Zákony, vyhlášky, nařízení a pokyny pro činnost jednotek.
-
Radek Vojík
- Příspěvky: 458
- Registrován: 16.09.2007 10:24
Příspěvek
od Radek Vojík » 06.08.2019 11:44
vit.hofman píše: ↑06.08.2019 06:28
Nechci vám do toho vnášet chaos. Už tak jste zamotaní až až. Ale pokud by někoho zajímalo, tak zde jsem vypsal přehled nejčastějších "školení BOZP" a to včetně odkazů na konkrétní právní předpisy:
https://bozpforum.cz/2019/07/13/druhy-s ... race-bozp/
Školení řidičů "referentů" opravdu neexistuje. I dle soudních judikátů není ani tolik důležité školit řidiče "referenty" o dopravních předpisech, protože každý řidič, držitel řidičského oprávnění (v našem případě skupiny B), je povinen dopravní předpisy pro řízení znát a dodržovat. Kontrolu dodržování provádí PCŘ, nikoliv zaměstnavatel. Tj. školení zaměstnanců, kteří řídí firemní vozidlo jako "referenti", resp. nevztahuje se na ně zdokonalování odborné způsobilosti řidičů, by mělo obsahovat zejména seznámení
- o návodu k obsluze a údržbě vozidla a
- o místním provozním bezpečnostním předpise pro dopravu dopravními prostředky, který musí zaměstnavatel mít.
Kdo školení provede, jak často se školení bude opakovat, jaký bude způsob ověření znalostí, je čistě na zaměstnavateli. Ale v kontextu výše uvedeného, autoškola neznalá interních věcí zaměstnavatele, rozhodně není tou správnou volbou.
A jaké školení by, prosím, dle Vašeho odborného názoru měli absolvovat řidiči s oprávněním skupin C a D (i v kombinaci s E), bez kterých se dobrovolné jednotky neobejdou?
Výše napsané se týká "béčkařů", tzn. různé velitelské automobily a malé dopravní automobily. Hasiči ale potřebují dostat na místo zásahu i větší dopravní automobily, cisternové automobilové stříkačky, výškovou techniku... Ze "zhora" žádná jednotná metodika není a vše je pouze v rovině domněnek a názorů.
-
Karel Dvořák
- Příspěvky: 51
- Registrován: 16.10.2017 11:34
Příspěvek
od Karel Dvořák » 07.08.2019 16:46
Zdravím opět všechny diskutující.
Domníval jsem se, že tato diskutovaná záležitost je zde již náležitě vysvětlena.
Nicméně to, co píše pan Hofman, je dle mého názoru správně. Jen tam zmínil skupinu B.
Toto školení se vztahuje na všechny, kteří řídí vozidlo obecního úřadu (města apod.) bez rozdílu kategorie.
Je tam trošku "guláš" v tom, že někteří členové JSDH nejsou zaměstnanci. Nicméně mají uzavřenu dohodu o členství v jednotce. A dle mého, bych to bral jako vztah zaměstnance a zaměstnavatele. Alespoň z hlediska tohoto školení.
A jak jsem již zde jednou uvedl, nepřeji nikomu, aby musel vysvětlovat u soudu proč neměl patřičné školení.
Karel Dvořák
-
Tomáš Neugebauer
- Příspěvky: 2
- Registrován: 25.08.2014 16:43
Příspěvek
od Tomáš Neugebauer » 07.10.2019 12:20
Právní předpisy neznají "řidiče-referenta", ani "školení řidičů-referentů", ani "školení řidičů z povolání". To jsou všechno dnes již zcela zastaralé pojmy, s kterými není možné spojovat současné požadavky právních předpisů. Poté vznikají zcela nesmyslné výklady, např., že řidič z povolání nemusí absolvovat školení pro řidiče-referenty a přitom je zároveň uvedeno, že školení řidičů-referentů musí být prováděno na základě § 103 zákoníku práce.
Podrobněji na:
http://bozppo-neu.cz/?page_id=799
-
mikysko
- Příspěvky: 10
- Registrován: 29.04.2020 09:32
Příspěvek
od mikysko » 07.04.2021 10:29
Ahoj, nechci zakládat nové téma, nicméně si nejsem jist, zdali byla daná problematika vyřešena.
Otázka zní jednoduše:
Mám 27 let, ř. p. skupiny B, jsem členem JSDH - mohu řídit k zásahu DA pod VRZ?
Díky
-
penjo
- Příspěvky: 27
- Registrován: 20.10.2015 23:12
- Bydliště: Streženice
Příspěvek
od penjo » 07.04.2021 12:31
Vodičák ti stačí na to šoférovanie DA bez VRZ. U nás a predpokladám, že aj u Vás, musíš mať na VRZ spravené psychotesty.
-
Radek Vojík
- Příspěvky: 458
- Registrován: 16.09.2007 10:24
Příspěvek
od Radek Vojík » 07.04.2021 13:33
mikysko píše: ↑07.04.2021 10:29
Otázka zní jednoduše:
Mám 27 let, ř. p. skupiny B, jsem členem JSDH - mohu řídit k zásahu DA pod VRZ?
Odpověď zní také jednoduše:
Ne.
-
mikysko
- Příspěvky: 10
- Registrován: 29.04.2020 09:32
Příspěvek
od mikysko » 07.04.2021 13:41
Radek Vojík píše: ↑07.04.2021 13:33
mikysko píše: ↑07.04.2021 10:29
Otázka zní jednoduše:
Mám 27 let, ř. p. skupiny B, jsem členem JSDH - mohu řídit k zásahu DA pod VRZ?
Odpověď zní také jednoduše:
Ne.
Děkuji :-)
Druhá otázka - co potřebuji získat k tomu, abych mohl?
Jedná se mi o to, že ne každý má v JPO III ř.p. skupiny C, tím pádem se na strojnický kurz nedostane.
-
Radek Vojík
- Příspěvky: 458
- Registrován: 16.09.2007 10:24
Příspěvek
od Radek Vojík » 07.04.2021 13:58
mikysko píše: ↑07.04.2021 13:41
Radek Vojík píše: ↑07.04.2021 13:33
mikysko píše: ↑07.04.2021 10:29
Otázka zní jednoduše:
Mám 27 let, ř. p. skupiny B, jsem členem JSDH - mohu řídit k zásahu DA pod VRZ?
Odpověď zní také jednoduše:
Ne.
Děkuji :-)
Druhá otázka - co potřebuji získat k tomu, abych mohl?
Jedná se mi o to, že ne každý má v JPO III ř.p. skupiny C, tím pádem se na strojnický kurz nedostane.
Hlavně musí mít řidičák skupiny odpovídající vozidlu; jestli je B dostačující, z otázky nevyplývá. Dále pak jmenování (nebo něco tomu odpovídajícího) zřizovatele jednotky, proškolenu prevenci dopravní nehodovosti a užití zvláštního výstražného zařízení, seznámení s vozidlem, kondiční jízdu. O obsluze ostatních prostředků strojní služby se nezmiňuji, protože otázka byla směřována pouze na řízení.
A mohu na oplátku jednu otázku já? Proč se na strojnický kurz nedostane ten, kdo nemá v JPO III řidičák skupiny C? Díky.
-
mikysko
- Příspěvky: 10
- Registrován: 29.04.2020 09:32
Příspěvek
od mikysko » 07.04.2021 14:15
Díky za odpověď.
Skupina B dostačující je, snad se nemýlím, jedná se o DA s 8 místy k sezení + řidič, seznam schválených řidičů je u zřizovatele podepsán. Ano, myslel jsem pouze samotné řízení, konkrétně pak k zásahu.
Příkladem budiž situace, kdy CAS je již na cestě a vyjíždí i DA. Kdo může s DA jet pod VRZ.
Napsal jsem to nešťastně, jde o to že VJ raději na strojníka pošle kluky s "C", než bez.
Pokud si ale vykládám správně obsah "S-40 strojníků jednotek SDH obcí" od MV GŘ HZS ČR - část Podmínky pro zařazení - "řidičský průkaz minimálně skupiny C nebo podle hmotnostní třídy vozidla ve své
jednotce PO i skupiny B", pak to chápu tak, že i když JSDH disponuje jak CAS tak DA, na strojníka může i člověk pouze s B. Pletu se ?
-
Radek Vojík
- Příspěvky: 458
- Registrován: 16.09.2007 10:24
Příspěvek
od Radek Vojík » 07.04.2021 14:32
mikysko píše: ↑07.04.2021 14:15
Díky za odpověď.
Skupina B dostačující je, snad se nemýlím, jedná se o DA s 8 místy k sezení + řidič, seznam schválených řidičů je u zřizovatele podepsán. Ano, myslel jsem pouze samotné řízení, konkrétně pak k zásahu.
Příkladem budiž situace, kdy CAS je již na cestě a vyjíždí i DA. Kdo může s DA jet pod VRZ.
Napsal jsem to nešťastně, jde o to že VJ raději na strojníka pošle kluky s "C", než bez.
Pokud si ale vykládám správně obsah "S-40 strojníků jednotek SDH obcí" od MV GŘ HZS ČR - část Podmínky pro zařazení - "řidičský průkaz minimálně skupiny C nebo podle hmotnostní třídy vozidla ve své
jednotce PO i skupiny B", pak to chápu tak, že i když JSDH disponuje jak CAS tak DA, na strojníka může i člověk pouze s B. Pletu se ?
Co opravňuje řídit která skupina je např. zde:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... en.svg.png
Že do kurzu pošle velitel raději kluky s C, je dle mého názoru celkem správné rozhodnutí. Pokud to ale praxe vyžaduje, může tam vyslat i kluky jen s B. Nebo si velitel může na místně příslušném HZS kraje dojednat podmínky toho proškolení prevence a jízdy s VRZ, pokud není nezbytně nutné obsluhovat čerpadla. My jsme to třeba dělali do loňského roku při prezenční POP strojníků. Využitelné to je pro jízdy hlavně s AED nebo při ochraně obyvatelstva.
-
mikysko
- Příspěvky: 10
- Registrován: 29.04.2020 09:32
Příspěvek
od mikysko » 07.04.2021 14:37
Ano, taky s tím rozhodnutím souhlasím. Jen jsem se chtěl dobrat k tomu řízení DA pod VRZ.
To zní zajímavě, ale asi to není potřeba.
Díky za čas.
-
Jan Menšík
- Příspěvky: 18
- Registrován: 09.12.2016 11:05
Příspěvek
od Jan Menšík » 16.04.2021 13:18
penjo píše: ↑07.04.2021 12:31
Vodičák ti stačí na to šoférovanie DA bez VRZ. U nás a predpokladám, že aj u Vás, musíš mať na VRZ spravené psychotesty.
Který právní předpis požaduje psychotesty pro VRZ?
Já mám z poslendího školení velitelů info, že stačí řidičák a věk 21 let.
-
penjo
- Příspěvky: 27
- Registrován: 20.10.2015 23:12
- Bydliště: Streženice
Příspěvek
od penjo » 17.04.2021 08:02
U nás v zákone 8/2009 "Zákon o cestnej premávke" to stojí takto:
Vozidlá so zvláštnymi výstražnými zvukovými znameniami alebo svetlami
§ 40
(6) Vozidlo s právom prednostnej jazdy smie viesť len vodič starší ako 21 rokov, ktorý má vo vedení motorového vozidla príslušnej skupiny najmenej dvojročnú prax.
Psychická spôsobilosť
§ 88
(6) Pravidelným psychologickým vyšetreniam každých päť rokov a po dosiahnutí veku 65 rokov každé dva roky sú povinní podrobiť sa
a) vodiči, ktorí sú držiteľmi vodičského preukazu Slovenskej republiky a ktorí vedú motorové vozidlo skupiny C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D a DE,
b) vodiči, ktorí sú držiteľmi vodičského preukazu Slovenskej republiky a ktorí vedú vozidlo s právom prednostnej jazdy, motorové vozidlo využívané na prepravu nebezpečných vecí, motorové vozidlo využívané na zasielateľstvo a taxislužbu a na poskytovanie poštových služieb.
Z čoho vyplýva, že bez ohľadu na hmotnostnú kategóriu, vodič musí mať minimálne 21 rokov, najmenej dvojročnú prax a každých 5 rokov sa musí podrobiť psychologickému vyšetreniu.
U vás sa to môže samozrejme líšiť.
-
tatra805
- Příspěvky: 90
- Registrován: 25.03.2019 22:34
Příspěvek
od tatra805 » 17.04.2021 10:38
My jsme v ČR a u nás platí naše zákony . Takže citovat tady slovenské zákony je k ničemu .
-
Kuba_T
- Příspěvky: 443
- Registrován: 17.03.2014 19:48
Příspěvek
od Kuba_T » 17.04.2021 12:42
Na řízení auta s aktivním VRZ je potřeba platné řidičské oprávnění a 21 let. Žádné psychotesty ani profesak.
Když jsem dělal strojníka S40 ja, byl řidičák C jednou z podmínek přijetí do kurzu.
-
tatra805
- Příspěvky: 90
- Registrován: 25.03.2019 22:34
Příspěvek
od tatra805 » 17.04.2021 17:26
Přesně to napsal Kuba T . U nás C podmínkou není , protože je spousta sborů kde C nepotřebují , ale potřebují obsluhovat PS .
-
David Horák
- Příspěvky: 140
- Registrován: 23.11.2002 11:34
Příspěvek
od David Horák » 18.04.2021 22:27
tatra805 píše: ↑17.04.2021 17:26
Přesně to napsal Kuba T . U nás C podmínkou není , protože je spousta sborů kde C nepotřebují , ale potřebují obsluhovat PS .
Pak jim stačí jen S8
Zpět na „Legislativa“