Stránka 1 z 1

Startovací napětí Tatra 815

Napsal: 10.02.2020 17:22
od papun
Máme Tatru 815 r.v. cca1999 po repasu. Palubní napětí je klasických 24V. Máme tam měnič 24/12V, který sám o sobě má odběr + nabíječky napojenemé na něm. Na zbrojnici to máme napojené na kondičním zdroji, ale v případě delšího výpadku elektřiny, nebo pokud někde třeba přes noc stojí Tatra bez zdroje, tak dochází k vybíjení baterií. Za cca 4 hodiny my to udělalo asi úbytek 1,4 V.

Chci to vyřešit podpěťovou ochranou, která půjde před měnič. Při poklesu napětí to ochrana automaticky odpojí a při nárustu to zase připojí. A teď je zásadní otázka. Ochrana se dá naprogramovat a teď nevím jaké dát to odpojovací napětí. Respektive by to měla být hodnota, při které Tatra dokáže bez problémů nastartovat. Máte nějakou zkušenost?

Re: Startovací napětí Tatra 815

Napsal: 10.02.2020 18:40
od papun
Asi jsem našel informaci, z které by se dalo vycházet:

Nabití 100% < 12.6V
75% 12.4-12.54V
50% 12.24-12.4V nutné dobít
25% 11.88-12.18 nutné dobít

Když vezmu, že v Tatře jsou dvě baterie 12V a každá by měla mít minimálně 12,3- 12,4V, aby to bylo OK, tak by odpojovací napětí mohlo být 2x minimální hodnota jedné baterie = 24,6 - 24,8 V.

Toto by asi mohla být zdravá úvaha ne? Ono nejde asi jen o minimální napětí, kdy se dá tatra nastarovat, ale taky o prodloužení životnosti baterií a navíc nějakou rezervu třeba pro zimní starty.

Re: Startovací napětí Tatra 815

Napsal: 10.02.2020 19:42
od vašák mirek
Záleží také na tom jak staré jsou baterie. U nových a zánovních bude napětí klesat pomaleji a také kapacita bude větší. U starších baterií se sice nechá naměřit nějaké napětí, ale nebudou mít startovací kapacitu. Takže volty se u baterií nechají brát pouze jakožto orientační ukazatel, ale ne směrodatný. Nejlepší je zátěžový měřič a ten ukáže v jakém stavu je baterie. Udržovač baterií je dobrá věc, ale čas od času neškodí baterii nabít klasickou nabíječkou zejména po kontrole stavu elektrolytu a případném dolití destilovanou vodou. Pokud z měniče nic v autě nenabíjíte průběžně tak bych mu dal vypínač který by se zapínal po nastartování auta. Klidně přes silové relé které by spínalo napětí až po klíčku značení vodiče č. 15.

Re: Startovací napětí Tatra 815

Napsal: 10.02.2020 19:53
od papun
No myslím si, že nabíjení nabíječkou nemá smysl, pokud je baterie na kondíku. Ten by přece měl držet baterii v ideálním stavu. Kontrola elktrolytu je jasná.

Zapojení měniče na klíček je hloupost. Protože to by se pak nedobíjelo nic, když auto stojí v garáži a ztrácelo by to smysl.

Re: Startovací napětí Tatra 815

Napsal: 10.02.2020 21:02
od Edison
Jak bylo řečeno napětí stačit nemusí. I při dostatečném napětí nemusí baterka mít kapacitu. Určitě bych nekontroloval baterky stylem vypnu dobíječ a jdu měřit napětí to bude vždy dostatečné. Chce to nechat několik hodin v klidu a pak měřit. Jistější je zatěžak a nebo hustoměr a měřit elektrolyt v každém článku to je nejjistější.
A k otázce než dávat podpětovku tak bych si to raději napojil tak aby se to nabíjelo jen při zapnutému dobiječi a potom po zapnutí klíčku.

Re: Startovací napětí Tatra 815

Napsal: 10.02.2020 21:15
od papun
S tím měřením máte pravdu.

Edison: To zapojení by bylo už asi složitější a defakto ta podpěťovka se dá nastavit tak, že to pojede jen na nabíječi nebo s klíčkem.

Re: Startovací napětí Tatra 815

Napsal: 10.02.2020 22:46
od Pouky
baterie 12 v a kolik ampér ???? ve startování pokud vím jde o napětí -což známe a ampery??

Re: Startovací napětí Tatra 815

Napsal: 11.02.2020 16:54
od vašák mirek
Ano udržovač bude udržovat v ideálním stavu, ale záleží také zda stíhá doplnit deficit mezi tím co se vybije při stání v garáži. Určitě není na škodu jednou za čas změřit baterky zátěžákem a v případě potřeby dobít. Udržovač nabíjí většinou několika málo ampérami ne mi miliampérami. Záleží jak který. No a jízdou se to taky nedobije na plnou kapacitu

Re: Startovací napětí Tatra 815

Napsal: 11.02.2020 21:07
od Edison
Papun: pokud je tam tato možnost tak tu podpěťovku. určitě to udělat tak aby když vypadne proud tak se přestali věci v autě dobíjet. A zapojení není složité na přívodní drát ze zásuvky dobíječe dáte odbočku na spínací relé. a za odbočku na dobíjecí drát dáte dostatečně výkonou diodu aby se na relé nedostalo napětí z baterie . A přes relé potom natáhnete siloví proud do měniče .. a aby to dobíjelo i při zapnutém klíčku tak z něho natáhnete proud také na relé a dáte diodu aby se nevracel proud z dobiječe na klíček.

Pouky: Vaši otázku moc nechápu ampéry jsou také hodně důležité. proto jsou na baterkách 3 hodnoty volty, ampárhodiny, a ampéry které je baterka schopna dodat tuto hodnoty moc lidi neřeší ale pro startování je to nejduležitější hodnota.

vašek mirek: to by už měli problémy kdyby jim dobíječ dodával málo proudu. a moc nevím jak zátěžákem zjistíte na kolik je baterka nabitá . navíc zátěžák je trochu drahá hračka zato hustoměr koupíte za cca 100kč.

Re: Startovací napětí Tatra 815

Napsal: 11.02.2020 21:40
od vašák mirek
Vycházím z předpokladu si zátěžák někde půjčit a je fakt že hustoměr je levnější. Co používám zátěžák tak ukáže plně nabito, baterie v pořádku, ale nabít a baterii vyhodit je KO . Ten stojí kolem 1000Kč. Jinak nevím ale asi problém cítí když ho řeší, ale třeba se jedná o prevenci. Pravda papun nepíše že by někdy nenastartovali pouze že jim klesá napětí.

Re: Startovací napětí Tatra 815

Napsal: 12.02.2020 16:25
od papun
Zatím startujeme jak se říká na drc. Udržovací zdroj má 8A a měl by to být vcelku kvalitní zdroj.

To co podnikám má být prevence. A mě so pořád nějak víc líbí ta popěťová ochrana. Jednak je to nejjednoduší na instalaci. Prostě to jen zapojím před měnič a netřeba dalších úkonů a navíc pokud bude baterie mít rozumné napětí, tak zdroj poběží i bez nastartování.

Co vám vlastně přijde špatně na té ochraně?