No jo licence, to jsem zapoměl napsatruská vlaštovka píše:Marku, ta funkce se jmenuje "Repeater talkaround" :-). Trochu to pleteš dohromady - "repeater" (převaděč) je název zařízení, "repeater talkaround" je název té funkce, který používá firma Motorola (i některé další) :-).
A s tím převaděčem to opravdu není tak jednoduché, jak si představuješ. Když odhlédnu to, že potřebuješ kromě dvou radiostanic navíc duplexer, řídící jednotku a drahý zdroj, který to celé utáhne (plus zálohu napájení), tak taky potřebuješ volný kmitočtový pár a ten ti musí někdo přidělit a taky ho nedostaneš zadarmo. V praxi je to tak, že ti ho ČTÚ nepřidělí ani náhodou a naopak při nelegálním provozování ti hrozí opravdu velký finanční postih. Lepší na takové věci ani nepomýšlet... :-)
Motorola CP 160 ovládání
-
- Příspěvky: 587
- Registrován: 26.07.2005 20:16
Re:
Příspěvek od Mara264 » 15.01.2013 17:56
- ruská vlaštovka
- Příspěvky: 1960
- Registrován: 04.08.2002 01:56
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Příspěvek od ruská vlaštovka » 16.01.2013 00:02
Licenci (koncesi) mají také radioamatéři a tam je to nemlich totéž - jejich kmitočtová pásma jsou rozdělena a použití frekvencí v tom kterém segmentu striktně určeno.
Jirka:
V analogovém provozu ne, leda mě napadá použití SCC převodníku do sítě Pegas. Tyto převodníky (velmi zjednodušeně řečeno jde o speciální propojovací kabel mezi analogovou a digitální radiostanicí) by měly být namontovány minimálně na všech vozech prvního výjezdu (platí pro HZS ČR). Takže pokud je to na autě k dispozici a v provozu, můžeš s analogovou vozidlovkou přes tohle propojení komunikovat v síti Pegas.
Nebo jak jsi to myslel?
- Jiří Kliment
- Příspěvky: 736
- Registrován: 29.09.2011 21:50
- Bydliště: Cítov - Daminěves
Příspěvek od Jiří Kliment » 16.01.2013 09:26
- ruská vlaštovka
- Příspěvky: 1960
- Registrován: 04.08.2002 01:56
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Příspěvek od ruská vlaštovka » 17.01.2013 13:44
Z čehož mi plyne, že ta vaše "normální" bude mít na předvolbách naprogramovány kanály I, K, N (možná i nějaké sdíláky, pámbuví) a velitelská má k tomu ještě převaděčový kanál. Problém přenosek je ale v tom, že jejich antény nejsou tak účinné, jako anténa vozidlová. To má několik důvodů:
- často se stane, že při pořizování přenosné rdst je tato zakoupena s anténou na jinou část VHF pásma - stačí se podívat třeba na http://www.cettra.cz/obchod/obchod.php? ... cat=Anteny a možná se budeš divit, kolik antén je možno k VHF přenosce koupit. Pokud si dobře vybereš (a vřele doporučuji ty delší verze), bude ti to taky lépe fungovat. Osobně doporučuji anténu úzkopásmovou, tj. s co nejmenším kmitočtovým rozsahem, ale podmínkou je, aby se tam vešly všechny používané kmitočty :-)
- antény na přenosných radiostanicích bývají po delším pravidelném používání opotřebné a často dost poničené, chlapi mají tendence vytahovat přenosky z kapes právě za anténu (ono je to nejsnazší, nejrychlejší a často to jinak prostě nejde), navíc krycí gumová vrstva časem ztrácí pružnost a začíná praskat, mnohdy je až i vidět vnitřní cívka (pružina) a antény bývají různě polámané... pak je jasné, že se nedovoláš nikam
- přenosná VHF radiostanice má v tom nejlepším případě max. výkon koncového stupně 5W - to platí v drtivé většině pro všechny podobné rdst v profi třídě. A těch 5W platí jen tehdy, je-li tento výkon ke kanálu naprogramován (stanice umožňují používat i snížený výkon kvůli šetření baterií). Oproti tomu vozidlové verze mají výkon 25 - 50W (některé i víc), předpisy ale umožňují v drtivé většině případů používat jen 10W. Ale i tak je to dvojnásobek a z "tvrdého" zdroje. Dále je použita vozidlová anténa (obvykle čtvrtvlnná o délce necelého půl metru). Pokud je na voze správně umístěna a její délka je správně upravena (anténa je tzv. přizpůsobena nebo lidově naladěna), má mnohem větší účinnost, než ten nejlepší "pendrek" na přenosce.
Jak píšeš "spojení jde přes dosažitelnou vozidlovku" na mě dělá dojem, že tím někdo myslel to, že k autu dojdeš a relaci dáš z něj :-). Případně pokud je v autě spojka, nadiktuješ jí zprávu kapeskou a ona to předá.
Je ještě jedna možnost - zůstaneme-li na analogu, pak bys musel vozidlovku doplnit nahrávacím modulem (tzv. opakovač neboli papagaj - neplést s převaděčem!!), který automaticky nahraje relaci a po jejím ukončení ji odvysílá do éteru. Takový provoz má ovšem mnoho úskalí (nehodlám rozepisovat, jedno takové zařízení pro CB pásmo mám doma v krabici) a z těchto i dalších důvodů se u hasičů nepoužívá (nebo o tom alespoň nevím).
Takže opravdu mě nenapadá, jak to bylo myšleno.
- Jiří Kliment
- Příspěvky: 736
- Registrován: 29.09.2011 21:50
- Bydliště: Cítov - Daminěves
Příspěvek od Jiří Kliment » 17.01.2013 14:09
- ruská vlaštovka
- Příspěvky: 1960
- Registrován: 04.08.2002 01:56
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Příspěvek od ruská vlaštovka » 17.01.2013 14:35
Jinak pro zlepšení dosahu z přenosné rdst je několik fíglů, asi nejúčinnější je konektorová redukce a použití dlouhé vysunovací teleskopické antény - pokud ovšem podmínky zásahu takové řešení umožňují.
Ovšem u většiny zásahů je u auta minimálně strojník, takže je nejlepší nechat na auto namontovat zadní mikrofon a reproduktor a strojník může fungovat zároveň jako spojka, aniž by musel chodit kvůli každé relaci do kabiny.
- Jiří Kliment
- Příspěvky: 736
- Registrován: 29.09.2011 21:50
- Bydliště: Cítov - Daminěves
Příspěvek od Jiří Kliment » 17.01.2013 16:13
-
- Příspěvky: 187
- Registrován: 26.06.2006 23:51
Příspěvek od Štěpán Klička » 17.01.2013 20:24
Jirko v autě máte GM360, ta má vzadu konektor pro připojení všeho možného, tam problém s repro/mikro do nástavby nebude. A na střeše máte podivný volací znak :-)
Mohu se zeptat, který OPIS váš řídí a na kterém "Chlomku" je ten převaděč?
- Jiří Kliment
- Příspěvky: 736
- Registrován: 29.09.2011 21:50
- Bydliště: Cítov - Daminěves
Příspěvek od Jiří Kliment » 17.01.2013 20:36
Bačuje nás Boleslav - a jsme v okruhu převaděče Chloumek, to je u Mělníka. Ono se to tu vyslovuje jako "Chlomek" ... :-)
-
- Příspěvky: 187
- Registrován: 26.06.2006 23:51
Příspěvek od Štěpán Klička » 18.01.2013 07:22
Předpřipravený bazmek asi nebude k mání, montáž bych svěřil odborníkům. Prodává se sice samotný konektor pro připojení příslušenství, ale ta délka kabelu od stanice dozadu k čerpadlu je poměrně velká a přinejmenším mikrofon by už asi nefungoval správně. Kdesi jsem to viděl, vzadu u čerpadla byla nějaká krabička, do které byl napojen mic i repro, ale co přesně to bylo za příslušenství a bylo-li to vůbec od motoroly, to nevím.
Sranda ale je, když to zapomenete zapnuté a necháte stát auto někde na parkovišti mezi lidmi. Většinou je hlasitost naplno aby to bylo slyšet i při zapnutém čerpadle :-)
- ruská vlaštovka
- Příspěvky: 1960
- Registrován: 04.08.2002 01:56
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Příspěvek od ruská vlaštovka » 18.01.2013 16:19
-
- Příspěvky: 187
- Registrován: 26.06.2006 23:51
Příspěvek od Štěpán Klička » 18.01.2013 20:20
- Jiří Kliment
- Příspěvky: 736
- Registrován: 29.09.2011 21:50
- Bydliště: Cítov - Daminěves
Příspěvek od Jiří Kliment » 18.01.2013 20:29
- ruská vlaštovka
- Příspěvky: 1960
- Registrován: 04.08.2002 01:56
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Příspěvek od ruská vlaštovka » 19.01.2013 14:57
- ruská vlaštovka
- Příspěvky: 1960
- Registrován: 04.08.2002 01:56
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Příspěvek od ruská vlaštovka » 21.01.2013 02:07
- Jiří Kliment
- Příspěvky: 736
- Registrován: 29.09.2011 21:50
- Bydliště: Cítov - Daminěves
Příspěvek od Jiří Kliment » 21.01.2013 10:32
-
- Příspěvky: 19
- Registrován: 13.05.2010 20:05
- ruská vlaštovka
- Příspěvky: 1960
- Registrován: 04.08.2002 01:56
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Příspěvek od ruská vlaštovka » 23.01.2013 02:41
Nevím, jak je to u HYTery, ale předpokládám, že i tam to budou mít nějak ošetřené, aby mohl současně hrát reproduktor ve stanici s tím, který je připojen přes konektor. Vždy ale záleží na konstrukčním řešení té které stanice!
Pokud bys chtěl připojit dozadu více reproduktorů (nebo dát ještě jeden přídavný do kabiny), tak vycházej ze základní poučky - celkový elektrický odpor při sériovém zapojení se rovná součtu odporů jednotlivých reproduktorů. Pokud tedy potřebuješ zapojit dva reproduktory na jeden konektorový výstup 8 Ohm, použiješ reproduktory s impedancí 4 Ohm a zapojíš je za sebou do série - výsledný odpor soustavy bude 8 Ohm. Při paralelním zapojení je to obráceně, musel bys použít 16 Ohm reproduktory, které budou pro koncový stupeň tvořit kombinovanou 8 Ohm zátěž.
No a hlavně doufám, že jsem to moc nezmotal :-).
-
- Příspěvky: 202
- Registrován: 23.11.2010 10:21
- Kontaktovat uživatele:
Zpět na „Technika - dotazy, repase a vlastní úpravy“
- HASIČINA
- ↳ Co vás pálí?
- ↳ Technika - dotazy, repase a vlastní úpravy
- ↳ Dobrovolní hasiči - JSDH a SDH
- ↳ Legislativa
- ↳ Hasiči na veřejnosti
- ↳ Zásahy - rady a postupy
- ↳ Nezařaditelné dotazy a další zbytečnosti
- ↳ Zábava
- POŽÁRY.cz
- ↳ Návrhy a připomínky
- SPORT.POŽÁRY.cz
- ↳ Sport
- COBRA
- ↳ Veřejná diskuze - COBRA