z JPO V do JPO III
-
- Příspěvky: 52
- Registrován: 12.10.2012 21:33
Příspěvek od Soptík Jaryn » 05.03.2013 15:02
-
- Příspěvky: 385
- Registrován: 17.06.2009 11:57
Příspěvek od Roman Žilka » 05.03.2013 18:04
Ale já přece vím, že co si člověk nevyřve, tak nemá. A neplatí to vůbec jenom o JSDH. Jenže tady přece vůbec nejde o to, co chce pár nadšenců ale o to, jestli je další JPO III s územní působností vůbec potřebná. ... Ono to pak klidně může skončit tak, že si vyřvou zbytečnou a nepotřebnou JPO III s nějakým starým CASvrakem za pár korun a do roka budou natahovat ruce po dotacích na novou cisternu a dalšía další vybavení, které ve finále ani nepoužijí. O tom to celé (taky) někdy je.
-
- Příspěvky: 385
- Registrován: 17.06.2009 11:57
Příspěvek od Roman Žilka » 05.03.2013 18:07
Tam bych se klonil spíš k té psychické poruše.
-
- Příspěvky: 19
- Registrován: 13.05.2010 20:05
-
- Příspěvky: 52
- Registrován: 12.10.2012 21:33
Příspěvek od Soptík Jaryn » 05.03.2013 20:22
-
- Příspěvky: 70
- Registrován: 19.11.2011 09:20
- Kontaktovat uživatele:
Příspěvek od Petr Gajdošík » 05.03.2013 22:41
My jsme třeba JPO V (místní část města) a sousední obec je JPO II/1 a v minulém roce jsme měli stejný počet výjezdů, polovina z nich i mimo katastr naší obce.
U nás v okrese je 6× JPO II, pouze 13× JPO III a zbytek (jestli dobře počítám 95) jsou JPO V...
http://www.sdhkostelec.cz
-
- Příspěvky: 76
- Registrován: 08.07.2009 22:08
Příspěvek od Martin Štěpánek » 06.03.2013 14:14
Ono krásně vypadá, když se kouknete na překročené tabulkové stavy JPO a hlavně techniky, kde vidíte, kolik a kolik je dalších cisteren a kolik a kolik je JPO III namačkáno vedle sebe a kolik JPO V má vlastní CASku. O mnoho horší pohled však nastane, když se kouknete na složení těch CAS (nejčastěji zastoupeným typem u JPO nepřekvapivě Š706 a Tatry 148) a zděšení nastane, když se podíváte na stáří těch CAS. Např. situace na Vysočině, kdy průměrné stáří CASky u dobráků je kolem 28 let, u pětek ještě o něco více, hodně to sráží JPO II, kde průměrné stáří CASky dosahuje 10 let. A když si uvědomíte, že dobráci drží spoustu v lepším případě veteránů, v horším případě rovnou vraků a že na každou CAS v systému jde dotace od kraje (na Vysočině to bylo u JPO II tuším 60 tis., u JPO III 30 tis. a u JPO V 15 tis. - možná ty dotace jsou teď menší). Když se také podíváte na počty zásahů majitelů CAS, tak si vlastně uvědomíte, že držet takové množství techniky je do značné míry zbytečné. Netuším, k čemu spousty JPO V drží CAS, která bývá mnohdy starší, než je věk nejstaršího výjezdového hasiče (berte to jako nadsázku), ročně má 0-5 výjezdů, z čehož 3-5 bývají technické (odstraňování větví, čištění kanálů pro obec nebo oplachování cest - a tohle neberte jako nějaké plácnutí od boku, tohle jsou prostě ověřitelná fakta jak ze svodek HZS, tak i samotných webů dobráků) a kraj této jednotce dá na provoz CAS 15 tisíc. Tu techniku v dlouhodobém horizontu za tyhle peníze stejně neudržíte v adekvátním technickém stavu, musíte do ní strkat vlastní peníze, žádat o dotace (dostanete max. pár tisícovek) a přitom stejně stojí vesměs v garáži, nebo jezdí doplňovat vodu na soutěže (tzn. tam, kde postačí i fekál od jezedáků). Možná si řeknete, že je to jen pár tisícovek a že to kraj unese. Leč, těch, kterých si to možná řeknou není jeden, dva, tři kusy, ale docela značné počty a pak jen statisíce na udržování ne mnohdy zcela využitelné a hlavně velmi staré techniky létají, místo toho, aby třeba kraj nakoupil a daroval dobrákům, dle mého soudu, mnohem potřebnější OOP. Pak se člověk ani nediví tomu, když k ohni přijedete nějaká JPO s CASkou a z ní vyskáčou dobráci s PZkami na hlavě a v lepším případě PS II a alespoň koženými půllitry, v horším v montérkách, kraťasech, sandálech, keckách nebo holínkách - také jsem to zažil.
Spíš jak napsal Martin, lepší správně a pořádně vybavená JPO V tak, jak má být, než (další) mizerně vyzbrojená a vystrojená JPO III, která je pro systém využitelná stejně, jako houpací kůň pro Velkou pardubickou. Chce to i vlastní odpovědnost a přemýšlení. Je krásné mít CAS, je krásné být ve vyšší kategorii a ještě krásnější pomáhat (za každou cenu), ale každý den nehoří domovy důchodců, letadla nepadají do center měst, nehroutí se paneláky plné lidí, neexplodují chemičky, neútočí na nás teroristi a bombardování jsme naposledy zažili v pětačtyřicátém. Logika "pořídím si nějakou CAS, protože chci pomáhat a chci do vyšší kategorie" se v dlouhodobém horizontu nemusí jevit jako správná, dovolil bych si říci, že je přímo chybná. Skrze dotace se odčerpávají stále se snižující prostředky, zbytečně a neefektivně se rozmělňují v prostoru, místo toho, aby ty investované prostředky sloužily mnohem efektivněji. Tedy, podívat se na kategorizaci JPO nikoli ze svého pohledu (tzn. člena jednotky, který chce CAS a jezdit zachraňovat svět), ale ze shora (tzn. systému, který se nějak chová, má omezené prostředky a reaguje na určitý, víceméně stabilní počet hrozeb). Raději se pořádně věnovat tomu, co mám a kde jsem, než stavět Potěmkinovy vesnice.
-
- Příspěvky: 385
- Registrován: 17.06.2009 11:57
-
- Příspěvky: 68
- Registrován: 16.10.2012 17:13
Příspěvek od hasič karlos » 06.03.2013 15:07
-
- Příspěvky: 217
- Registrován: 06.03.2013 07:26
Příspěvek od duplesice » 06.03.2013 15:20
1)o situaci nic neví, ale přesto si dovoluje upozornovat a psát tisíce důvodů proč ne. Já bych mohl psát zrovna důvody proč jo.
2)O tom, do čeho a kam kdo investuje peníze má rozhodovat ten, kdo má mít za to i zodpovědnost. A když to zřizovatel obci potažmo JSDH dopřeje, tak si jde na trh se svou kůží před své občany a těm se musí zodpovídat. Nebo by to aspoň tak mělo být.
3) A s tím bodem, že by se peníze měli raději dát HZS no to jsem se zasmál.......všichni tady brečí, jak se tam hospodaří a teď by se jim dávali peníze? Myslím si, že už tady bylo dosti pokusů aby nás ochraňoval někdo jiny a dělal rozhodnutí za nás.....A tak ať si každá vesnička a každá V hospodaří a ukáže co umí. Ono jen dostávat peníze na nataženou ruku je lehké. Ale zdarma přiložit ruku k dílu a jak píšeš "veterány udržovat" už je trochu složitější. A mě je úplně jedno, jestli mě pomůže ochránit život a majetek veterán a nebo nejmodernější technika, když bude pomoc rychlá a pro danou událost provedena profesionálně. A to jde i s veteránem:-)
-
- Příspěvky: 68
- Registrován: 16.10.2012 17:13
Příspěvek od hasič karlos » 06.03.2013 15:27
-
- Příspěvky: 68
- Registrován: 16.10.2012 17:13
Příspěvek od hasič karlos » 06.03.2013 15:39
-
- Příspěvky: 217
- Registrován: 06.03.2013 07:26
Příspěvek od duplesice » 06.03.2013 15:42
v propůjčování nemusí ale taky může být problém. Tak to hodnotit nebudu. Každopádně ale všechno stojí peníze a i tu propůjčenou techniku někdo musel koupit. Tak je to asi na stejno, a peněz to stojí stejně.
Možná je jen škoda, že dobrovolné jednotky opravdu nikdo nezastupuje a nehájí jejich zájmy. Jak by to bylo hezké, kdyby někdo mohl vyjednávat ne za jednu jednotku v ČR, ale zastupoval by všechny, ale to zastupování by nesmělo být podle něho, ale podle přání právě té konkrétní jednotky....ale to je pohádka. My žijeme v reálném světě....
Ale máš pravdu, čím větší potenciální zákazník, tím se obchodník více snaží a dá se dohodnout zajímavá cena. Ale musíš dostat to co chceš a také stím souhlasit.A tak HZS asi dokáže více než jednotka z horní dolní, která to dělá jednou za dvacet let.
-
- Příspěvky: 385
- Registrován: 17.06.2009 11:57
Příspěvek od Roman Žilka » 06.03.2013 15:46
ad 1) Martin má, na rozdíl od mnoha jiných, evidentně celkem přehled. Přesto se ho snažíš bez jakýchkoliv argumentů dehonestovat.
ad 2) Zřizovatel teoreticky sice může udělat to co píšeš, ale až se bude zodpovídat voličům, tak těch utracených třeba 10 a více milionů zbytečně obci nikdo nevrátí. Navíc i zřizovatel má povinnost dodržovat legislativu a zákony a vyhlášky jsou pro něj povinné. Má-li mít JPO V dle platné vyhlášky DA, pak obec nákupem CAS tuto vyhlášku poruší.
ad 3) To o penězích od obcí pro HZS nepsal Martin, ale Karlos. ... A jen tak mimochodem, obce mají zákonem nařízeno podílet se na chodu HZS. Opět neznalost legislativy z Tvé strany (a já nejsem jako ty a nevyčítám Ti, že si tu dovoluješ psát a na něco poukazovat). Pokud si každá vesnička bude plácat jenom bábovičky na svém písečku, může se časem stát, že nás požární ochrana v rámci republiky bude stát trojnásobek toho co dnes, protože v každé té vesničce budou chtít cisternu a druhou cisternu (za dědinou je kousek lesa přece) a déáčko a dýchače a ... atd.
-
- Příspěvky: 68
- Registrován: 16.10.2012 17:13
Příspěvek od hasič karlos » 06.03.2013 16:04
-
- Příspěvky: 217
- Registrován: 06.03.2013 07:26
Příspěvek od duplesice » 06.03.2013 16:11
ano o penězích psal Karlos, tak to máš pravdu a omlouvám se.
Ale:
tak za prvé já jsem Martina neurážel, ale jen jsem se ozval kvůli tomu, že je dost ve svém příspěvku jednostraně zaujatý a to silně negativně. Každopádně má na to právo. Každopádně já mám také právo napsat, že se mi nelíbí, že místo aby si hasiči pomáhali, tak se tu jen přou. Proč na "možná nešťastně napsaný dotaz o přechodu z kategorie V do III reagovat něco ve stylu a teď trošku záměrně přeženu....co si to ta pětka vůbec dovoluje!!! A to jako vyhodí nějakou jinou trojku a mají vůbec na to atd atd. Autorem všech těchto negativních nářků není Martin, ale schválně si projeť diskuzi a opravdu si sám pro sebe zhodňoť kolik se dostalo tazateli věcných odpovědi. Ano nejlepší a zcela výstižná je ta s odkazy. Ale každý to tak nepobere a někdo má raději trošku lidštější podání než pouhý odkaz. Pak už jen stačilo, aby někdo třeba připojil i jiný text, který je sice čtenejší, ale stejně nejpřesnější je odkaz. Proč se ale diskuze zvrtne na otázku jako co si to dovolují atd....
2)Nikde jsem nepsal, že zřizovatel koupí CAS, když má mít dle vyhlášky DA. Zase čteš mezi řádky. Psal jsem jen, že o penezích a o jejím utracení by měl rozhodovat ten, kdo za to bude mít i odpovědnost. A odpovědnost je také tak trošku spojená stím, že by měl dodržovat vyhlášky a zákon. Nemyslíš? A i kdybych připustil (a myslím, že se to v naši historii ještě nestalo, aby nějaký starosta utratil 10 mega pro nějakou V) tak to je aspoň furt 10 mega za něco. Myslím si, že se někde utratí i těch mega víc a ani se neví za co....a pak se ukáže, že je to třeba vánoční stromeček:-) Tak to zlatá CAS:-)
-
- Příspěvky: 25
- Registrován: 04.01.2010 22:15
-
- Příspěvky: 76
- Registrován: 08.07.2009 22:08
Příspěvek od Martin Štěpánek » 06.03.2013 17:13
1) Vzhledem k tomu, že teď vytvářím jednu vcelku šílenost, kde nutně potřebuji znát počty techniky, jejich stáří, využití a chod celé jednotky a systému a mým referenčním objektem je kraj Vysočina, řekl bych, že přehled mám. Jak co se týká počtů CAS, DA a jiné, tak o jejich stáří, složení (třeba na Vysočině je přes 20 druhů CAS, od Prag RN, až po Scanie či Volva), tak přehled o tom, kolik říkají a co říkají tabulky a jaká je realita (třeba na Vysočině je několik JPO III bez CAS, ale narazil jsem i na několik JPO III se třemi CAS, VYA, PP, AZ, autobusy, traktory a dokonce i nějakou tu JPO V se dvěma CAS), počty a složení zásahů (třeba využití CAS u několika vybraných pětek - zdaleka a zdaleka nemám vše zmapováno, i tak, jak bych chtěl - tedy, průměrné roční využití CAS u několika JPO V za poslední tři roky činí až moc často i hodně pod 1 zásah/rok => zásahem s nutností použití CAS považuji požár, na většinu ostatních událostí běžné JSDH bez předurčení de facto stačí DA, které uveze motorovku, čerpadlo, žebřík, košťata, lopaty a mužstvo).
2) Ano, dá se říci, že když zřizovatel chce pořídit CAS pro svoji jednotku, ať si ji pořídí. Problémem ovšem zůstává, že jeho rozhodnutím, tzn. pořízením CAS, vzniká automatický nárok na účelovou krajskou dotaci ve výši dle kategorie. Také nesmíte zapomínat na vybavení vozidel radiostanicí (my je dostali převodem od HZS, předpokládám, že je to běžná praxe u vozidel, které je neměly, nová nepočítám), pojištění, mýtné brány na dálnici... A ona cena provozu jedné CAS pro systém stoupá a stoupá a stoupá... A to nemluvím o vycvičení strojníků, jejich pravidelnému školení, výměna pneumatik, oleje, nafta na kondičky, opravy, udržování auta v pojízdném stavu a další. Česká republika je velmi dobře pokryta jak ze strany HZS, tak i ze strany JSDH. Nemá cenu zbytečně navyšovat počty techniky jen kvůli tomu, že "hasiči mají mít velká červená auta". Kdo to bude živit? A co až ta auta úplně zestárnou a rozpadnou se? Co je nahradí? A v jakých počtech? Ze státních dotací přichází na Vysočinu v průměru 1, slovy jedno, auto ročně. Obdobné počty převádí i HZS. A když je na kraji u JSDH kolem 200 CAS, co je nahradí? Za co je nahradí? A hlavně, potřebuje se jich tolik nahradit?
3) Za další, zapomíná se také na jednu velmi důležitou věc. Uvedu příklad. V roce 1989 měla naše lidově demokratická armáda nadzvukové stíhací letectvo čítající stovky kusů stíhacích letounů - všemožné verze MiGů 21, MiGy 29, stíhací bombardovací MiGy 23, Su 22... Do toho připočítejte sice oficiálně vyřazené, ale stále udržované MiGy 15 (tuším, že v ČSR od roku 1952). A další a další letouny. Otázka - je to hodně nebo málo? Další otázka - má na nebi při obraně této země co dělat MiG 15? Nebo o mnoho modernější, ale přesto beznadějně zastaralý MiG 21, verze F? Nebo udržovat v provozu jeho modernější verzi PFM? Doufám, že se shodneme, že ne, že je to drahá a neefektivní blbost. V současné době máme 14 nadzvukových stíhačů - bitevníků. Otázka, je to hodně nebo málo?:)
To samé platí i u hasičských aut. Do Terrna toho nastrkáte o mnoho více, než do trambusa, k místu požáru dojede rychleji, přiveze stejné množství vody, o mnoho více techniky, techniky hašení jsou dnes díky vysokotlakům, turboproudnicím, smáčedlům úplně někde jinde, než byly. K ohni se také přiblížíte víc, než dříve v montérkách, kožených půllitrech a blembákem na hlavě. Tak proč se stále dokola opakuje "za jednu vyřazenou CAS je nutné mít další, nejlépe novou CAS". Přidaná hodnota nových aut oproti starým je zřejmá (třeba i to, co se týká pasivní bezpečnosti, aneb, přetočení Terrna přes střechu je pro posádku mnohem bezpečnější, než přetočení trambusu - a že se to také děje).
Co s tolika CAS? A strkání starých aut do systému PO odevšad a v jakémkoli stavu, hlavně když to má správný počet kol a jede to není zrovna to pravé ořechové. S velkou mírou ironie můžu říct, že takový nasmlouvaný John Deere nebo Fendt z místního JZD s fekálem dokáže mnohem více vody dovést stejně rychle, a ještě má větší průchodnost terénem (to proto, že má 4x4, sen mnoha hasičů:))
4) K tomu třetímu bodu.. O HZS jsem nic nepsal, jen o JPO, tedy i JSDH a o nich hlavně. S tou poznámkou o tom, že je ti jedno, kdo tě přijede zachránit, jestli veterán nebo ne.. Mě je taky jedno, jestli mě zachrání pejsek nebo kočička. Taky to může být kocour v botách nebo létající švec. Nepohrdnu ani Supermanem nebo normálním člověkem. A samozřejmě už vůbec ne hasičem. Ale zkus se zamyslet strategicky, tzn. jako tvůrce pružného, efektivního a trvale udržitelného systému. Musel by si své stanovisko přehodnotit. Není možné, a vlastně ani nutné mít stojící CASkuv každé vesnici, "která tu CAS chce". Někdo ji musí pořídit, někdo musí platit provoz, i když může být zrovna naprosto zbytečná. Když si ji chce platit obec, budiž. Ale proč má tato zbytečnost být financována z veřejných peněz?
Otázku evropských dotací coby nového spasitele české PO záměrně vynechávám. Sice se na ní dnes kdokoli obrací se zbožnou vírou v očích, leč nejenom ČR na tuto blbost dojede. Pokud ovšem nebude mít rozum a systém nevystaví tak, aby ho mohla do budoucna v nejhorším scénáři financovat jen ze svých zdrojů. Ale jak se tak dívám kolem a kolem, nemyslím si, že současné postoje, nejenom hasičů-plánovačů, počítají s variantou vyschnutí/přehodnocení dotačních programů. Dotace má úplně jiný smysl a úplně jiné chování, než státní rozpočet.
-
- Příspěvky: 68
- Registrován: 16.10.2012 17:13
Příspěvek od hasič karlos » 06.03.2013 17:15
- HASIČINA
- ↳ Co vás pálí?
- ↳ Technika - dotazy, repase a vlastní úpravy
- ↳ Dobrovolní hasiči - JSDH a SDH
- ↳ Legislativa
- ↳ Hasiči na veřejnosti
- ↳ Zásahy - rady a postupy
- ↳ Nezařaditelné dotazy a další zbytečnosti
- ↳ Zábava
- POŽÁRY.cz
- ↳ Návrhy a připomínky
- SPORT.POŽÁRY.cz
- ↳ Sport
- COBRA
- ↳ Veřejná diskuze - COBRA