Stránka 1 z 1

Baterie do CAS

Napsal: 01.12.2014 16:45
od PaKu
Zdravím kolegové. Malý dotaz asi spíše na strojníky. V říjnu 2007 jsme pořídili Terno lehkým výpočtem se lze dopočítat, že ho máme již 7 let. Od té doby tam jsou pořád původní baterky. Dotaz tedy zní doporučujete vyměnit preventivně nebo je nechat a doufat, že nekleknou při výjezdu.
Díky za reakce

Napsal: 01.12.2014 17:50
od Petr 71
Ahoj, u nás u HZS i JSDH se mění vždy teprve když doslouží. V každém případě je třeba dělat pravidelné kontroly a údržbu (u HZS se dělá každý týden, u dobráků když si vzpomeneme), tj. dolévat destilovanou vodu, pokud je potřeba. Stav akumulátoru zjistíš proměřením multimetrem. Na prázdno (bez připojeného stálého dobíjení a bez zátěže by měl mít přes 13 voltů. Pokud je akumulátor špatný, tak se nedostane ani přes 11 voltů. Když se i po nabití bude napětí pohybovat pouze okolo 12 voltů, tak už stav není dobrý. Pokud ale budete akumulátory pravidelně kontrolovat, tak by vás nemělo čekat nepříjemné překvapení.

Napsal: 01.12.2014 17:59
od PaKu
No já ten dotaz vznesl spíše proto, že kolegům z vedlejší vesnice se stalo to, že v hasičárně nastartovali dojeli k čerpání studně vypli motor a pak už jeli pro nové baterie protože nenastartovali. To je samozřejmě ten lepší případ.

Napsal: 01.12.2014 18:18
od malda
napětí plně nabitého akumulátoru je 12,6V . změřit zátěžovým testrem nebo změřit hustotu akumulátoru. ne po dolití destilkou až po delší jízdě nebo když to je na zdroji tak tři dny ,aby došlo k promíchání s kyselinou. já bych doporučil vymněnit

Napsal: 01.12.2014 21:03
od František Štrébl
Máme též terrno rv 2007 a loni nám bez výstrahy taky klekla jedna baterka. Šla do zkratu, přestože napětí na ní bylo 12,6V!!! Obyčejným multimetrem nezměříš startovací proud a kapacitu. Minimálně doporučuji zkontrolovat výše zmíněné veličiny (servis nebo jakákoli prodejna baterií). Samotné napětí není vypovídací hodnota o stavu baterie. 7 let staré baterie jsou na hranici životnosti. Navíc nízký počet startů u hasičských vozidel na životnosti zrovna nepřidá.

Napsal: 01.12.2014 21:23
od Martin Petržela
Jak píšou kolegové, samotné napětí, měřené multimetrem, nemusí být vypovídající o stavu baterky. Existuje spousta profi testerů celých zdrojových soustav, ovšem poměrně drahých.
Nejjednodušší kontrola v garáži - změřit hustotu elektrolytu v jednotlivých článkách (hustoměr - balónek, většinou k dostání v každých autopotřebách, komfortnější kukátko - tzv. refraktometr - je trochu dražší), optimální hodnota plně nabité AKB přes 1,28 g/cm3. Pod 1,16 už je kritický stav. Rozdíl mezi jednotlivými články by neměl přesáhnout 0,03 g/cm3, pak už je obvykle něco v nepořádku - vypadaná hmota z mřížek, hromadí se na dně článku a po čase ho vyzkratuje. 7 let je hodně,ale záleží dosavadním průběhu údržby.

Napsal: 01.12.2014 22:15
od LubošČenk

Napsal: 01.12.2014 22:42
od Štěpán Klička
Měření napětí naprázdno vám o stavu akumulátoru skutečně moc neřekne.

Životnost běžného akumulátoru bývá kolem 5 - 6 let, to ostatní je dle mě už jen takový bonus :-)

Je potřeba si uvědomit, že dnešní dobíjecí soustavy automobilů, případně různé staniční udržovací zdroje nebo konzervátory dokáží udržet akumulátor v celkem solidním stavu po dlouhou dobu a často vůbec nezaznamenáte příznaky blížícího se konce. Takové to špatné protáčení startéru známé z embéček a stodvacítek dnes nejspíš neuslyšíte. Prostě neustále startujete jako normálně a zničeho nic nestartujete vůbec.

Napsal: 01.12.2014 22:44
od Štěpán Klička
A jen tak pro zasmání - jak podle překladače google startuje škodovka v zimě (nápověda - pod anglickým překladem klikněte na ikonku reproduktoru a nastražte uši)


https://translate.google.cz/#cs/en/jak% ... vvv.%20vvv

Napsal: 09.12.2014 16:13
od PaKu
Zdravím kolegové na popud Vašich rad jsme zamířili na testy baterek a výsledek je, že ve čtvrtek si jedeme pro nové. Výsledek proudového zatížení byl sice dobrý, ale po měření hustoty elektrolytu nám bylo sděleno, že jsou na pokraji smrti. Děkuji všem za diskuzi, názory a přeji Vám pěkné nastávající svátky.

Napsal: 10.12.2014 08:35
od Ivo
U takové letité baterie může dojít k rozpadu desky - zkrat mezi články (nepomohou ani separátory mezi deskami).
Dále pokud budou na dně baterie "přeplněné" odkalovací komůrky - opět možnost zkratu.
Měření zásadně zátěžovým voltmetrem + kontrola hustoty elektrolytu.

Napsal: 11.12.2014 20:38
od duplesice
Ono je lepší na zásahu pokud možno již běžící motor nevypínat na delší dobu pokud máme již starší baterie a hrozili, že bychom již nemuseli opětovně nastartovat. V hasičárně může být ještě startovní dobré, většinou je baterie připojena na zdroj a to jí hodně pomůže. Každopádně pro spolehlivost v naší jednotce baterie měříme jak bylo popsáno a pokud již mají své za sebou, tak je vyměníme. Možná by nějaký měsíc ještě mohly pracovat, ale raději neriskujeme.