Skutečně zajímavé čtení....
... nicméně ! K závažné dopravní nehodě zkrátka patří záchranka, hasiči a policajti. Nemá cenu na tom nic měnit, kompilovat, či dokonce bádat nad tím, kdo tam má být první nebo vůbec. V zemi České zatím platí krajové či oblastní zvyklosti, ale taky zlozvyky, v každém kraji ale i "podkraji" je to jinak. Někde je "lepší" 112, jinde 155.. těžko mi tento na první pohled "bordel" rozmluví. Zásadní je - a vždy bude - něco úplně jiného a v podstatě prostého. Každá dopravní nehoda je jiná, v jiném prostředí, v jiné denní či roční době, ne vždy jsou všechny složky "doma" a připraveny kamkoli vyrazit. Vše je o komunikaci na místě, o neemotivní domluvě, schopnosti v klidu a racionálně reagovat na danou situaci. Ctít toho druhého, vnímat a chápat, a nedomnívat se, že ten druhý rezortní partner je vůl jen proto, že přijede na místo poslední. Všechno už tady bylo. Nevěřím, že někdy někdo vymyslí univerzální "šéma". Především na úrovni okresů či oblastí musí trvale, opakuji trvale komunikovat šéfo hasičů, záchranky i PČR a snažit se být na svoje vlastní provozní, terénní, dostupnostní, logistické, odbornostní a jánevím ještě jaké atributy připraveni. Komunikovat věcně, partnersky, nekonfliktně a tím ku prospěchu. Vím to z vlastních zkušeností velmi dobře a také vím, že nepíšu nic nového. Jakákoli případná nevraživost či snahy "závodit" v rovině KDO JE LEPŠÍ nemají žádné racionální jádro. Tam, kde se to děje, tam se to děje špatně. Osobně jsem si ale jist, že ve vysokém procentu vše funguje adekvátně situaci a stávajícím možnostem.
MUDr. Jiří Franz
Zajímavá hádka
Jaký je pohled veřejnosti na hasiče? A jak hasiči vnímají veřejnost?
-
- Příspěvky: 6
- Registrován: 07.05.2006 11:45
- ruská vlaštovka
- Příspěvky: 1960
- Registrován: 04.08.2002 01:56
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Příspěvek od ruská vlaštovka » 12.05.2008 15:26
Koho volat?
Kohokoliv, ale hlavně vůbec zavolat. Složky už by si to měly předat. Protože to však občas mezi nimi v komunikaci skřípe, je v rámci časových možností nejlepší obvolat to pro jistotu všechno. Prioritu čísel pak obvykle udávají okolnosti té které události. To pokud je člověk na místě neštěstí sám. Osobně pokud už bych potřeboval volat na pomoc všechny základní složky IZS, zranění nebyla vážná a opravdu by nebyl čas na tři telefonáty, asi bych osobně volal hasiče s tím, že bych jim nadiktoval i počet zraněných osob (obvykle je to stejně to první, na co se OD ptá) s tím, že namísto žádám ZZS. Samozřejmostí je zanechat svoje telefonní číslo a nevypínat mobilní telefon, jak někteří volající z nepochopitelné příčiny dělají. Už se mi takhle stalo, že po telefonátu na 150 mi za chvíli zpátky volala záchranka a chtěl ještě upřesnění (přitom už měla událost nahlášenou od jiného volajícího, který jim toho ale asi moc neřekl). Zjevně to z OPIS HZS předali záchrance i s mým telefonem.
Ovšem obvykle je u nějaké takové smutné události lidí povícero, takže pokud bych se k tomu dostal hned na počátku, zkusil bych odlovit někoho svéprávného, aby zavolal třeba záchranku nebo cajty, zatímco já bych zároveň volal hasičům. Bohužel se asi často stává, že lidi spoléhají na to, že "už někdo volal", když jich je tam tolik - a pak nezavolá nikdo.
No a samozřejmě v komplikovaných zdravotních případech i u DN je pak, pokud bych si nevěděl rady, jasná volba - 155 a jejich telefonicky asistovaná neodkladná resuscitace - TANR. A spíše bych spoléhal na to, že hasičům k výjezdu stačí přesná adresa a alespoň jakýsi popis události, aby operační věděl, jaké S+P (a kolik) má poslat. To mu ze záchranky snad předají bez problémů. Ale vysvětlovat nejprve operačnímu HZS cosi o zdravotním stavu zraněného v rozsahu, který obvykle záchranku zajímá, mi přijde v takovém případě jako ztráta času. Proto bych asi upřednostnil 155 s tím, že bych bezpodmínečně žádal vyslání hasičské jednotky a okamžitě dále řešil pomoc zraněným (TANR).
Kohokoliv, ale hlavně vůbec zavolat. Složky už by si to měly předat. Protože to však občas mezi nimi v komunikaci skřípe, je v rámci časových možností nejlepší obvolat to pro jistotu všechno. Prioritu čísel pak obvykle udávají okolnosti té které události. To pokud je člověk na místě neštěstí sám. Osobně pokud už bych potřeboval volat na pomoc všechny základní složky IZS, zranění nebyla vážná a opravdu by nebyl čas na tři telefonáty, asi bych osobně volal hasiče s tím, že bych jim nadiktoval i počet zraněných osob (obvykle je to stejně to první, na co se OD ptá) s tím, že namísto žádám ZZS. Samozřejmostí je zanechat svoje telefonní číslo a nevypínat mobilní telefon, jak někteří volající z nepochopitelné příčiny dělají. Už se mi takhle stalo, že po telefonátu na 150 mi za chvíli zpátky volala záchranka a chtěl ještě upřesnění (přitom už měla událost nahlášenou od jiného volajícího, který jim toho ale asi moc neřekl). Zjevně to z OPIS HZS předali záchrance i s mým telefonem.
Ovšem obvykle je u nějaké takové smutné události lidí povícero, takže pokud bych se k tomu dostal hned na počátku, zkusil bych odlovit někoho svéprávného, aby zavolal třeba záchranku nebo cajty, zatímco já bych zároveň volal hasičům. Bohužel se asi často stává, že lidi spoléhají na to, že "už někdo volal", když jich je tam tolik - a pak nezavolá nikdo.
No a samozřejmě v komplikovaných zdravotních případech i u DN je pak, pokud bych si nevěděl rady, jasná volba - 155 a jejich telefonicky asistovaná neodkladná resuscitace - TANR. A spíše bych spoléhal na to, že hasičům k výjezdu stačí přesná adresa a alespoň jakýsi popis události, aby operační věděl, jaké S+P (a kolik) má poslat. To mu ze záchranky snad předají bez problémů. Ale vysvětlovat nejprve operačnímu HZS cosi o zdravotním stavu zraněného v rozsahu, který obvykle záchranku zajímá, mi přijde v takovém případě jako ztráta času. Proto bych asi upřednostnil 155 s tím, že bych bezpodmínečně žádal vyslání hasičské jednotky a okamžitě dále řešil pomoc zraněným (TANR).
Každý dobrý skutek musí být po zásluze potrestán!
Příspěvek od » 12.05.2008 15:26
Z první ruky
Z vlastní zkušenosti vím, že je důležité na kterou složku IZS voláte. Dám příklad dopravní nehody se zraněním. Na místě jsou v tomto případě nutné všechny složky IZS. Nejlepší je volat 112tku, ta vytěží info od volajícího a datovou větou pošle informace na složky IZS. V některých krajích ještě nefunguje datový přenos na ZZS tak v takovém případě se volající předá na ZZS hlasem.To je typický příklad při události s nutností všech složek IZS.
Jestliže se jedná o ryze případ pro ZZS, PČR nebo HZS pak volat národní čísla 150, 155.....Někdy se stane, že člověk ve stresu vytočí místo 155 150,v tomhle případě se jen přepojí hovor na ZZS.
V některém příspěvku jsem četl, že je lepší volat 150 než 112. To je celkem nesmysl, protože v krajích, kde je jeden KOPIS a žádné OPISy se vždycky dovoláte na stejné místo. Čili 112náctky přijímají jak čísla 112 tak 150.
Zkušenosti s předáváním informací mezi složkami IZS o MU je taková, že nejhorší komunikace je s ZZS. Dispečerky jsou často nepříjemné,nesdílné a neochotné.Asi je to tím, že nepatří pod MV.Z vlastní zkušenoti bych si nepřál, abych se dostal do nějakých velkých zdravotních potíží, protože pokud nejste v bezvědomí nebo dejme tomu nemáte proraženou tepnu tak k vám rychlá nikdy nepojede.Takže pokud vám moho radit je lepší na ZZS hlásit:"bezvědomí,tržné rány, špatně dýchá apod."V opačném případě vám bude doporučeno,aby jste si zajeli na pohotovost...
Z vlastní zkušenosti vím, že je důležité na kterou složku IZS voláte. Dám příklad dopravní nehody se zraněním. Na místě jsou v tomto případě nutné všechny složky IZS. Nejlepší je volat 112tku, ta vytěží info od volajícího a datovou větou pošle informace na složky IZS. V některých krajích ještě nefunguje datový přenos na ZZS tak v takovém případě se volající předá na ZZS hlasem.To je typický příklad při události s nutností všech složek IZS.
Jestliže se jedná o ryze případ pro ZZS, PČR nebo HZS pak volat národní čísla 150, 155.....Někdy se stane, že člověk ve stresu vytočí místo 155 150,v tomhle případě se jen přepojí hovor na ZZS.
V některém příspěvku jsem četl, že je lepší volat 150 než 112. To je celkem nesmysl, protože v krajích, kde je jeden KOPIS a žádné OPISy se vždycky dovoláte na stejné místo. Čili 112náctky přijímají jak čísla 112 tak 150.
Zkušenosti s předáváním informací mezi složkami IZS o MU je taková, že nejhorší komunikace je s ZZS. Dispečerky jsou často nepříjemné,nesdílné a neochotné.Asi je to tím, že nepatří pod MV.Z vlastní zkušenoti bych si nepřál, abych se dostal do nějakých velkých zdravotních potíží, protože pokud nejste v bezvědomí nebo dejme tomu nemáte proraženou tepnu tak k vám rychlá nikdy nepojede.Takže pokud vám moho radit je lepší na ZZS hlásit:"bezvědomí,tržné rány, špatně dýchá apod."V opačném případě vám bude doporučeno,aby jste si zajeli na pohotovost...
-
- Příspěvky: 6
- Registrován: 07.05.2006 11:45
Příspěvek od Jiří Franz » 12.05.2008 15:26
Je to smutné....
.... co zde píéše Radrník, ačkoli je třeba mu dát "výběrově", resp. " situačně" občas za pravdu. Operátorky u záchranných skužeb jsou plířivě stále kvalitnější, nicméně stále je mezi nimi dost takových, které nikdo nikdy nevzal podívat se k hasičům. Ony je pak považují za cosi imaginárního, co samozřejmě funguje pouze na slova : Jeďte tam" apod. Zdá se to skoro nemožné, ale je to tak. Ne jen mezi dispečerkami, ale i u mnohých členů posádek přetrvává nadále stále ono přihlouplé nepochopení. Nepochopení toho, že i hasiči - možná právě a hlavně jen oni - potřebují rychle a efektivně vědět co se kde děje. Protože nemůžou jen tak pro srandu vyrazit kamkoli se všemi prostředky a technikou kterou mají na dvoře nebo v garáži. Opakuji znovu - je to o komunikaci a ne o snaze rigidně, neživě a militantně vytvářet a nařizovat nějaké algoritmy a přitom jeden druhém nevědět vůbec nic. Vím, že to jde, vím že to pomáhá, ale stejně tak dobře vím, že se to neděje. Resp. ne všude děje. MUDr. Jiří Franz
.... co zde píéše Radrník, ačkoli je třeba mu dát "výběrově", resp. " situačně" občas za pravdu. Operátorky u záchranných skužeb jsou plířivě stále kvalitnější, nicméně stále je mezi nimi dost takových, které nikdo nikdy nevzal podívat se k hasičům. Ony je pak považují za cosi imaginárního, co samozřejmě funguje pouze na slova : Jeďte tam" apod. Zdá se to skoro nemožné, ale je to tak. Ne jen mezi dispečerkami, ale i u mnohých členů posádek přetrvává nadále stále ono přihlouplé nepochopení. Nepochopení toho, že i hasiči - možná právě a hlavně jen oni - potřebují rychle a efektivně vědět co se kde děje. Protože nemůžou jen tak pro srandu vyrazit kamkoli se všemi prostředky a technikou kterou mají na dvoře nebo v garáži. Opakuji znovu - je to o komunikaci a ne o snaze rigidně, neživě a militantně vytvářet a nařizovat nějaké algoritmy a přitom jeden druhém nevědět vůbec nic. Vím, že to jde, vím že to pomáhá, ale stejně tak dobře vím, že se to neděje. Resp. ne všude děje. MUDr. Jiří Franz
Zpět na „Hasiči na veřejnosti“
Přejít na
- HASIČINA
- ↳ Co vás pálí?
- ↳ Technika - dotazy, repase a vlastní úpravy
- ↳ Dobrovolní hasiči - JSDH a SDH
- ↳ Legislativa
- ↳ Hasiči na veřejnosti
- ↳ Zásahy - rady a postupy
- ↳ Nezařaditelné dotazy a další zbytečnosti
- ↳ Zábava
- POŽÁRY.cz
- ↳ Návrhy a připomínky
- SPORT.POŽÁRY.cz
- ↳ Sport
- COBRA
- ↳ Veřejná diskuze - COBRA