Stránka 1 z 1

Tatra Force - převodovka

Napsal: 12.10.2025 18:05
od Hasiči SDH
Ahoj všem,

obracím se na ty, kteří mají zkušenosti s Tatrou Force CAS 20 a vybírali mezi převodovkami Allison a ZF TraXon. Nyní se rozhodujeme pro výběr převodovky do nového vozu a rád bych se rozhodl co nejlépe.

Nyní lze do Tatry dát buďto převodovku ZF TraXon nebo za příplatek Allison (Allison činní tuším 400tis. Vím, že Allison je na trhu dlouhou řadu let a více méně asi funguje, i když poslední série Tatry Terry nebyla také ideální ve spojení s podvozkem Tatra (časté vyskakování chyb, dost často škubavé řazení, řazení ve vysokých otáčkách, nesmyslné přeřazování vyššího rychlostního stupně při jízdě z kopce apod...). Ale asi záleží hodně kus od kusu. Vím, že třeba u nových modelů Tatry Force (815-7) 6x6 je nevýhoda, že reduktory v kolech mají asi větší odpor a 6 rychlostí je pro tak těžký automobil málo, zejména do kopcovitých terénů. U lehké CAS 20 asi tato nevýhoda nebude.

Nyní bych se ale rád zeptal na názory a zkušenosti přímo v modelu Tatra Force, jak se převodovky chovají, případně jaké špatné zkušenosti s nimi máte.

Rozjezdy v terénu – jak se chová Allison vs ZF TraXon, co je citlivější, co lépe tahá do kopců.

Komfort / plynulost / pomalých manévrech – například při zásazích na úzkých cestách, brodech, v rozbahněném terénu.

Spolehlivost – kde jsou slabá místa (měnič, elektronika, uzávěrky, spojky, chlazení…).

Chování převodovky v kopcích / dlouhých stoupáních – přetáčky, výkon, jak moc řidič musí “pomáhat”, jak reaguje na změny zátěže.

Budu velice rád za jakoukoliv odezvu a usnadnění rozhodování při výběru převodovky do nové CAS.

Re: Tatra Force - převodovka

Napsal: 13.10.2025 10:06
od MSA
Rozjezdy v terénu? Kolikrát za posledních 10 let jste se dostali do těžkého terénu u zásahu? Předpoklad je, že jste JPO III a přijde mi to jako řešení nesmyslu, obě převodovky budou pořád lepší, než manuál, který jistě teď máte u stávající CAS z minulého století.

Ano u Terry byl Allison lenoch jelikož si nerozuměla převodovka s řízení motoru a vstřikovacího čerpadla.

Traxonu se vyrobilo už milion kusů a kdyby v kamionech nefungoval, tak by je dále nevyráběly, jen to není automat jako Allison, ale automatizovaná převodovka v přerušením kroutícího momentu při řazení. Prim může hrát u ZF že má 12 nebo 16 rychlostí, u Allisonu těch 6 kvaltů může být opravdu málo při jistých situacích.

Re: Tatra Force - převodovka

Napsal: 13.10.2025 15:08
od petr96jsdh
Ahoj, u nás máme FORCE s převodovkou Traxxon. Rozhodli jsme se pro ni nejenom kvůli ceně, i když nepopírám že to byl jeden z hlavních důvodů, ale i kvuli konstrukci převodovky. Co se týče jízdy a řazení tak převodovka řadí slušně. Co je trochu nepříjemně je přehnané podřazování. Je to věc na kterou si je pořeba trochu zvyknout a naučit pracovat a je i dost možné že se to do budoucna vyřeší úpravou SW. Za mě obrovská výhoda je 12 st. a možnost přepnout vozidlo do sekvenčního modu, což třeba při jízdě na sněhu je určitě výhoda stejně tak "KICK-DOWN" fce je parádní. Traxxon je robotizovaná převodovka zjednodušeně manuální převodovka s robotickým ovládáním oproti převodovce s hydrodynamickým měničem a planetovými převodovkami.
Za mě tadle převodovka je lepší volbou, ale je to spíš o tom i co vám bude vyhovovat. Co se týče poruch tak zatím žádná, ale jsme na začátku tak uvidíme časem. Když by byl nějaký dotaz klidně napiš do DM

Re: Tatra Force - převodovka

Napsal: 13.10.2025 20:47
od Filip2233
Ahoj skupino. Také projednáváme koupi Tatry 815-7 a největší úskalí je převodovka. 100 lidí 100 chutí. Mohl bych poprosit o nějaké poznatky na co si dát pozor a jaká v tom bude nejlepší varianta. Co vím alison 340tis.bez DPH. Ale bohužel u nás rozhoduje cena. Děkuji za všechny rady a kloudné odpovědi.

Re: Tatra Force - převodovka

Napsal: 13.10.2025 22:23
od Honza
Filip2233 píše:
13.10.2025 20:47
Ahoj skupino. Také projednáváme koupi Tatry 815-7 a největší úskalí je převodovka. 100 lidí 100 chutí. Mohl bych poprosit o nějaké poznatky na co si dát pozor a jaká v tom bude nejlepší varianta. Co vím alison 340tis.bez DPH. Ale bohužel u nás rozhoduje cena. Děkuji za všechny rady a kloudné odpovědi.
Ahoj v práci máme velkou Tatru s allisonem. Je to jen 6st. Převodovka, takže na tak těžké auto mi to připadá jako vyhozené peníze a hlavně nevyužiješ výkon motoru jako už traxonu,ten je 12st. Chová se jako kdybys měl manuál s pulkama... Pokud byste brali 4x4 tak ten Alison tam špatný není,ale u 6x6 bych zvolil něco jiného...

Re: Tatra Force - převodovka

Napsal: 15.10.2025 12:00
od Anybody.
Vyzkoušejte si to. Polovina věcí co se tu píše není vůbec pravda.
Najděte si ve vašem okolí auto se ZF a auto s Allisonem a poproste kluky ať vás s tím svezou. V každém kraji najdete obě auta. Stojí to za ten čas.

Srovnávat Terru s Allisonem se starým motorem, nebo 6x6 s CAS 20 nemá cenu.

Už vůbec nemá cenu srovnávat kamion se ZF s tatrou se ZF. To každý kdo se v tom sveze uslyší a uvidí sám :-)

Re: Tatra Force - převodovka

Napsal: 17.10.2025 14:20
od Martin Bednář
Jel už někdo v cas 6x6 s allison a elektronicky řízeným motorem?

Re: Tatra Force - převodovka

Napsal: 18.10.2025 10:13
od Miitta
Ahoj,
taky budeme pořizovat ke sboru novou CAS a největší problém je výběr převodovky. Můžete se napsat pro jakou jste se u vás rozhodli a proč?

Osobně mám zkušenost jen s Allisonem v Tatře 815-7 6x6. Ten nepřetržitý tah i během řazení fakt zajímavý, jízda plynulá, i pro ty co nemají moc naježděno je to "blbuvzdorný". Ale prostě by to chtělo víc rychlostí. Například do kopce mi připadá trojka přetočená a čtyřka má problém se sebrat. Jak už tu bylo řečeno, to auto prostě něco váží.
Nehledě na to, že cenový rozdíl přes 400 tis. není zanedbatelný.

Díky za vaše další postřehy

Re: Tatra Force - převodovka

Napsal: 07.11.2025 22:39
od Martin Bednář
To je to tak špatný že nikdo nenapíše jak jede tatra s el. řízeným motorem a zf nebo allisnem?

Re: Tatra Force - převodovka

Napsal: 08.11.2025 12:13
od malda
Máme 4x4 s Allison a jede to super. Když jsem to srovnával rychlostně s Peugeot Boxer za mokra. Jel jsem stejně rychle k zásahu jako Tatra na trase 11km.

Re: Tatra Force - převodovka

Napsal: 09.11.2025 11:23
od Sluníčko sedmitečné
Martin Bednář píše:
07.11.2025 22:39
To je to tak špatný že nikdo nenapíše jak jede tatra s el. řízeným motorem a zf nebo allisnem?
Spíše tomu nikdo nerozumí, nemají srovnání... ZF logicky lépe využije motor. Allison tahá stále, bez přerušení. S oběma převodovkami jezdí celý svět. Moderní automatizovaná je možná lepší, než automatická, takže ZF nebude špatná volba. Ani Allison.

Re: Tatra Force - převodovka

Napsal: 10.11.2025 14:07
od Anybody.
Sluníčko sedmitečné píše:
09.11.2025 11:23
Martin Bednář píše:
07.11.2025 22:39
To je to tak špatný že nikdo nenapíše jak jede tatra s el. řízeným motorem a zf nebo allisnem?
Spíše tomu nikdo nerozumí, nemají srovnání... ZF logicky lépe využije motor. Allison tahá stále, bez přerušení. S oběma převodovkami jezdí celý svět. Moderní automatizovaná je možná lepší, než automatická, takže ZF nebude špatná volba. Ani Allison.
Naopak každý kdo se svezl v Tatře Force s převodovkou ZF a s převodovkou Allison ví jak to je a to by měl udělat každý. Zjistíš, že dobrá převodovka není rozhodně zárukou dobře fungujícího auta.

Re: Tatra Force - převodovka

Napsal: 10.11.2025 14:53
od Sluníčko sedmitečné
Jako po přesednutí z LIAZek, jo?

Re: Tatra Force - převodovka

Napsal: 11.11.2025 09:44
od Anybody.
Celá republika do teď jezdila s liazkou. Jen Sluníčko objel planetu v každém autě 3x a všichni ostatní jsou hloupí.

Projeď se tím ZF a s tím Allisonem a zjistíš, že tvou radou jak je ZF dobrá převodovka opět kupuješ Liazku, ale dělej si ve své jednotce co chceš.

Re: Tatra Force - převodovka

Napsal: 12.11.2025 14:16
od Sluníčko sedmitečné
Díky, budu. Jen to nejlepší... a planetu 2x jenom zatím.

Re: Tatra Force - převodovka

Napsal: 12.11.2025 18:06
od ŠindyKV
V jednotce máme CAS 20 Force s Allisonem. V 1.stupni PPP jezdíme 70% MU do kopců (z 500m.n.m. během 8km až na 850m.n.m.), takže ano celkem kopce. Jelikož se jedná o silnice 2. a 3.třídy velmi zatáčkové, tak se stejně nedá valit 80-90km/h ani ve Scanii. Ano chybí tomu pár rychlostí. Ale Allison v nové Force v porovnání s Allisonem v Terra je o trochu jinde vpřed. A pokud strojník nemá zkušenosti jako řidič začátečník a jede citlivě s plynem, tak se i do kopců dá jet slušně. Z převzaté zkušenosti od člověka co měl možnost v jeden den porovnat ZF s Allisonem v nové Force (stejná trasa), tak by prý bral Allison. ZF na křižovatkách kolikrát neví co zařadit, přeřazení s prodlevou a co ti do kopců vynahradí více rychlostí, tak ti ubere čas přeřazení. Takže ve finále s Allisonem do kopce pojedeš ,,téměř,, stejně.
A co se týká závad Allison na nových CAS 20 Force, tak jsem snad neslyšel o žádné. Většinou jsou závady typu (chyba parkovací brzdy, chyba nízkého napětí atd..) Kdežto u ZF ?? :-D

Re: Tatra Force - převodovka

Napsal: 14.11.2025 23:17
od Martin Bednář
Konečně někdo odpověděl na otázku. Super, děkujeme.