Stránka 1 z 1
tlak v láhvích
Napsal: 26.01.2013 22:48
od Demy
Měl bych dotaz ohledně tlaku v DP. Naše jednotka disponuje třemi zánovními přetlakovými přístroji MSA a asi dva měsíce jsme je teď nepotřebovali. Včera když jsem dělal uživatelskou kontrolu, tak v každé z nich bylo namísto 300 baru pouze 220. Je možné, že je to tím mrazem co venku panuje? V garáži se o teple hovořit nedá, ale pod nulou tam také není. Ani v záložních láhvích nebylo o moc víc.
Napsal: 26.01.2013 23:11
od petr.194
Přesně tak, je t tou teplotou okolí a lahví. Při nižší teplotě bude tlak menší, než když se pak láhve postaví na slunce v horkým létě...... Ale to bys jako hasič měl dobře vědět......
Napsal: 27.01.2013 12:03
od Demy
Myslel jsem si to, ale nenapadlo mě, že ten pokles tlaku je tak velký.
Napsal: 27.01.2013 12:34
od petr.194
Mě např. co2 flaška poklesne oproti horkýmu létu v zimě až o půlku. To samé platí při vysokém odběru z propanbutanový flašky při lepení ipy (proto se láhev nahřívá hořákem.... Jednou to známý přehnal a to byl pak plamenomet!
Napsal: 28.01.2013 11:20
od David Klimosz
Ten pokles se mi zdá příliš velkej. Vzhledem k platnosti vztahu termodynamický teploty a tlaku, by teplotní rozdíl na pokles o 80 bar, musel být cca 100°C.
Počítejte se mnou...
T1 = 0°C + 273 = 273K.
T2 = 100°C + 273 = 373K.
Počáteční tlak p1 = 30 Mpa
p2 = T1:T2 x p1 tj. 273:373 x 30 = 21,96 MPa = 219,6 bar.
Tohle spíš vypadá na lekáže.
Napsal: 28.01.2013 12:11
od David Klimosz
respektive lahvový ventily nejspíš nebudou dotažený správným momentem. Koukněte na protokol o tlakové zkoušce lahví a reklamujte u toho, kdo zkoušku a následnou montáž provedl, podepsal a orazítkoval.
Napsal: 28.01.2013 12:59
od Demy
Děkuji za vyčerpávající informaci, zítra je jdu nechat naplnit, tak se o tom zmíním aby to překontrolovali.
Napsal: 28.01.2013 18:04
od Kůďa
Já se přidám. Také jsem měl to stejné a přitom v garážích máme 15 st.C. A v lahvích, které byly nafoukány před dvěma měsíci, jsem také neměl 300 baru. Ve čtyřech lahvích bylo od 240 do 270 barů a povolený mininimální tlak při kontrole by neměl klesnout pod 270 barů, pokud se lahve naplní na 300 barů - aspoň nás to tak učili. Plníme lahve na HZS a to většinou nadvakrát - je to lepší. Při jednom plnění naráz by potom nemusel dosahovat předepsaný tlak v lahvích, tak jak to bylo u vás nebo u nás zjištěno.Při foukání lahví je vzduch teplý a lahve jsou zahřáté, po schladnutí tlak poklesne - proto plnit lahve nadvakrát.
Napsal: 28.01.2013 22:01
od David Klimosz
Ještě dotaz.. jsou to ocelovky nebo kompozitky? Jinak souhlas s Kůďou, při plnění dochází k zahřívání stlačeného vzduchu a lahví, tudíž dofouknutí po schladnutí je na místě. Předpokládal jsem, že těch 300 bar tam po nafoukání bylo.
Napsal: 29.01.2013 03:55
od ruská vlaštovka
Ty poklesy jsou poměrně značné. Je to o to zajímavější, že vzduch by při plnění měl být v rámci možností plnící linky vyčištěn a zbaven vodních par, ne? Pokud vím, tak obvyklé vzorečky o roztažitosti vzduchu neplatí při vysokém tlaku - nemůže to být tím?
A v případě nutnosti se dá láhev nafouknout i "na jeden šťouch", ale je to o zkušenosti obsluhy a tlak po vychladnutí nemusí být přesně 300 bar, ačkoliv je stále v povolené odchylce. Jak na potvoru ale pak kolikrát člověk potřebuje každou minutu, takže pokud to jde, nechte si je plnit opravdu nadvakrát - tak, aby po konečném vychladnutí měla láhev těch 300 bar (a případnou odchylku spíš do plusu než do mínusu).
Napsal: 29.01.2013 13:23
od Kůďa
Souhlas s ruskou vlašťovkou a dodám, že každá tato lahev musí mít tlak minimálně 270 barů. Pod tento tlak při kontrole kontrolníma je závada. Aspoň u nás ano. A také je to vidět i při použití. Dobře a kvalitně naplněná lahev mě vydrží podtatně déle než ta špatně naplněná.