HZS Tatra
-
- Příspěvky: 1
- Registrován: 01.01.2010 01:01
Příspěvek od Miroslav » 12.05.2008 15:19
Dobrý den. Slyšel jsem, že HZS Tatra Kopřivnice má již dlouhou dobu jediný prototyp CAS 32 T 815 6x6. Má prý jako jediná na světě dlouhou kabinu a nadrž na vodu 8200 l.Chtěl jsem se zeptat jestli nemá někdo pár fotek této Tatry. I ten žebřík jejich co jsem viděl na internetu vidím poprvé v životě. Děkuji za vše
-
- Příspěvky: 1785
- Registrován: 19.09.2002 00:37
Příspěvek od Jakub Kozák » 12.05.2008 15:19
Tahle šestikolka už ale slouží docela dlouho. Je fakt, že je unikátní
Příspěvek od » 12.05.2008 15:19
V soucane dobe se pro nejake SDH dela prestavba na dlouhou kabinu, jen ted nevim pro ktere. Meli by dat pryc predni skrin na vybaveni, jinak by mela byt nastavba puvodni.
Jinak dlouhou kabinu na 6x6 maji tusim nekde v polsku nebo nemecku.
6x6 s dlouhou kabinou je take 2. vuz v Jihlave a letos mozna budou dalsi unikaty na podvozcich 6x6. Vic by asi doplnil H. Obroucka.
Ta tatra v Korpivnici je udajne unikatni spis svim podvozkem (ruzna vylepseni).
-
- Příspěvky: 3
- Registrován: 23.12.2007 19:39
Příspěvek od Tomáš Darnady » 12.05.2008 15:19
CAS 32 - T 815 6x6 s prodlouženou kabinou a s 8 200 l vody slouží již řadu let i u HZSP Biocel Paskov. Její foto je v novém čísle časopisu 112 v članku Buničita pod kontrolou.
-
- Příspěvky: 1785
- Registrován: 19.09.2002 00:37
Příspěvek od Jakub Kozák » 12.05.2008 15:19
Jojo, i v Polsku... Tam ale často na tahačových podvozcích (viz. http://www.rc-trucker.com/CAS_6x6.JPG)
-
- Příspěvky: 1785
- Registrován: 19.09.2002 00:37
Příspěvek od Jakub Kozák » 12.05.2008 15:19
To by musel někdo udělat repas, tyhle podvozky se už nedělají.
-
- Příspěvky: 227
- Registrován: 30.04.2005 19:46
Příspěvek od bart » 12.05.2008 15:19
Tohle auto si hasici prestavovali sami nekdy zacatkem 90 let z klasicke CAS 32, ma puvodni nastavbu bez predni skrine. O nejakem vylepseni podvozku nevim, celkem by me to zajimalo, pokud ma nekdo nejake info, tak sem s nimi. Zebrik AZ32 na jebrabovem (nizkem) podvozku 4x4 je od nejake chorvatske firmy a je to jedine takove auto v CR (myslim s touto nastavbou, minimalne jeste jeden AZ na podobnem podvozku, ale s jinou bastavbou jeste existuje - magirus??). Datum vyroby je pocatek 90 let. Jinak jmeno podniku je Tatra a.s. a tudiz HZSP Tatra, jen tak na okraj....
-
- Příspěvky: 11
- Registrován: 11.03.2006 20:00
Příspěvek od Jiří Fojtík » 12.05.2008 15:19
Dobrý den.Zajímalo by mne jestli již někdo bude dělat prototyp cas na tatře Jamal.
-
- Příspěvky: 1785
- Registrován: 19.09.2002 00:37
Příspěvek od Jakub Kozák » 12.05.2008 15:19
Nepředpokládám to, Jamal není určen pro účelové nástavby, dokonce i jeho existence u nás je neplánovaná, původně měly být T163 dělané jen do Ruska (Ural, Sibiř mám dojem).
Osobně si myslím, že auto "s čumákem" je pro hasiče nepraktické - zbytečně zabírá místo z délky vozu, těch cca 120 cm se dá využít jinak (třeba pro kabinu nebo místo pro vybavení).
-
- Příspěvky: 1785
- Registrován: 19.09.2002 00:37
Příspěvek od Jakub Kozák » 12.05.2008 15:19
... tím samozřejmě nechci říct, že by třeba v terénu díky změněnému těžišti nebyla dobrá
-
- Příspěvky: 1540
- Registrován: 13.09.2003 19:55
Příspěvek od Hynek Obroučka » 12.05.2008 15:19
1. Tatra 815 6x6 s dlohouá kabinou je u HZSP Tatra a HZSP Biocel, obě vznikly přestavbou z klasické CAS-32, nemají jen přední skříň. TAtra z Biocelu má oproti kopřivnické vojenský "čtyřoký" nárazník. Podobná Tatra slouží u HZS Jihlava, je to ale novostavba, podvozek je kříženec vojenské VVN, s motorem EURO II a dlohou kabinou, postavila ji firma Sehat, čerpadlo je shodné s CAS-K25 LIAZ.
2. Tatrovácká T815 s d.k. má hodně vylepšený podvozek, je snížena cca o 10 cm (úpravy v prototypových dílnách Tatry), stejně jako jejich druhá, klasická CAS-32. Více podrobností Vám nepovím, zkuste kontaktovat přímo hasiče v Tatře.
3. CASka na tahačovém podvozku T815 TP24 je v Polsku nejspíš jenom jedna (OSP Mnich), další se chystá k přestavbě u nás, více podrobností Vám zatím nemohu prozradit. V příštích letech vím minimálně ještě o jedné další, ale závisí to na penězích.
4. Žebříky na podvozku T815 2PJ 4x4.1 jsou v ČR dva - první od tehdy ještě jugoslávské firmy Technomechanika slouží právě v Tatře, dle tamních hasičů se jedná o velmi spolehlivý žebřík. Druhá s nástavbou Magirus DLK 23-12C slouží u HZS Přerov, je to žebřík známý na podvozcích Iveco (HZS Praha...). Podobný žebřík na podobném podvozku (ale již řady Terrno1 - má vzadu tupláky) postavila koncem 90. let i ruská firma Požtechnika, byl v ČR na testování a hovořilo se o možné náhradě dosluhujících žebříků IFA W50 právě těmito žebříky v rámci splácení ruského dluhu. Vzhledem k nepříliš kvalitně provedenému prototypu (i když plně funkčnímu a spolehlivému) z toho však bohužel sešlo.
5. Podle mého názoru by hasičský Jamal našel uplatnění maximálně v povrchových dolech, kde jsou jeho terénní vlastnosti bezkonkurenční. Bohužel se však zatím žádný nechystá, alespoň o něm nevím, jediný pokus byl bokorys CAS/PHA otištěný kdysi v AR, který navrhli konstruktéři THT.
Doufám, že jsem zodpověděl všechny Vaše dotazy, pokud máte ještě nějaké k Tatrám nebo i jiné technice ptejte se, rád Vám odpovím
-
- Příspěvky: 137
- Registrován: 13.04.2005 17:30
Příspěvek od Martin Tonhauser » 12.05.2008 15:19
Tento žebřík je možná dobrý, ale namám s ním příliž dobré zkušenosti. Zůčastnil jsem se námětového cvičení v Novém Jičíně. Jednalo se o požár výškové budovy. Dělal jsem evakuovaného z 10 patra paneláku a jak na potvoru mě evakuovali hasiči z Tatry pomocí zmiňovaného žebříku. Ten žebřík se mi zdal poněkud divný, ale nevím jestli to bylo tím žebříkem nebo jeho obsluhou. Ale každopádně ta obsluha byla taky strašná. Při dost nebezpečném přelézaní do koše si koš žebříku sedl na parapet balkému a byl velký problém se oddálit od balkónu. Ta jízda dolů byla dosti rozhrkaná pořád v tom škubalo, bylo to pořád nakloněné na jednu stranu. Bylo poprvé co jsem se bál na žebříku. Takže s tímto žebříkem už bych se v praxi nechtěl vidět. Toď moje zkušennost s tímto žebříkem.
-
- Příspěvky: 227
- Registrován: 30.04.2005 19:46
Příspěvek od bart » 12.05.2008 15:19
no ja na nem byl taky a zdal se mi ok... jinak ale musite mit zrejme nejake nizke stropy ze dosahl az do desateho teho patra, nebot to je AZ 32 a v optimalnim pripade to vyjde akorat do devitky....
to: Hynek - pri nejblizsi prilezitosti se na ty pripadne upravy na CASkach zeptam (pokud si vzpomenu:-)
-
- Příspěvky: 1785
- Registrován: 19.09.2002 00:37
Příspěvek od Jakub Kozák » 12.05.2008 15:19
Takze forma tunningu? ) Hmmm, chci taky na svoji osmikole nejake upravy. Elektrony a kotoucovky, osefuj
Příspěvek od » 12.05.2008 15:19
Martinovi-AZ musí stát na správném místě a pak je to prostě všechno jiné. Zapomněl jsi ale napsat,že tam stál AZ z N.Jičína a ten měl perfektní postavení.Bohužel ten Kopřivnický stál stranou a ještě na šíkmé ploše. Jo a to 10 patro sedí.
Pro Hynka Obroučku- máš dobré informace o těch caskách v HZS Tatra , jezdí se snimi výboně.
-
- Příspěvky: 28
- Registrován: 09.12.2002 15:00
Příspěvek od Pavel Vítek » 12.05.2008 15:19
Před pár roky jsem byl v Kopřivnici na školní exkurzi. Pokusím se ze své paměti vydolovat něco o jejich šestikole s dlouhou kabinou. Pokud se spletu, tak mě nekamenujte, ale doplňte nebo opravte. Takže, auto se mi líbilo. Hodně vody + doprava kompletního družstva na třínápravovém podvozku je bohužel jen rarita. Co se týče kabiny, tak vepředu sedí řidič a velitel. Maníci (pokud se pamatuju 2x3 sedačky) sedí za nimi bokem ke směru jízdy. Moc místa tam není, takže nějaké dostrojování při plném osazení bych viděl max. na směny. Mezi sedačkami je kryt motoru a na něm vybavení. Na podvozku si vyhráli. Holt jsou přímo u zdroje. O snížení si nepamatuju nic, ale vylepšená je boční stabilita. Pokud si pamatuju, jsou použity účinnější přepouštěcí ventily, takže je možno projet zatáčku nebo losí test velmi rychle (vyzkoušeno z pohledu maníka na polygonu). Myslím, že standartní hasičská Tatra by se při takovém manévru zhoupla a šla na bok. Taky nám ukazovali, jak brzdí. Myslím, že i tam něco vylepšili. Jiné podrobnosti už nevím.
-
- Příspěvky: 1540
- Registrován: 13.09.2003 19:55
Příspěvek od Hynek Obroučka » 12.05.2008 15:19
Taky je mám přímo od velitele jednotky HZSP Tatra, vloni jsem tam byl fotit + na polygonu s klukama z Terrnem z SDH Chodov - přál bych Vám vidět, co to autíčko zvládá a jak je pro posádku pohodlné při překonávání překážek a děr. Žádné auto s pevnou nápravou by tam nemohlo jet ani 20 a i tak by byla posádka omlácená o strop, ale Terrno jelo v pohodě i přes padesát, jen se mírně houpalo. Doporučuji ke shlédnutí DVD od Standy Šimrala, má to celé natočené (www.sdhchodov.wz.cz)
Zpět na „Nezařaditelné dotazy a další zbytečnosti“
- HASIČINA
- ↳ Co vás pálí?
- ↳ Technika - dotazy, repase a vlastní úpravy
- ↳ Dobrovolní hasiči - JSDH a SDH
- ↳ Legislativa
- ↳ Hasiči na veřejnosti
- ↳ Zásahy - rady a postupy
- ↳ Nezařaditelné dotazy a další zbytečnosti
- ↳ Zábava
- POŽÁRY.cz
- ↳ Návrhy a připomínky
- SPORT.POŽÁRY.cz
- ↳ Sport
- COBRA
- ↳ Veřejná diskuze - COBRA