kritizovaná MATRA
-
- Příspěvky: 21
- Registrován: 02.04.2004 19:06
Příspěvek od Tw!ster » 12.05.2008 15:20
Viděli jste dnes večer 1.zprávy na tv prima, jak ZZS kritizovala fungování a používání systému a radiostanic MATRA?
Konečně se někdo ozval a na tento nešvar trochu veřejně upozornil.
Ikdyž nebylo sděleno vše (křehké provedení oproti stávajícím Motorolám, zbytečná složitost a velikost rdst a pod.), alespoň se na to trochu upozornilo.
Ikdyž to nebude nic platné, alespoň se upozornilo na další zavedený nesmysl do systému.
- ruská vlaštovka
- Příspěvky: 1960
- Registrován: 04.08.2002 01:56
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Příspěvek od ruská vlaštovka » 12.05.2008 15:20
Jsem dalek zastávat se tohoto systému v podobě, v jaké existuje a v jaké je nám předkládán - digitální celostátní radiová síť by přitom mohla nadělat tolik užitečné práce - ale muselo by to fungovat _poněkud_ jinak. O historii zavádění systému, nevýhodných smlouvách, obrovských nákladech ap. už ani nemá cenu psát... a pak se dozvíme, že už se s vylepšováním sítě nepočítá??? Vždyť pokrytí ani spolehlivost zdaleka není taková, aby síť umožnila plný přechod bez nutného zálohování analogovými převaděči, které budou muset být stále v záloze a tudíž stále placen pronájem frekvencí, elektřina, pronájem místa na stožárech ap.
Ale proč to píšu - liberecká ZZS si stěžuje, že jim to nechodí - a pak je člověk vidí (to už byla kolikátá reportáž), že ani nemají mobilní terminály s vyšším výkonem a anténou na voze, ale jedou z přenosek uvnitř plechové kabiny vozidla (i když je to v UHF pásmu)!! Přitom pokrytí PEGASu bylo od začátku prezentováno jako pro vozidlové terminály (a i tak to, jak vidno, nebude nic moc) - jak to asi bude vypadat za pátým kopcem s přenoskou, si dovedete představit sami... Navíc vozidlový terminál měl mít tu schopnost fungovat jako samostatná buňka pro přenosné terminály v okolí a svým vyšším výkonem a anténou na vozidle umožňovat propojení s vlastní infrastrukturou sítě. Ale takhle jen s přenoskou v digitálu na 70cm pásmu s jeho specifickým způsobem šíření a neustálým kolísáním signálu? To ani nemuseli zkoušet...
-
- Příspěvky: 158
- Registrován: 29.01.2003 01:29
Příspěvek od Pavel Cox » 12.05.2008 15:20
TV noviny na Primě jsem neviděl, odpovídám na příspěvek Ruské vlaštovky.
Je otázka Vráno co nafasovala záchranka za stanice. Protože mám pocit že dostali jen ručky, mobilky v odpovídajícím počtu by si museli již koupit ze svého. No a to je ranec peněz. Je to o tom, že stát nacpal záchranky do něčeho bez toho abych se jich zeptal na názor. Nějakou techniku do začátku jim dal a dále se starej každý sám...
Co můžeme chtít, když státní četníci nemaj dodneška na motorkách speciální zástavby stanic -. ba ani handsfree? O
By mě zajímalo páni hasiči jak je to u vás...
- ruská vlaštovka
- Příspěvky: 1960
- Registrován: 04.08.2002 01:56
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Příspěvek od ruská vlaštovka » 12.05.2008 15:20
Ale nikdo je přeci nenutil to používat. Nikdo a už vůbec ne stát jim přece nezakázal používat analogové převaděče. Pražská má taky přenosné terminály PEGASu a sám víš, k čemu se používají. Přeci muselo být odpovědnému pracovníkovi u tamní ZZS jasné, že tento typ terminálu takto použitý nemůže dost dobře fungovat, zejména, když na to ani síť není stavěná - a navíc v tak členitém terénu (neřeknu v rovinách pod Brnem). Já se obávám, že by měli problémy i s vozidlovými terminály, natož potom takhle. Jistě, po městě se asi domluví, ale dle jejich vyjádření v okrajových částech spádové oblasti jsou bez signálu.
-
- Příspěvky: 191
- Registrován: 15.06.2004 05:57
Příspěvek od lucky ducky » 12.05.2008 15:20
pokud vim, tak pokud ne cela, tak urcite cast liberecke zachranky bezi pres trunkovy SmartNet, takze jim prenosky v pohode staci. Site maji na Jestedu, takze v tom nevidim z hlediska pokryti jejich plochy zadny problem. Mej se !!!
-
- Příspěvky: 77
- Registrován: 11.12.2006 23:07
Příspěvek od Jan Švestka » 12.05.2008 15:20
Já osobně, jelikož v práci používám Matru denně, nejsem jejím obdivovatelem a ani zastáncem. Poruchovost ručních terminálů je vysoká, kapacita baterií klesá rychleji než voda ve vaně, když vytáhneš špunt, Lámají se závity na anténách. Co se týká pokrytí no to je další fujtajbl. Jsem z podhůří Krušných hor a ze 30-ti % se prostě nedovolám. Na horách je to príma, co je mi to platné, když jsem u nehody, kde jsou velmi často a obligátní hlášení " Jsi mimo síť " mě nutí vyndat soukromý mobil a volat. Když už se signál nějakým záhadným způsobem dostane až ke mě modulace je taková, že rozpoznáš, či spíše si mysliš, že jsi rozpoznal každé páté slovo. Další vymožeností je , že po půl minutě ti samo vypne klíčování - jak jsem se dočetl je to kvůli tomu, aby ti někdo neblokoval hovory, ale když už podáváš delší zprávu je hezké, že ti pak protistanice volá, že slyšela půlku. O ceně tohoto zázraku 20.století ( je to opravdu novinka ) se nebudu ani vyjadřovat, neboť desítky tisíc za jeden ruční terminál je poněkud moc, no co státní zakázky byli a budou vždy pro výrobce a výherce tzv. výběrových řízení velmi lukrativní. Když už jsem se ozval co se týká pokrytí , a ptal jsem se hezky vysoko bylo mi odpovězeno takto - pokud je problém napiště žádost s přesnou polohou místa bez pokrytí, tuto ať podepíše váš vedoucí, dá k tomu seznam událostí za poslední rok, toto se pošle na kraj, tam to další podepíše a pošle k nám a když zbydou nějaké peníze možná to budeme řešit přidáním dalšího vykrejvače. Přitom když jsem se díval na krajský server tam mají mapu nepokrytých oblastí, ale to by bylo moc jednoduché.
fuj to jsem si ulevil - zlatej mobil i když soukromej.
- ruská vlaštovka
- Příspěvky: 1960
- Registrován: 04.08.2002 01:56
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Příspěvek od ruská vlaštovka » 12.05.2008 15:20
O tom UHF trunku vím, ale v reportáži vyloženě mluvili o síti Pegas a ukazovali tam i ty přenosné terminály a na záběru z doktorské oktávky komunikují zase z přenosky - "přetrženou" vozidlovku PEGASu ukázali jen na dispečinku. Nehledě k tomu, že i v jiné reportáži bylo vidět, že řidič za jízdy komunikuje s dispečinkem přes tuten přenosný terminál - což je určitě velmi bezpečné obzvláště při jízdě s VRZ do nemocnice, když je vepředu sám... Schválně se podívej do TV archívu na webu Primy. Ale co mě dorazilo nejvíc bylo vyjádření mluvčí MV, že síť už je v konečné podobě a žádné vylepšování pokrytí nebude... (!!!) A na tohle chtějí nahnat hasiče a potažmo celý IZS?
A podle MV pokud vám Matra nechodí, je to tím, že ji neumíte používat!
-
- Příspěvky: 1785
- Registrován: 19.09.2002 00:37
Příspěvek od Jakub Kozák » 12.05.2008 15:20
No jak bych se to taky mohl naučit, když jsem ji za celou dobu, co je v práci máme, nepoužil? Raději vždycky hrábnu po motorourách, s těma mám jistotu
-
- Příspěvky: 191
- Registrován: 15.06.2004 05:57
Příspěvek od lucky ducky » 12.05.2008 15:20
letmo, ale mam dojem, ze ta pulena Matra byl jen ilustracni zaber. Vsimni si stitku s volacim znakem. Mam dojem, ze to byl zaber nekde ze Zlina. Ja si nevybavuju, ze by vubec Liberec kdy mel o nejakou Matru zajem. Na trunku uz behaj nejmin 10 let a nemyslim,ze by meli duvod to menit. Pokud se pletu, opravte mne.
-
- Příspěvky: 191
- Registrován: 15.06.2004 05:57
Příspěvek od lucky ducky » 12.05.2008 15:20
vzdyt se to kvuli nim vlastne porizovalo, pak se uvazovalo nad tim, jak vyuzit tuto sit a prislo se na to, ze HZS to vyuzije taky. Takze tyto obe slozky to maji povinne. Pak se to zkusilo na zachranky a tam se zatim vesmes narazilo. Podle meho nazoru, zachranky budou spis na stavajicich kmitoctech ve 160-ce, popr. budou v budoucni pokukovat po systemu Tetra. Ale do Matry asi nepujdou.
-
- Příspěvky: 50
- Registrován: 09.11.2004 20:55
Příspěvek od Michal Pulpan » 12.05.2008 15:20
Jestli máš na mysli tu volačku ZLI tak to bude liberecká volačka záchranky.
- ruská vlaštovka
- Příspěvky: 1960
- Registrován: 04.08.2002 01:56
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Příspěvek od ruská vlaštovka » 12.05.2008 15:20
ZLI 100 je volačka libereckého KOPISu. Nevím, co používá Zlín v současné době, ale ještě nedávno používala zlínská záchranka volací znak SEC + číslo (sice to bylo podle staré tabulky, ale stejně jsem nepochopil to céčko na konci, když tam mělo být Z...). Na té Moravě to je vůbec každej pes jiná ves, Moravskoslezský kraj má volačky ZÁCHRANA 100 až 600 (víc toho, mám dojem, nemají), Olomoucký kraj jede klasicky ZOL + číslo, zlíňáci měli tyhle podivnosti...
České ZZS se povětšinou s přechodem na VHF 160 překopaly na Zxx + číslo a je v tom alespoň pořádek.
-
- Příspěvky: 5
- Registrován: 03.01.2007 13:16
Příspěvek od smooth talker » 12.05.2008 15:20
nářk na Matru slyším denně spousty ,nejsem jí nijak nadšen jenže když si uvědomíte kam kráčí ARS (nalog) u HZS tak není jiné cesty než dupat po OKISu Vnitra a tlačit na EADS aby tento komunikační nástroj co nejvíce přiblížili našim potřebam, Analogova radiova sít se bude muset celá překopat kvuli EU a už ted je jasné že mužeme zapomenout na celostatní kmitočty I,K,N. Do analogu dnes nikdo už nepustí ani kačku a Pegas se kupodivu presentuje jako hotový,nicméně se začína testovat GPS po Matře,statusy apod. řší se nouze v DIR,ten projekt se nesmí nechat pohřbít a kluci na Gř na tom makají celkem fest. Terminály jsou nehasického provedení ,složite ovládání,a doby oprav neunosné,nicméně do budoucna jiný radia mít nebudeme,navíc generalní ředitel HZS podepsal rozhodnutí že system Pegas bude hlavním komunikačním prvkem u HZS ČR od 1. unora 2006. A to v 1 a 2 vrstvě tj směr KOPIS > KOPIS (ú.o.) a KOPIS vozidlo ... tak asi tak
-
- Příspěvky: 155
- Registrován: 21.07.2004 22:35
Příspěvek od J P » 12.05.2008 15:20
Komentáře k systému Pegas vynechám, nechci se ještě víc rozčilovat. Ale rád se podělím o radostné poznatky z praktického provozu kapesních RDST Matra, tedy ten typ co nám dodali s tím digitálem - mělo by to být M9620SG2, jestli jsem našel to správné číslo.
Práce s touto ručkou je pro hasiče věc nadmíru radostná, inspirující, zajímavá, a rozšiřuje nám nové obzory.
Ovládání je vskutku geniální, a tudíž pro praktické použítí u zásahu na HO... Každou chvíli se nechtěně stlačí některé z mnoha talčítek, čímž se na displeji rozbliká nebo zhasne jeden nebo více z těch desítek malinkých znaků a hned jsme v nějakém divném režimu, kde samozřejmě vůbec nic nefunguje. Pro chvíle nudy při nějakém tom hašení třeba ve sklepě je připravena osvěžující hláška "mimo dosah sítě" nebo tak nějak, nebo alespoň nás uklidní hlášením, že se přihlašuje a máme čekat. Počkáme, a pak nám radostně oznámí, že síť je přetížena. Přepínač kanálů (nyní vlastně "pamětí") je opravdu úžasný a každou chvíli se nějak přetočí a málokdy zůstane na svém místě déle jak minutu. Krok tohoto voliče je velmi malý, to aby hasiči neztratili jemnou koordinaci prstů v zahnojené mokré rukavici, kterou se snaží v v kouři, mokru, temnotě a parní lázni poslepu vrátit ten debilní přepínač někam nazpátek. Pro usnadnění téhle zábavy je číselné označení jednotlivých pozic téměř nečitelné.
Opravdu, se slzou v oku myslím na toho idiota, který tohle prosadil jako zásahovou vysílačku.
Zcela ideální je systém, kdy VZ komunikuje s OPIS či KOPIS na otevřeném kanále, a mančaft zasahuje na direktu. Přepnutí mezi nimi trvá - kolik - 20 sekund? Myslíte si někdo, že je to krátká doba? Tak si to zkuste, až budete hasit hořící dům a okolo plno lidí. Naštěstí se nám velmi často stane, že i při velmi malém nárazu nebo vzpříčení někde se ihned ulomí anténa a máme po starosti. On ten konstruktér přece jen na nás pamatoval a když je tenhle posraný vynález nefukční, připadá mi, že je to asi ta nejlepší varianta jeho využití.
-
- Příspěvky: 158
- Registrován: 29.01.2003 01:29
Příspěvek od Pavel Cox » 12.05.2008 15:20
JP - SUPER příspěvek - díky. D
Kudy vede cesta? Asi se Matry už skutečně nezbavíme.
A - organizačně by měly dohlížet na budování a správu složky IZS. Teď je to taková Pandořina skříňka, kdy uživatel prakticky neví nic. Jak systém funguje, jak se bude rozvíjet dál, jaké je pokrytí, co v mimořádných situacích? podle mě nikdo neví jak se síť zachová.
B - Matru bych použil jen jako páteřní síť max. komunikace OPIS - mobil. Na místě zásahu direkt přes analog, který zároveň může sloužit i v převaděčovém módu pro vytvoření lokální dočasné sítě pro mimořádné události. Výhoda - v případě výpadku Matra sítě, poříd se dá vytvořit funkční síť.
- Navíc co s pomocnými složkamy? Jak se zapojí do radiové sítě? Třeba vodní záchranka, horská služba, Technický správa komunikací až po pekárny, aby hasičům měl kdo vozit čerstvý chleba. )
Tam právě součinostníkanály na analogu byly ideální. Kupovat všem předraženou Matru je blbost. Dodnes jsem neviděl spojový plán, který by tohle řešil a nějak vysvětloval jak se s tímhle při budování Matry počítá. Celé mi to připomíná, hlavně vybudovat - vono už se pak vymyslí co s tim. Dokud tohle nebude vyřešený je celej projekt k prdu.
- ruská vlaštovka
- Příspěvky: 1960
- Registrován: 04.08.2002 01:56
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Příspěvek od ruská vlaštovka » 12.05.2008 15:20
Dle mluvčí MV je pokrytí dostačující (!!) a další rozvoj tímto směrem se neplánuje (!!!!). Navíc netuším, co s tím chtějí podnikat v rámci EU, kde většina států používá konkurenční standard Tetra - nakonec u nás běhá Tetra taky, i když asi stále jen v Praze (radiová síť MRSHMP).
Sodoma Gomora, Cecilko!
Zpět na „Technika - dotazy, repase a vlastní úpravy“
- HASIČINA
- ↳ Co vás pálí?
- ↳ Technika - dotazy, repase a vlastní úpravy
- ↳ Dobrovolní hasiči - JSDH a SDH
- ↳ Legislativa
- ↳ Hasiči na veřejnosti
- ↳ Zásahy - rady a postupy
- ↳ Nezařaditelné dotazy a další zbytečnosti
- ↳ Zábava
- POŽÁRY.cz
- ↳ Návrhy a připomínky
- SPORT.POŽÁRY.cz
- ↳ Sport
- COBRA
- ↳ Veřejná diskuze - COBRA