Stránka 1 z 1
čerpadlo Tatra 815 CAS 32
Napsal: 11.08.2013 07:50
od icemankimi
Ahojte.
Ako je to s čerpadlom na Tatre 815 CAS 32, je tam spomínané niečo že čerpadlo može ísť max. 2 minuty. Je to na sucho? Zavodnené čerpadlo môže byť zapnuté ak je vytvorené vedenie s uzavretou prúdnicou?
Napsal: 11.08.2013 08:19
od pavel
Čerpadlo může jet maximálně 6 sekund na sucho, pokud zavodním vedení a uzavřu proudnici tak čerpadlo může normálně jet. Dochází k tomu, že voda v čerpadle se je zahřívá.
Re:
Napsal: 11.08.2013 09:33
od icemankimi
A moc sa ohreje tá voda? To nieje problém?
Napsal: 11.08.2013 10:10
od Jiří Kliment
Pozor kolegové, koukám že jste na strojnickém školení nedávali pozor. U T 815 CAS 32 skutečně udává výrobce max. dobu chodu "na sucho" 2 minuty. To je třeba dodržovat - a čerpadlo zavodnit co nejdřív, jde jednak o chlazení a jednak o tření - odejde ucpávka. Zavodněné čerpadlo není dobré točit ve výkonu na prázdno - nejde o zahřívání vody, v tělese čerpadla vzniká kavitace a ta dokáže zničit jak oběžné kolo tak stator za docela krátkou dobu, je to jak kdybyste čerpali písek. Takže -zapnout čerpadlo, rychle zavodnit, a pokud je třeba měnit vedení nebo z jiného důvodu zastavíme odběr ihned zapnout bypass, tedy mimo čerpání i plnění, čerpadlo pak honí vodu krátkou cestou z cisterny do cisterny. To se používá i když potřebujete jen malý odběr - třeba při dětských soutěžích.
Napsal: 11.08.2013 10:37
od pavel
Díky za vysvětlení a i za přiučení :) jinak jsem si všiml další chyby v mém příspěvku mám tam 6s a má tam být 60 sekund :) ale pokud se můžu zeptat tak toto neplatí u repasovaných čerpadel ne?
Napsal: 11.08.2013 10:56
od Jiří Kliment
Platí minuta, max. 2. Prostě co nejkratší dobu. Pokud je tam klasická ucpávka musí se chladit a vlastně i mazat, byť vodou. Je to stejné jako u malých čerpadel, u vodáren nebo jen na zahrádce. I u ponorných nebo plovoucích - prostě bez vody jen chvilku. Ucpávky , ať už klasické mastné nebo keramické jsou háklivé na ohřev, a při běhu nasucho se zahřejí a vytečou nebo se vydřou docela rychle. U té Tatry se mi ani nelíbí zapínání zpředu, od volantu. Strojník se po cestě dozadu zakecá a je to špatně. Ale pozor - zapínat čerpadlo plně zavodněné také není dobré, vzniká tam docela velký ráz. Tatry jsou docela choulostivé na spojku, tlakové vystavování obvykle trochu zlobí a tak strojníci většinou zapínají od volantu a pak pádí dozadu. Je to nepříjemné, my teď budeme, ze stejného důvodu, spojku měnit.
Napsal: 11.08.2013 16:43
od Hynek Obroučka
Jirka Kliment: Jenže málokterá Tatra má zapínání čerpadla zezadu, v sérii to nebylo, mají to jen repasované a to ještě jen některé.
Jinak dalším důvodem, že čerpadlo může nasucho běžet jen 2 minuty je také chlazení převodovky - není voda v čerpadle = není voda v chlazení převodovky.
Napsal: 11.08.2013 18:32
od Kůďa
doplnění Jirky Klimenta, tento způsob se používá i při zásahu za silného mrazu, aby nedošlo k zamrznutí čerpadla a popřípadě i vedení. U naší jednotky to používáme na CAS Liaz Karosa, protože CAS 32 Tatra 815 zatím nemáme. Ta to má také.
Napsal: 11.08.2013 18:40
od Jiří Kliment
Já myslím že bez alespoň jedné repase už těhle rybníků moc nejezdí. Zatím jsem se potkal jen s Tatrama kde zadní spouštění bylo - i když někde nepoužívané nebo demontované, právě kvůli špatnému vystavování spojky luftem. Je pravda, že většina strojníků zapíná zpředu. Co se chlazení převoddovky týká - té trvá zahřátí bez zatížení rozhodně déle než 2 - 3 minutky - nicméně je to často opomíjená věc - ta převodovka chce občas kontrolovat, minimálně olej.
Napsal: 11.08.2013 18:42
od Jiří Kliment
Kůďa: Tatry měly původně montovaného bufíka, právě na ohřev vody za mrazu takže zamrzání nehrozilo. Ovšem vzhledem ke spolehlivosti to je na asi všech Tatrách vyhozené.
Napsal: 13.08.2013 12:14
od Kůďa
Jirko .. děkuji, je to pro mě novinka, protože s tím bufíkem na ohřev vody jsem se nesetkal a ani jsem o tom ještě neslyšel, nebo si aspoň nevzpomínám.
Napsal: 13.08.2013 19:09
od Hynek Obroučka
Bufík byl v každé CAS-32 T815 z výroby, byl v pravé zadní skříni dole pod výtlaky. Za dvě hodiny provozu zvládl ohřít vodu cca o jeden stupeň. Neznám jedinou Tatru, kde by byl po repasi zachován, byl zcela k ničemu...
Napsal: 13.08.2013 23:25
od Jiří Kliment
Ani já ne. Myslím, že ten bufík by tam byl platnější pokud by jen horkým vzduchem nahříval prostor zadní skříně - tedy armatury a ovládací prvky. Výměník se rozhodně neosvědčil.