Barva osvícení kabiny
Nevíte, jak opravit Tatru nebo kam upevnit dýchací přístroj?
-
- Příspěvky: 7
- Registrován: 04.03.2012 12:11
Barva osvícení kabiny
Příspěvek od Jan Horák » 15.11.2013 06:19
Dobrý den v rámci repase naší CAS řeším osvětlení nástavby a kabiny. Osvětlení budeme provádět za pomocí LED Pásku. V nástavbě bude použit pásek v odstínu studená bílá. Trochu tápu při výběru barvy do kabiny vozidla. Při prohlížení fotek na internetu jsem si všiml že spousta vozidel má tuto kabinu nasvícenou zeleně či modře. Zelená barva podle mne neoslňuje tolik při jízdě k zásahu, když se chlapi dostrojují ? Zajímal by mne Váš názor či zkušenosti?
-
- Příspěvky: 34
- Registrován: 16.04.2013 08:05
Příspěvek od Radim Štikar » 15.11.2013 07:53
Obvykle se pro osvětlení v okolí řidiče jedoucího vozidla používá modrá barva, která by měla mít nejnižší kontrast při odrazu na sklech proti tmavému pozadí. Takhle je řešené osvětlení např. v přední části autobusů. Nicméně, už jsem v viděl i zelené orientační osvětlení a z hlediska řidiče nebyl problém. Důvodem používání zelené barvy je celkově příjemnější a útulnější prostředí.
Co se týče osvětlení kabiny, důležitější než konkrétní barva světla je rozmístění světelných zdrojů. Neměly by svítit přímo do prostoru řidiče ani do zrcátek, nebo dělat rušivé odrazy na sklech kabiny. Speciálně LED pásky vyzařují hodně do široka a v tomto směru jsou dost náročné na správné umístění. Světelný "had" odražený v předním skle určitě udělá řidiči velkou radost, zvláště v dešti nebo v mlze. Zvážil bych umístění LEDek třeba pod úrovní sedaček a nasvěcování podlahy kabiny - pokud něco upadne, bude to nejspíš dole. Přeji šťastnou ruku, hodně zkoušení a podělte se o svoji zkušenost.
Co se týče osvětlení kabiny, důležitější než konkrétní barva světla je rozmístění světelných zdrojů. Neměly by svítit přímo do prostoru řidiče ani do zrcátek, nebo dělat rušivé odrazy na sklech kabiny. Speciálně LED pásky vyzařují hodně do široka a v tomto směru jsou dost náročné na správné umístění. Světelný "had" odražený v předním skle určitě udělá řidiči velkou radost, zvláště v dešti nebo v mlze. Zvážil bych umístění LEDek třeba pod úrovní sedaček a nasvěcování podlahy kabiny - pokud něco upadne, bude to nejspíš dole. Přeji šťastnou ruku, hodně zkoušení a podělte se o svoji zkušenost.
-
- Příspěvky: 54
- Registrován: 11.11.2002 15:00
Re: Barva osvícení kabiny
Příspěvek od Pavel Siegel » 15.11.2013 09:11
Ahoj,
používáme zelené led pásky v kabině (v prostoru pro mužstvo) a musím říct že je to super. Osvětlení si zapíná vzadu mužstvo a pohodlně se dostrojuje. Jako strojník jsem takto jel i v dešti a nebylo to nic nepříjemného.
viz http://hasicilostice.rajce.idnes.cz/201 ... .45.39.jpg
používáme zelené led pásky v kabině (v prostoru pro mužstvo) a musím říct že je to super. Osvětlení si zapíná vzadu mužstvo a pohodlně se dostrojuje. Jako strojník jsem takto jel i v dešti a nebylo to nic nepříjemného.
viz http://hasicilostice.rajce.idnes.cz/201 ... .45.39.jpg
- Filip ´Capa´ B...
- Příspěvky: 433
- Registrován: 25.09.2005 14:41
- Bydliště: Šumava
- Kontaktovat uživatele:
Re: Barva osvícení kabiny
Příspěvek od Filip ´Capa´ B... » 15.11.2013 20:20
Vida, v práci máme třeba osvětlení červený. Nad každým vzadu, jedna ledka u klasického bodového světla. Rozsvítí se zároveň se světly auta. Funfuje dobře, neoslňuje. Navíc k tomu ještě jak říkám, klasická bodovka, která řidiči taky moc nevadí (jedna, když roužnou všichni, tak už jo)
*1999 JSDH , *2005 HZS , www.MuMoT.cz
- ruská vlaštovka
- Příspěvky: 1960
- Registrován: 04.08.2002 01:56
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Barva osvícení kabiny
Příspěvek od ruská vlaštovka » 18.11.2013 00:47
Co se tak pamatuji, tlumené červené světlo se používalo ve válce na můstku na ponorkách, aby obsluha periskopu nebyla v noci při pohledu do tmy oslněná a něco v té rouře vůbec viděla. My teda máme vzadu pásky klasické studené bílé, jeden na stopě (je díky umístění na šikmém profilu stropu mírně otočen dozadu a tudíž nesvítí řidiči do okna) a druhý je pod sedákem zadní dvousedačky a svítí tedy pod nohy. Světla jako ve dne, ale vpředu (řidič a velitel) tma. Poněvadž jsme městská jednotka, kde stejně venku svítí VO, není s tím za jízdy žádný problém a pokud by byl, může to velitel nebo strojník vepředu vypnout. Další pásky jsou na schůdcích, ale ty se rozsvěcují automaticky až při otevření dveří.
Každý dobrý skutek musí být po zásluze potrestán!
-
- Příspěvky: 482
- Registrován: 12.01.2012 21:23
Příspěvek od petr.194 » 18.11.2013 22:04
My máme červené led pásky pod stropem (repsektive se jedná o bílé pásky zasunuté v liště s červenou krycí folií), a bílé máme jen pod sekačkama, svítí pouze na nohy v zadní řadě. Velitel má možnost si zapnout jen červené nasvícení u palubky- z důvodu třeba čtení, i když blbýho a pro strojníka je lepší, když na to velitel vůbec nesahá.........
-
- Příspěvky: 34
- Registrován: 16.04.2013 08:05
Příspěvek od Radim Štikar » 19.11.2013 12:16
Červené světlo se používá pro udržení tzv. skotopického - "nočního režimu" - vidění lidského oka. Vhodné je v případě, kdy je třeba "přemrkávat" mezi osvětleným a nočním prostředím, třeba pro velitele na ponorce. Pro osvětlení kabiny auta není vhodné. V červeném světle osádka nic moc neuvidí, ale naopak na sklech kabiny mohou vznikat rušivé odrazy.
Lidské oko má dva pracovní režimy: barevný, ve kterém je nejcitlivější na zelené světlo (Vlnová délka 555 nm) a skotopický, s nejvyšší citlivostí na modré světlo (507 nm). Pro osvětlení kabiny vozidla tedy je dobré vybírat z těchto dvou barev. Špatná není ani studená bílá, tyto LEDky vyzařují poměrně dost světla v modré části spektra.
Pokud bych měl navrhovat osvětlení kabiny, asi bych zvážil bodovky s úzkým vyzařovacím úhlem zapuštěné ve stropě, a to i jako čtecí lampičku pro velitele. Pod sedačkami může být třeba kousek LED pásku. Hodně důležitá je volba instalovaného příkonu - na vzdálenost kolem půl metru je LEDka o výkonu 150 - 200 mW a s úhlem do 30° značně intenzivní světelný zdroj. Puntičkář by přidal ještě regulaci jasu osvětlení.
Lidské oko má dva pracovní režimy: barevný, ve kterém je nejcitlivější na zelené světlo (Vlnová délka 555 nm) a skotopický, s nejvyšší citlivostí na modré světlo (507 nm). Pro osvětlení kabiny vozidla tedy je dobré vybírat z těchto dvou barev. Špatná není ani studená bílá, tyto LEDky vyzařují poměrně dost světla v modré části spektra.
Pokud bych měl navrhovat osvětlení kabiny, asi bych zvážil bodovky s úzkým vyzařovacím úhlem zapuštěné ve stropě, a to i jako čtecí lampičku pro velitele. Pod sedačkami může být třeba kousek LED pásku. Hodně důležitá je volba instalovaného příkonu - na vzdálenost kolem půl metru je LEDka o výkonu 150 - 200 mW a s úhlem do 30° značně intenzivní světelný zdroj. Puntičkář by přidal ještě regulaci jasu osvětlení.
Zpět na „Technika - dotazy, repase a vlastní úpravy“
Přejít na
- HASIČINA
- ↳ Co vás pálí?
- ↳ Technika - dotazy, repase a vlastní úpravy
- ↳ Dobrovolní hasiči - JSDH a SDH
- ↳ Legislativa
- ↳ Hasiči na veřejnosti
- ↳ Zásahy - rady a postupy
- ↳ Nezařaditelné dotazy a další zbytečnosti
- ↳ Zábava
- POŽÁRY.cz
- ↳ Návrhy a připomínky
- SPORT.POŽÁRY.cz
- ↳ Sport
- COBRA
- ↳ Veřejná diskuze - COBRA