Stránka 1 z 1

Tlaková zkouška hadic

Napsal: 30.09.2014 20:12
od Demy
Chtěl bych poprosit o radu. Jak se správně provádí tlaková zkouška hadice? Jaký je zkušební tlak, po jakou dobu a hlavně jak ji udělat?
Spojit všechny hadice za sebou napustit je vodou a na konci umístěnou proudnicí vypustit vzduch... Nebude na posledních hadicích výsledný tlak menší?
Předem děkuji za rady. :)

Napsal: 01.10.2014 07:12
od Lukáš Svoboda
Ahoj, problém je v tom, že pokud chceš udělat přesnou a kalibrovanou zkoušku potřebuješ na to speciální pumpu, která se pohybuje v řádu tisíců. Pokud ti jde jen o to zjistit v jakém jsou stavu, tak princip, který popisuješ je nejjednodušší. U nás na to místo proudnice používáme hadicové víčko, které máme osazené T-kusem, ve kterém je vypouštěcí ventil a kontrolní manometr. Jako médium můžeš použít vodu z cisterny nebo postačí i vzduch z kompresoru. Jenom pokud budeš zkoušet vzduchem je lepší to dělat po jedné, líp se hledají případné úniky.
Lukáš

Napsal: 01.10.2014 07:30
od Demy
Luky moc děkuji za odpověď, ještě prosím o informaci. Jakým tlakem se zkouší? 1,6 Mpa? Máme T815 tak to místo na kompresor napojíme na ní.

Napsal: 01.10.2014 15:39
od Lukáš Svoboda
Já je zkouším radši jenom na 1MPa, protože už se mi stalo, že ty strojově vázané se rády svlíkají a navíc většinou do ní stějně víc nedáváš a na to, aby se ukázala netěsnost nebo boule to úplně stačí.

Napsal: 05.10.2014 12:06
od Rudolf Windisch
U nás hadice zkoušíme tlakem od CAS a to 1,5 - 1,6 MPa po dobu jedné minuty (správný postup po dobu 5 minut). Ta minuta si myslím, že dostačuje. Za posledních 15 let se nestalo, že by nám hadice svévolně praskla nebo sjela z půlspojky (mimo poškození hadice u zásahu např. o ostrou hranu). Tlak 1 MPa je dle mého názoru málo, protože i u zásahu může být tlak podstatně vyšší (některé CAS si přidávají plyn čímž se zvedne tlak, náhlé uzavření proudnic apod.) V dnešní době, kdy hadice mají zkušební tlak 2,4 MPa od výrobce se není třeba obávat, že hadice jen tak praskne, pokud není poškozena. Stejným způsobem zkoušíme i hadice vyrobené v 70. letech minulého století, které měli zkušební tlak 1,8 MPa a některé stále dobře slouží. Ovšem pozor při zkoušce, pokud hadice praskne a to zejména "céčková" je to pěkné rodeo a hrozí i vážný úraz pokud se někdo motá moc blízko.

Napsal: 11.10.2014 11:55
od Demy
Moc děkuji za odpovědi. Dneska ráno jsme se na to vrhli... Jelikož je hnusně a nechtěli jsme dlouho v tom mrholení pobíhat, tak jsme za sebe zapojili jen 8B, zbytek jindy.
Asi jsem lama nebo nevím jak to jinak nazvat, ale z tý tatry jsme nedostali větší tlak jak 0.8 MPa. Ručička otáčkoměru byla skoro až u konce ale tlak se pohyboval do těch 0.8.... Nikdy jsme větší tlak nepotřebovali, tak to nikdo neřešil ani nezkoušel. Je to normální? Jak se vytváří ten zvýšený tlak 1.5 MPa?

Napsal: 11.10.2014 20:55
od Petr 71
Ahoj, předpokládám, že máte původní CAS 32 T815 bez repase, tedy s původním jednostupňovým nízkotlakým čerpadlem. To by mělo dávat při sací výšce 1,5 metru a tlaku 0,8 MPa 3200 litrů vody za minutu, při nulovém výtlaku (zavřené kohouty, zaslepené hadicové vedení) by měl být tlak vyšší. Nejspíš vzhledem ke stáří (těsnost, opotřebení atd.) však z toho čerpadla vyšší tlak asi nedostanete...

Napsal: 12.10.2014 09:41
od Demy
Mě právě zmátlo, že někde píšou, že po dobu 20 minut je možné zvýšit tlak na 1.6 MPa (průtok 1000l).

Napsal: 12.10.2014 22:56
od Rudolf Windisch
A Demy, neměli jste náhodou zařazenou malou řadu na řadící páce? To je nejčastější problém u nás, než si strojníci zvyknou, že právě obsluhují Tatru.

Napsal: 13.10.2014 07:40
od Demy
Rudolfe 20 let měla naše jednotka matese a u něj jsme byli rádi, že vyjel. Když nám byla před rokem přidělena tato zánovní tatra byli jsme jak v Jiříkově vidění a do teď jak vidíš plno věcí ani nevíme. Takže věřím, že pro někoho vypadáme jako hlupáci a moje triviální otázky jsou nesmyslné... To s tou malou řadou se zeptám strojníka, ale zřejmě to tak bude, vůbec jsem netušil, že by to mohlo mít vliv i na náhon čerpadla. :)

Napsal: 13.10.2014 08:33
od Rudolf Windisch
Demy, žádný učený z nebe nespadl a o tom, aby jsme si jako kolegové poradili, tato diskuse přeci je. Pokud máš u CAS 32 T-815 při pohonu čerpadla zařazenou malou řadu, máš menší otáčky vývodového hřídele k čerpadlu a tím i jeho menší výkon. Při klasickém stříkání na rovině s dvěma proudy to až tak nepoznáš, ale pokud by jsi tlačil vodu do kopce, nebo potřebuješ opravdu pracovat s vyšším tlakem, je to problém.

Napsal: 13.10.2014 15:16
od Martin Prokop
A nebylo to s tou malou a velkou řadou u T148? Nejsem si jistej, tak se ptám.

Napsal: 13.10.2014 16:10
od Anybody.
je to u T815 - hřídel pohonu čerpadla je vyvedena z přídavné převodovky tzn, když "rozpůlíme" rychlost tak i "rozpůlíme" výkon čerpadla. Osobně si myslím že víc jak 0,8 MPa do vedení nedostanete z T815 - je to nízkotlaké čerpadlo těch 1,6 získáte tak maximálně při vytlačování vody do kopce, nebo při uzavřených ventilech..

Re: Tlaková zkouška hadic

Napsal: 26.10.2014 20:48
od Hasič Ondřej
S tou malou a velkou řadou je to i na Liazce nebo tam je to řešený jinak? Díky.

Napsal: 30.10.2014 06:26
od Pavel Rusina
Na CAS K25 Liaz je pomocný náhon vyveden přímo ze setrvačníku motoru a spínán je pomocí lamelové spojky ( hasiči ji běžně označovali jako jeřábovou spjku). Náhon je nezávisly na převodovce, proto je jedno, zda při chodu čerpadla je zařazen rychloběh ( zajíc), či normálnî chod ( želva). Ovládání je jak z prostoru čerpadla tak i z kabiny řidiče.