Frekvence HZS a Motorola GP 300
Frekvence HZS a Motorola GP 300
Příspěvek od Návštěvník » 16.07.2008 23:03
A nevíte náhodou někdo, zda Motorola GP 300 se dá předělat na tuto novou frekvenci.
Díky všem za věcné odpovědi
-
- Příspěvky: 214
- Registrován: 10.02.2008 10:42
Příspěvek od Cuculus canorus » 17.07.2008 11:39
-
- Příspěvky: 214
- Registrován: 10.02.2008 10:42
Příspěvek od Cuculus canorus » 17.07.2008 13:34
-
- Příspěvky: 458
- Registrován: 16.09.2007 10:24
Příspěvek od Radek Vojík » 17.07.2008 13:34
Vůbec nejlepší ale budeš mít se informovat na příslušném OÚ HZS kraje nebo na oddělení KIS krajského ředitelství.
-
- Příspěvky: 458
- Registrován: 16.09.2007 10:24
Příspěvek od Radek Vojík » 17.07.2008 13:36
-
- Příspěvky: 214
- Registrován: 10.02.2008 10:42
Příspěvek od Cuculus canorus » 17.07.2008 13:44
-
- Příspěvky: 1022
- Registrován: 30.12.2004 01:04
Příspěvek od Freek » 17.07.2008 16:31
Jen zírám, tak dlouho se to nesmí používat a někteří na to přišli až teď i když stále existuje strašně moc těch, co na to nepřišli a používají 25 Khz stále dal. Jinak kdyby ta rozteč byla opravdu 25 Mhz, jak uvádí Zdendoman a Cuculus canorus , tak by nebylo co řešit, protože takové pásmo by bylo tak drahé, že byste měli s komunikací smůlu.
-
- Příspěvky: 42
- Registrován: 06.06.2007 10:09
Příspěvek od Zdendoman » 17.07.2008 18:24
Taky mě překvapuje, zda to ještě vůbec někdo používá.
My vysílačky totiž vůbec nemáme, ani vozidlovou a ani přenosnou, ale naskytla se nám možnost je získat, tak proto jsem se chtěl zeptat, na jaké rozteči funguje.
Naše komunikace probíhá pouze mobilními telefony, což je dosti problém.
Takže asi takto na vysvětlenou.
-
- Příspěvky: 71
- Registrován: 12.08.2006 17:40
Příspěvek od Mirek Macek » 17.07.2008 19:26
Ahoj radioexperti, když už se to nakouslo, tak jak poznám, že ta radiostanice má "rozteč" 12,5 nebo 25? A dokázal by někdo lajkovi vysvětlit co to je a proč se zakazuje ta nižší?
- ruská vlaštovka
- Příspěvky: 1960
- Registrován: 04.08.2002 01:56
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Příspěvek od ruská vlaštovka » 18.07.2008 02:23
Hehe, vy víte, jak mě nenechat jít spát... Takže nejprve: nezakazuje se ta nižší, ale ta vyšší. A teď popořadě:
1) Co je co?
----------------
Udělejme si nejprve trochu pořádek v pojmech. Slovem FREKVENCE rozumíme KMITOČET. Ten má určitou vlnovou délku, v našem hasičském případě obvykle v rozmezí cca 160 - 174MHz. Slovem KANÁL v radioprovozu rozumíme označení předvolby na radiostanici. Pozor, nezaměňovat! První kanál v okrese X může mít v paměti radiostanice naprogramován úplně jinou frekvenci (kmitočet), než v okrese Y! Termín KMITOČTOVÁ ROZTEČ znamená vzdálenost mezi dvěma sousedními kmitočty (frekvencemi), povolenými příslušným úřadem (ČTÚ). To úzce souvisí s termínem LADICÍ KROK, kterým se právě určuje způsob nastavování (ladění) kmitočtu, význam má hlavně u stanic s plynulou možností proladění (VFO).
2) Jak to, herdek, funguje?
------------------------------------
Moderní jedno, ale hlavně vícepásmové radiostanice s možností VFO režimu mají logicky několik nastavitelných ladicích kroků (každý používá jinou kmitočtovou rozteč), protože různá kmitočtová pásma používají různé kmitočtové rozteče mezi frekvencemi, které v nich lze naladit (tím, že je pevně daná kmitočtová rozteč jsou také přesně definovány frekvence, které lze v tom kterém kmitočtovém pásmu použít). Radiostanice pro profesionální používání (typicky IZS) obvykle tuto možnost nemají, kmitočty se do nich programují počítačem, pokud by se někdo překlepl a nastavil jiný kmitočet, než který odpovídá napevno nastavenému ladicímu kroku (odpovídajícímu nejmenší povolené kmitočtové rozteči pro to které kmitočtové pásmo), radiostanice na takové zadání nereaguje nebo zadání opraví na nejbližší použitelnou hodnotu.
3) Značení frekvencí (kmitočtů)
-----------------------------------------
Frekvence, přidělené HZS ČR se podle nového rozdělení dnes označují písmeny (dříve číslicemi), případně písmenem a číslicí (platí pro naposledy přidělené převaděčové kmitočtové páry R1 - R10)
4) Kmitočtové rozteče 12.5 nebo 25?
---------------------------------------------- - ---
Dlouhou dobu byla v pásmu VHF160 povolena minimální vzdálenost mezi kmitočty, které se směly používat, 25kHz. Takže bylo možno ladit / programovat třeba:
169.0000MHz
169.0250MHz
169.0500MHz atd.
Před několika lety bylo ale rozhodnuto, že povolený odstup mezi kanály bude poloviční, tedy nikoliv 25kHz, ale jen 12.5kHz. Ladění tudíž vypadá takto:
169.0000MHz
169.0125MHz *
169.0250MHz
169.0375MHz *
169.0500 MHz atd.
Pokud tedy dnes používáte rdst s již nepovolenou kmitočtovou roztečí 25 kHz, logicky nenaladíte ty "poloviční" frekvence (kmitočty), které jsem vám tam označil hvězdičkou, protože stanice je ve VFO režimu prostě "přeskočí", případně se na ně nenechá počítačem naprogramovat. Navíc ještě váš radioprovoz s takovouto radiostanicí třeba na výše uvedeném kmitočtu 169.0250MHz bude za určitých okolností rušit uživatele obou sousedních frekvencí (těch s hvězdičkou).
Logicky vás asi napadne PROČ? To je trochu složitější problém, který souvisí i s konstrukcí radiostanice a tím, jak takové zařízení vůbec funguje. Protože by to většině čtenářů stejně nic neříkalo, pomohu si obrazně:
Radiostanice při vysílání (resp. radiostanicí vysílaný signál) zabere určitou část z kmitočtového pásma. Kmitočtové pásmo se můžete představit jako širokou plochu obrovského nádraží, které má určitý počet samostatných kolejnic - pozor, nikoliv kolejí ve smyslu kolejových polí. Jistě všichni víte, co to je monorail - je to vlak, který jezdí po jediné speciální "kolejnici", která prochází pod středem soupravy. Tak přesně tohle si představte - nádraží, na kterém je třeba dvacet těchto singlkolejí. A teďˇ: vzdálenost mezi nimi je pevně daná, stejně jako kmitočtová rozteč mezi kmitočty (frekvencemi). Je to proto, aby se tam vlaky vešly a při míjení se nesrazily. Tak jako vlak, jedoucí po této koleji ji přesahuje do určité vzdálenosti napravo i nalevo, tak i radiostanice (zjednodušeně řečeno) zabírá při vysílání část kmitočtového pásma nad i pod příslušným naladěným kmitočtem (frekvencí). Šířka toho "záběru" je daná konstrukčním řešením radiostanice.
A teď si představme situaci, že někdo rozhodne, že kolejnic i vlaků, které je mohou používat je málo, tak se mezi stávající dají další, přesně do poloviční vzdálenosti, takže se vzdálenost mezi kolejnicemi sníží na polovinu. Logicky musíte o polovinu snížit šířku vlaků, jinak by se samozřejmě při míjení srazily. Proto, pokud změníme nejmenší kmitočtovou rozteč na polovinu (z 25kHz na 12.5), musí se změnit i konstrukční řešení radiostanice, jinak při vysílaní bude zasahovat do té části pásma, kde už poslouchá stanice na "novém", bližším sousedním kmitočtu. Bude prostě moc "široká".
- ruská vlaštovka
- Příspěvky: 1960
- Registrován: 04.08.2002 01:56
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Příspěvek od ruská vlaštovka » 18.07.2008 03:49
Toto u moderních profi radiostanic už tak úplně neplatí, protože mají v menu možnost nastavit kmitočtovou rozteč a vysílací i přijímací obvody radiostanice se tomu přizpůsobí. Bohužel, starší radiostanice řady GP/GM300 touto možností nedisponují. Skýtala se tu určitá možnost nechat si v autorizovaném servisu fy Motorola stanici předělat na "úzkou" verzi, výrobce proti tomu nic neměl a cena by ve srovnání s novou rdst byla více, než příznivá. Bohužel dle mých informací se proti postavil ČTÚ, který odmítl takto opraveným radiostanicím ponechat předchozí homologaci a tím celá záležitost skončila . V "civilním" sektoru je možno tyto "široké" radiostanice (pouze v přenosném provedení, nikoliv ve vozidlovém) provozovat na tzv. sdílených kmitočtech až do roku 2010, pak už bude opravdu konec (alespoň podle legislativy, v reálu se toho opravdu nebojím, hi).
Co se týče řady GP/GM300, radiostanice se vyráběly jak v "úzkém", tak v "širokém" provedení. Čímž se dostáváme do finále:
5) Jak to mám poznat?
----------------------------------------
Jde to úplně snadno, když ale víte jak na to. Tak dávejte pozor (platí pro typ GP/GM300, jinak je sice obdobný postup, ale jiné kódy):
- sundejte baterii a podívejte se do prostoru pod ní (neplatí pro GM)
- najdete tam výrobní štítek (u řady GM je na zadní části rdst)
- pozor, mám na mysli originální štítek od Motoroly, nikoliv nějaké nálepky od předchozích majitelů (firem) či českých prodejců
- na štítku najdete, kromě jiného, i datum výroby, napájecí napětí a další užitečné informace, nás však zajímá jediná:
- PRO ZJIŠTĚNÍ, O JAKÝ TYP RADIOSTANICE SE JEDNÁ, JE DŮLEŽITÉ MODELOVÉ ČÍSLO RADIOSTANICE. U řady GP musí u přenosky pro HZS vypadat takto:
Model: P93YPC00D2AA pro 12.5kHz verzi s 8 kanály a PL tóny
Model: P93YPC00C2AA pro 12.5kHz verzi se 16 kanály a PL tóny
Pokud je za YPC místo druhé nuly devítka (YPC09...), znamená to, že stanice neumí PL a DPL tóny, ale zato umí SELECT5 signalizaci. Písmena AA na konci značí základní verzi a základní modelovou variaci.
Pro zjištění, zda stanice pracuje s kmitočtovou roztečí 12.5kHz nebo 25kHz je důležitá PRVNÍ ČÍSLICE ZA PÍSMENY YPC. V našem případě tedy NULA (YPC0...). Pokud je tam místo nuly dvojka (YPC2.....), znamená to, že se jedná o nepovolenou kmitočtovou rozteč 25kHz.
U modelu GM300 je to obdobné:
Model: M33GMC00D2A pro 12.5kHz verzi s 8 kanály
Model: M33GMC09C2A pro 12.5kHz verzi s 16 kanály
Zde je pro zjištění kmitočtové rozteče opět důležitá první číslice za písmeny GMC, tedy v našem případě tam zase musí být NULA a ne dvojka.
6) Co když štítek chybí?
-------------------------------
Nenechte si při případné koupi od prodávajícího nic nabulíkovat, pokud štítek chybí, dají se potřebné údaje zjistit pouze po připojení rdst k počítači a "nasosnutí" dat ze stanice příslušným programem. Totéž samozřejmě platí i když už stanici máte a štítek ne, pomůže jen PC.
7) Kdo si to má pamatovat?
-------------------------------------
To je taky pravda a tak vám prozradím sladké tajemství. Všechno to máte hezky v tabluce na internetu .
GP300:
http://www.batlabs.com/gp300.html
GM300:
http://www.batlabs.com/gm300.html (tady musíte odrolovat až úplně dolů)
Tak a to je všechno. Doufám, že jste to všichni pochopili, kdo ne, toho přijde v noci strašit JJS.
-
- Příspěvky: 71
- Registrován: 12.08.2006 17:40
Příspěvek od Mirek Macek » 18.07.2008 09:21
-
- Příspěvky: 1728
- Registrován: 24.07.2003 14:14
Příspěvek od Jiří Sucharda » 18.07.2008 11:58
- ruská vlaštovka
- Příspěvky: 1960
- Registrován: 04.08.2002 01:56
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Příspěvek od ruská vlaštovka » 18.07.2008 15:30
Ano, chrápeš to správně , opravdu tam už moc "místa" nezbývá. Závisí to, zjednodušeně řečeno, zejména na hodnotě modulačního zdihu a parametrech filtrů v modulační cestě.
----------------
"Právě to PROČ dochází k rušení když by se ta 12,5tka měla mezi 25 dostat mi vůbec nebylo jasný,..."
Obráceně: když by se "široká", nepovolená pětadvacítka dostala mezi povolené, "úzké" dvanáctapůlky . V případě, který popisuješ ty, by se nestalo vůbec nic, jen je modulace z úzké rdst při příjmu širokou rdst trochu slabší a je nutno zesílit hlasitost.
- ruská vlaštovka
- Příspěvky: 1960
- Registrován: 04.08.2002 01:56
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Příspěvek od ruská vlaštovka » 18.07.2008 15:45
- ruská vlaštovka
- Příspěvky: 1960
- Registrován: 04.08.2002 01:56
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Příspěvek od ruská vlaštovka » 18.07.2008 15:46
Zpět na „Technika - dotazy, repase a vlastní úpravy“
- HASIČINA
- ↳ Co vás pálí?
- ↳ Technika - dotazy, repase a vlastní úpravy
- ↳ Dobrovolní hasiči - JSDH a SDH
- ↳ Legislativa
- ↳ Hasiči na veřejnosti
- ↳ Zásahy - rady a postupy
- ↳ Nezařaditelné dotazy a další zbytečnosti
- ↳ Zábava
- POŽÁRY.cz
- ↳ Návrhy a připomínky
- SPORT.POŽÁRY.cz
- ↳ Sport
- COBRA
- ↳ Veřejná diskuze - COBRA