Stránka 1 z 1
Elektro u hasičů
Napsal: 26.05.2024 17:25
od Endy
Nenašel jsem tu podobnou diskuzi z minulosti, takže si dovolím navázat na článek který nedávno vyšel ohledně elektro Rosenbauera na ukázku v Ostravě.
Zaujal mne třeba i výtlak vpředu auta a krabí chod, otázkou samozřejmě je, jaká je využitelnost těhle vychytávek u průměrné JPO I. Taky jsem nezaznamenal řešení uložení rozměrnějšího příslušenství (nastavovací žebřík, ženijní nářadí...). Jaký je váš názor na tohle? Myslíte si, že je to správná cesta?
(Odkaz na článek:
https://www.pozary.cz/clanek/280506-ele ... i-rt-tour/)
Re: Elektro u hasičů
Napsal: 26.05.2024 19:37
od Samik
Tak určitě jsou stanice kde by tenhle koncept šel použít když to vezmu u nás v kraji tak v Ostravě. Kde většina zásahu je ve městě a netrvá dlouho typický příklad jsou uvězněné osoby ve výtazích atd. Nebude se hodit do menších stanic v menších městech kde je hodně události i mimo a dojíždí třeba až 20km . Nepíše se nic tom kolik má vody. A velký problém jsou zrcátka vco jsem slyšel kde se daly kamery místo zrcátek tak se to pak předělávalo že je tam zpoždění. Viz auta ZÚ
Re: Elektro u hasičů
Napsal: 26.05.2024 22:20
od CzPeta
Hele co se týče těch zrcátek, kamarád to má na kamionu a nemůže si to vynachválit. To bude spíš o tom to odladit než že by to byl nějak větší problém ;) osobně jsem toho názoru, že by to mohlo fungovat klidně i tam kde se dojíždí víc než 20km. Popravdě nevím kolik to má dojezd, ale psali, že to integrovaný dieselový agregát co se automaticky nastartuje při 20% baterie a za 20 minut tu baterku dobije do plného stavu. Není důvod proč by to nemohlo fungovat :)
Re: Elektro u hasičů
Napsal: 26.05.2024 22:39
od Endy
CzPeta píše: ↑26.05.2024 22:20
Popravdě nevím kolik to má dojezd
Baterka vydrží 1,5 hodiny dojezdu nebo stejnou dobu práce na místě MU.
Re: Elektro u hasičů
Napsal: 27.05.2024 07:09
od Vašek Bus
No už jsem psal u videa na YT. Za mě tam je pár zajímavostí který když bych tohle auto bral jakože fungující prototyp by asi nemuseli být úplně marný zavést do praxe asi dneska v době kdy čerpadla jsou stejně ovládaná elektronicky i když to bude dražší řešení protože budou ovládací prvky zdvojené tak to ovládání na bočním sloupku by nemuselo být marné do města ten krabí chod no asi využitelnější spíš u žebříku nebo plošiny když se rovná na místo kde by se to ustavilo nejlíp. Ale podle mě zkrátka ta výdrž z toho co píšou je málo ano budou námitky že většina MÚ v rámci Prahy ani tak dlouho netrvá ale na druhou stranu jak rychle dokážou jít MÚ po sobě a jak moc bude baterkám vadit že budou vysávaný pak do nich bude nabiječka proud ládovat xx minut a znova budou vysávaný a co v zimě o kolik se snižuje kapacita. Předpokládám že 1,5 hod. provozu je v ideálních podmínkách. Další věc jak je to s broděním ano chápu že tohle je spíš městské auto ale při nějaké průtrži když se pojede na nějaké laguny zatopené křižovatky tak jak je to v tomhle ohledu. Za mě je ten článek trochu odfláknutý myslím si že pokud mjsou k dispozici ty informace tak v něm měli být zmíněny.
Re: Elektro u hasičů
Napsal: 27.05.2024 08:12
od Sluníčko sedmitečné
Ta výdrž je málo jen podle tebe. Podle odborníků z Rosse, podle hasičů z Vídně, Berlína i LA je to OK a OK je to i podle celorepublikových statistik a kluků z Požárů. Takže tam válčíš zbytečně a podle mě je i v článku dost jasně napsáno, že výdž není potřeba řešit, máš elektro a naftu, pojede to prakticky bez omezení díky tomu.
Brodivost - to auto má světlou výšku v offroadu někde kolem 450 mm, to je 2x víc než tatra, takže brodit to bude nejmíň těch 750 jako každé jiné auto.
Re: Elektro u hasičů
Napsal: 27.05.2024 08:35
od czechfireman
Určitě se nejedná o prototyp. Už ho vyrábí několik let a hlavně pro Ameriku. Prototyp je letištní speciál Panther electic. Měl jsem štěstí a mohl se podívat do výroby Rosenbauer. Tak jen pár odpovědí. Berlínští hasiči ho používají přes tři roky a záložní dieselový motor použili jednou a to jen kvůli koloně. Kamery místo zrcátek jsou úplně jiné generace než ty na kamionech. Přední vývod na hašení je údajně kvůli možnosti hašení v koloně, kdy se předejde pohybu hasičů kolem vozu na straně velkého provozu. Ze stejného důvodu jsou otočná přední sedadla, aby strojník i velitel moly vystoupit zadními dveřmi na bezpečnou stranu. Výškově nastavitelný podvozek je super a lehce ovladatelný. Boční sezení mužstva vychází prý z dlouhodobé studie nehod hasičů, kdy se většinou převrátí na bok nebo dostanou ránu do boku. Proto jsou takhle umístěné. Navíc je jedna baterie v podvozku a druhá mezio kabinou a nástavbou, tím je posílená ochrana hasičů.Sami tam říkali, že se jedná hlavně o městskou cisternu a při testování na kopřivnickém polygonu se silničními pneumatikami byly prý i tatrováci překvapený, tím co to umí.
Taky nejsem příznivcem elektroaut ale tohle mi do města dává smysl. A je lepší si prvně zjistit fakta než začít plivat. Nic ve zlém :-)
Re: Elektro u hasičů
Napsal: 27.05.2024 09:26
od Samik
Samozřejmě doba jde dopředu já prodávám jak jsem koupil že ZÚ si na na něco nechali dát pak se dávaly klasické zrcátka že tam mělo být prý až 3 sekundy zpoždění. Já neříkám že to nedojede ale když to pojede tak daleko tak už půlka kapacity je pryc a většinou tu jezdí na požáry takže by ta centrála jela častěji když vemu v potaz výjezdy tady od nás prvního vozu HZS tak by ta centrála jela několikrát do měsíce proto to podle mě nedává moc smysl na ty menší stanice na venkov. Ale do velkých měst jo.
Ale když to vemu zase objektivně tak to nedává smysl nikde. Nikde jsem nenašel cenu ale určitě to bude o X mega dražší než normální CAS. A tim levnějším provozem na El. Místo nafty se to nikdy nevrátí hasiči nemají takový nájezd km. A ani tomu životnímu prostředí to nijak nepomůže. Pokud by se to nakonec kupovalo je to zase jen předražena hračka. Pokud by se to nakonec pořizovalo někdy tak než dvě tyhle auta tak za tu cenu raději 3 klasiky. Je to to samé jak se obrovské částky projeba.... V Záchránem útvaru za to by byly hromady jiné více využité techniky.
Re: Elektro u hasičů
Napsal: 29.05.2024 11:17
od ramiroflores
Samik píše: ↑26.05.2024 19:37
Tak určitě jsou stanice kde by tenhle koncept šel použít když to vezmu u nás v kraji tak v Ostravě. Kde většina zásahu je ve městě a netrvá dlouho typický příklad jsou uvězněné osoby ve výtazích atd. Nebude se hodit do menších stanic v menších městech kde je hodně události i mimo a dojíždí třeba až 20km . Nepíše se nic tom kolik má vody. A velký problém jsou zrcátka vco jsem slyšel kde se daly kamery místo zrcátek tak se to pak předělávalo že je tam zpoždění. Viz auta ZÚ
Souhlasím s vaším názorem!