svolávací systém jay
-
- Příspěvky: 4
- Registrován: 01.01.2010 01:01
Příspěvek od Vladislav Ulrych » 08.02.2010 22:10
-
- Příspěvky: 178
- Registrován: 10.01.2003 19:39
Příspěvek od Aleš Bitter » 09.02.2010 02:23
-
- Příspěvky: 4
- Registrován: 01.01.2010 01:01
Příspěvek od Vladislav Ulrych » 10.02.2010 14:43
Odpověď tedy je že nejlepší by byla žádost zřizovatele jednotky na krajské ředitelství. Zatím však musím říci, že odpověď by byla záporná.
-
- Příspěvky: 178
- Registrován: 10.01.2003 19:39
Příspěvek od Aleš Bitter » 10.02.2010 22:12
-
- Příspěvky: 56
- Registrován: 11.09.2003 14:19
Příspěvek od Petr Kupka » 11.02.2010 08:55
Petr Kupka, Adamov
- Filip ´Capa´ B...
- Příspěvky: 433
- Registrován: 25.09.2005 14:41
- Bydliště: Šumava
- Kontaktovat uživatele:
Příspěvek od Filip ´Capa´ B... » 11.02.2010 19:22
Ahoj Petře. Přesně tak. Už mnoho let preferuji a upřednostňuji jednoznačně pagery. Nyní se ukazuje i u nás, že mobily nejsou jistota. Sice krabička u pasu navíc, pro někoho možná přežitek, ale jistota. AMDS jako dobrý doplněk. Ale máte to tam koukam promakanější
-
- Příspěvky: 4
- Registrován: 01.01.2010 01:01
-
- Příspěvky: 56
- Registrován: 11.09.2003 14:19
Příspěvek od Petr Kupka » 12.02.2010 08:08
Jistě Filipe, takl tak. Nechci se obrace na západ od nás, ale tam je to normální u záchraných složek, ať dobrovolných nebo profi. A nemyslím jen hasiče. A myslím, že tento systém má v sobě mnoho skrytých možností, jak vyhlašovat poplachy, obsluhovat stanice, zbrojnice na dálku, jak třeba i tisknout příkaz k výjezdu. Zadarmo a na nekomerční síti. navíc by tak systém JVV byl více využit a tomu jedině prospěje.
-
- Příspěvky: 12
- Registrován: 10.02.2009 22:50
Příspěvek od Michal Vyroubal » 12.02.2010 11:58
-
- Příspěvky: 3
- Registrován: 01.01.2010 01:01
Příspěvek od Libor Šindelář » 12.02.2010 12:40
Vložím se trošku do diskuze, ale ne s tím, že bych hájil náš systém, ale napíši zde několik postřehů k zamyšlení. Z výše uvedených příspěvků jasně vyplývá, že názory na systém svolání můžou být různé a každý má své výhody a nevýhody. Uveďme pro srovnání jen několik maličkostí, aby se zde nerozvinula diskuze jak již mnohokrát nad tímto tématem.
Pager- hlavní nevýhody:
jedná se povětšinou o jednosměrný přenos informace k uživateli. Není zde totiž možný dohled nad doručením zprávy k odesílateli, tedy do operačního a zároveň veliteli popř. všem členům skupiny.
- Informace je vyslána buď selektivně uživateli (to znamená, že pager má svoji adresu kam je Info směrováno, nebo aby se ušetřil čas na hromadnou adresu celé skupiny. Zde je zásadní problém s pokrytím daného území. Něco jiného je pokrýt chodby v nemocnici a něco jiného je pokrýt dané území v terénu, aby měli příjem i členové v domácnosti, ve sklepě, v hospodě, ,v tělocvičně nebo i v kostele atd. Zde vidíte, že udělat seriozní měření pokrytí signálu je skoro nemožné a nebo velice finančně náročné. V případě, že jsou místa bez signálu, musí být toto území vykryto vykrývačem. To nese zase finanční náklady.
- Pager má z principu malou integrovanou anténu s ne docela optimálníma charakteristikama.
- Musíte se starat a nosit další krabičku
Závěr: musíte pro opravdu dobrý příjem signálu zajistit, že bude na všech místech kde se nacházíte signál. Ale to by asi nebylo až tak nejdůležitější při rozhodování. Pokud vemete v úvahu, že by osobní pager využíval sítě jako sirény pro varování obyvatelstva, můžou nastat některé problémy s pokrytím. Radiové příjímače pro ovládání sirén jsou většinou umístěné hned pod střechou a to většinou na vysokých dominantních budovách a mají daleko lepší anténu. Každé místo, kde se tento přijímač nachází je změřeno a vypracován měřící protokol. Radiová síť pro tyto přijímače v prvotním návrhu nepočítala s možností celkového pokrytí republiky. Ano, je pravda, že veliké města, úřady apod. jsou dobře pokryty pro osoby, které tento přijímač mohou nosit. To nevím, ale vzhledem k použité frekvenci, kterou tady nechci veřejně uvádět a teorie šíření elektromagnetických vln mám silné pochybnosti, že by bez dalších úprav mohla tato síť poskytovat signál do každého místa, domu atd..
Tím se dostávám k následující úvaze. Komerční nebo nekomerční síť. Můj osobní názor je takový: Pokud nemám hodně peněz a to myslím opravdu hodně peněz a to stále, tak nemá cenu budovat nekomerční síť. Vybudoval bych totiž jen něco, co by v dané době bylo třeba supr, ale časem a v telekomunikačních technologiích o to více by to bylo zastaralé. Potvrzení mé myšlenky vychází z reálného života. Vemte si pokrok v mobilní komerční síti pro obyčejné uživatele. Co nabízí služeb, jejich rozvoj, pokrok v telefonech (nejprve kufr, pak cihla a nyní), co všechno umí atd. Pak si vemte, nějakou nekomerční záležitost s odstupem času. Nezlobte se, ale všechny nekomerční záležitosti a to hlavně i z jiných oblastí mě připadají, že se jen udržují z podstaty, brání pokroku a stojí jejich provoz nemalou částku. A pak aby se neřeklo se udělá něco, aby to sice vypadalo a obhájilo. Užitná hodnota však kulhá. Pokud stavím na špatném základě a nebo na již technologicky zastaralém, nemůžu přijít s novou službou. Nebo snad na telefonu s kličkou udělám něco bombastického??
-
- Příspěvky: 12
- Registrován: 10.02.2009 22:50
Příspěvek od Michal Vyroubal » 12.02.2010 13:04
Máte pravdu,proto se snažíme váš systém mít,ale vázne to na KOPISu,jinak jsem psal pouze mou osobní zkušenost s pagerem,vím že jsou místa bez signálu ale na to mne hned pager upozorní pípnutím a svítí symbol antény.Ale často se to nestává,opravdu zřídka.Tímto ho neupřednostňuji,8 let se to prokázalo velmi dobře,pro mě nevýhoda je že co měsíc to nová baterka a tahat sebou další škatulku.Baterky jsem vyřešil nabíjecími,mám dvě takže jen přehodím a frčí dál.
-
- Příspěvky: 3
- Registrován: 01.01.2010 01:01
Příspěvek od Libor Šindelář » 12.02.2010 13:13
ano je to tak, děkuji. Bude to možná vypadat, že jsme domluveni, ale opravdu nejsme. Je to tak jak říkáte. Každý systém a způsob má své výhody, vlastnosti a vznikl v určité době. Pak se jen využívá. Neříkám, že pager je špatný, jen říkám, že nemůže poskytnout služby které jsou v dnešní době standardem. Každopádně užitná hodnota pageru zůstává, jinak byste ho nepoužívali. Otázkou je, jak by jste se rozhodli v dnešní době svolávat jednotku pager verzus JAY. A vidím, že jste zastáncem moderního způsobu svolání. I když.. průkopníci to maj vždy težké....
-
- Příspěvky: 12
- Registrován: 10.02.2009 22:50
Příspěvek od Michal Vyroubal » 12.02.2010 13:57
Jsem zastáncem nových technologií,máme dva roky kango a to jen proto že už HZS chtělo tenkrát šetřit tak nám řekli že nám zruší sms pro celou jednotku,nechají to pouze VJ.Tak ať si prej něco seženeme,tak máme kango.Pro mě není důležité aby zpráva o tom co a kde je přišla co nejdřív ale aby jednotka byla vyrozuměná co nejdřív že něco je,sms stačí dodatečně,jenže kango zklamalo když máme výjezd do pěti minut a sms přišla po 10 minutách, až jsme byli někde na cestě.Myslím že to prozvánění bude dobré,ted jsme ve zkušebním režimu jenže není vůle na HZS.Co jsme to zkoušeli tak to opravdu bylo hned prozvoněno.
- ruská vlaštovka
- Příspěvky: 1960
- Registrován: 04.08.2002 01:56
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Příspěvek od ruská vlaštovka » 12.02.2010 17:58
Kdyby se tu magistrát chtěl chytit za nos a plošně vybavit všechny JSDHO na území města tímhle JAY systémem, dost by nám to pomohlo. Z toho, co jsem zatím měl možnost přečíst o všech těchto modulech, se mi tohle řešení zamlouvá asi nejvíc.
- Filip ´Capa´ B...
- Příspěvky: 433
- Registrován: 25.09.2005 14:41
- Bydliště: Šumava
- Kontaktovat uživatele:
Příspěvek od Filip ´Capa´ B... » 12.02.2010 20:47
Dobrý večer.
Když tu říkáte A, proč také neřeknete B?
Vypsal jste pouze nevýhody pagerů. A co takhle jejich výhody? A nebo nevýhody MT?
-
- Příspěvky: 56
- Registrován: 11.09.2003 14:19
Příspěvek od Petr Kupka » 12.02.2010 21:35
Ono s tím pokrokem v komerční sféře to bude určitě pravda, ale jak říká Filip, vše má své A a B možná i C. Věřte, že dlouho, dlouho jsem zvažoval jaký svolávací systém zvolit pro "svou" jednotku. Od roku 1998 až do 2009 jsme fungovali na pagerovém systému (lokálním) od Jablotronu, bohužel výrobce ho již nedělá a neservisuje a tak muselo dojít ke změně. Navíc chodí všem členům jednotky sms z KOPIS - výhoda. Vše na pagerovém systému fungovalo perfektně. I to byl jeden z důvodů proč opět vyhrál pagerový systém, byť na jiné bázi. Ty nevýhody co popisujete nejsou až tak úplně férově podané. Systém o němž jsem zde hovořil já, tedy pagery na protokolu POCSAG resp. pověšené na síti jednotného varování a vyrozumění (SVV) využívala CO, tzn., že lidi byli a jsou dosažitelní. Signál nechodí na až tak vysokých frekvencích, aby musela být nějak moc hustá síť převaděčů (jsou to fce analogového radioprovozu v PO). Na druhou stranu, pokud je hasič někde, kde není signál (teď nemyslím sklep - kde pomalu nebývá ani GSM) je pravděpodobně tak daleko od místa dislokace jednotky, že nemá cenu, aby jezdil. Opět na jinou stranu pokud je daleko, ale v pokrytí tak se o události dozví. Opravdu pokud nebude 100% spolehlivost na GSM, tak to bude problém. navíc co hasič to jiný operátor. Dále je nutné udržovat pořád aktuální tel. seznam na KOPIS. Při množství hasičů v krajích - to přestane lidi na KOPIS za chvíli bavit a ani bych se jim nedivil. Ta další krabička u pasu je taky diskutabilní. Myslím, že spoustě hasičů to vadit nebude. Možná naopak, budou si uvědomovat, že mají také povinnosti. Co se týče zpětné informace na KOPIS o tom, že hasič se dozvěděl o poplachu, tak mám pocit, že je poměrně přeceňovaná. Jednak nevím jestli touto formou to ocení KOPIS (bude OD číst seznamy kdo jde nebo nejde na výjezd? Bude to stíhat při větší události - stačí i I. st. - 4 JPO mnohdy z toho 3 dobrovolné? Nestačil by zpětný telefon od VJ? Nebo automatika ze zbrojnice, která potvrdí přijetí poplachu? Uvědome si ještě, že možná důležité je dostat poplach do zbrojnice a ne až tak k hasičům, to už si potom může jednotka řešit sama jak bude chtít - pagery, KANGO, prozvánění, siréna, ... Podstata je dostat pagerovou cestou (SVV) poplach do místa dislokace a pak si to obce řešte tak jak Vám to vyhovuje. Ale tato cesta KOPIS - dislokace by měla být jednotná. A v místě dislokace je téměř vždy signál SVV. Technika na HZ pak může udělat to další, tedy jak jsem psal odpálit KANGO, PELIG, sirénu, jiný pagerový systém a také obsloužit další technologie (kompresor, světla, odemknutí budovy…). A nebo bude hasič mít přímo pager na SVV u sebe. Pak ještě jedna otázka na závěr – je správné dávat hasiči možnost rozhodnou se zda poplach slyší nebo ne? Zda půjde nebo nepůjde na výjezd? Viz ona zpětná vazba na KOPIS.
Petr
- Filip ´Capa´ B...
- Příspěvky: 433
- Registrován: 25.09.2005 14:41
- Bydliště: Šumava
- Kontaktovat uživatele:
Příspěvek od Filip ´Capa´ B... » 12.02.2010 22:31
Mě už to tu nebaví psát pořád dokola, ale tak nějak jsi to pěkně shrnul...
-
- Příspěvky: 3
- Registrován: 01.01.2010 01:01
Příspěvek od Libor Šindelář » 13.02.2010 15:43
Jen si dovolím pár obecných poznámek
1)Ať má každá jednotka systém, který jí vyhovuje. S tím naprosto souhlasím. Nikoho nenutíme, aby si náš systém zvolila. Je zde ale nutné vzít pohled na věc pracovníků KOPIS, kteří určitě nechtějí, aby každá jednotka měla jiný systém. Každopádně by se alespoň z KOPISu měli odbavovat jednotně. Náš systém byl připraven na aktivaci z KOPISu možností zasláním SMS a nebo zavoláním na dané číslo. Ano přiznáváme, že na Kladenském a Olomouckém je problém, protože jejich odchozí smsky nejsou posílány pomocí brány SMS ale pomocí conectoru SMS. Na odstranění tohoto problému však již jednáme s O2 a doufáme, že to bude v brzké době vyřešeno. Navíc je náš systém JAY otevřený a každá jednotka si ho tedy může využívat dle svých požadavků a přání . Navíc do našeho systému stále přidáváme náměty, které si jednotka PO přeje a programátoři je do systému JAY začleňují. Nemá tady asi cenu říkat, že JAY systém nekončí jen svolán jednotky při poplachu, ale bude řešit celý proces až do okamžiku, kdy jednotka přijede zpět na zbrojnici a bude psát hlášení o poplachu. Některé části tohoto komplexu jsou již v testovacím režimu. Nebudeme se ale zde o nich zmiňovat.
2)Zpětná jmenovitá vazba lidí, kteří výjezd potvrdili na KOPIS není poskytována, ale je poskytována informace zda je jednotka vyrozuměna. Podrobný jmenný seznam má pouze velitel a nebo jím určené lidi. Ale zda je jednotka vyrozuměná a akce schopná výjezdu a kdo se výjezdu účastní snad nejlépe rozhodnou ocení a vyhodnotí operační a velitelé jednotek. Nakonec tento požadavek vznikl právě od nich.
3)Protokol POGSAG znám moc dobře a síť pro vyrozumění a ovládání sirén jsem budoval. Tak vím své…
4)Vaše myšlenka „že je člen jednotky tak daleko od místa dislokace jednotky a nemá cenu aby jezdil“ To bych ponechal na něm a na veliteli jednotky po případné domluvě sním. Každopádně má snad právo být vyrozuměn pokud je zařazený v JSDH, ne? Obzvláště pokud to nic nestojí a je to zdarma.
5)Férové či neférové podání kladných a záporných vlastností pagerového systému.
Jasně jsem uvedl, že jeho hlavní výhodou je rychlost vyrozumění pokud budou přijímače v místě, kde je signál. Vyrozumění v případě společné adresy je okamžité. Jinou kladnou výhodu ale nevidím. Pokud tedy systém JAY volá všem najednou také (volání probíhá současně) tak v čem jsem se dopustil neférového porovnání??
6)Udržování aktuálních čísel na KOPIS. Zde je vidět, že neznáte náš systém a ani jste ho nestudoval. My garantujeme , že změna, založení skupiny je vždy provedena do 24 hodin od požadavku. KOPIS tedy tuto práci nedělá. Navíc každá jednotka bude mít možnost editovat v systému JAY svá telefonní čísla (důvodu bezpečnosti svolání jen přidávat a za určitých pravidel i blokovat) Pokud velitel jednotky přiřadí i práva ostatním, muže tuto editaci provádět každý člen jednotky sám.
7)Že se hasič dozvěděl o poplachu je podle Vás zbytečné? A není právě tato informace důležitá pro kontrolu, že se poplach jednotce skutečně vyhlásil a nezůstal třeba vyset jen ve zbrojnici a nebo v případě SMS v síti operátora a dál se nedostal? Že odeslal sms…., že se sms doručila do KANGA…. Že třeba Kango doručilo zpětnou sms jen na KOPIS a dál ne…???
8)KOPIS má dohled zjednodušený a je pouze a to zdarma nabízen. Nemusí ho tedy vůbec akceptovat. Každopádně je udělán tak, že pokud jednotka není vyrozuměna, tak je teprve operační o této události automaticky vyrozuměn. Není to tedy, že by po vyhlášení poplachu sledoval monitor kde je průběh svolávání. Může tedy svolat třeba sto jednotek a je automaticky upozorněn jen na ty, které poplach neakceptovaly a nevyjíždějí.
9)Věta „uvědomte si ještě, že možná je důležité dostat poplach do zbrojnice a ne až tak k hasičům to už si potom může jednotka řešit sama jak bude chtít“ Tak tuto vaši myšlenku vůbec nechápu. Není právě důležité dostat poplach až k hasičům?? Proč by si tato jednotka nemohla zařídit toto vyrozumění jako celek a měla by tam mít mezičlánek zbrojnice?? Není to zbytečné?? Zajistí dostatečnou garanci spolehlivosti daného zařízení, jeho servis atd.
10) Poslední věty Vašeho článku jsou opravdu vypovídající…“Je správné dávat hasiči možnost rozhodnout se, zda poplach slyší a nebo ne. Zda nepůjde na výjezd, Viz ona zpětná vazba na KOPIS“?To snad nemyslíte vážně?! Tak za prvé, pokud z dobrovolných hasičů neuděláte nesvéprávní jedince, tak tuto možnost mají, budou mít a musí mít vždy!!! Přeci každý dobrovolný hasič se může rozhodnout, zda na výjezd může jít či nemůže. Předpokládám, že každý dobrovolný hasič to dělá dobrovolně a tedy není nikde napsáno, že musí. Každopádně ale každý správný dobrovolný hasič pokud bude moci vyjede pomoc druhým, aby uchránil životy a nebo majetek. Vás osobně neznám a asi jste tedy tyto poslední věty nemyslel takto. V tom případě se omlouvám, mě ale takto vyzněly. Pokud jste to tak myslel, tak potěš….
-
- Příspěvky: 56
- Registrován: 11.09.2003 14:19
Příspěvek od Petr Kupka » 13.02.2010 22:08
Pane Šindelář
určitě jsem to nemyslel tak jak Vy jste to pochopil. DH je jistě svéprávny jedinec. Problém pak, ale může skončit (a sáhněme si do svědomí), že se hasič podívá na text sms a zjistí, že jde o "banalitu" padlý strom a klidně odpoví, že na výjezd nejde, protože už teěch padlých stromů má dost. Samořejmě, že všichni co to dělají celým srdíčkem to neudělají.
Já Vás také neznám a popravdě neznám, nestudoval jsem Váš JAY, ale problém není o tom, kterej funkční systém zvolit. Ale zvolit už jednou pro vždy (alespoň na 10 let) takový systém u něhož bude jistota, že jej podnikatel bude provozovat, podporovat atd. Ne, abychom zvolili něco pak za dva roky přišli na to, že existuje něco lepšího a pořád dokola.
Nic tato diskuse směřuje jinam než je nadpis .... tím kobčím polemiky
Zpět na „Dobrovolní hasiči - JSDH a SDH“
- HASIČINA
- ↳ Co vás pálí?
- ↳ Technika - dotazy, repase a vlastní úpravy
- ↳ Dobrovolní hasiči - JSDH a SDH
- ↳ Legislativa
- ↳ Hasiči na veřejnosti
- ↳ Zásahy - rady a postupy
- ↳ Nezařaditelné dotazy a další zbytečnosti
- ↳ Zábava
- POŽÁRY.cz
- ↳ Návrhy a připomínky
- SPORT.POŽÁRY.cz
- ↳ Sport
- COBRA
- ↳ Veřejná diskuze - COBRA