Nový SIAŘ v JmK - aneb jak dobráci už nebudou jezdit na technické zásahy..
-
- Příspěvky: 136
- Registrován: 06.12.2009 11:58
Příspěvek od kix a freek » 23.06.2011 15:04
-
- Příspěvky: 56
- Registrován: 11.09.2003 14:19
Příspěvek od Petr Kupka » 23.06.2011 15:27
Jinak výjezd na žádost staosty je nesmysl. Starosta je buď normální oznamovatel a nebo si "svoji" jednotku použije jako technickou četu (na což má právo), ale pak to není logicky výjezd.
Určitě to bude chtít čas, ale myslím, že byto mohlo fungovat. tak jak je SIAŘ napsaný, tak v podastatě jen přenesl logiku povlávání JPO k události na papír. Petr Kupka
-
- Příspěvky: 87
- Registrován: 04.04.2006 19:32
Příspěvek od Milan Kraváček » 23.06.2011 18:58
-
- Příspěvky: 10
- Registrován: 26.01.2011 13:19
Příspěvek od Skontrolka » 23.06.2011 19:21
-
- Příspěvky: 110
- Registrován: 21.04.2006 14:47
Příspěvek od Jiří Brzobohatý » 23.06.2011 19:34
Podle mého názoru by se i u menších požárů nebo technických zásahů (neberu DN - to je trochu jiná sorta zásahů) měla vždy povolat i místně příslušná jendotka společně s JPO I. Nechápu proč se tomu HZS stále tak brání. HZS to nic nestojí a pro JSDH je to tolik potřebná praxe (ostrý výjezd pro strojníka žádná kondička nenahradí, totéž praxe hasičů) a zároveň prohlubování kontaktů s klukama z HZS. A i u technického zásahu se pár ruk navíc většinou neztratí...
- Václav Danita(bonita)
- Příspěvky: 1892
- Registrován: 08.04.2005 22:35
- Bydliště: Krásná Lípa
- Kontaktovat uživatele:
Příspěvek od Václav Danita(bonita) » 23.06.2011 19:48
https://www.facebook.com/sdhkrasnalipa
-
- Příspěvky: 35
- Registrován: 26.02.2007 08:22
Příspěvek od adal 75 » 23.06.2011 20:23
Ale omlouvám se pokud nejste ten Petr Kupka, VJ hasičů z Adamova
-
- Příspěvky: 87
- Registrován: 04.04.2006 19:32
Příspěvek od Milan Kraváček » 23.06.2011 20:45
-
- Příspěvky: 87
- Registrován: 04.04.2006 19:32
Příspěvek od Milan Kraváček » 23.06.2011 20:46
-
- Příspěvky: 87
- Registrován: 04.04.2006 19:32
Příspěvek od Milan Kraváček » 23.06.2011 20:52
-
- Příspěvky: 56
- Registrován: 11.09.2003 14:19
Příspěvek od Petr Kupka » 23.06.2011 21:18
Milane do jisté míry to chápu, ale já hlavně řešil případ Adamova, kdy je vzdálenost JPO I trošku delší než u Vás. Podle mě je celkem chyba v kategoriích jednotek kdy se kdysi v podstatě plošně "zrušily" JPO II v Jmk (zůstalo jen pár) a naopak ze spousty JPO V se staly JPO III, zmizela tak podstata plošného pokrytí. Pak se stává, že v podstatě vedle sebe sedí JPO skoro stejné kategorie a rvou se mezi sebou o zásahy. postavení obce jako investora do JSDH naprosto chápu a mnohokrát jsem tvrdil, že např. v Adamově jsme "městští hasiči" a nešlo mi přes zuby když mi KOPIS zakazoval vyjet např na sníh na střechách - protože město přece občanům tuto službu vlastně finančně zajišťuje a dělat to jako nezásah je vzhledem k rizikům špatně. Jnak pokud jste to četli dobře tak i k menším požárům je povolávána místní JPO. Co se týká popelnic apod, tak asi je to spíš případ Brna (ale to nevím na sto pro), kdy je opravdu nesmyls povolat místní JPO (aby se borci sbíhali) když ve stejným místě sedí JPO I. Takže já bych zatím nezoufal, opravdu to po tom loňským půlroce temna vidím jako krok správným směrem ne vhzhledem k dobráků nebo profíků, ALE VZHLEDEM K OBČANŮM a o to mi vždy šlo.
Pro Adal 75: Ano jsem to já VJ v Adamově, problémy byly opravdu v povolávání jednotky právě vzhledem k občanům, těm kteří potřebují pomoc a je jim jedno, která jednotka dojede, hlavně, aby tam byla co nejdřív. A věřte nebo ne v tomto duchu jsem vždy vedl rozhovory s HZS Jmk, v Adamově mě třeba trápilo povolávání k otevření bytu - záchrana osoby, většinou je adamovská jednotka na místě první a může pomoci dřív. Ano může se stát, že zejména dopoledne se nevyjede, ale o tom je právě úsudek a rozhodovací pravomoc OD, proto je také tak historicky jeho post nazýván - operační důstojník rozhoduje, vysílá SaP a za svoje rozhodnutí je odpovědný. Bohužel se v poslední době stává, že jsou OD nuceni méně přemýšlet a více jednat strojově a to nejen v Jmk. To je dáno snahou sjednotit technologie a postupy. Takže chápu situaci, ale opravdu zde nemůžeme paušalizovat (zatím) a je třeba vše posuzovat jednotku od jednotky. Je fakt, že jsem nový PPP neviděl, ale pokud je pravda, že je postaven na dojezdových časech, potom je to vůči občanů jedině správně a o to nám hasičům přece jde, nebo se pletu? PK
-
- Příspěvky: 148
- Registrován: 01.11.2010 14:00
Příspěvek od Marek Bulva » 24.06.2011 08:06
-
- Příspěvky: 136
- Registrován: 06.12.2009 11:58
Příspěvek od kix a freek » 24.06.2011 11:09
Přístup k tvorbě PPP nabral určitě správný směr. Teď by to ještě chtělo trošku probrat JPO II, JPO III, JPO V. Některé zrušit, jiné přeřadit apod.
Špatný je také způsob přidělování dotací na KÚ JMK, kdy obce na JPO V mnohdy dostávají spoustu peněz a mnohé obce na JPO III nedostávají nic.
Dalším problémem jsou předurčenosti, technické zásahy, chemické havárie apod. V současné době obvykle opravdu platí, že JSDH jezdí jen na požáry a sem tam na nějaký technický zásah. Vzhledem k nové "superkoncepci" vybavování HZS mobilní požární technikou bych očekával nějaké změny i u JSDH. Nová koncepce přináší zásadní změnu především v tom, že stanice HZS jsou vybavovány CAS nikoliv v základním, ale technickém provedení. CAS u JSDH musí být základní (mimochodem, kdo z vás to opravdu má?). HZS jsou dále vybavovány další speciální technikou (velkokapacitní CAS, výšková technika,...). V podstatě se ruší klasické RZA určené na nehody. Nově se zavádějí RZA místo CAS do historických center starých měst.
Jak to tedy asi má vypadat? Stanice HZS mají CAS v technickém provedení vybavenou téměř na všechny zásahy. JSDH mají CAS v základním provedením (podle současné vyhlášky), které mimo jiné obsahuje motorovou pilu nebo základní prostředky na chemické havárie (protichemické obleky, záchytnou nádobu,...). I z toho by se mělo dát odvodit, na co by měla být JSDH vysílána a na co ne případně na co může sama a na co s JPO I.
JPO III je plnohodnotná jednotka se vším všudy. Její velitel by měl být na stejné odborné úrovni, jako kterýkoliv jiný velitel v IZS. Jeho rozhodnutí na místě zásahu jsou platná, schopnosti jednotek by měly být stejné. Jediné co se liší je vybavení. JSDH je prostě vybavená hůře, ale na většinu zásahů naprosto dostatečně a tomu by mělo odpovídat i vysílání na události.
Současný bordel v předpisech kvalitnímu fungování jednotek zrovna nepomáhá. To, že se pak tvoří další předpisy na úrovní krajských HZS je celkem logické, ale chaos to ještě zvětšuje. Jsem zvědav, kdy někdo nějak ustálí a právně ustaví nějaký dobře fungující systém, který se zatím jen rýsuje. Bez sankcí obcím (ale i HZS) za nedodržování předpisů to nepůjde. To, že mnohde členové JSDH, kteří mají mít nějaké školení, žádné školení nemají nebo to, že JSDH nedisponuje předepsanou technikou, by se mělo nějak řešit. Rozhodně to ale neomlouvá stav, kdy jsou ke všemu vysílány JPO I místo JPO II, JPO III (a výjimečně i JPO V, které ale podle současných předpisů v podstatě nedisponují vybavením na rozumný zásah) a to i přes to, že dle předpisů jsou plnohodnotnými JPO s potřebným vybavením, odborně připravenými lidmi a pravomocemi.
HZS má JSDH metodicky vést. Otázka je, co přesně to znamená. Určitě existuje nějaká definice, kterou ale záměrně nehledám. Zkuste se sami zamyslet nad tím, co všechno to znamená a kdo vlastně může za to, že nevyslání JSDH se odůvodňuje např tím, že JSDH nedisponuje vybavením (kdo za to může?), nedostatečnými odborníky (kdo za to může?), je s JSDH špatná komunikace (kdo za to může?). Omlouvat to, že HZS něco dělá blbě a proto se chrání tím, že nevysílá JSDH samozřejmě nejde!
Chápu, že tento dlouhý text je poměrně náročný a něco si z něj vezme jen několik málo lidí, kteří se o problematiku opravdu zajímají, takže ještě přidám jeden odstaveček s příkladem a jedna poznámka k tomu, kdo také může bojovat za řešení problému:
Zajišťování PO a v podstatě i celého IZS patří do veřejné správy a vše je placeno z veřejných rozpočtů. Systém by tedy měl být co nejhospodárnější a přitom plnit to, k čemu byl stvořen. S tím souvisí i maximální úspora nákladů nejen u zásahů. Stav, kdy ke spadenému stromu nevyjede místní JPO III vybavená Základní CAS se vším co k ní patří, ale vyjíždí 10km vzdálená JPO I typu P0 v počtu 1+2 a protože vyjíždějí v nedostatečném počtu, přidává se ještě další JPO I P1 vzdálená 30 km v počtu 1+3 určitě není správný protože se ten, kdo v tomto případě vykonává veřejnou správu nekoná s péčí řádného hospodáře a nešetří veřejné prostředky, ale naopak je utrácí zcela nepřiměřeně.
V jednání s úřady mnohde hrají velkou roli občanská sdružení. Bohužel v oblasti fungování IZS mi nejsou známi případy, kdy by se občanská sdružení zapojovali do veřejné správy a snažila se věci nějak měnit k lepšímu. Možná by pánové ze sdružení jako je MHJ, ČHJ, SHČMS,... měli navštívit svoje kolegy, kteří se zabývají především ekologií a seznámit se s tím, co všechno mohou ještě dělat pro zlepšení.
-
- Příspěvky: 35
- Registrován: 26.02.2007 08:22
Příspěvek od adal 75 » 24.06.2011 11:46
konečně někdo trefil přesně do černého - děkuji Vám za příspěvek, akorát bych nikoho nepřeřazoval - JPO III - na JPO V - život ve sborech je zančně nestabilní a jednou nahoře za čas dole.
ale jinak - u mě dobrý!!
Bc. Čapka Vladimír
VJ Zbýšov
-
- Příspěvky: 110
- Registrován: 21.04.2006 14:47
Příspěvek od Jiří Brzobohatý » 24.06.2011 12:06
Jinak každý rok podáváme přes příslušného velitele HZS podrobné informace o výbavě jedotky, otázka je jak se s těmito údaji nakládá na KOPISu.
A trošku si přihřeju svoji polívčičku - jsme V, máme pilu (i vyškolené pilaře od HZS - 7 lidí), plovoucí i kalové čerpadlo, elektrocentrálu, dýchací techniku, cisternu atd. Ale díky proklamovanému dojezdovému času (i když myslím že není úplně reálný) je HZS u nás na prvním místě. Ale to je na řešení jinde, ne v tété diskuzi.
-
- Příspěvky: 136
- Registrován: 06.12.2009 11:58
Příspěvek od kix a freek » 24.06.2011 12:29
Kdyby bylo po mém, tak bych úplně zrušil JPO V a nechal jen JPO III a JPO II. To tvrdím už dlouho. Co by se stalo s JPO V je otázkou, je mnoho možností, třeba by lepší JPO V šly do JPO III (pokud by chtěly). Ostatní JPO V by se dostaly někam na úroveň třeba Červeného kříže. Prostě ostatní složky IZS.
Další možností je přeřazení současných JPO V na něco jako je v Německu THW (obce by si je třeba spojily s technickými službami). Byly by vybavené ženijním nářadím, čerpadly na povodně, jeřáby, traktory, bagry (ta technika by normálně mohla sloužit obcím třeba v těch jejich technických službách).
Možností je mnoho, ale současný stav není dobrý, skoro každá obec má JPO. To je neudržitelné. Pokud má ta JPO mít nějakou kvalitu, musí se do ní investovat nemalé finanční prostředky a jak už bylo uvedeno, kvalitou by si všechny JPO měly být rovny.
JPO V se také mnohdy používají jen jako nástroj k tomu, aby obec ušetřila na platbách za pořádné a fungující JPO. Obci dnes v podstatě stačí papírová JPO V, která nestojí skoro nic. Někde ve stodole je PS12, někde se na papír podepíše pár lidí, jako že jsou členové a je to. Je mnoho JPO V z JMK, které bych rád viděl zasahovat, ale nikdy se toho nedočkám, protože toho nejsou schopné
Každá JPO prostě musí mít proškolené lidi a techniku na zvládnutí základních událostí (v tomto případě základní CAS, nechápu, jak je možné, že existují JPO III a dokonce i JPO II, které nemají základní CAS!!!) a to včetně jednotných spojových prostředků (nechápu, jak je možné, že existují JPO III a dokonce i JPO II, které nemají radiostanice PO!!!).
-
- Příspěvky: 35
- Registrován: 26.02.2007 08:22
Zpět na „Dobrovolní hasiči - JSDH a SDH“
- HASIČINA
- ↳ Co vás pálí?
- ↳ Technika - dotazy, repase a vlastní úpravy
- ↳ Dobrovolní hasiči - JSDH a SDH
- ↳ Legislativa
- ↳ Hasiči na veřejnosti
- ↳ Zásahy - rady a postupy
- ↳ Nezařaditelné dotazy a další zbytečnosti
- ↳ Zábava
- POŽÁRY.cz
- ↳ Návrhy a připomínky
- SPORT.POŽÁRY.cz
- ↳ Sport
- COBRA
- ↳ Veřejná diskuze - COBRA