Nevíte, jak opravit Tatru nebo kam upevnit dýchací přístroj?
-
Návštěvník
Příspěvek
od Návštěvník » 14.11.2009 20:49
Zdravím kolegové,
předem bez mučení přiznávám, že jsem nějak neprohledával do hloubky všechny témata, takže pokud se toto téma už někdy objevilo, tak mě prosím nekamenujte...

Naše jednotka je zařazena do návrhu státního rozpočtu na příští rok v programu Obnova požární techniky. Příští rok se tak snad budeme moct pochlubit novou CASkou. Nyní zpracováváme technickou specifikace a jednou z otázek, které řešíme, je naviák. Zajímali by nás vaše zkušenosti, zda ho na nové CAS (chceme střední hmotnostní třídu, kategorie 2 pro smíšený provoz - zatím vyhrává Terrno) vůbec dávat, jak je to třeba finančně náročné nejen na pořízení, ale například i na revize, zkušenosti s použitím... Díky za jakékoliv informace...
-
Filip ´Capa´ B...
- Příspěvky: 433
- Registrován: 25.09.2005 14:41
- Bydliště: Šumava
-
Kontaktovat uživatele:
-
Petr Haska
- Příspěvky: 656
- Registrován: 04.10.2005 20:16
Příspěvek
od Petr Haska » 14.11.2009 22:09
[Filip ´Capa´ B... - 14.11.2009 21:40] Asi se o pár párů tun sekl, to se stává. Hlavně nekamenuj!

)
-
Martin Petržela
- Příspěvky: 270
- Registrován: 21.06.2008 19:12
Příspěvek
od Martin Petržela » 14.11.2009 23:31
Tak já bych začal. Mrkni třeba na tyhle stránky, aby sis udělal představu, co je na trhu:
http://www.seal-navijaky.cz/
U nás je většinou trend navijáků u předního nárazníku, buď pevných, nebo ve snímatelné konzole – ty mají určitou nevýhodu, možnost tahu jen dopředu.
Jinou variantou jsou navijáky umístěné mezi podélníky v rámu, s možností tažení lana vpřed i vzad, navíc vepředu s otočnou kladkou a možností tahu i do stran-obdoba vojenských T815-VVN.Samozřejmě zástabově podstatně složitější.
-
bart
- Příspěvky: 227
- Registrován: 30.04.2005 19:46
Příspěvek
od bart » 15.11.2009 09:42
Navijak je urcite dobra vec, vyjde na cca 100 tis., ale je to vec, ktrera tam nemusi byt hned, to jde casem dokoupit. Dulezite je, at mate poradne auto a nastavbu, vybava jde casem dokoupit, ale s autem uz nenadelas nic... Je dobre si nechte udelat pripravu pro navijak, at se pak nemusi kopat do elektriky. Jinak terrno je, jak tady spravne kolega upozornil, tezka hmotnostni kategorie.
-
Martin Kasal
- Příspěvky: 79
- Registrován: 08.01.2010 13:53
Příspěvek
od Martin Kasal » 15.11.2009 12:29
Samozřejmě jsem myslel nad 14 tun, chybička se vloudila...
Zajímali by nás třeba zkušenosti, zda je možné pomocí navijáku zajišťovat stabilitu aut při nehodách nebo další zkušenosti z praktického použití... Díky.
-
Filip ´Capa´ B...
- Příspěvky: 433
- Registrován: 25.09.2005 14:41
- Bydliště: Šumava
-
Kontaktovat uživatele:
Příspěvek
od Filip ´Capa´ B... » 15.11.2009 15:15
[Martin Kasal - 15.11.2009 12:29]
Stabilitu navijákem těžko.. Tak možná zajištění proti sesunu, pádu apod.
Na tahání aut z pangejtů to jde. Stromy při Kyrillu se taky nechájí popotáhnout/strhnout když dojde pila
Může š to použít jako "jeřáb" na tahání někoho/něčeho z hloubek apod..
Případně na sebevytažení
Ale jak píše Bart vejš, důležité je postavit kvalitní nástavbu a na naviják si třeba udělat jen přípravu a doinstalovat jej později.
-
Jan Švestka
- Příspěvky: 77
- Registrován: 11.12.2006 23:07
Příspěvek
od Jan Švestka » 15.11.2009 15:41
Na Tatruš máme el. naviják na plotně, která je upevněna na podélníky . Z praxe můžu říct, že rozhodně nejedná samospasitelnou věc, protože ten náš nemá zařízení na pokládání navíjeného lana, tudíž když se vytáhne další lano, a navíjí se zpět, ukládá se na jedno místo a buben je za chvíli plný. Rozhodně se s ním nedá tahat něco bokem, ale pouze přímo. Když se už tahá něco vyoseného, musíme chvilku táhnou, lano opětovně vytáhnout a uložit a pak zase táhnout a pořád dokola. Spíše jsme ho použili při samovyprošťování ( samo že přes kladku a bez vody ), než pro vyprošťování. Ten náš stál kolem 30-ti tisíc a ve své řadě je nejsilnější - největší tažná síla 7,7 t , ovšem není to řada profi.
-
Jiří Sucharda
- Příspěvky: 1728
- Registrován: 24.07.2003 14:14
Příspěvek
od Jiří Sucharda » 15.11.2009 18:28
[Jan Švestka - 15.11.2009 15:41] my mame navijak take original v prednich zavesech od THT, je to sice dobra vec, ale pouzili jsme ho za ty dva roky u zasahu cca 3x, jak psal prede mnou kolega, nema to razeni lana a tak kdyz jsme z nedostatku prostoru tahali auto z prikopu ve velkem uhlu, tak je problem s jeho razenim a musi se jen po castech. Jako stabilizaci jsme ho pouzili jen dvakrat a to vzdy na Tatre 813, jednou na zajisteni prazdneho klanicoveho navesu po tezke nehode a podruhe pri nehode dodavky, aby nespadla z vysokeho srazu. Je to jak s opasky, jsou dobre, ale jejich vyuzitelnost je mala.

JJS
-
Jiří Sucharda
- Příspěvky: 1728
- Registrován: 24.07.2003 14:14
Příspěvek
od Jiří Sucharda » 15.11.2009 18:29
[Jiří Sucharda - 15.11.2009 18:28] mozna jsem jeste mel dodat - auto z dotace - uprimnou soustrast

. JJS
-
Martin Kasal
- Příspěvky: 79
- Registrován: 08.01.2010 13:53
Příspěvek
od Martin Kasal » 15.11.2009 19:52
[Jiří Sucharda - 15.11.2009 18:29] Právě že se teď hodně bavíme o využitelnosti... Dobrá věc to je určitě, ale... Například u nás hasiči vůbec nevytahují zapadlá auta a tak podobně, takže jediné využití, co mě tak napadlo, je právě zajištění auta u nehody nebo vlastní vytažení po zapadnutí v terénu...
A k té dotaci - jasně, je to hodně práce, hodně hlídaný a nemůžeme si moc vymýšlet, ale ty dvě mega na zemi neleží... a bez nich by do toho město nešlo...
-
Hynek Milota
- Příspěvky: 7
- Registrován: 22.07.2009 20:49
Příspěvek
od Hynek Milota » 15.11.2009 20:50
Ahoj Martine, dle mého je to u nás zbytečný. Investujte do jiného vybavení. Měj se Hynek
-
Hynek Obroučka
- Příspěvky: 1540
- Registrován: 13.09.2003 19:55
Příspěvek
od Hynek Obroučka » 15.11.2009 21:10
[Martin Kasal - 15.11.2009 19:52] Pokud by byl naviják na úkor jiného vybavení, pak bych ho nekupoval, dvě různě silná ocelová lana na voze udělají práci taky. Pokud je finanční stránka věci stranou, šel bych do něj. Ale jak říkám, lepší pořídit nějaké užitečnější vybavení, třeba stožár od Standy z Chodova
Zpět na „Technika - dotazy, repase a vlastní úpravy“