čerpadlo Tatra 815 CAS 32
Nevíte, jak opravit Tatru nebo kam upevnit dýchací přístroj?
-
- Příspěvky: 12
- Registrován: 09.01.2012 17:34
čerpadlo Tatra 815 CAS 32
Příspěvek od icemankimi » 11.08.2013 07:50
Ahojte.
Ako je to s čerpadlom na Tatre 815 CAS 32, je tam spomínané niečo že čerpadlo može ísť max. 2 minuty. Je to na sucho? Zavodnené čerpadlo môže byť zapnuté ak je vytvorené vedenie s uzavretou prúdnicou?
Ako je to s čerpadlom na Tatre 815 CAS 32, je tam spomínané niečo že čerpadlo može ísť max. 2 minuty. Je to na sucho? Zavodnené čerpadlo môže byť zapnuté ak je vytvorené vedenie s uzavretou prúdnicou?
-
- Příspěvky: 12
- Registrován: 09.01.2012 17:34
- Jiří Kliment
- Příspěvky: 736
- Registrován: 29.09.2011 21:50
- Bydliště: Cítov - Daminěves
Příspěvek od Jiří Kliment » 11.08.2013 10:10
Pozor kolegové, koukám že jste na strojnickém školení nedávali pozor. U T 815 CAS 32 skutečně udává výrobce max. dobu chodu "na sucho" 2 minuty. To je třeba dodržovat - a čerpadlo zavodnit co nejdřív, jde jednak o chlazení a jednak o tření - odejde ucpávka. Zavodněné čerpadlo není dobré točit ve výkonu na prázdno - nejde o zahřívání vody, v tělese čerpadla vzniká kavitace a ta dokáže zničit jak oběžné kolo tak stator za docela krátkou dobu, je to jak kdybyste čerpali písek. Takže -zapnout čerpadlo, rychle zavodnit, a pokud je třeba měnit vedení nebo z jiného důvodu zastavíme odběr ihned zapnout bypass, tedy mimo čerpání i plnění, čerpadlo pak honí vodu krátkou cestou z cisterny do cisterny. To se používá i když potřebujete jen malý odběr - třeba při dětských soutěžích.
- Jiří Kliment
- Příspěvky: 736
- Registrován: 29.09.2011 21:50
- Bydliště: Cítov - Daminěves
Příspěvek od Jiří Kliment » 11.08.2013 10:56
Platí minuta, max. 2. Prostě co nejkratší dobu. Pokud je tam klasická ucpávka musí se chladit a vlastně i mazat, byť vodou. Je to stejné jako u malých čerpadel, u vodáren nebo jen na zahrádce. I u ponorných nebo plovoucích - prostě bez vody jen chvilku. Ucpávky , ať už klasické mastné nebo keramické jsou háklivé na ohřev, a při běhu nasucho se zahřejí a vytečou nebo se vydřou docela rychle. U té Tatry se mi ani nelíbí zapínání zpředu, od volantu. Strojník se po cestě dozadu zakecá a je to špatně. Ale pozor - zapínat čerpadlo plně zavodněné také není dobré, vzniká tam docela velký ráz. Tatry jsou docela choulostivé na spojku, tlakové vystavování obvykle trochu zlobí a tak strojníci většinou zapínají od volantu a pak pádí dozadu. Je to nepříjemné, my teď budeme, ze stejného důvodu, spojku měnit.
-
- Příspěvky: 1540
- Registrován: 13.09.2003 19:55
Příspěvek od Hynek Obroučka » 11.08.2013 16:43
Jirka Kliment: Jenže málokterá Tatra má zapínání čerpadla zezadu, v sérii to nebylo, mají to jen repasované a to ještě jen některé.
Jinak dalším důvodem, že čerpadlo může nasucho běžet jen 2 minuty je také chlazení převodovky - není voda v čerpadle = není voda v chlazení převodovky.
Jinak dalším důvodem, že čerpadlo může nasucho běžet jen 2 minuty je také chlazení převodovky - není voda v čerpadle = není voda v chlazení převodovky.
-
- Příspěvky: 954
- Registrován: 01.01.2010 01:01
- Jiří Kliment
- Příspěvky: 736
- Registrován: 29.09.2011 21:50
- Bydliště: Cítov - Daminěves
Příspěvek od Jiří Kliment » 11.08.2013 18:40
Já myslím že bez alespoň jedné repase už těhle rybníků moc nejezdí. Zatím jsem se potkal jen s Tatrama kde zadní spouštění bylo - i když někde nepoužívané nebo demontované, právě kvůli špatnému vystavování spojky luftem. Je pravda, že většina strojníků zapíná zpředu. Co se chlazení převoddovky týká - té trvá zahřátí bez zatížení rozhodně déle než 2 - 3 minutky - nicméně je to často opomíjená věc - ta převodovka chce občas kontrolovat, minimálně olej.
Naposledy upravil(a) Jiří Kliment dne 11.08.2013 18:42, celkem upraveno 1 x.
- Jiří Kliment
- Příspěvky: 736
- Registrován: 29.09.2011 21:50
- Bydliště: Cítov - Daminěves
Příspěvek od Jiří Kliment » 11.08.2013 18:42
Kůďa: Tatry měly původně montovaného bufíka, právě na ohřev vody za mrazu takže zamrzání nehrozilo. Ovšem vzhledem ke spolehlivosti to je na asi všech Tatrách vyhozené.
-
- Příspěvky: 1540
- Registrován: 13.09.2003 19:55
Příspěvek od Hynek Obroučka » 13.08.2013 19:09
Bufík byl v každé CAS-32 T815 z výroby, byl v pravé zadní skříni dole pod výtlaky. Za dvě hodiny provozu zvládl ohřít vodu cca o jeden stupeň. Neznám jedinou Tatru, kde by byl po repasi zachován, byl zcela k ničemu...
- Jiří Kliment
- Příspěvky: 736
- Registrován: 29.09.2011 21:50
- Bydliště: Cítov - Daminěves
Příspěvek od Jiří Kliment » 13.08.2013 23:25
Ani já ne. Myslím, že ten bufík by tam byl platnější pokud by jen horkým vzduchem nahříval prostor zadní skříně - tedy armatury a ovládací prvky. Výměník se rozhodně neosvědčil.
Zpět na „Technika - dotazy, repase a vlastní úpravy“
Přejít na
- HASIČINA
- ↳ Co vás pálí?
- ↳ Technika - dotazy, repase a vlastní úpravy
- ↳ Dobrovolní hasiči - JSDH a SDH
- ↳ Legislativa
- ↳ Hasiči na veřejnosti
- ↳ Zásahy - rady a postupy
- ↳ Nezařaditelné dotazy a další zbytečnosti
- ↳ Zábava
- POŽÁRY.cz
- ↳ Návrhy a připomínky
- SPORT.POŽÁRY.cz
- ↳ Sport
- COBRA
- ↳ Veřejná diskuze - COBRA