112 - klady a zápory
-
- Příspěvky: 1728
- Registrován: 24.07.2003 14:14
Příspěvek od Jiří Sucharda » 12.05.2008 15:19
nevim kde slouzis, ale libi se mi tvuj clanek z hlediska vecnosti, presto vsak v bode 5 nemas pravdu, jelikoz jsem se zatim jak z rad prislusniku HZS, tak i ostatnich velitelu jednotek neslysel nic dobreho na zruseni okresnich OPIS a nebylo to dano, ubytkem pracovni prilezitosti, ale prokazatelnym chaosem pri prijimani a predavani zpravy, prodlouzenim doby vyjezdu, spatnym predavanim mista udalosti bez patricnych podrobnosti. Jsem presvedcen, ze zadny digitalni mapovy podklad (a to jsem byvaly informatik) nenahradi mistni znalost! Predavani mista udalosti typu - mate u vas nejakou Lhotu? Pokud ano, tak v ni hori! - nepovazuji za zlepseni kvality sluzeb ani pro hasice, ani pro chudaky cekajici na pomoc. Jirka
-
- Příspěvky: 54
- Registrován: 16.08.2004 02:40
Příspěvek od Jirka Jirka » 12.05.2008 15:19
V poslední době se tu dost často diskutje o 112, operačních střediscích, 150, 155 a 158. Našel by se někdo znalý kdo by přispěl do této diskuze (možná by to byl samostatný článek) tím jaká je tato otázka řešena v jiných státech? (SRN, Belgie, Holansko apod.). Možná by to bylo poučné.
-
- Příspěvky: 14
- Registrován: 13.08.2006 00:55
Příspěvek od Janek Orava » 12.05.2008 15:19
Jsem v Karlovarském kraji.
Opět říkám že bod 5 se týká malých krajů, tam se lze za nějakou dobu místopis naučit, alespoň do úrovně obcí a jejich částí a ulic ve větších městech. Pokud obsluha umí dělat s místopisem v digitální podobě(a jsou li data aktualizovaná) myslím, že to lze. I na okresech neměli znalost veškerých ulic...
-
- Příspěvky: 5
- Registrován: 12.04.2005 08:17
Příspěvek od jaroslav novotný » 12.05.2008 15:19
plně souhlasím s názorem pana Suchardy, především s pasáží :"Rozhodovat z nekolika center bez sebemensi odborne urovne a s nulovou osobni a mistni znalosti bude stat mnoho prusvihu a myslim, ze se jeste GR HZS velmi zapoti, az bude postizenym obhajovat dlouhe prodlevy, spatne dojezdy, nedejboze aby doslo na nejhorsi. Soucasne zkusenosti naprosto jasne a PROKAZATELNE signalizuji chybne rozhodnuti v ruseni OPIS. "
pro pana Janka Oravu : Váš názor " I na okresech neměli znalost veškerých ulic... " je dost zavádějící, nepravdivá a vyplývá asi z nedostatečné informovanosti o odborné způsobilosti obsluh OPIS, určitě je jim místopis daleko bližší a obsluha OPIS ví i o místních, tzv. lidových názvech a pro dojezd JPO důležitých specifik, což na KOPIS nelze pro celý kraj z lidského hlediska zvládnout a k tomu jim nepomůže ani sebelepší mapové podklady. Věřte pane Oravo, že vím o čem mluvím a píšu. Vím taky dobře, a to si uvědomuji především, že danou situaci nezměním.
-
- Příspěvky: 5
- Registrován: 12.04.2005 08:17
Příspěvek od jaroslav novotný » 12.05.2008 15:19
13.8.2006 vyšel v MF DNES článek o 112. cituji z něj :
"Národní linky 155, 150 a 158 jsou ze zákona zadarmo. Linka 112 se však podle televize NOVA platí Českému Telecomu, a to za pronajaté technologie. Linka 112 tak ročně přijde stát na zhruba 90 milionů. Kdyby se všechna národní čísla převedla na linku 112, znamenalo by to podle Novy zvýšení plateb dodavateli technologie o 250 až 300 milionů ročně."
Myslím že k tomu není třeba nic dodávat, tedy pokud je to pravda.
Bezpečnostní rada hlavního města Prahy podle televize NOVA nechápe, proč chce stát tak utrácet. Prý jsou za tím tlaky z ministerstva informatiky. Údajně jde o lobbování pro soukromou společnost.
Odkaz na celý článek :
http://zpravy.idnes.cz/nova-ministerstv ... _domaci_ad
Pěkný víkend všem dobrým hasičům přeje jn
-
- Příspěvky: 101
- Registrován: 12.03.2004 20:07
Příspěvek od Pavel Všelko » 12.05.2008 15:19
Ahoj všem, nechtěl jsem se sem zapojovat, neboť nejsem obsluha OPIS, ale "mokrý hasič". Ale myslím, že každý tu mluví ze své vlastní zkušenosti, takže když tu Janek napíše že to obsluha nezná tak to asi zažil. Musím mu dát za pravdu. Jsme z jednoho kraje a moje stanice je dálkově řízena z "jeho" OPISU. Až na pár chyb v technologii (to obsluha neovlivní) myslím vše funguje a když ne tak máme Janka

Řekl bych že dokud na OPIS chodili vysloužilý hasiči dožít důchodu tak bylo vše supr, protože znali podmínky a složitost oblasti i techniku nutnou k lividaci události. Dnes na tato místa nastupují nový, školení pracovníci, kteří tyto zkušenosti musí teprve získat a jediné co jim je k dispozici jsou tabulky, poplachové plány apod.
Ale to nevím jestli je takto nastaveno v každém kraji.
Tímto zdravím Janka, který nás právě reprezentuje v Hradci Králové.
-
- Příspěvky: 14
- Registrován: 13.08.2006 00:55
Příspěvek od Janek Orava » 12.05.2008 15:19
Reaguji na přípěvěk pana Jaroslava Novotného:
1) můj názor není zavádějící a chybný - 3 roky zpátky mám velmi dobrý přehled (2 ze 3 územních odborů) o tom, jaká byla odborná úroveň obsluh operačních středisek v té době a jak je tomu nyní. A to se týká i znalosti místopisu. Současná technologie KOPIS např. umožňuje oproti předcházející vložení i tzv. aliasů-pomístních/lidových názvů. To dříve znali právě jen zkušení "kozáci" na operačních získaných několikaletými zkušenostmi(pokud je ale někdo zaskakoval, tak tyto vědomosti neměl a neměl ani takovou technologii, která by mu to nabídla). Takže nyní i nadaný a zručný personál KOPIS by měl být schopen pracovat i s "neoficiálními názvy". Navíc pokud KOPIS řeší 3x více událostí, získává zkušenosti za třetinu času oproti územním odborům.
2) Ke 112 se nebudu vyjadřovat, jelikož zde spousta přispívajících nemá přehled, jak to celé vlastně všechno funguje, a stavět hodnocení na pochybení jednotlivců je zbytečné zde - to aťř se řeší s kompetentními lidmi. Když se někdo neozve na správném místě, těžko to odtud vyřešíme.
3) Ad "ještě ke 112" Vy si opravdu myslíte, že tísňové linky 155,158,150 jsou zadarmo? Ano - pro volajícího(i 112). Shrnu pouze nejdůležitější výhody placené služby 112:
- trvalý dohled - to u 155,158 a tam, kde 150 není svedena do systému TCTV-112 nebylo a nikdo nepoznal, že by třeba několik hodin nefungovala tísňová linka vlivem např. překopnutého kabelu na příslušný dispečink.
- v případě výpadku nic neřeší HZS ale vše řeší Telekom(zažil jsem jednou výpadek tísňových linek vlivem ústředny a vím jaké to byly starosti) - nyní se téměř vše děje automaticky.
- systém je několikanásobně automaticky jištěn...
- automatické vyzvednutí hovoru - nikde to nevyzvání, pokud ne obsluha obsazena - přepadnutí na nejbližšího volného operátora pro příjem(sice do jiného kraje, ale téměř se stejným komfortem a rychlostí).
- lokalizace volajícího - přibližná oblast polohy volajícího.
- okamžité informace o volajícím - u pevných linek kopletní adresa
- propojení vyhledávání s lokalizací volajícího a zobrazení v GISu
- okamžitý přehled o stavu operátorů v celé ČR - přehled o jejich cizojazyčných schopnostech
- a další funkcionality...
Ano, stojí to hodně peněz, ale nedokážu si představit, že by v době budování systému TCTV-112 byl někdo (dodavatel) schopný do toho jít.
Systém je budován na to, aby se do něj daly svét i jiná tísňová volání. Většina HZS krajů si již nechala do systému převést 150.
Systém má určité nedostatky, ale ty se kompetentní orgány snaží řešit. Jen kdyby i jiní byly vstřícní komuniovat a přemýšlet...
Jinak - pokud by 155 vbyla někdy svedena do systému 112 - již nyní lze nastavit, že hovory z určité lokality, linky, lze směrovat na konkrétní pracoviště, kde by tedy mohl sedět erudovaný zdravotnický personál, který by mohl poskytnout kvalitní pomoc po telefonu. Nechápu rovněž NOVOU uváděný nárůst pronájmu služby(tuším, že si zde někdo přihodil nulu...).
Nejprve bude pilotní projekt, který se teprve vyhodnotí a pak někdo ve vládě rozhodne, tak k čemu takový povyk už nyní....
-
- Příspěvky: 57
- Registrován: 19.10.2005 17:12
Příspěvek od Jenek » 12.05.2008 15:19
Z vlastní zkušenosti můžu říci, že ani na OPISU nikdy neznali a nebudou znát ulice a místní názvy městských částí celého okresu. Můj názor je takový, že je jedno jestli vyšle místní jednotku OPIS nebo KOPIS. Je pravda, že když s oznamovatelem hovoří někdo kdo zná místopis tak může klást otázky tak, aby zjistil kde místo zásahu skutečně je. Vždyť na KOPISU mají záznam oznamovatele a mají i jeho telefonní číslo, které mohou později využít a zeptat se na co se dříve nezeptali. KOPIS může dát telefonní číslo jednotce, kterou vysílá k zásahu a velitel se může ptát oznamovatele během jízdy k zásahu na vše potřebné. Zažil jsem mnohokrát, že operační na OPISU špatně přebral oznámení. Jednou jsem oznamoval na linku 155 dopravní nehodu, kde došlo ke zranění řidiče a můžu říci, že operátorka hovor nesmyslně prodlužovala. Dokonce se ptala u jaké pojišťovny je zraněná osoba pojištěna. Hloupé dotazy skončily až jsem řekl,že jsem hasič. Ale to je vše v lidech kteří obsluhují linky tísňového volání. Tak se mi zdá, že se nic nemění. Určitě ne k horšímu. Už jen to, že je zbourána jazykový bariéra je nesmírnou výhodou. Neměli by jsme TCTV 112 zatracovat hned po jejím vzniku. Pevně věřím, že se podaří nedostatky odstranit a za čas nám ani nepřijde, že nás k zásahu vysílá KOPIS.
-
- Příspěvky: 5
- Registrován: 12.04.2005 08:17
Příspěvek od jaroslav novotný » 12.05.2008 15:19
přeji vše nej ........ , už aby to bylo?!???????????????!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
-
- Příspěvky: 19
- Registrován: 22.12.2003 09:35
Příspěvek od Zdeněk Vocásek » 12.05.2008 15:19
Provádím školení zaměstnanců jako OZO dle zákona o PO a provádějící vyhlášky a v mnoha případech se mě zaměstnanci ptají, že již buď volali na 112 a zkušenosti nejsou dobré a ostatní se bojí volat, protože z tisku mají nevalné informace o 112 a prodlevách.
Vždy podávám informaci zaměstnancům dle zákona o myšlence 112 a IZS, uvedu i známá telefonní čísla 150, 155, 158 a postupu na dviizní oddělení ze 112 a pak teprve na územka.
Když jim toto řeknu sami si dokáží spočítat ekvivalenní dobu rozvoje požáru, nahlášení události, předání iformace ze 112 na divizi a následně územka a jejich otázka zní "Co mámě dělat vždyť v součtu to dělá cca 10-14minut s dojezdem jednoky do 5km"
Odpěvěd je jednoduchá volejte přmo na územní odbory, kde sedí alespoň ta spojovatelka, když už jsou operační pryč a ušetříte čas. Dám jim místně příslušné čísla na územní odbor, které si uloží do mobilu a je klid. Někteří, už mají i tyto čísla uložená v mobilu, ale mnohdy ne zase s předčíslím 950, kde stále dochází k přešíslování od června tohoto roku.
-
- Příspěvky: 1785
- Registrován: 19.09.2002 00:37
Příspěvek od Jakub Kozák » 12.05.2008 15:19
Já opět opakuju, že by se od 112ky nemělo odrazovat, ale mělo by se učit jak na ní volat. Už jsem to tu psal - hlásil jsem nedávno požár na 112ku a než se mě cokoli chtěli vyptávat, okamžitě jsem řekl, že chci OPIS v Opavě. Cvak a bylo... Naprosto bez problémů.
-
- Příspěvky: 5
- Registrován: 12.04.2005 08:17
Příspěvek od jaroslav novotný » 12.05.2008 15:19
ale o tom 112 není, aby udělala cvak a jste např. na OPISu v Opavě, 112 už s OPISy nepočítá ? ! ?
tam kde se ruší už nebude ani spojovatelka ! ? !
-
- Příspěvky: 1785
- Registrován: 19.09.2002 00:37
Příspěvek od Jakub Kozák » 12.05.2008 15:19
Ale tak to nemyslím, že je to od toho. Ale zatím je to ten nejspolehlivější způsob jakým to funguje

-
- Příspěvky: 1785
- Registrován: 19.09.2002 00:37
Příspěvek od Jakub Kozák » 12.05.2008 15:19
Ale tak to nemyslím, že je to od toho. Ale zatím je to ten nejspolehlivější způsob jakým to funguje

-
- Příspěvky: 103
- Registrován: 13.05.2004 23:57
Příspěvek od Martin Vavroš » 12.05.2008 15:19
Kdyby lidé nevymyšleli kraviny,tak buy existovalo 14 krajských center tísňových volání a nebyl by problém.Ale hold jsme v Čechách a každý chce dělat na svém písečku.Dělat IZS a myslet si,že druhá složka jsou blbci jaksi nejde.Určitě je potřeba 112,ale musí být zachovány i národní tísňová čísla.Není technický problém ze 112 udělat příposlech na operátory dalších složek.Hlavně na ZZS,kde by se zahájila okamžitá asistence přes telefon a nedocházelo ke zdržení..Nikdy záchranka nebude mít na to,aby měla tak špičkový dispečink jako hasiči.Proč teda finance nespojit!VŠECHNO JE O LIDECH
-
- Příspěvky: 1
- Registrován: 01.01.2010 01:01
Příspěvek od Lubomír Bureš » 12.05.2008 15:19
Příspěvek pana Vocáska (OZO) mne donutil zaregistrovat se na tomto serveru, abych mohl reagovat.
To co radíte svým klientům je naprosto chybná informace, popírající základní myšlenky operačních středisek HZS. Asi by Vám neškodilo více se seznámit s reálným fungováním sloučených OPIS a skutečnou dobou od přijetí zprávy na krajském OPIS po výjezd jednotky na územním odboru. Ze svých dlouholetých zkušeností Vám mohu garantovat, že Vámi uváděné informace nejsou správné.
Pokud rozdáváte čísla na telefonní ústředny ÚO, kde je zrušeno OPIS, pak směrujete tísňové výzvy na obsluhy ústředen, které nemají příjem tísňových linek v náplni práce, mnohde již jsou bez odbornosti a jakýchkoliv technologií a podpor. Pokud obsluha TÚ na ÚO toto nemá v náplni práce může být pověřena i jinými úkoly a příjem volání může být velmi znesnadněn. Mimo jiné zde mohou absentovat nahrávací zařízení, která, a to Vám potvrdí každý operátor či důstojní OPIS, jsou často nezbytná k vyhodnocování volání.
Tedy moje rada zní: nastudujte si reálný stav, nepodléhejte masmédiím a svým školením nepřidělávejte hasičům vrásky.
-
- Příspěvky: 9
- Registrován: 01.09.2006 11:52
Příspěvek od Jan Urbánek » 12.05.2008 15:19
Největší problém 112ky je její ukázka v médiích prezentující hlavně názory p. MUDr. Švarce. Během srpna byly v reakci na nehodu autobusu odvysílány myslím 4 reportáže o lince 112 a vždy tam hlavní slovo měl názor záchranky, že to je strašné zdržení. Sice tam p. Prudil měl nějaký prostor pro vysvětlení, ale ten podíl času byl značně nevýhodný. Snad jediný i mezi laiky pro 112 příznivý okamžik byl, když po představení konceptu datové věty byla ZZS dotázána, kde tyto DV zpracovává a oslovený zdravotník toto nedokázal uspokojivě zodpovědět. Zde je třeba hledat možnosti pro urychlení.
Jak zde již bylo řečeno, a k tomuto se plně připojujï, u specifického zdravnotnického volání je zahájeno předání během asi 30 sekund, když předtím je pouze na základě vyhodnocení (že to je jen pro ZZS) zjištěno jméno volajícího a jeho lokace kvůli rajonizaci ZZS. Osobně se nedomnívám, že 30 sekund by bylo tak obrovské zdržení. "Zahájeno" zde píši proto, že narozdíl od technolofie TCTV 112 nemá dispečink ZZS automatické vyzvednutí hovoru, tudíž se občas stane, že to chvíli vyzvání. Takže pokud bychom se měli bavit o zdržení, je nutno zaměřit se na průběh hovoru na straně ZZS, která aniž by věděla, jaký má volající problém ho důrazně poučuje o lince 155 (no mít infarkt tak jsem z toho školení fakt nadšen), poté zjišťuje znovu základní informace, které si ostatní složky mohou přečíst v datové větě. Nicméně je nutno řict, že i takováto volání se pohybují v celkovém součtu okolo 2,5 minuty, což podle mého názoru není čas, který by byl nějak vysoký. Všechno to záleží na přístupu lidí. Jestli se dispečekny na ZZS obávají, že se zavedením linky 112 přijdou o práci, tak toto riziko snad nehrozí, já osobně po základním vytěžením raději hovor předám na ZZS, neboť zdravotnické vzdělání nemám.
A pokud mi někdo zavolá a řekne mi, že chce rovnou spojit na OPIS do NJ, tak ho vytěžovat nebudu a spojím ho rovnou. Jednak se tím záležitost urychlí, volající bude spokojen a já nebudu dělat zbytečnou práci při vytěžování. Akorát je třeba si v tomto uvědomit technické možnosti linky 112. Na rovinu říkám, že na OPIS NJ by to šlo, ale do Slatiny na hasičárnu fakt ne. To pochopitelně platí i u ostatních složek, u policie rovněž nejsme schopni zajistit spojení na místně příslušné obvodní oddělení.
-
- Příspěvky: 158
- Registrován: 29.01.2003 01:29
Příspěvek od Pavel Cox » 12.05.2008 15:20
Musím vám kluci trochu oponovat ve vašich názorech na telefonní poskytování první pomoci (ad G. steně nemám ARO, fire srdceryvné popisování záchrany). Víte jak doma tak v terénu se pohybují laici, kteří prokazatelně NEUIMÍ poskytnout první pomoc! A záchranky se již začínají skutečně učit poskytovat takové rady po telefonu (a kolikrát jsou ve spojení s vlajícím a vedou ho celou akcí až do tý doby než se skloní osádka nad pacientem) a tím aktivují ten zázračný řetězec laická první pomoc - odborná PNP, nemocnice... A týká se to nejenom infarktu, jak by se mohl leckdo domnívat. Podle mého názoru se to dá snadno aplikovat u DN, kdy se poskytnou rady co s pacientem - v bezvědomí, záklon hlavy, či stabilizovaná poloha apod. Spoustu lidí přišlo o život jen proto že v rámci první pomoci, aby se chudáčkovi bezvědomému lépe leželo, tak mu podložili hlavu. Tím dojde k zapadnutí kořene jazyka, zneprůchodnění dýchacích cest a smrti. Koneckonců jednou takhle (aspoň dle popisu účinkujících v TV) zachraňovali policisté svého postřeleného kolegu! Každému znalému se při tom musí zježit chlupy až na pr... Proto tato tel. asistence, ať jsem byl skeptik jakýkoliv se prostě provádí a věřím tomu, že může býti prospěšná. Tam ZZS nelže. Takže se jedná jen o to, aby záchrance bylo předáno co záchranky jest a operátoři 112 se naučili nehrát si na vlastním písečku (jak se mnohdy stává) a hovory prostě přepojovat. Abych se jich teď trochu zastal, někdy to asi nní možné díky nezájmu volajícího. Je smutným faktem, že spousta lidí ani nechce poskytnout první pomoc a po předání zákl. informace o místě se dál odmítne bavit a určitě na přepojení nepočkají. Dení chlebíček záchranky, zpětné volání pro upřenění (ZZS nemůže najít "klienta") - telefoní hovor odmítnut účastníkem, který mobil pro jistotu briskně vypíná, aby již nebyl obtěžován. Či když již náhodou zdvihne operátorce vynadá, stejně již dávno není na místě, on již zavolal a ať již neobtěžuje že spěchá - zavěsí...

Příspěvek od » 12.05.2008 15:20
Přes všechny klady, které na adresu 112 byly uvedeny, je potřeba konstatovat, že: pokud se ohlašovatel rozhodne zavolat na linku 112 místo 155 dojde ke zpoždění (může se jednat o 30s nebo také 2min. závisí na operátorovi a způsobu předání informace) navíc hovor přebírají operátoři s minimální zkušeností (lépe řečeno teoretickou znalostí a to jen v triviálních případech) jak pacientovi po telefonu pomoci. Navíc předávání pomocí datových vět je pouze berličkou pro nás lajky a v mnoha případech pouze zaklasifiování dle SW 112 bez přesných textových informací je pro rozhodnutí výjezdu ZZS nedostatečné.
Co víc je nutné dodávat???
Připomínám, že podobná situace je u předávání na PČR.
PS: Jsem hasič

-
- Příspěvky: 50
- Registrován: 11.08.2004 03:25
Příspěvek od Jan Raška » 12.05.2008 15:20
k tomu snad lze jen dodat, že linka 112 navznikla proto aby zastřešila NČTV, ale jako jednotné evropské číslo pro tísňová volání. Když pojedeš do Śpanělska raději si před cestou zjisti jakou linku máš volat na tamní Záchranku, (raději taky linky ZZS v Německu a Francii) aby tě náhodou 112ka o minutu nezdržela.
Co víc k tomu dodat?
- HASIČINA
- ↳ Co vás pálí?
- ↳ Technika - dotazy, repase a vlastní úpravy
- ↳ Dobrovolní hasiči - JSDH a SDH
- ↳ Legislativa
- ↳ Hasiči na veřejnosti
- ↳ Zásahy - rady a postupy
- ↳ Nezařaditelné dotazy a další zbytečnosti
- ↳ Zábava
- POŽÁRY.cz
- ↳ Návrhy a připomínky
- SPORT.POŽÁRY.cz
- ↳ Sport
- COBRA
- ↳ Veřejná diskuze - COBRA