Nevíte, jak opravit Tatru nebo kam upevnit dýchací přístroj?
-
Demy
- Příspěvky: 44
- Registrován: 26.01.2013 22:39
Příspěvek
od Demy » 30.09.2014 20:12
Chtěl bych poprosit o radu. Jak se správně provádí tlaková zkouška hadice? Jaký je zkušební tlak, po jakou dobu a hlavně jak ji udělat?
Spojit všechny hadice za sebou napustit je vodou a na konci umístěnou proudnicí vypustit vzduch... Nebude na posledních hadicích výsledný tlak menší?
Předem děkuji za rady. :)
-
Lukáš Svoboda
- Příspěvky: 94
- Registrován: 01.01.2010 01:01
Příspěvek
od Lukáš Svoboda » 01.10.2014 07:12
Ahoj, problém je v tom, že pokud chceš udělat přesnou a kalibrovanou zkoušku potřebuješ na to speciální pumpu, která se pohybuje v řádu tisíců. Pokud ti jde jen o to zjistit v jakém jsou stavu, tak princip, který popisuješ je nejjednodušší. U nás na to místo proudnice používáme hadicové víčko, které máme osazené T-kusem, ve kterém je vypouštěcí ventil a kontrolní manometr. Jako médium můžeš použít vodu z cisterny nebo postačí i vzduch z kompresoru. Jenom pokud budeš zkoušet vzduchem je lepší to dělat po jedné, líp se hledají případné úniky.
Lukáš
-
Demy
- Příspěvky: 44
- Registrován: 26.01.2013 22:39
Příspěvek
od Demy » 01.10.2014 07:30
Luky moc děkuji za odpověď, ještě prosím o informaci. Jakým tlakem se zkouší? 1,6 Mpa? Máme T815 tak to místo na kompresor napojíme na ní.
-
Lukáš Svoboda
- Příspěvky: 94
- Registrován: 01.01.2010 01:01
Příspěvek
od Lukáš Svoboda » 01.10.2014 15:39
Já je zkouším radši jenom na 1MPa, protože už se mi stalo, že ty strojově vázané se rády svlíkají a navíc většinou do ní stějně víc nedáváš a na to, aby se ukázala netěsnost nebo boule to úplně stačí.
-
Rudolf Windisch
- Příspěvky: 107
- Registrován: 15.01.2008 14:12
Příspěvek
od Rudolf Windisch » 05.10.2014 12:06
U nás hadice zkoušíme tlakem od CAS a to 1,5 - 1,6 MPa po dobu jedné minuty (správný postup po dobu 5 minut). Ta minuta si myslím, že dostačuje. Za posledních 15 let se nestalo, že by nám hadice svévolně praskla nebo sjela z půlspojky (mimo poškození hadice u zásahu např. o ostrou hranu). Tlak 1 MPa je dle mého názoru málo, protože i u zásahu může být tlak podstatně vyšší (některé CAS si přidávají plyn čímž se zvedne tlak, náhlé uzavření proudnic apod.) V dnešní době, kdy hadice mají zkušební tlak 2,4 MPa od výrobce se není třeba obávat, že hadice jen tak praskne, pokud není poškozena. Stejným způsobem zkoušíme i hadice vyrobené v 70. letech minulého století, které měli zkušební tlak 1,8 MPa a některé stále dobře slouží. Ovšem pozor při zkoušce, pokud hadice praskne a to zejména "céčková" je to pěkné rodeo a hrozí i vážný úraz pokud se někdo motá moc blízko.
-
Demy
- Příspěvky: 44
- Registrován: 26.01.2013 22:39
Příspěvek
od Demy » 11.10.2014 11:55
Moc děkuji za odpovědi. Dneska ráno jsme se na to vrhli... Jelikož je hnusně a nechtěli jsme dlouho v tom mrholení pobíhat, tak jsme za sebe zapojili jen 8B, zbytek jindy.
Asi jsem lama nebo nevím jak to jinak nazvat, ale z tý tatry jsme nedostali větší tlak jak 0.8 MPa. Ručička otáčkoměru byla skoro až u konce ale tlak se pohyboval do těch 0.8.... Nikdy jsme větší tlak nepotřebovali, tak to nikdo neřešil ani nezkoušel. Je to normální? Jak se vytváří ten zvýšený tlak 1.5 MPa?
-
Petr 71
- Příspěvky: 78
- Registrován: 28.09.2007 11:34
Příspěvek
od Petr 71 » 11.10.2014 20:55
Ahoj, předpokládám, že máte původní CAS 32 T815 bez repase, tedy s původním jednostupňovým nízkotlakým čerpadlem. To by mělo dávat při sací výšce 1,5 metru a tlaku 0,8 MPa 3200 litrů vody za minutu, při nulovém výtlaku (zavřené kohouty, zaslepené hadicové vedení) by měl být tlak vyšší. Nejspíš vzhledem ke stáří (těsnost, opotřebení atd.) však z toho čerpadla vyšší tlak asi nedostanete...
-
Demy
- Příspěvky: 44
- Registrován: 26.01.2013 22:39
Příspěvek
od Demy » 12.10.2014 09:41
Mě právě zmátlo, že někde píšou, že po dobu 20 minut je možné zvýšit tlak na 1.6 MPa (průtok 1000l).
-
Rudolf Windisch
- Příspěvky: 107
- Registrován: 15.01.2008 14:12
Příspěvek
od Rudolf Windisch » 12.10.2014 22:56
A Demy, neměli jste náhodou zařazenou malou řadu na řadící páce? To je nejčastější problém u nás, než si strojníci zvyknou, že právě obsluhují Tatru.
-
Demy
- Příspěvky: 44
- Registrován: 26.01.2013 22:39
Příspěvek
od Demy » 13.10.2014 07:40
Rudolfe 20 let měla naše jednotka matese a u něj jsme byli rádi, že vyjel. Když nám byla před rokem přidělena tato zánovní tatra byli jsme jak v Jiříkově vidění a do teď jak vidíš plno věcí ani nevíme. Takže věřím, že pro někoho vypadáme jako hlupáci a moje triviální otázky jsou nesmyslné... To s tou malou řadou se zeptám strojníka, ale zřejmě to tak bude, vůbec jsem netušil, že by to mohlo mít vliv i na náhon čerpadla. :)
-
Rudolf Windisch
- Příspěvky: 107
- Registrován: 15.01.2008 14:12
Příspěvek
od Rudolf Windisch » 13.10.2014 08:33
Demy, žádný učený z nebe nespadl a o tom, aby jsme si jako kolegové poradili, tato diskuse přeci je. Pokud máš u CAS 32 T-815 při pohonu čerpadla zařazenou malou řadu, máš menší otáčky vývodového hřídele k čerpadlu a tím i jeho menší výkon. Při klasickém stříkání na rovině s dvěma proudy to až tak nepoznáš, ale pokud by jsi tlačil vodu do kopce, nebo potřebuješ opravdu pracovat s vyšším tlakem, je to problém.
-
Martin Prokop
- Příspěvky: 75
- Registrován: 25.11.2006 14:45
Příspěvek
od Martin Prokop » 13.10.2014 15:16
A nebylo to s tou malou a velkou řadou u T148? Nejsem si jistej, tak se ptám.
-
Anybody.
- Příspěvky: 604
- Registrován: 21.01.2011 23:22
Příspěvek
od Anybody. » 13.10.2014 16:10
je to u T815 - hřídel pohonu čerpadla je vyvedena z přídavné převodovky tzn, když "rozpůlíme" rychlost tak i "rozpůlíme" výkon čerpadla. Osobně si myslím že víc jak 0,8 MPa do vedení nedostanete z T815 - je to nízkotlaké čerpadlo těch 1,6 získáte tak maximálně při vytlačování vody do kopce, nebo při uzavřených ventilech..
-
Hasič Ondřej
- Příspěvky: 38
- Registrován: 02.07.2013 18:16
Příspěvek
od Hasič Ondřej » 26.10.2014 20:48
S tou malou a velkou řadou je to i na Liazce nebo tam je to řešený jinak? Díky.
-
Pavel Rusina
- Příspěvky: 4
- Registrován: 01.01.2010 01:01
Příspěvek
od Pavel Rusina » 30.10.2014 06:26
Na CAS K25 Liaz je pomocný náhon vyveden přímo ze setrvačníku motoru a spínán je pomocí lamelové spojky ( hasiči ji běžně označovali jako jeřábovou spjku). Náhon je nezávisly na převodovce, proto je jedno, zda při chodu čerpadla je zařazen rychloběh ( zajíc), či normálnî chod ( želva). Ovládání je jak z prostoru čerpadla tak i z kabiny řidiče.
Zpět na „Technika - dotazy, repase a vlastní úpravy“