Vrtulníky pro IZS?
-
- Příspěvky: 158
- Registrován: 29.01.2003 01:29
Příspěvek od Pavel Cox » 12.05.2008 15:18
A kde funguješ?HEMS - jsem rád, že si toho taky někdo všimnul. Řekl bych, že pro "vrtulníkovou" službu víc udělali na serveru vrtulnik.cz který je skutečně nabit informacemi ze všech možných oblastí použití vrtulníků.Spojení - hele jak mají zařízený ty vaše letouny (čmelák a andula) spojení s velitelem zásahu při hasebním zásahu? Todle by mě totiž dost zajímalo. Vrtulníky PČR jak jsem se kdysi tady na webu doslech mají na palubě hasiče s ruční!? radiostanicí? Nedokáži si představit jak potom taková navigace na místo schozu probíhá.
-
- Příspěvky: 23
- Registrován: 15.03.2007 23:28
Příspěvek od george.ch helicopter » 12.05.2008 15:18
Bohužel stěma vysílačkama je to podobný. Akorát do turbočmeláka si žádný hasič nesedne protože by se tam těžko věšel. Takže pilot dostane hasičskou ručku, a podle mapy která je většinou letecká a rozdělená na čtverce je naváděnej na místo schozu.Potom to může fungovat i tak že velitel zásahu určí přímo část požářiště kde má probíhat letecké hašení. Zatim to funguje tak jak uvádíš protože veškerá letecká technika vysílá na letecké frekvenci, případně i na dalších frekvencích ( např. LZS na zdravotnické ) ale to buď na vysílačce která zvládné jíné pásmo než letecké, nebo musí mít zase další vysílačku na další vysílací pásmo.
-
- Příspěvky: 158
- Registrován: 29.01.2003 01:29
Příspěvek od Pavel Cox » 12.05.2008 15:18
re: Georg, prosím ale KDE

-
- Příspěvky: 103
- Registrován: 13.05.2004 23:57
Příspěvek od Martin Vavroš » 12.05.2008 15:18
-
- Příspěvky: 158
- Registrován: 29.01.2003 01:29
Příspěvek od Pavel Cox » 12.05.2008 15:18
Martine - pro hasiče lítají smluvně nestátní provozovatelé, PČR (pokud jsem se dobře dočetl v metodice HZS) se používá pouze v lokalitách s menším rizikem požáru, kde nemají smlouvy s nikým. Takže většina velkých lesů by měla být pokryta letadly nestátních provozovatelů (většinou se čmeláky a Andulkami). Tam by asi problém nebyl. Tam vidím jedině jako problémový spojení se zemí s velitelem HZS (zatím skoro nikdo nebyl schopen mi odpovědět jak to u nich chodí a jak kvalitní spojení mají). Řekl bych, že toto bude pole neorané.A největší problém je schopnost na místě zavčasu rozhodnout o nasazení takovéto služby. Místo tahání hadic a barelů s vodou stovky metrů je podle mě kolikrát lepší dát dotaz na OPIS a vyžádat si zavčasu vrtulník. Tím kluci získají čas i na to natažení hadic, ale hlavně se zlepší efektivita zásahu. Koneckonců nemusí se bát, že by vrtulník pak chyběl jinde. Pokud nebude k dispozici, prostě řeknou sorry - smůla. Je to to samý jako u LZS. Je to tak? Asi víš nejlíp sám jak to u LZS chodí.Co se týče Pegas - Matra. Věřím, že začátkem 90-ých let jednotná frekv. pro složky IZS kvůli snažší aktivaci i dohovoru velitelů na místě zásahu mohlo být super. Průser je v tom, že než se to stihlo dobudovat za strašný prachy, tak technologie ve všem a zvlášť ve výpočetní a přenosový technice poskočily skutečně pořádnej kus dopředu. A nikdo mi zatím nebyl schopen vysvětlit k čemu že to dneska má ta Matra být? Je lepší propojit dispeči přes PC síť, kde jedním kliknutím pošle operátorka zprávu ostatním složkám a kde k tomu může být i (např.) intranetové telefonování (i v konferenci) než vypípávat někoho vysílačkou a pak mu složitě znovu vše diktovat (nebezpečí zkomolení+časová ztráta). Jenže jako vždy náš stát není ochoten a schopen uznat, že jsme již trochu někde mimo mísu.
-
- Příspěvky: 191
- Registrován: 15.06.2004 05:57
Příspěvek od lucky ducky » 12.05.2008 15:18
to naopak pole pekne zvorany, Coxi. Ale snad bude lip. Spojeni hasici na zemi-vrtule na nebi nekde opravdu probiha pres rucku, ale jsou i svetle vyjimky (a mozna budou i svetle zitrky.)
-
- Příspěvky: 103
- Registrován: 13.05.2004 23:57
Příspěvek od Martin Vavroš » 12.05.2008 15:18
Právě jsem se dozvěděl,že vrtulníky Bell 412 HP Policie ČR dostanou českou imatrikulaci.Už u nás nebude čínská policie.
-
- Příspěvky: 23
- Registrován: 15.03.2007 23:28
Příspěvek od george.ch helicopter » 12.05.2008 15:18
Dík za informační podporu co se týká SARů na jiné diskuzi. Čau GEORGE
-
- Příspěvky: 158
- Registrován: 29.01.2003 01:29
Příspěvek od Pavel Cox » 12.05.2008 15:18
Co se týče spojení LHS s velitelem zásahu, třeba v čmeláku. Já jsem si koupil náhlavní soupravu, která se vlepí do helmy a používá se u radioam. dvoumetru, nebo PMR (konektor je stejný). Tudle soupravu jem surově vložil zkusmo do leteckých sluchátek, husí krk s mikrofonem jsem přilepil k tomu orig. na let. sluchátkách a EJHLE! funguje to! Jsou perfektně slyšet oboje sluchátka. Takže pak už jde jen o umístění ruční radiostanice takto připojené. Mimochodem ta náhlavní souprava má vyvedený klíčování. Je to k použití třeba na motorce, kdy se souprava vlepí do helmy (jsou dvě verze, otevřená helma - pak je přilepovací husí krk, integrálka - mikrofon se rovnou vlepí do helmy) a klíčování se připne k řídítkům. A věřim tomu, že by to fungovalo bezproblémově i v letadle. Navíc, pokud se použije ext. anténa zavčasu zamontovaná do trupu letadla, pak stačí jen si na zásah zapůjčit ručku od hašounů, připojit, stanici "hodit" někam do kastlíku a může se jít na věc.
-
- Příspěvky: 158
- Registrován: 29.01.2003 01:29
Příspěvek od Pavel Cox » 12.05.2008 15:18
Když se zeptám na LHS, tak je na požárech ticho jak v hrobě (čest výjimkám). človek by skoro soudil, že je vše OK. Ale dnes ve zprávách? Prý jenom kvůli odvolání účastníka výb. řízení není možné zajistit hasební lety. Více ve zprávě o výběrovém řízeni na stránkách MZem. ČR.
-
- Příspěvky: 627
- Registrován: 18.10.2002 09:05
Příspěvek od Martin » 12.05.2008 15:18
COXi mas pekne stranky jen to forum jsem nenasel,asi jsem blbe koukal

-
- Příspěvky: 158
- Registrován: 29.01.2003 01:29
Příspěvek od Pavel Cox » 12.05.2008 15:18
Díky za pochvalu-

-
- Příspěvky: 627
- Registrován: 18.10.2002 09:05
Příspěvek od Martin » 12.05.2008 15:18
ahoj,o čmelácích vím,ten zbytek mi nic neříká ale bude to asi obdobné,jinak je jasny no že náklady na letadlo jsou nižší než na vrtulník.Ale řekl bych že takový čmelák má poměrně malou nádrž na vodu,docela bych se přikláněl k nějaké menší variantě kanadských hasičských letadel kdy by to letadlo melo nadrz aspon tak jako T 815 CAS 32 tj. 7 000 l Vody (popř. hasící látky) jinak nečetl jsem celou diskusi,jelikož sedim u netu celej den a z tolika písmenek me uz bolej oci


-
- Příspěvky: 103
- Registrován: 13.05.2004 23:57
Příspěvek od Martin Vavroš » 12.05.2008 15:18
Ahoj kluci.Četl jsem dost pečlivě vaši debatu o LHS a záměru založit novou soukromou firmu na hašení.Nemyslím si,že to je dobrý nápad.Tady by spíš chtělo vytvořit pořadnou koncepci,kde by spolupracovali Aerokluby,Policie ČR,Armáda ČR a nestátní provozovatelé letecké techniky.Vzít v úvahu stav a prostředky v jednotlivých krajích a připravit opravdu kvalitní projekt se zapojením již zmíněných institucí.Proboha jsme lidé a mněli by jsme se domluvit a neplýtvat zbytečně prostředky daňových poplatníků.Naučme se konečně hospodařit a využívat to,co už máme a nevymýšlet zase nějaké nové instituce,které zase budou jenom a jenom ždímat náš republikový rozpočet.
-
- Příspěvky: 158
- Registrován: 29.01.2003 01:29
Příspěvek od Pavel Cox » 12.05.2008 15:18
Já so Martine (Vavroš) myslim to samý co ty (že to je blbost), ale snažil jsem se to nějak přiblížit a vysvětlit (asi se mi to moc nepovedlo). Současná praxe je, řekl bych ucházející. Co jsem z vyjádření min. zem. nepochopil je, jak si představuje, že zabezpečí protipožární dozor svými prostředky soukromý majitel lesa? Asi pronajatým letadlem ne. Možná se pro formu projde po lese. A další jsem nepochopil. Přeci všechny lokality s vyšším rizikem lesního požáru v ČR nezajišťuje jedna firma? Co je to zas za bludy co z nich leze? Ať napíšou, kdo kde zajišťuje tuto službu akde není uzavřena. Protože existuje víc možností dočasných řešení. Koneckonců uzavírají hasiči smlouvy o možné spoluprácí s významnými firmami v kraji ne? Tak se dá letecká spol. najmout jen na samotný hasební zásah až v okamžiku kdy proběhne a preventivní hlídkový lety se holt dořeší dodatečně. Prostě celý je to nějaký divný. Jo a co se týče spec. letecké firmy, opravdu si myslím, že to je moc peněz vyhozených zbytečně. Už jsem se zmínil o ekonomický stránce a v případě opravdu velkého požáru, který se vymkne kontrole se dají povolat další letecké síly z jiných krajů, nebo dokonce ze zahraniči. Řekl bych, že je cesta napojit se na takové mezinarodní organizace jako je třeba emercom, nebo uzavřít smlouv se státy, které vodní bombardéry ve stavu mají. A parašutisti hasiči?

-
- Příspěvky: 158
- Registrován: 29.01.2003 01:29
Příspěvek od Pavel Cox » 12.05.2008 15:18
Trochu pro objasnění organizace LHS v ČRLetecká hasičská službaMZe zabezpečuje ze svého rozpočtu na základě ustanovení § 46 odst. l lesního zákona leteckou hasičskou službu (LHS), jako službu všem vlastníkům lesů v lesích na území ČR, s výjimkou lesů v působnosti MO a MŽP. Systém LHS je organizován v úzké spolupráci a součinnosti s MV – GŘ HZS ČR. V současné době službu zajišťuje 6 letadel a vrtulník Letecké služby Policie ČR. Hlavním úkolem LHS je hlídková činnost v době zvýšeného nebezpečí vzniku lesních požárů s cílem jejich včasného zjištění, lokalizace a uhašení. Na vyhlášení hlídkové činnosti spolupracují pověření zaměstnanci LČR. Z hlediska prevence a ochrany lesů před požáry je LHS velmi účinným systémem, který minimalizuje škody způsobené lesními požáry. Při pomoci LHS jde zejména o případy, kdy se lesní požár šíří terénem, který je pro pozemní jednotky požární ochrany špatně dosažitelný, anebo naprosto nepřístupný. LHS je přivolávána především k větším lesním požárům s účastí většího počtu jednotek požární ochrany (stupeň požárního poplachu II a vyšší). Hasebního efektu, který je vyvolán cíleným shozem velkého množství vody na frontu požáru během krátkého okamžiku, nelze ve špatně přístupném terénu docílit žádnou pozemní technikou. V období od 1.1. do 15.3. a od 1.11. do 31.12. není zabezpečena pohotovost LHS. Hašení a nezbytné hlídkové lety v tomto období jsou zajištěny na výzvu operačního a informačního střediska MV-GŘ HZS ČR leteckou technikou MV. Pro hašení lesních požárů je možné použít letecké techniky typů Z-37T, Z-137T, M-18, An-2, vrtulník BELL 412, Bo-105, Mi-8 k tomu účelu vybavené aplikačním zařízením pro odhoz a na doplňování (vypouštění) hasební látky, schválené MV-GŘ HZS ČR. Všechna letadla určená k hašení lesních požárů musí být vybavena radiostanicí pracující na frekvenci požární ochrany, radiostanicí pracující v leteckém pásmu a navigačním zařízením GPS. K prohloubení hasicího účinku leteckého hašení je součástí vybavení letadla schválený druh pěnidla o minimálním objemu postačujícím na 10 plnění. Území kategorie AVyšší výskyt lesních ekosystémů s vyšším rizikem lesních požárů. Trvalé stanice LHS pro hlídkovou a hasební činnost. Účelové hlídkové lety ve II. stupni pracovní pohotovosti Tento stupeň pracovní pohotovosti stanovuje povinnost LHS provádět leteckou požární hlídkovou činnost pouze po dohodnutých trasách nad příslušným územím kraje.Účelové lety ve II. stupni pracovní pohotovosti Povinnost LHS provádět let za účelem:ověření lesního požáru;řízení požárního zásahu jednotek PO. Letecká hlídková činnost v I. stupni pracovní pohotovosti Povinnost LHS provádět leteckou hlídkovou činnost po stanovených trasách s letadlem určeným k hašení lesních požárů. Letadlo provádějící tento let musí být naplněno hasební látkou. Lety v tomto stupni pracovní pohotovosti se provádějí za účelem včasného zjištění lesního požáru a okamžitého leteckého hašení. V případě zjištění lesního požáru může pilot podle vyhodnocení situace provést letecké hašení. Území kategorie B a území kategorie C B - nižší výskyt lesních ekosystémů s vyšším rizikem les. požárů. Dočasné stanice LHS pro hlídkovou činnost o víkendech. C - výskyt lesních ekosystémů s nižším rizikem lesních požárů. Dočasné stanice pro hlídkovou činnost o víkendech v době extrémních klimatických podmínek. Celá řada oblastí. Předmětem dohody o LHS je v dohodnutých lokalitách a obdobích provádět leteckou hlídkovou činnost nad lesními porosty v působnosti MZe a hasit lesních požárů leteckou technikou MV pomocí personálu LS PČR na celém území státu. Tyto lety jsou prováděny tak, aby zároveň byly maximálně naplněny výcvikové potřeby Letecké služby, dopravní a bezpečnostní průzkum a prevence pro další složky MV a Policie České republiky a potřeby MZe při rekognoskaci hmyzích lesních škůdců.Letecká hlídková činnost a hašení požárů leteckou technikou pro území kategorie B nebo C má charakter letecké hlídkové činnosti ve II. stupni pracovní pohotovosti pro území kategorie A. Také v tomto případě lze provést účelové hlídkové lety a účelové lety. Koordinace hlídkové činnosti stanic LHS, vedení dokumentace o letu, hlášení o letu příslušnému krajskému operačnímu a informačnímu středisku HZS kraje a způsob stanovení tras letů jsou stejné jako ve II. stupni pracovní pohotovosti pro území kategorie A. O hašení požáru leteckou technikou na území kategorie B nebo C rozhodne územně příslušné operační a informační středisko HZS kraje, které obdrží zprávu o zjištěném požáru, při tom se obrací prostřednictvím příslušného krajského operačního a informačního střediska na stanici LHS předurčenou pro území kategorie A nebo na operační a informační středisko MV-GŘ HZS ČR s žádostí o zabezpečení letecké techniky MV. z článku: Antropogenní stresové faktory a jejich odezvy
-
- Příspěvky: 158
- Registrován: 29.01.2003 01:29
Příspěvek od Pavel Cox » 12.05.2008 15:18
LHS má problémy dlouhodobě, jak jsem zjistil pátráním na internetu, akorát že se o tom moc nemluví. např:http://archiv.radio.cz/news/CZ/2000/19.08.html Zprávy: 19.08.2000 Ministerstvo zemědělství v souvislosti s počasím posiluje ochranu lesů před požáry V souvislosti s aktuálním vývojem počasí posiluje ministerstvo zemědělství (MZe) ochranu lesů před požáry. Po předcházejícím období dešťů chce ministerstvo plně využít současný systém letecké hasičské služby (LHS), který bude pokrývat i osm přiřazených stanic, jež mají jinak snížený pohotovostní provoz. ČTK to v pátek oznámil Jiří Felčárek z tiskového oddělení MZe. Vedle letadel budou v oblastech s největším ohrožením stav lesů kontrolovat i pozemní hlídky zaměstnanců státního podniku Lesy ČR, a to zejména o víkendu. Pokud by tato opatření nebyla dostatečná, vzrůstá podle Felčárka oblastním inspektorům pravomoc použít k hlídkovým letům i letadla jiných leteckých provozovatelů nad rámec standardní LHS. Varovné zprávy v médiích na téma omezení činnosti LHS jsou podle MZe výsledkem nedostatečného toku informací mezi subdodavateli uvnitř LHS. "Systém zavedený od 1. srpna rozhodně neomezuje počet hlídkových letů, které slouží k odhalování lesních požárů, a argument, že existuje riziko pozdního odhalení požárů, nemá tedy opodstatnění," uvedl Felčárek. Posádky hasičských letadel jsou totiž i na stanovištích s nižším stupněm pohotovosti stále k zastižení a jsou připraveny zastoupit v případě zásahu posádky v oblastech s vyšším stupněm pohotovosti.
-
- Příspěvky: 103
- Registrován: 13.05.2004 23:57
Příspěvek od Martin Vavroš » 12.05.2008 15:18
Jak je možné,že naše policie nemůže stážovat na záchrance(protože podle vyjádření MV by chyběla někde jinde a mohla by negativně působit na pacienta) a na druhé straně může lítat záchranku?Kde to žijeme?Todle je IZS podle MV?
-
- Příspěvky: 1728
- Registrován: 24.07.2003 14:14
Příspěvek od Jiří Sucharda » 12.05.2008 15:18
Policiste nesmi stazovat na zachrance (asi aby pozdeji s vysluhou neutikali k zachrance


Zpět na „Technika - dotazy, repase a vlastní úpravy“
- HASIČINA
- ↳ Co vás pálí?
- ↳ Technika - dotazy, repase a vlastní úpravy
- ↳ Dobrovolní hasiči - JSDH a SDH
- ↳ Legislativa
- ↳ Hasiči na veřejnosti
- ↳ Zásahy - rady a postupy
- ↳ Nezařaditelné dotazy a další zbytečnosti
- ↳ Zábava
- POŽÁRY.cz
- ↳ Návrhy a připomínky
- SPORT.POŽÁRY.cz
- ↳ Sport
- COBRA
- ↳ Veřejná diskuze - COBRA