Sanitky Mercedes-Benz u ZZSHMP v 70. a 80. letech
-
- Příspěvky: 1785
- Registrován: 19.09.2002 00:37
Příspěvek od Jakub Kozák » 12.05.2008 15:18
Kua chlapi nahažte ty fotky na nějaký web, mě to zajímá
-
- Příspěvky: 23
- Registrován: 01.01.2010 01:01
Příspěvek od Michal Kolek » 12.05.2008 15:18
Samo že nahážem,ale bude to nějakou dobu trvat,já teď nemam jak.A ta myšlenka o netový stránce taky neni od věci,je to fakt nádherný,povedený a nedoceněný auto.
-
- Příspěvky: 23
- Registrován: 01.01.2010 01:01
Příspěvek od Michal Kolek » 12.05.2008 15:18
Tak jsem tak navnazen,že ten archivek si prohledávám už teď.Jo,mám,ale zbývá jediná podstatná věc-jek se dohodnout.Asi zapojím kamarádku která to naskenuje.Půjčil bych to i "na dobré slovo",ale jak se sejít?Velice rád bych se tohoto bohulibého projektu taky zúčastnil.
-
- Příspěvky: 23
- Registrován: 01.01.2010 01:01
Příspěvek od Michal Kolek » 12.05.2008 15:18
Teď mě napadá další lahůdka.Žigulík.Co takhle Lada 2102 v úpravě Metalexu/obrázek mám/jako vyprošťovací vůz a sanitka zároveň,nebo ten samý vůz zřejmě jako vozidlo RLP,který jsem viděl na severní Moravě/Frenštát pod Radhoštěm/?Mimochodem,kousek,z Rožnova mám pěknou fotku Š 1203 mířící patrně k zásahu,je to,myslím,rok 1987,je to ještě s kulatými světly a na boku má nápis vůz rychlé zdravotnické pomoci.najdu toho víc,slibuju.
-
- Příspěvky: 23
- Registrován: 01.01.2010 01:01
Příspěvek od Michal Kolek » 12.05.2008 15:18
Taky záběry ze Světa Motorů,cvičení záchranek ČSSR v Praze na Letné,vrtulník Mi-2,jsou tam i slovenské posádky a v jednom záběru je vidět i Volha ze Slovenska,ale nízká 24-03,jejej,ani jsem netušil co ještě najdu.Čas letí a 15 let zpátky už je taky historie.No,ale teď už jdu spát,a díky všem za podnět.
-
- Příspěvky: 23
- Registrován: 01.01.2010 01:01
Příspěvek od Michal Kolek » 12.05.2008 15:18
Jak píše pan Vavroš,že tento vůz byl dodán až roku 1989,je mi to divné,protože typy MB 408 a 608 byly vyráběny do roku 1982 nějaký čas souběžně s typy 308 a 310.Je fakt že dlouho se držely v Jugoslávii,ale i samotné Německo je začalo nahrazovat ihned.Fotky tohoto vozu mám "v barvě"z časpoisů Scala,vydávaných asi německým ministerstvem zahraničí v 80.letech,a to jak klasické,tak hasičské sanitky/což v NSR bylo zvykem/
-
- Příspěvky: 23
- Registrován: 01.01.2010 01:01
Příspěvek od Michal Kolek » 12.05.2008 15:18
...a pošlu taky odkaz na hezkou stránku,věnující se modelům ruských aut,je tam asi 40 fotek modelů sanitek,moskviče,volhy,ale třeba i autobus Laz 677,zlomek toho mám doma,opravdu jen zlomek a mé sběratelské srdce jásalo.
-
- Příspěvky: 103
- Registrován: 13.05.2004 23:57
Příspěvek od Martin Vavroš » 12.05.2008 15:18
Ahoj Michale,napiš mi,prosím tvůj email.Chtěl bych se s tebou zkontaktovat.Můj email je martin.vavros@email.cz A teď pár upřesnění.Ladu 2102 Kombi (žlutá s červenými pruhy) užíval tehdejší OÚNZ Nový Jičín pro transfuzní službu (převoz krve a krevních derivátů),mněl i Š 1203 s žlutým pruhem a nápisem Transfuzní služba.Mercedes Irankhodro nebyly vyrobeny v Německu,ale v Iránu(kde se vyráběl licenčně),jak napovídá jeho název.Vím,že tyto auta byly dovezeny v rámci výběrového řízení na sanitky v roce 1989.Mám informace o vozech v Praze,Plzni,Bratislavě a Opavě (Hlučín).Sanitní Volhy (nízké) mněl OÚNZ Tachov (2 ks) a někdo v Praze (né záchranka).O ostatních zatím nemám zprávy.Příští rok chceme udělat v Praze setkání příznivců sanitek.Byl bych rád,kdyby jste se všichni,koho toto zajímá této akce zůčastnili.Napište mi na můj email.
- ruská vlaštovka
- Příspěvky: 1960
- Registrován: 04.08.2002 01:56
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Příspěvek od ruská vlaštovka » 12.05.2008 15:18
Ahoj lidi, Latviji i Volhu Tamro si take dobre pamatuji, vzhledem k napadnemu zjevu a neobvyklemu zvuku sireny (klasicky wail/yelp) tu nadelaly dost rozruchu. Jen ta Latvie byla dost vysoka, vratka (taky nejakou, jestli se dobre pamatuji, zvrhli) a udajne podvozek i brzdy nebyly to prave orechove pro takoveto experimenty. Mela taky velmi mizernou rampu, ktera nebyla skoro vubec videt - na rozdil od Volhy, ktera mela, jestli se dobre pamatuji, uz tehdy velmi dobrou stroborampu ve svetlem odstinu.Ale pro milovniky sanitnich vozu v CR v dobach (nastesti) pominulych tu mam jinou lahudku (kam se hrabe Volha). Cistokrevny sanitni special Range Rover v uprave fy Lomas. Jezdilo jich par v jihoceskem kraji a jeden taky u nas ve meste. Dodnes se pamatuji, kdyz jsem ho prvne videl - jdouce se skolou z nejake akce po ulici, nahle neco silenou rychlosti a velmi podivnym jekem sireny proletelo okolo . Tehdy to jeste melo original anglickou houkacku a majacek. Pak to ruzne predelavali, ale dnes je uz zase upraven do puvodni verze, jen tu sirenu uz nikdo nedohledal, tak uz je na strese jen maly roacni majacek. Je to pravdepodobne posledni slouzici kus v Evrope, i kdyz uz je jen v zaloze! Kdyz jeste jezdil ten v Budejcich, tak mel teslacke hrnce v califonia blue! Nechapu, kde k tomu prisli, ale blejskalo to na kilak! Ten nas mel klasicke tmave, ktere staly za prd vzdycky. Mozna vas zmate ten relativne nizky vykon motoru v porovnani s poctem valcu a zdvihovym objemem - ale byl v tom "hlinikovej" americkej motor od Chevroletu a v US jsou dodnes ty motory takove divne - valcu a ccm jak naseto, ale vykon kde nic, tu nic. Ale zas to melo velkou silu do tahu, kdysi ve Svetu Motoru psali o jednom, co jezdil na Slovensku, ze s nim odtahli i kamion . "Krhavy" zvuk osmivalce je dodnes lahudka pro usi ). Auto samozrejme jezdilo i na prevozy do Budejic a do Prahy a o dojezdovych casech se vypraveji uplne legendy )))). Taky tehdy zdaleka nebyl takovy provoz, to je jasne, ale jednou nas s tim predjizdel na dalnici a jen se to kolem mihlo a nez jsme vyjeli na popovickej kopec, tak uz byl nekde u ricanskyho sjezdu... )).A ted to nejdulezitejsi - historii vozu RR u jihoceskych zachranek a fotogalerii najdete na strankach ZZS Tabor - primo zde: http://www.zzstabor.cz/lomas.html . A kdo chce to auto videt na vlastni oci, tak at si do Tabora zajede. To uz nikde jinde nepotkate.
-
- Příspěvky: 103
- Registrován: 13.05.2004 23:57
Příspěvek od Martin Vavroš » 12.05.2008 15:18
Sanitních vozů Range Rover britské karosárny Lomas,bylo k nám (Československo) dovezeno,asi 7 ks(ČB-2ks/1 skončil v Táboře/,Prachatice,Písek,Jindřichův Hradec,Banská Bystrica,Severočeské hnědouhelné doly Tušimice).Potom byla dovezena jedna ojetina ze Švýcarska,která sloužila v Týnu nad Vltavou.Tvůrcem zástavby si nejsem jist,ale asi to byla společnost Carosseriewerk Emil Frey (CH).Posledním dochovaným kusem u nás je táborský Bohoušek,jak ho důvěrně nazývají.Znám kluky,kteří se o něj starají opravdu s láskou.Patří jim velký dík.Ono sanitních veteránů se moc nedochovalo.Úplně chybí sanitní vůz IMV 1000,který mnoho z nás zná ze seriálu Sanitka.Nevíte někdo o nějakém,zapomenutém?Nedochovalo se,ani moc fotografií tohoto sanitního vozu.Nemáte je někdo?Celkový počet sanitek IMV dovezených k nám se mi nepodařilo zjistit.Bůh ví,kde zmizely např.oba prototypy sanitní Neretvy.Pokud někdo víte o nějakém sanitním veteránovi,tak mi prosím taky dejte vědět.
-
- Příspěvky: 23
- Registrován: 01.01.2010 01:01
Příspěvek od Michal Kolek » 12.05.2008 15:18
Ty nízké sanity měl snad Státní zdravotní ústav/Praha 10-Šrobárova/.Krom toho taky raritky-Fiat 125p combi jako vozy Transfůzní služby a taky spolupracovali na vývoji pojízdné koronárky Robur,která snad ani nikdy nejezdila.Rovery-ano,jsou hodně spjaty s jižními Čechami,za totáče je údajně sponzoroval Jitex Písek.
-
- Příspěvky: 23
- Registrován: 01.01.2010 01:01
Příspěvek od Michal Kolek » 12.05.2008 15:18
Dík!Ano,Lada ve Frenštátu žlutá byla a nevěděl jsem,že to bylo OÚNZ Nový Jičín.Rover v Táboře-znám,viděl jsem nedavno a ne poprvé,vozil jsem tam v posledních dvou letech nějaké věci na tehdejší celní úřad a pak do Vožické,tam jsem to auto viděl i stát,to víš,že jsem si ho musel vyfotit.Článek ze Světa Motorů mám,vyšel počátkem roku 1979 a jmenuje se "Za kamzíky do hor",je z OÚNZ Banská Bystrica a mimo jiné se tam píše:"Ide to aj 120,"říká řidič Josef P.Rover je tam na několika snímcích v horách,při brodění a tak.Také se tam píše o jakési hromadné nehodě,kdy 1203 uďelaly jedno kolečko a Rover se otočil už třikrát.Sanity IMV-když se vysílal seriál Sanitka,vyšel v tehdejším Zápisníku nebo Motoru-teď nevím-zajímavý článek.Odkud se vlastně vozy pro natáčení vzaly.Konkrétně IMV poskytl tehdejší Svazarm Plzeň-Bory,samo ani jednu sanitu,protože se vesměs jednalo o kempové vozy po úpravě.Takže filmaři si vozy zapůjčili,vlastními náklady je předělali na sanitky,včetně poklic,masek atd.,/tyto typy IMV se v Jugoši dělaly až do roku 90!/,namontovali majáky.Jeden vůz odkoupilo tehdejší filmové studio Barrandov po přestavbě na sanitu,ale v depozitu nebyl už v roce 95,kdy jsem s filmem měl co do činění.Kde je se neví a tak skutečně jediné "íemvéčko"se nedochovalo.Jinak v letech 66-69 jich ČSSR nakoupila asi jen 500,vesměs pro poštu a zdravotnictví,byla to jugoslávská licence Fiatu 900,ale s litrovým motorem barkas moc štěstí neudělali.Samozřejmě mám ten článek.Zajímavosti-už mimo jeho rámec-jediná "pravá Š 1201" byla ta SPZ ND 10-45,co sní jezdili Zounar a Němec,ostatní,u havárky autobusu například,byly jen krátké STW,a taky jedna 1200/rozdíl podle blinkrů a prahů/.Další "stará známá"-SPZ ND 10-16.Ta se neobjevila v sanitce,ale v časopise VTM z konce 50.let/nemám článek,podařilo se mi sehnat jen vystřihané obrázky/ a také v nějaké krimi z roku 1960,kde Josef bek hraje řidiče náklaďáku 706 podezřelého z vraždy,a v úvodu filmu se toto auto objeví.Jestli se mi podaří přes toho kamaráda z televize sehnat ta stará Auto-moto-Revue,jak už tu Tamro Volhu,nebo třeba Škodu 120 LSPP Praha 1,nebo tu reportáž o používání videa na záchrance Praha ještě za časů ředitele Ždychince,bude to super.
-
- Příspěvky: 23
- Registrován: 01.01.2010 01:01
Příspěvek od Michal Kolek » 12.05.2008 15:18
A teď ten slibovaný odkaz na stránku modelů ruských sanitek.Je to:WWW.RUSSIANCARANDTRUCKMODELS.HYPERMART.NET
-
- Příspěvky: 23
- Registrován: 01.01.2010 01:01
Příspěvek od Michal Kolek » 12.05.2008 15:18
Kecám.Neby to Svazarm plzeň-bory,ale údajně Plzeň-Doubravka.A ani na i-netu po zadání hesla není jediná sanitní IMV,ani v Altavistě,je tam dost modifikací,ale sanita žádná.
- ruská vlaštovka
- Příspěvky: 1960
- Registrován: 04.08.2002 01:56
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Příspěvek od ruská vlaštovka » 12.05.2008 15:18
Jestli se dobře pamatuji, tak v tom "slovenském" článku ve SM bylo ne 120, ale: "Idě to i 170, ale něchcem to trápiť." Plus možná ještě cosi o tom, že náhradní díly nerostou na každém rohu... . A taky že ho jednou na sjezdovce položili decentně na bok a lidi jim ho museli pomoct převrátit zpět na kola )).Jinak co se pamatuji, vždycky to auto bylo trochu nakloněné dozadu, což je vzhledem ke značnému zadnímu převisu logické. V 90. letech po úpravách zástavby to bylo ještě patrnější, nyní, po repasi na původní stav je to už zase mnohem lepší (viz fotky). Díky repasi vůz znovu nabyl původní elegance, ale agresivnější vzhled, daný předchozím ochranným rámem s přídavnými světly a tříbarevnou rampou taky nebyl k zahození. Jinak táborská záchranka patří k nejlépe vybaveným v kraji (není-li vůbec nejlepší), i budějičáci přiznávají, že jsou na tom hůř. Vozový park je na www.zzstabor.cz. Už chybí jen vlastní vrtulník ).
-
- Příspěvky: 23
- Registrován: 01.01.2010 01:01
Příspěvek od Michal Kolek » 12.05.2008 15:18
Pravda,pravda,pravda.170.A taky něco o tom,že KÚNZ Banská Bystrica má takhle perfektní sanitku,ale do hor se jezdí jen v bílých pláštích,a jediná horalská výbava jsou sněhule.Taky jsem narazil na obrázek ruského ZILU 118,docela zajímavé verze jako trambusová dodávka s nápisem specializirovannaja skoraja medicinskaja pomošč,která měla sloužit na Hradě jako sanita pro Husáka.Nakonec zvítězil Mercedes 280/piano/od Binze z NSR,tohle auto používala dlouho po převratu ZZS Praha jako převozové vozidlo,teď už tři roky není vidět.Ten ZiL se objevil i v televizi,jako kluka mě zaujal za totáče,kdy běžel jakýsiˇ"špionážní akční seriál"SSSR,jmenoval se "TASS je zplnomocněn prohlásit",náhodou jsem viděl jen pár dílů,v jednom tohle auto vezlo nějakého podřezaného agenta,moc jsem nebyl moudrý z děje,ale vím,že na to auto byl detailní záběr,mělo docela agresivní čumák a hrozně odporně kvílelo,taková atyp siréna.Tak to mělo v ČSSR vozit soudruha prezidenta.
-
- Příspěvky: 23
- Registrován: 01.01.2010 01:01
Příspěvek od Michal Kolek » 12.05.2008 15:18
Koho by zajímalo jak toto auto vypadá,našel jsem ho na netu,ale je tam v první,starší verzi. www.autogallery.org.ru/m/zil 118.htm
-
- Příspěvky: 533
- Registrován: 09.05.2005 11:26
- Kontaktovat uživatele:
Příspěvek od FiRan » 12.05.2008 15:18
Zkuste se mrknout na http://home.hetnet.nl/~henrig/AMBULANCE ... rcedes.htm , jinak do vecera snad sezenu i fotky primo z Prazske rychle...
Kdo se utopí, ten se nespálí.
-
- Příspěvky: 8
- Registrován: 19.01.2007 10:13
Příspěvek od Vladislav Šimáček » 12.05.2008 15:19
vlastníme 3 IMV 1000, kromě toho dalších 20 veteránů sanitek, k dalším typům máme dokumentaci technickou i foto.
Sháníme latvii, avii-neretvu a Š1203 první typ (kliky ven, palubka Š1000mb)
a Š1203 RZP.
Muzeum záchranných služeb a zdravotnické techniky
K 1. září bychom chtěli otevřít novou expozici Přibíkův mlýn Chotouň u Jílového. Kromě ZS: stomatologie, anestesie, porodnictví, injekční technika a venosní přístupy, laboratorní sklo a vyšetření atd.
Zpět na „Technika - dotazy, repase a vlastní úpravy“
- HASIČINA
- ↳ Co vás pálí?
- ↳ Technika - dotazy, repase a vlastní úpravy
- ↳ Dobrovolní hasiči - JSDH a SDH
- ↳ Legislativa
- ↳ Hasiči na veřejnosti
- ↳ Zásahy - rady a postupy
- ↳ Nezařaditelné dotazy a další zbytečnosti
- ↳ Zábava
- POŽÁRY.cz
- ↳ Návrhy a připomínky
- SPORT.POŽÁRY.cz
- ↳ Sport
- COBRA
- ↳ Veřejná diskuze - COBRA