Stránka 1 z 2

Nehoda CAS - uvolnění nástavby

Napsal: 04.12.2013 10:43
od Petr Haska
Zdravím, byl nám (a určitě i dalším hasičům) doručen email od KŘ HZS, aby jsme si zkontrolovali upevnění nástavby, nádrže a kabiny na vozidlech - obzvláště u CAS. Je to reakce asi na nějakou nehodu. Nemůžu se dopídit na jakém autě to bylo. Nevíte o tom něco?

Napsal: 04.12.2013 10:50
od Michal -miw- Šafus

Napsal: 04.12.2013 12:31
od Petr Haska
Tak to asi došli k nějakému závěru, že měli povolenou nádrž nebo kabinu nebo nástavbu. :-( Myslel jsem si, že třeba někdo napíše: Na nástavbě vozidla firmy...... došlo k uvolnění nádrže na vodu, čímž posléze došlo k DN. Bylo zjištěno, že uživatelé CAS nekontorlovali dle návodu výrobce uchycení nádrže v pravidelných intervalech, ba dokonce ani uchycení kabiny a nástvaby samotné už vůbec ne. :-) To nemyslím, že má zjišťovat redakce, ale mohli nám to písnout do toho emailu.

Napsal: 04.12.2013 13:25
od Marek Bulva
No a jak jste jim tedy odpověděli. U nás musela být zpráva o výsledku kontroly odeslána do konce září. Napsal jsem, že z laického pohledu nelze určit v jakém stavu je uchycení nástavby nebo nádrže cas. Nikdo se neozval, tak to asi stračí.

Napsal: 04.12.2013 13:36
od Petr Haska
Nijak - podle jednoho emailu na to mám dva dny, podle druhého dnů osm :-)

Napsal: 04.12.2013 13:43
od Marek Bulva
Je vidět, že v tom mají jasno. (myšleno HZS)

Re: Nehoda CAS - uvolnění nástavby

Napsal: 04.12.2013 19:35
od Tom
Asi bych to nebagatelizoval, v září jsme na základě zmíněného dopisu provedli kontrolu a světe div se, 6 z 8 šroubů připevňujících nástavbu k rámu vozidla bylo volných. Takže doporučuju kontrolovat a ne jen mail odpálkovat. Při výměně bylo nutné 4 šrouby upálit a 2 v blízkostí měchů rozřezat. Máme vyměněno za nové, matice šroubované přes tmel a snad bude klid.
Pro úplnost, máme CAS 15 MAN z dotace z roku 2007 od SPS Slatiňany.

Tom

Re: Nehoda CAS - uvolnění nástavby

Napsal: 04.12.2013 22:39
od ruská vlaštovka
Tom: Tak v tom případě bych se nedivil, kdyby ty šrouby byly volné už v momentě, kdy to "vyjelo z fabriky" :)

Napsal: 05.12.2013 11:54
od Hynek Obroučka
Na tom Ivecu se ale vůbec nepovolila nádrž, to auto má z výroby moc pružný rám, který se při vyjetí z kluzkého povrchu prostě zkroutil, nástavba se na tom aute něpovolila. Vidím za tím alibismus dodavatele, případně výrobce. Ta technikcá Iveca jsou tragédie sama o sobě, prakticky polovina z nich už měla nehodu, zejména kvůli pneumatikám nevhodným na kluzký povrch, druhak to má prostě moc vysoko těžiště a rám je žvejkačka... Viděl jsem fotosekvenci z toho převrácení a rozhodně to nemohlo být způsoběno povolením nástavby.

Samozřejmě tím nerozporuji potřebu kontrolovat šrouby držící nástavbu na svém místě...

Napsal: 05.12.2013 18:25
od petr.194
Šrouby u nástavby kontrolujeme ob zkoušku techniky, tj jednou za 2 měsíce- strojník vezme ráčnu a projde nástavbu.... Promázneme zámky u rolet, kkoukneme, zda netečou kohouty u čeradla, zkusíme čerpadlo atd...... Nikdy se nám nestalo, že by bylo více šroubů povolených (ano, většinou tak max. 1 je....). Už pro jistotu máme na šroubech matky s gumovým lemem- nejdou tak snadno povolit..........

Re: Nehoda CAS - uvolnění nástavby

Napsal: 05.12.2013 18:31
od Martin
Samo zajišťovací matky nejsou bohužel 100% když je člověk potřebuje povolit tak nejdou ale samy se umí taky povolovat. Nejidealnější je dát matku na závitové lepidlo a pro jistotu pojistit kontra matkou.

Napsal: 05.12.2013 19:04
od petr.194
Ano, ty matky samospásné nejsou. Ale určitě se budou povolovat pomaleji, než klasické. A kontramatky jsou skutečně dobrý. Ma máme šrouby delší o cca 1cm a na konci máme udělanou závlačku- takže snad by ten šroub nevypadnul..........

Napsal: 05.12.2013 21:39
od Mr.Kuba
Hynku, prosím, ty víš přece jen o autech víc než já :) Slyšel jsem, že ty Iveca mají mít nádrž kurtovanou jen kurtnama, který zrovna v tomhle případě povolily. Je to s kurtnama skutečně tak ? Nebo je to jen fáma ? předem děkuju :)

Napsal: 06.12.2013 08:30
od Marek Bulva
Pánové, na šrouby se šroubují matice! Matky nikoliv .......

Napsal: 06.12.2013 08:40
od Vladík
My máme Iveco Daily Magirus a tam je laminátová nádrž 750l naozaj uchytená dvoma kurtňama.

Napsal: 06.12.2013 08:48
od Jakub Kozák
Upevnění NÁDRŽE kurtnama je zcela běžný postup u většiny renomovaných světových výrobců požární techniky. Nejen u nich.

Napsal: 06.12.2013 11:19
od Mr.Kuba
Ptám se takhle, protože na to navazuje další drb a to ten, že právě kurtny měly povolit a spolu s pneumatikama a rámem to měla být příčina nehody, takže tomu nádrž měla pomoct.

Napsal: 07.12.2013 07:07
od Hynek Obroučka
Mě to bylo prezentováno pár týdnů po nehodě jinak, o kurtách nepadlo ani slovo, mluvilo se pouze o naprosto mizerně dimenzovaném příliš pružném rámu - což je v kombinaci s vysokým těžištěm těchto státní pomst dost děsivá kombinace. Dle fotosekvence byla kabina stále v podstatě rovně, zatímco nástavba už prakticky ležela na boku, úhel mezi kabinou a nástavbou odhaduju tak na 85°. A nástavba nebyla utržená z rámu, protože kola (potažmo nápravy) byla vůči sobě otočená úplně stejně. Nadto nelze zaměňovat uchycení nádrže a uchycení nástavby - nástavba je u těchto vozidel také přišroubovaná. Nádrž je přikurtovaná, ostatně to je celkem běžné u některých nástavbářů. Rozhodně to ale nepovažuji za šťastné řešení...

Re: Nehoda CAS - uvolnění nástavby

Napsal: 07.12.2013 17:29
od 19jarda92
tak my tohle vůbec nekontrolujeme a docela koukám že i tohle se provádí

Napsal: 07.12.2013 19:03
od Mr.Kuba
Ony právě kolují dvě verze. Ta první mluví jen o rámu + kolech a ta druhá zmiňuje i nádrž. Když se naši strojníci bavili přímo s profíkama, dozvěděli se tu první verzi, druhá koluje po internetu. Každopádně jsou prý okolo příčiny velký tahanice.