Jak fungují dvoustupňové čerpadla
Nevíte, jak opravit Tatru nebo kam upevnit dýchací přístroj?
-
- Příspěvky: 246
- Registrován: 18.10.2017 20:32
Re: Jak fungují dvoustupňové čerpadla
Příspěvek od Edison » 18.06.2018 20:26
Řeknu jak by to mělo být u Karosy. Čerpadla se zapojují buď sériově nebo paralelně. Když je sériově (za sebou) tak tlačí vysokým tlakem ale jen polovičním průtokem. A paralelně (vedle sebe) je zase nízký tlak ale vysoký průtok. Přesněji u Karosy 2500l/min. Oba stupně čerpadla se točí pořád jen se přehazují ventily. Jak je to u nových aut nevím ale bude to na stejný způsob. Kdybych se pletl tak mě opravte někdo.
- Anybody.
- Příspěvky: 604
- Registrován: 21.01.2011 23:22
Re: Jak fungují dvoustupňové čerpadla
Příspěvek od Anybody. » 18.06.2018 22:05
Nejsem si jistý konkrétně u L101.. někde v PC mám schéma z doby kdy jsem dělal strojnický kurz a myslím si že tam šla voda na druhé kolo až v případě že jsi otevřel ventil ''vysokotlak''..
Každopádně u novějších čerpadel bude záležet na výrobci, ale většina to má tak že vysokotlaké kolo je na vlastní hřídeli s vlastním pohonem(minimálně vlastní spojka), které se zapne až po zapnutí vysokotlaku. Zároveň je to blbost vzhledem k ucpávce a hnaní vody, která se velmi rychle zahřeje, aby to čerpadlo jelo pořád. Prostě se to druhé kolo sepne až ho zapneš opravdu.. Většinou je zvlášť zapnutí oběžného kola a ventilu voda na vysokotlak...
Každopádně u novějších čerpadel bude záležet na výrobci, ale většina to má tak že vysokotlaké kolo je na vlastní hřídeli s vlastním pohonem(minimálně vlastní spojka), které se zapne až po zapnutí vysokotlaku. Zároveň je to blbost vzhledem k ucpávce a hnaní vody, která se velmi rychle zahřeje, aby to čerpadlo jelo pořád. Prostě se to druhé kolo sepne až ho zapneš opravdu.. Většinou je zvlášť zapnutí oběžného kola a ventilu voda na vysokotlak...
-
- Příspěvky: 246
- Registrován: 18.10.2017 20:32
Re: Jak fungují dvoustupňové čerpadla
Příspěvek od Edison » 19.06.2018 15:59
Pamatuji si to dobře :D. Teď jsem si četl v návodu k obsluze a je to Kombinované čerpadlo skládající se ze dvou jednostupňových čerpadel se společným hřídelem. A je to jak jsem psal když jsou paralelně tak dává jmenovitý tlak i průtok ( 2500l/min při 0,8MPA). A sériově zase dvojnásobný tlak a poloviční průtok( 1250l/min při 1,6 MPA).
Přesněji když není zapnut vysoko tlak, tak voda do obou čerpadel jde ze sacího vedení a následně na výtlaky. A Když je vysokotlak zapnut tak nízkotlaké čerpadlo tlačí jak do výtlaků tak i do vysokotlakého čerpadla. a to ten tlak dále zvyšuje. Rozdíl v čerpadlech je jen v náklonu lopatek.
V návodu je to krasně popsané kde kam jde voda a jak to funguje. Ale to nemá smysl sem kopírovat když nevíme na které auto byla otázka myšlena.
Přesněji když není zapnut vysoko tlak, tak voda do obou čerpadel jde ze sacího vedení a následně na výtlaky. A Když je vysokotlak zapnut tak nízkotlaké čerpadlo tlačí jak do výtlaků tak i do vysokotlakého čerpadla. a to ten tlak dále zvyšuje. Rozdíl v čerpadlech je jen v náklonu lopatek.
V návodu je to krasně popsané kde kam jde voda a jak to funguje. Ale to nemá smysl sem kopírovat když nevíme na které auto byla otázka myšlena.
- Martin Petržela
- Příspěvky: 219
- Registrován: 30.07.2004 17:29
- Bydliště: Praha 11
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jak fungují dvoustupňové čerpadla
Příspěvek od Martin Petržela » 19.06.2018 20:42
Tak ono je třeba rozlišit výrazy "dvoustupňové čerpadlo" a "kombinované čerpadlo".
Dvoustupňové je popsaný systém alá Karosa (a to "vysokotlak" je spíš slangové, jedná se spíš o středotlak).
Kombinované je dnešní THT, kde jsou obě čerpadla taky na společné hřídeli, ale vysokotlaký stupeň je konstrukčně jiný.
Také může pracovat s tlakem až 4 MPa (40 barů)
Dvoustupňové je popsaný systém alá Karosa (a to "vysokotlak" je spíš slangové, jedná se spíš o středotlak).
Kombinované je dnešní THT, kde jsou obě čerpadla taky na společné hřídeli, ale vysokotlaký stupeň je konstrukčně jiný.
Také může pracovat s tlakem až 4 MPa (40 barů)
Chodí to dobře, ale neseje to...
- Anybody.
- Příspěvky: 604
- Registrován: 21.01.2011 23:22
Re: Jak fungují dvoustupňové čerpadla
Příspěvek od Anybody. » 13.07.2018 17:34
Tuším že to bylo u rubergu? (wiss) že je převodovka mezi oběžnými koly a po zapnutí VT se teprve zařadí pohon vysokotlakého oběžného kola? Nevím jak je na tom THT, ale tuším že podobně. Protože je absolutní blbost aby to vysokotlaké kolo běželo pořád to by bylo spálené během pár minut bez použití vysokotlaku..
- ну погоди
- Příspěvky: 42
- Registrován: 10.10.2007 19:09
Re: Jak fungují dvoustupňové čerpadla
Příspěvek od ну погоди » 13.07.2018 20:31
Čerpadla používaná u nás mají všechny jednu hřídel a na ní min. dvě oběžná kola, z toho jedno je pro nízký tlak a druhé (přímé lopatky-radialni kolo) je pro vysokotlak. Obě kola se tudíž točí při zapnutí PTO. Ale třeba Rosenbauer NH má jedno kolo nízkotlaké a tři kola vysokotlaku. A pro mě je to nejlepší čerpadlo co jsem kdy obsluhoval.
- Martin Petržela
- Příspěvky: 219
- Registrován: 30.07.2004 17:29
- Bydliště: Praha 11
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jak fungují dvoustupňové čerpadla
Příspěvek od Martin Petržela » 13.07.2018 23:09
Myslím, že přepínání nízkotlak / vysokotlak se děje pouze přepouštěním a přepínáním příslušných ventilů a kanálů v čerpadle. Čerpadlo VT jede stejně s NT, ale pokud není "zapnuté", tak jím jde pouze množství vody, potřebné k chlazení a plně netlakuje. Ostatně, i na našem autě (čerpadlo Ruberg) ukazuje tlakoměr vysokotlaku stejný tlak, jako nízkotlak - dokud VT nezapnu.
Jinak tady je ten Rosenbauer, od času 1:00 je patrná konstrukce vysokotlaku a ovládání:
https://www.youtube.com/watch?v=tjCZCeAVXsE
A tady ten Ruberg:
http://www.ruberg.se/en/products/pto-dr ... -eh30.html
Jinak tady je ten Rosenbauer, od času 1:00 je patrná konstrukce vysokotlaku a ovládání:
https://www.youtube.com/watch?v=tjCZCeAVXsE
A tady ten Ruberg:
http://www.ruberg.se/en/products/pto-dr ... -eh30.html
Chodí to dobře, ale neseje to...
- Martin Petržela
- Příspěvky: 219
- Registrován: 30.07.2004 17:29
- Bydliště: Praha 11
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jak fungují dvoustupňové čerpadla
Příspěvek od Martin Petržela » 14.07.2018 09:14
A ještě pár odkazů s animacemi. Není to sice ani THT, ani Ros ale princip je podobný...:
https://www.youtube.com/watch?v=6iPfputOMYg
https://www.youtube.com/watch?v=5mBpEsKXGYs
https://www.youtube.com/watch?v=6iPfputOMYg
https://www.youtube.com/watch?v=5mBpEsKXGYs
Chodí to dobře, ale neseje to...
Zpět na „Technika - dotazy, repase a vlastní úpravy“
Přejít na
- HASIČINA
- ↳ Co vás pálí?
- ↳ Technika - dotazy, repase a vlastní úpravy
- ↳ Dobrovolní hasiči - JSDH a SDH
- ↳ Legislativa
- ↳ Hasiči na veřejnosti
- ↳ Zásahy - rady a postupy
- ↳ Nezařaditelné dotazy a další zbytečnosti
- ↳ Zábava
- POŽÁRY.cz
- ↳ Návrhy a připomínky
- SPORT.POŽÁRY.cz
- ↳ Sport
- COBRA
- ↳ Veřejná diskuze - COBRA