěvky z roku 2004 jeví jako podstatně radikálnější než ty poslední. I sám tu v září 94 píše, že: "Zatím nepracuji na záchrance,ale po dokončení večerního studia na zdravotní škole by chtěl. O problematiku LZS se zajímám od jejího vzniku.Pokud Vás budou zajímat nějaké podrobnosti ohledně záchranné služby,tak mi dejte vědět na adresu martin.vavros@email.cz ". Ty sem Vlaštovko jak tak koukám chodíš pravidelně, máš to okoukané, a jak sám říkáš - nechceš se do toho motat. Já jsem v tomto konkrétním fóru poprvé, a protože mě tato oblast živí, je toho prostě poněkud moc najednou - té averze vůči něčemu, co Martin vůbec nezná zblízka, těch překroucených a vzájemně si protiřečících faktů (jednou mu vadí nasazení LSPČR v rámci LZS, podruhé jsou zbytečné pro IZS...). Je toho prostě moc toho vydloubávání svinčíku za nehty za každou cenu. Matrin není žádnej trouba, jenom do systému teprve postupně zapadá nezávisle na tom kolik mu je let. Až ty někde nalezneš takovou dávku smyšlenek a polopravd o oboru ve kterém působíš, nebudeš reagovat jinak (dovolil jsem si zareagovat jednou větou z tak rozsáhlého příspěvku, myslím ;o) ). Argumentace typu kolik mohlo být za předražený vrtulník gum pro hasiče a policii se dá srovnat snad jen s příkladem, kolik mohlo být za ty soukromé AS355 infuzí ve špitálech z rozpočtu MZdr - to je jenom populizmus bez sebemenší váhy. Mluvím o tom, že zatímco staré dobré Belly LSPČR po vyřazení z provozu LZS slouží této zemi dál, na straně těch "hodných" se s mašinami nahrazenými EC135 dávno vydělává. Nechci se tu pouštět do tohoto typu debat, protože prostě nikam nevedou už několik let. Jenom se to s vědomím jak věci jsou prostě nedá číst. Pořád se tu omílá, jak státní provozovatelé mlží, ale k soukromníkovi ti nikdy žádnej NKÚ nepřijde, zatímco zprávu z jeho šetření u LS PČR si může přečíst opravdu každý. Ukažte mi tato data jak hospodaří s penězi z toho samého balčku rozpočtu MZdr. No jo, jasně - on je soukromník, tak nic nikomu vlastně ukazovat nemusí, viď?

A promiň - sáhni si do svědomí, a koukni kolik spekulativních vět tam máš občas i ty Vlaštovko - bez urážky
Jen pro infomaci - ECčka mají podvěsy, ale třeba zrovna v Praze se někdy odstrojuje, protože by to s vybavenou hasičskou leteckou posádkou s Bellem za zadkem byla poněkud zbytečná zátěž.
Pro pohotovost SAR je u LS PČR zaveden Bell 412 s odpovídajícím zařízením. Důvod pro SAR duplicitně s armádoui i u PČR je prozaický - protože LS PČR sídlí na Ruzyni. A je to proto, že dominujícím důvodem aktivace tísňového vysílače ELBA je nejčastěji planý poplach. A kde se v této zemi pohybuje největší koncentrace letadel, a tedy i planých poplachů? ;o) Pokud na Ruzyni poletí pohotovost SAR až z Líní, věř mi - tuto zemi to vyjde podstatně dráž, než když na tom samém letišti sednou policejní piloti na pět minut do hotovostní mašiny.
...ale to bych tu musel rozebírat skoro každý příspěvek - jednou financování, jindy hašení, proč lítal v Praze tak dlouho Bell, proč se neletělo hasit na slovensko,... prostě nekonečnej příběh, Vzdávám to.
Nemohu nevidět, že Martin ve svých nesmyslných útocích postupně trošku ochladl, a jsem za to rád. Kouknul jsem se následně i na letecké fórum, a vidím že tam už se k tomu staví trošku jinak. A je jedno, jestli proto, že tam chodí i pár lidí od LS PČR kteří v obraze jsou, a mohl by pak být za.......málo informovaného, nebo proto, že prostě zase o kus dozrál. Je mi líto, pokud to vnímáš tak, že vám tu se svým příspěvkem jen kazím vzájemný soulad pohledů na věc, ale někde o kus výš jsem četl i to, že máme demokracii. Ano, demokraticky říkám, že velkou část příspěvků v této diskuzi považuji za hodně hloupou, ale pokud to nechcete poslouchat, tak už to sem vážně nikdy nenapíšu - slibuju.

a dobrou
-
- Příspěvky: 4
- Registrován: 01.01.2010 01:01
Příspěvek od Kpikpi » 12.05.2008 15:22
nedá mi to několik věcí ještě neupřesnit.
Někteří diskutéři se stále zde i na leteckém fóru podivují nad nárůstem ceny EC 135 pro policii oproti mašinám soukromníků. Druhým dechem současně uvádějí relativně přesné ceny jednotlivých verzí Bellů u LS PČR. Nerozumím tomu. Přece už jen na rozdílu ceny HP v plné verzi a EP v holé zásahové verzi je jasně vidět kolik taková pokročilejší avionika stojí, a co udělá s výslednou cenou vrtulníku. Odpovídáte si tím někteří z vás sami sobě (Martine), ale pořád melete cosi o tom, jak za tím NĚCO ASI NEJSPÍŠ BUDE. Ty skutečně už něco o běhu systému víš, ale to slepování jednotlivých informací do souvislostí zatím vázne.
Žádná státní instituce v této zemi nemá možnost nakupovat takovou techniku přímo od zahraničního výrobce. Vždy k tomu musí mít českého prostředníka (který se na tom jak ty říkáš napakuje), a jeho provize se zákomitě musí projevit i v konečné pořizovací sumě - tak to prostě je. Na každou takovou zakázku musí proběhnout výběrové řízení, a jací účastníci se do něj přihlásí lze ovlivnit jen částečně. Současně je veklice obtížné ovlivnit i to, aby se do něj někdo nepřihlásil, že? Vím že to víš, jen to nechceš moc vidět...
Z vnějšího pohledu zdlouhavé zavádění systémů FLIR na EC 135 do rutinního provozu mělo svoje opodstatnění. Jde o generačně podstatně sofistikovanější verzi, při jejímž používání se i zcela mění celková taktika tohoto použití. Dělá se s tím prostě úplně jinak, na kvalitativně nesrovnatelně lepší úrovni - více to pitvat nebudu, abych nežbleptnul něco, za co by mě pak museli zastřelit. Povím jen tolik, že když jsem pochopil jak až moc dokonalé a v mnoha oblastech využitelné to je, oči mi přecházely. A proto se s tím pro rutinní používání musí nejdřív naučit instruktoři, potom od nich všechny posádky, a v neposlední řadě i vybrané pozemní složky - aby vůbec tušili k čemu všemu jim to může být dobré při jejich činnosti.
Systém FLIR na nových EC 135 v policejní verzi není levná záležitost, a je dominujícím prvkem nárůstu ceny. Po tom co jsem zjistil jak až moc dobře to funguje, nebojím se o to, že na to v této zemi nebude uplatnění. Bojím se jediného - že to pozemní složky ve snaze takzvaně "ušetřit" nebudou využívat - a to by byla opravdu ta největší chyba této země prorostlé organizovaným zločinem.
Je hezké, že se snažíte v rámci LZS zvládat i některé činnosti, které do těch ryze zdravotnických nespadají. Ale už major Terazky povídal, že "na všetko nám treba špecialistou". Souhlasím, že je jedno, jestli výsadek záchranných týmů třeba v horách provede vrtulník soukromý, policejní, nebo armádní - všichni ti piloti to zvládnou zhruba stejně, o tom není pochyb. Jiná otázka je secvičenost posádek které se spolu třeba dosud nikdy neviděly. Pilot prostě potřebuje mít garanci, že mu ten člověk na konci lana neudělá nějakou kardinální botu která ohrozí celý tým - třeba typu "upoutaný model vrtulníku EC 135 v měřítku 1:1". A mluvím o tom proto, že jedinnou spolehlivou ochranou proti těmto omylům je permanentní společný výcvik - rutinní. A ten - přiznej si to - probíhá v rámci základních složek IZS - lezecká družstva HZS a LS PČR, zásahové jednotky krajů a LS PČR, útvary s celoplošnou působností a LS PČR, potažmo Horská služba a HZS a LS PČR. tyto složky jsou na rozdíl od soukromého provozovatele povinny tyto úkoly plnit. Ze strany sokromého provozovatele je to spíš otázka dobré vůle, profesního nadšení, a často i fandovství. Nikdo to však po něm nemůže vyžadovat (opav mě pokud se mýlím, a existují nějaké smlouvy které to podchycují a garantují - připouštím to). Nikdy bych si nedovolil zpochybňovat roli soukromých provozovatelů při povodních 97. Odvedli dobrý kus práce. Ale opravdu ti musím vysvětlovat proč začali jako první? No protože ty policejní mašiny na tu Moravu musely nejdřív dolétnout. Tak co je vlastně špatně na tom, že je záměrem LS PČR pohotovostní vrtulník IZS v každé velké aglomeraci naší země? Ty přece víš jak dlouho trvá let z Prahy do Ostravy a s ním spojené tankování na cestu. Ten stroj nemá s LZS společného nic víc, než že se občas na některých akcích sejdou - každý s jinými lidmi na palubě. Co je špatně na záměru, aby krajský operační hasičů či policie měl kdykoliv k dispozici vybavenou mašinu s posádkou vycvičenou k plnění všech speciálních činností a úkolů, a stačilo jen písknout? Vrtulník LZS platí provozovateli MZdr právě proto, aby se nevěnoval ničemu jinému, jen práci požadované ZOS. Aby se nastalo, že pokud budou mít hasiči k dispozici jen tentýž vrtulník, ve chvíli kdy ho budou potřebovat jim operátorka ZOS řekne "před hodinou mi odletěli se sekundárem do Prahy, ale vrátí se mi tak za hodinku-hodinku a půl, tak já se vám pak ozvu". V Praze jsou hasiči podle přepisu s mašinou vybavenou jak pro práci v podvěsu, tak pro hašení, ve vzduchu do maximálně deseti minut. Věřím, že tohle znáš: http://www.mvcr.cz/hasici/izs/pracevh/index_hasici.html To je vůči daňovému poplatníkovi blbě ta garanceho toho, že je někde připraven někdo okamžitě začít pracovat dle požadavku, a má na to potřebný profesionální výcvik i techniku? To je snad dobře, ne? Je sedmnáct let po revoluci, a je spíš s podivem, že už to tak nefunguje dávno. Byly i časy, kdy mělo vnitro po celé zemi desítky Mi-2 a Mi-8, a k čemu jsou dobré nikdo nevěděl. Zato teď se tu donekonečna propírá zatím sedm vrtulníků, kde jsou 3+1 pro LZS, a zatím 2+1 pro IZS pro celou zemi (plus některé armádní). Co znamená to +1 předpokládám vysvětlovat nemusím - DSA přece musí mít taky zálohu pro revize a závady.
Jééé, jsem se safra nějak rozepsal....
omlouvám se
HOWG
- ruská vlaštovka
- Příspěvky: 1960
- Registrován: 04.08.2002 01:56
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Příspěvek od ruská vlaštovka » 12.05.2008 15:22
Ahoj,
já vůbec nic nenamítám proti tvým argumentům, protože o téhle problematice vím také jen z doslechu a ona každá strana si říká něco jiného a pokud v tom člověk sám nedělá, tak jako ty, nezbývá mu, než kroutit hlavou.
Mě šlo jen o ten zbytečný osobní výpad na začátku, vždyť jsme na jedné lodi, tak se můžem bavit na úrovni. A jak to tu tak louskám, tak být já pánem v redakci, tak bych si člověka s tvým přehledem situace rozhodně podchytil pro spolupráci.
Ono se na ty vrtulníky obvykle kouká jen jako na předražený luxus, ale když pak přijde velká voda, tak jsou všichni rádi, když je z té z vodyčouhající střechy někdo přilítne vysvobodit.
Teď mě napadá, hele, když tě tu ještě párkrát popíchnem, tak by ses mohl rozhodnout napsat třeba nějaký miniseriál ohledně LZS a letky SAR u nás, že jo? Tak jak začít... ty policejní vrtulníky jsou nějak předražený, no nezdá se vám?

- Václav Porkát
- Příspěvky: 763
- Registrován: 13.01.2003 21:27
- Kontaktovat uživatele:
Příspěvek od Václav Porkát » 12.05.2008 15:22
Musím říct, (pomineme jakýsi drobný mírně osobní invektiv vůči MV), že tak dobré a fundované příspěvky k záchranářským vrtulím, jako napsal přispivatel s nickem Kpikpi, tak to jsem na našem webu opravdu velmi dlouho nečetl. Fakt, klobouk dolu.
S pozdravem V.Porkát, šéfredaktor Požáry.cz
-
- Příspěvky: 14
- Registrován: 05.02.2006 17:13
Příspěvek od Pavel Nehybka » 12.05.2008 15:22
Nevím jestli mohly být policejní EC135 koupeny výhodněji nebo ne, ale k vrtulníkům je dodáváno mnoho specifického vybavení (termovize, reflektory SX-16), velice pokročilá avionika včetně pohyblivé mapy ( EC135 DSA mají avioniku "poněkud jednoduší") atd. Mimochodem taková termovize je cenově porovnatelná i s tím EC135. Ještě jednou opakuji, nevím jestli byla cena výhodná nebo ne. Důležité je neporovnávat jablka s hruškami (policejní EC135 x EC135 DSA - tak trochu jablka a hrušky jsou)
- ruská vlaštovka
- Příspěvky: 1960
- Registrován: 04.08.2002 01:56
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Příspěvek od ruská vlaštovka » 12.05.2008 15:22


-
- Příspěvky: 14
- Registrován: 05.02.2006 17:13
Příspěvek od Pavel Nehybka » 12.05.2008 15:22
Vyhecoval jsi mě dokonale, hluboce se omlouvám. Myslel jsem to spíš obecně, v žádném případě ne na tebe.
-
- Příspěvky: 2
- Registrován: 11.06.2007 21:27
Příspěvek od Jakub Fojtík » 12.05.2008 15:22
Všechny Vás zdravím:) Docela se bavím nad Vaší diskusí. Každý z Vás o letecké technice leccos ví, ale téma o kterém mluvíte znáte jen z doslechu (mám na mysli cenu policejních EC-135), tedy vyjma pana Kpikpi (ten na letce dělá a ví o čem mluví). Já se o leteckou techniku zajímám několik let a měl jsem možnost potkat spoustu odborníků z ciziny a proto si dovolím trošičku do tohohle tématu přihodit. Každému, kdo nákup EC v dané sestavě podporuje, ale i odmítá, vřele doporučuji, aby si prostudoval příslušné rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže ve věci prošetření postupu při výběru vrtulníků pro Integrovaný záchranný systém České republiky. Tam zjistíte, proč byla vybrána EC, Nešlo totiž pouze o okamžitou cenu, ale i o provozní (kolik budou stát revize, kolik se toho musí vyměnit za určitou dobu...). A tam už to vypadá při srovnání konkurence úplně jinak. Je těžké o něčem zasvěceně hovořit, pokud svůj názor stavím na domněnkách. Tak si to zkuste najít
Pokud jde o výbavu, jsou policejní EC-135T2 to nejlepší, co tu létá. osobně jsem měl možnost si EC v plné policejní konfiguraci prohlédnout a je to velmi sofistikovaný systém. Kpikpi měl pravdu v tom, že problém bude s využíváním, což by se mohlo podařit změnit (na čemž mimo jiné pracuji, protože nyní tak nějak patřím do resortu). EC má pátrací světlomet SX-16 od firmy Spectrolab. Je to věcička s 1600 watty, takže je to zatraceně silnější než autolampa:) Lze u něj nastavit šířku kuželu (podle vzdálenosti od cíle sledování a podle propátrávané plochy). Ten světlomet na EC má navíc IČ stínítko (takovýto "zrcátko" na přední straně), což SX na Bellech neměly. To stínítko slouží k tzv. aktivnímu přisvětlování. Pokud operátor něco pozoruje termovizí, může si přes tohle stínítko cíl přisvítit. Pomáhá to taky při použití NVG brýlí (i ty jsou částečně a omezeně citlivé v IČ spektru). FLIR je klasický typu Ultra Force od firmy Flir systems (jednička a trhu). Jen pro ilustraci je tam 54x násobný zoom a samozřejmě optická stabilizace. Jak u SX-16, tak i u FLIRu jde o výkonnější a modernější zařízení, než se používaly na Bellech, proto byly dražší.
A pokud by Vás zajímalo policejní letectví víc, kouknětě na knížku Policejní vrtulníky, co letos vyšla v Našem Vojsku. EC je tam detailně nafocený a navíc jsou tam i fotky Bö, Bella a hodně snímků z historie.
Bye
-
- Příspěvky: 2
- Registrován: 11.06.2007 21:27
Příspěvek od Jakub Fojtík » 12.05.2008 15:22
Také jsem se díval, že zde mnoho z Vás hovoří o předpisu Joint Aviation Authorities JAR OPS 3 a část z Vás by si ho chtěla přečíst. Mám jej pouze v angličtině, stáhnul jsem ho z http://www.jaa.nl/operations/public_area.html
Tak kdyby to někoho stále zajímalo...
-
- Příspěvky: 1
- Registrován: 10.04.2007 20:12
Příspěvek od Jiří Kohout » 12.05.2008 15:22
To Vavroš. Co se týče využití vrtulníků LZS pro záchrannou činnost tak musím oponovat. Někdy mi to připadá jako furiantsví nebo klukovina, prohlášení co všechno vrtulníky LZS zvládnou. Myslím si, že vybavení vrtulníků určených pro LZS a rozletanost jejich pilotů je předurčuje pouze k jedinému úkolu a to je přivézt doktora a odvézt doktora se stabilizovaným pacientem. Ale k ostatním úkolům bych je použil velice zřídka. Díky ekonomii provozu jsou to pouze holé mašiny s nerozlétanými piloty ve ztížených podmínkách a díky absenci protinámrazových systémů jejich diskutabilní využití i v zimních podmínkách. Za svou praxi jsem byl několikrát svědkem jejich neplodné snahy o záchranu nebo odmítnutí úkolu pro nevyhovující počasí a opominutí toho podstatného - efektivní využití prostředků pro záchranu člověka. (nepleťme zde LZS¨, jde o záchranu z nedostupného terénu) Spíše šlo o zviditelnění za každou cenu. (viz. lavina na česko - polských hranicích a bezcílné poletování olomoučáků nad lavinou) A v tom jsou přednosti státních tj. policejních a armádních strojů nesporné. Množství hodin věnovaných nácviku, jeřáby, podvěsy, světlomety, kamery ... atd. To jsou ty rozdíly, které nejsou vidět, ale znamenají zachraněné životy. Pokud by se vybavili vrtulníky LZS těmito aspekty kolik by asi stáli. Možná stejně, možná víc. Soukromník na tomto obchodu musí vydělat, jinak by nebyl. Stát už tolik tlačený tímto pudem není.
Diskuse, zda jsou potřeba takové počty nebo ne patří na státní půdu a stát musí definovat proč a za kolik. Ale pokud máme v současné době policejní vrtulníky nakoupené, tak je trestuhodné je nevyužít jak pro LZS tak pro IZS tak pro SAR. A myslím si, že služba LZS tím poskočí hodně dopředu, protože jediným měřítkem pro záchranu života přestane být ekonomie provozu a zisk z toho vyplývající. Odmítám tvrzení: Let pro záchranu lidského života je komerční let. Viz. JAR. Nemohu se s tím ztotožnit.
Zpět na „Technika - dotazy, repase a vlastní úpravy“
- HASIČINA
- ↳ Co vás pálí?
- ↳ Technika - dotazy, repase a vlastní úpravy
- ↳ Dobrovolní hasiči - JSDH a SDH
- ↳ Legislativa
- ↳ Hasiči na veřejnosti
- ↳ Zásahy - rady a postupy
- ↳ Nezařaditelné dotazy a další zbytečnosti
- ↳ Zábava
- POŽÁRY.cz
- ↳ Návrhy a připomínky
- SPORT.POŽÁRY.cz
- ↳ Sport
- COBRA
- ↳ Veřejná diskuze - COBRA