Výpadek sítě skype
Nevíte, jak opravit Tatru nebo kam upevnit dýchací přístroj?
-
- Příspěvky: 113
- Registrován: 09.08.2002 12:49
Příspěvek od Jiří Vítek » 12.05.2008 15:23
Výpadek sítě skype
Skype trochu tápe
Nehledě již na to, že samotné vyjádření, čítající v originále pouhých 278 slov, je podepsané osobou jménem Villu Arak, která zřejmě nepatří do nejvyššího vedení společnosti Skype, ale spíše k lidem zajišťujícím chod služby Skype jako takové.
To nejvyšší představitelé společnosti Skype, stejně jako společnosti eBay, která ji vlastní, jakoby se během celé kauzy do země propadli.
Nepřišlo od nich, či alespoň jejich jménem, vůbec nic – ani nejzákladnější ujištění, že služba Skype je stále zde a hodlá dále fungovat. Copak je toho asi příčinou?
Nedoceňují, jak velkou ránu dostal image jejich služby? Nedochází jim, že právě nyní se hraje o další budoucnosti služby Skype?
Zahraniční média si toho velmi rychle všimla a zkonstatovala, že „průšvih se sítí“ se snad podařilo úspěšně vyřešit, ale pořádný „PR průšvih“ trvá dále.
Že když jde o ohlašování úspěchů, neváhají nejvyšší představitelé firmy přijít vyhřívat se na výsluní. Ale jakmile jde o řešení problémů a nepříjemnosti, není po nich ani vidu ani slechu.
Zajímavé je v této souvislosti i to, že se dosud neozvala ani společnost Microsoft, nejprve nepřímo a pak i přímo „zatažená do hry“. Tipoval bych, že velmi brzy přijde s nějakým stanoviskem či vyjádřením, ve kterém se bude snažit rozptýlit možné obavy z toho, co mohou způsobit její mechanismy pro distribuci záplat (updatů). Ale zatím se tak nestalo, alespoň do redakční uzávěrky.
Jako argument by Microsoft mohl použít například i to, že jeho „záplatovací úterky“ nezačaly minulý týden, ale konají se již delší dobu. Nynější update také rozhodně nebyl prvním, který vyžadoval na konci restartování počítače.
Tak proč až nyní „spustil“ (nikoli „inicioval“) tak fatální pád služby Skype, zatímco dříve nikoli? I to je asi otázka, na kterou zatím není k dispozici jasná odpověď.
Kolik počítačů se restartovalo?
Pojďme ale zpět k samotnému vyjádření Skypu. Dosud jsme si ocitovali jen jednu jeho část, přičemž změnami prošla i jeho další část. Konkrétně druhý odstavec, který původně zněl:
"Abnormálně vysoký počet restartů ovlivnil síťové zdroje Skypu. To způsobilo záplavu žádostí o přihlášení, což spolu s nedostatkem zdrojů v peer-to-peer síti vyvolalo řetězovou reakci, která měla kritické dopady."
V průběhu dne se ale odhad počtu restartujících počítačů snížil, alespoň podle použitého adjektiva. Místo „abnormálně vysokého počtu“ už šlo jen o „vysoký počet“ restartů („high number of restarts“). I to ale spíše dále znejasňuje celkové hodnocení situace a příliš neladí se zmínkami o „masivních restartech“.
Na druhou stranu by se to dalo interpretovat také tak, že počet restartujících počítačů byl sice vysoký (“masivně“), ale tento vysoký počet nebyl zase až tak ojedinělý, resp. abnormální. To by znovu nastolovalo otázku na to, proč dříve masové restarty nevadily, ale nyní měly tak fatální následky?
A ještě jedna zajímavá otázka, která mne v této souvislosti napadá: proč Skype popisovanými změnami jakoby žehlil své původní vyjádření? A na druhé straně si dříve netroufnul Microsoft explicitně zmínit, kdežto později už ano? Že by v mezidobí probíhalo jednání mezi vedením Microsoftu a vedením Skypu a popisované změny jsou jeho prvním důsledkem?
Sebeozdravné mechanismy nestačily
Pojďme nyní k další části vyjádření, které se včera objevilo na blogu společnosti Skype. Nyní již půjde o část, která se v průběhu dne nezměnila. Zase ale není až tak konzistentní s tím, co lidé od Skypu tvrdili v průběhu hektických hodin, kdy řešili technickou část problému.
Po celou dobu totiž hovořili o „sign-on issue“ („záležitosti s přihlašováním“) a naopak vůbec nezmiňovali peer-to-peer část své sítě. Vlastně ani nijak nenaznačovali, že jejich služba vůbec používá nějaké peer-to-peer prvky. Natožpak něco jako superuzly (supernodes).
Naopak v pondělním vyjádření se již otevřeně hovoří o peer-to-peer síti a jejích zdrojích, zatímco o superuzlech zde opět nenajdete ani slovo. A dokonce se, i když bez upřesnění, hovoří o „samoozdravných“ mechanismech – které ale bohužel tentokráte nestačily zabránit rychle se šířící nákaze:
"Normálně má peer-to-peer síť Skype zabudovanou schopnost sebe sama uzdravit. Tentokráte ale události odhalily dříve neobjevenou softwarovou chybu v algoritmu pro alokaci síťových zdrojů, která samoozdravným mechanismům zabránila v rychlém zafungování. Bohužel v důsledku tohoto výpadku (rozpadu) se služba Skype stala nedostupnou pro většinu svých uživatelů skoro po dva dny. "
Následuje formulace, která dále "vylučuje cizí zavinění":
"Problém byl nyní identifikován výlučně v rámci Skype."
A pak již jen opakovaná deklarace, že nešlo o žádné napadení, a nově také že bezpečnost uživatelů služby nebyla nikdy ohrožena.
Slova omluvy?
Ve zbývající části celého vyjádření už nejde ani tak o technické věci, jako o dopady a důsledky. Ale kdo by čekal nějaké sypání si popela na hlavu a omluvu, případně náznak nějakého odškodnění, bude asi zklamán. Naopak, jakoby v duchu hesla, že nejlepší obranou je útok, se zde lidé od Skypu pyšní vlastními úspěchy a také poukazují na to, že málokterá technologie garantuje provoz bez přerušení:
"Tento výpadek byl bezprecedentní jak svým rozsahem, tak i svými dopady. Chtěli bychom ale poukázat na to, že jen velmi málo technologií či komunikačních sítí dokáže garantovat své fungování zcela bez výpadků. "
"Jsme velmi hrdi na to, že za čtyři roky svého provozu poskytovala služba Skype technicky spolehlivý komunikační nástroj milionům lidí po celém světě. Skype již identifikoval a zavedl řady vylepšení svého softwaru, které zaručí, že naši uživatelé již nebudou podobně postiženi v případě velmi nepravděpodobného opakování nynějšího souběhu událostí."
"Komunita uživatelů služby Skype nám vyjadřovala výraznou podporu a my jsme velmi vděční za všechna jejich povzbuzení."
Stále otevřené otázky
Osobně nemám ani po důkladném přečtení výše citovaného vyjádření příliš jasno v tom, co přesně se stalo, ani jak to bylo napraveno. Kde vlastně byla softwarová chyba, o které Skype mluvil dříve i nyní? Je v jeho klientech, které fungují buďto jako běžné koncové uzly, nebo jako superuzly? Pokud ano, musel by Skype vydat nový hlavní release svého klienta a postarat se o jeho náležité rozšíření po celém světě. To se zatím nestalo. Nebo má Skype k dispozici nějaké aktualizační mechanismy, skrze které dokáže potřebné změny vnutit svým klientům bez jejich nového stahování a instalace? Něco jako Microsoft update? Nebo ona chyba nebyla nikde v klientech, ale na jeho centrálních přihlašovacích serverech, kde vše může změnit sám?
Ale dost možná, že jsme ještě neslyšeli zdaleka poslední slovo. Třeba i od nejvyššího vedení společnosti Skype, které dosud jakoby neexistovalo a nesnažilo se napravit pošramocenou pověst své služby a firmy.
Na závěr dvě malé perličky: jeden čtenář na Internetu vtipně konstatoval, že služba Skype je vlastně první v historii, kdo „zDOSoval sám sebe“ (vyřadil sám sebe distribuovaným útokem DOS, od svých vlastních uživatelů). A jiný čtenář si zase povšiml, že příští „záplatovací úterý“ připadá na 11. září 2007 …
Skype trochu tápe
Nehledě již na to, že samotné vyjádření, čítající v originále pouhých 278 slov, je podepsané osobou jménem Villu Arak, která zřejmě nepatří do nejvyššího vedení společnosti Skype, ale spíše k lidem zajišťujícím chod služby Skype jako takové.
To nejvyšší představitelé společnosti Skype, stejně jako společnosti eBay, která ji vlastní, jakoby se během celé kauzy do země propadli.
Nepřišlo od nich, či alespoň jejich jménem, vůbec nic – ani nejzákladnější ujištění, že služba Skype je stále zde a hodlá dále fungovat. Copak je toho asi příčinou?
Nedoceňují, jak velkou ránu dostal image jejich služby? Nedochází jim, že právě nyní se hraje o další budoucnosti služby Skype?
Zahraniční média si toho velmi rychle všimla a zkonstatovala, že „průšvih se sítí“ se snad podařilo úspěšně vyřešit, ale pořádný „PR průšvih“ trvá dále.
Že když jde o ohlašování úspěchů, neváhají nejvyšší představitelé firmy přijít vyhřívat se na výsluní. Ale jakmile jde o řešení problémů a nepříjemnosti, není po nich ani vidu ani slechu.
Zajímavé je v této souvislosti i to, že se dosud neozvala ani společnost Microsoft, nejprve nepřímo a pak i přímo „zatažená do hry“. Tipoval bych, že velmi brzy přijde s nějakým stanoviskem či vyjádřením, ve kterém se bude snažit rozptýlit možné obavy z toho, co mohou způsobit její mechanismy pro distribuci záplat (updatů). Ale zatím se tak nestalo, alespoň do redakční uzávěrky.
Jako argument by Microsoft mohl použít například i to, že jeho „záplatovací úterky“ nezačaly minulý týden, ale konají se již delší dobu. Nynější update také rozhodně nebyl prvním, který vyžadoval na konci restartování počítače.
Tak proč až nyní „spustil“ (nikoli „inicioval“) tak fatální pád služby Skype, zatímco dříve nikoli? I to je asi otázka, na kterou zatím není k dispozici jasná odpověď.
Kolik počítačů se restartovalo?
Pojďme ale zpět k samotnému vyjádření Skypu. Dosud jsme si ocitovali jen jednu jeho část, přičemž změnami prošla i jeho další část. Konkrétně druhý odstavec, který původně zněl:
"Abnormálně vysoký počet restartů ovlivnil síťové zdroje Skypu. To způsobilo záplavu žádostí o přihlášení, což spolu s nedostatkem zdrojů v peer-to-peer síti vyvolalo řetězovou reakci, která měla kritické dopady."
V průběhu dne se ale odhad počtu restartujících počítačů snížil, alespoň podle použitého adjektiva. Místo „abnormálně vysokého počtu“ už šlo jen o „vysoký počet“ restartů („high number of restarts“). I to ale spíše dále znejasňuje celkové hodnocení situace a příliš neladí se zmínkami o „masivních restartech“.
Na druhou stranu by se to dalo interpretovat také tak, že počet restartujících počítačů byl sice vysoký (“masivně“), ale tento vysoký počet nebyl zase až tak ojedinělý, resp. abnormální. To by znovu nastolovalo otázku na to, proč dříve masové restarty nevadily, ale nyní měly tak fatální následky?
A ještě jedna zajímavá otázka, která mne v této souvislosti napadá: proč Skype popisovanými změnami jakoby žehlil své původní vyjádření? A na druhé straně si dříve netroufnul Microsoft explicitně zmínit, kdežto později už ano? Že by v mezidobí probíhalo jednání mezi vedením Microsoftu a vedením Skypu a popisované změny jsou jeho prvním důsledkem?
Sebeozdravné mechanismy nestačily
Pojďme nyní k další části vyjádření, které se včera objevilo na blogu společnosti Skype. Nyní již půjde o část, která se v průběhu dne nezměnila. Zase ale není až tak konzistentní s tím, co lidé od Skypu tvrdili v průběhu hektických hodin, kdy řešili technickou část problému.
Po celou dobu totiž hovořili o „sign-on issue“ („záležitosti s přihlašováním“) a naopak vůbec nezmiňovali peer-to-peer část své sítě. Vlastně ani nijak nenaznačovali, že jejich služba vůbec používá nějaké peer-to-peer prvky. Natožpak něco jako superuzly (supernodes).
Naopak v pondělním vyjádření se již otevřeně hovoří o peer-to-peer síti a jejích zdrojích, zatímco o superuzlech zde opět nenajdete ani slovo. A dokonce se, i když bez upřesnění, hovoří o „samoozdravných“ mechanismech – které ale bohužel tentokráte nestačily zabránit rychle se šířící nákaze:
"Normálně má peer-to-peer síť Skype zabudovanou schopnost sebe sama uzdravit. Tentokráte ale události odhalily dříve neobjevenou softwarovou chybu v algoritmu pro alokaci síťových zdrojů, která samoozdravným mechanismům zabránila v rychlém zafungování. Bohužel v důsledku tohoto výpadku (rozpadu) se služba Skype stala nedostupnou pro většinu svých uživatelů skoro po dva dny. "
Následuje formulace, která dále "vylučuje cizí zavinění":
"Problém byl nyní identifikován výlučně v rámci Skype."
A pak již jen opakovaná deklarace, že nešlo o žádné napadení, a nově také že bezpečnost uživatelů služby nebyla nikdy ohrožena.
Slova omluvy?
Ve zbývající části celého vyjádření už nejde ani tak o technické věci, jako o dopady a důsledky. Ale kdo by čekal nějaké sypání si popela na hlavu a omluvu, případně náznak nějakého odškodnění, bude asi zklamán. Naopak, jakoby v duchu hesla, že nejlepší obranou je útok, se zde lidé od Skypu pyšní vlastními úspěchy a také poukazují na to, že málokterá technologie garantuje provoz bez přerušení:
"Tento výpadek byl bezprecedentní jak svým rozsahem, tak i svými dopady. Chtěli bychom ale poukázat na to, že jen velmi málo technologií či komunikačních sítí dokáže garantovat své fungování zcela bez výpadků. "
"Jsme velmi hrdi na to, že za čtyři roky svého provozu poskytovala služba Skype technicky spolehlivý komunikační nástroj milionům lidí po celém světě. Skype již identifikoval a zavedl řady vylepšení svého softwaru, které zaručí, že naši uživatelé již nebudou podobně postiženi v případě velmi nepravděpodobného opakování nynějšího souběhu událostí."
"Komunita uživatelů služby Skype nám vyjadřovala výraznou podporu a my jsme velmi vděční za všechna jejich povzbuzení."
Stále otevřené otázky
Osobně nemám ani po důkladném přečtení výše citovaného vyjádření příliš jasno v tom, co přesně se stalo, ani jak to bylo napraveno. Kde vlastně byla softwarová chyba, o které Skype mluvil dříve i nyní? Je v jeho klientech, které fungují buďto jako běžné koncové uzly, nebo jako superuzly? Pokud ano, musel by Skype vydat nový hlavní release svého klienta a postarat se o jeho náležité rozšíření po celém světě. To se zatím nestalo. Nebo má Skype k dispozici nějaké aktualizační mechanismy, skrze které dokáže potřebné změny vnutit svým klientům bez jejich nového stahování a instalace? Něco jako Microsoft update? Nebo ona chyba nebyla nikde v klientech, ale na jeho centrálních přihlašovacích serverech, kde vše může změnit sám?
Ale dost možná, že jsme ještě neslyšeli zdaleka poslední slovo. Třeba i od nejvyššího vedení společnosti Skype, které dosud jakoby neexistovalo a nesnažilo se napravit pošramocenou pověst své služby a firmy.
Na závěr dvě malé perličky: jeden čtenář na Internetu vtipně konstatoval, že služba Skype je vlastně první v historii, kdo „zDOSoval sám sebe“ (vyřadil sám sebe distribuovaným útokem DOS, od svých vlastních uživatelů). A jiný čtenář si zase povšiml, že příští „záplatovací úterý“ připadá na 11. září 2007 …
-
- Příspěvky: 14
- Registrován: 04.08.2007 16:40
Příspěvek od Petr Přikryl » 12.05.2008 15:23
slušný přehled o tématu Skype
kde na to bereš čas )) jinak fakt dobrý
kde na to bereš čas )) jinak fakt dobrý
-
- Příspěvky: 8
- Registrován: 18.10.2009 21:20
Příspěvek od Martin Sedlar » 12.05.2008 15:23
Proc nepouzivat Skype
http://www.root.cz/clanky/10-duvodu-pro ... vat-skype/
Bezpecnejsi a funkcni je SIPE.
http://www.root.cz/clanky/10-duvodu-pro ... vat-skype/
Bezpecnejsi a funkcni je SIPE.
-
- Příspěvky: 1728
- Registrován: 24.07.2003 14:14
Příspěvek od Jiří Sucharda » 12.05.2008 15:23
ja bych ho take nepouzival
ALE, mam na nem mnoho kamaradu, setri nam to i v praci i doma velke penize za volani a hlavne se tim (na rozdil od padajiciho ICQ) daji slusne i behem komunikace posilat soubory, takze ozelim zatez na procesor, bud dale umoznovat operatorovi aby mi vyuzival pocitac (viz odkaz na clanek nade mnou) a budu rad vyuzivat ted jiz opet fungujici skype. Je pravda, ze me ale mrzi, jak se spolecnost ke svemu vypadku postavil, ale zase Vzdyt je to zadarmo .JJS
ALE, mam na nem mnoho kamaradu, setri nam to i v praci i doma velke penize za volani a hlavne se tim (na rozdil od padajiciho ICQ) daji slusne i behem komunikace posilat soubory, takze ozelim zatez na procesor, bud dale umoznovat operatorovi aby mi vyuzival pocitac (viz odkaz na clanek nade mnou) a budu rad vyuzivat ted jiz opet fungujici skype. Je pravda, ze me ale mrzi, jak se spolecnost ke svemu vypadku postavil, ale zase Vzdyt je to zadarmo .JJS
-
- Příspěvky: 71
- Registrován: 12.08.2006 17:40
Příspěvek od Mirek Macek » 12.05.2008 15:23
Re: JS
Nějak jsem nepochopil proč je tenhle příspěvek na serveru pozary.cz, ale když už tu je tak si dovolím namítnout. Služba Skype rozhodně zadarmo není, platíte v rámci svého připojení (tedy pokud máte veřejnou IP). Kvalitnější a levnější alternativou může být například pobočková ústředna Asterisk asterisk.org.
Nějak jsem nepochopil proč je tenhle příspěvek na serveru pozary.cz, ale když už tu je tak si dovolím namítnout. Služba Skype rozhodně zadarmo není, platíte v rámci svého připojení (tedy pokud máte veřejnou IP). Kvalitnější a levnější alternativou může být například pobočková ústředna Asterisk asterisk.org.
-
- Příspěvky: 113
- Registrován: 09.08.2002 12:49
Příspěvek od Jiří Vítek » 12.05.2008 15:23
Skype
4 Macek dnes Skype zítra jiná síť třeba ta na které budou závislé tvoje hovory s dispečinkem viz.povodně 2002 ?? A totální kolaps mobilních operátorů...Možná sem to nepatří, ale dle reakce se najdou dva, kteří ví o čem je řeč a to někdy stačí.
4 Macek dnes Skype zítra jiná síť třeba ta na které budou závislé tvoje hovory s dispečinkem viz.povodně 2002 ?? A totální kolaps mobilních operátorů...Možná sem to nepatří, ale dle reakce se najdou dva, kteří ví o čem je řeč a to někdy stačí.
-
- Příspěvky: 71
- Registrován: 12.08.2006 17:40
Příspěvek od Mirek Macek » 12.05.2008 15:23
4 Jiří Vítek
Aha tak už mi ta motivace došla, každopádně příspěvek to byl hezký, jen mi neseděl k zaměření serveru a přišlo mi to najednou jako takový výkřik do tmy O tom, že podobné centralizované sítě s uzavřeným protokolem alá Skype jsou vhodné pouze na hraní ale asi nikoho kdo se malinko vyzná netřeba přesvědčovat. Ostatní nějaký dvoudenní výpadek moc netrápí. Podobný problém je ICQ versus Jabber a další. Zkrátka pokud preferujete dostupnost a bezpečnost komunikace tak asi vůbec o těchto technologiích stejně tak jako například o SMS (což už se tady přetřásalo) neuvažujeme, proto mi to hned nedocvaklo.
Aha tak už mi ta motivace došla, každopádně příspěvek to byl hezký, jen mi neseděl k zaměření serveru a přišlo mi to najednou jako takový výkřik do tmy O tom, že podobné centralizované sítě s uzavřeným protokolem alá Skype jsou vhodné pouze na hraní ale asi nikoho kdo se malinko vyzná netřeba přesvědčovat. Ostatní nějaký dvoudenní výpadek moc netrápí. Podobný problém je ICQ versus Jabber a další. Zkrátka pokud preferujete dostupnost a bezpečnost komunikace tak asi vůbec o těchto technologiích stejně tak jako například o SMS (což už se tady přetřásalo) neuvažujeme, proto mi to hned nedocvaklo.
-
- Příspěvky: 58
- Registrován: 30.05.2006 12:51
Zpět na „Technika - dotazy, repase a vlastní úpravy“
Přejít na
- HASIČINA
- ↳ Co vás pálí?
- ↳ Technika - dotazy, repase a vlastní úpravy
- ↳ Dobrovolní hasiči - JSDH a SDH
- ↳ Legislativa
- ↳ Hasiči na veřejnosti
- ↳ Zásahy - rady a postupy
- ↳ Nezařaditelné dotazy a další zbytečnosti
- ↳ Zábava
- POŽÁRY.cz
- ↳ Návrhy a připomínky
- SPORT.POŽÁRY.cz
- ↳ Sport
- COBRA
- ↳ Veřejná diskuze - COBRA