Stránka 1 z 1
Nabíjení radiostanic
Napsal: 23.02.2010 17:34
od Návštěvník
Zdravím, hledám nějaký elegantní způsob nabíjení radiostanic na hasičárně. Už v návodu od GP380 jsem se dočetl, že nabíječka nemá sloužit jako stojánek. Zajímá mě, jestli i nabíječka odpojená od sítě, ve které stojí vysílačka má vliv na životnost akumulátoru (NiMH)? Chtěl bych totiž vysílačky nechat trvale v nabíječkách a přes spínací hodiny je pravidelně zlehka dobíjet. Díky za názory.
Napsal: 23.02.2010 18:21
od Jiří Sucharda
jen mozna zaludna otazka: k cemu jsou ti radiostanice v hasicarne, kdyz si je pak treba zapomenes na stole. Tohle se v moderni dobe resi nabijeckou/stojankem v aute, kde je vzdy po ruce a vzdy spolehlive nabita. Nabijecky Motorola umoznuji nechat vysilacku trvale zapojenou, jen ji nesmis vyndat a zandat, nebot pak dostava kapky. My je mame takto v autech uz vice jak rok (jak Motorola, tak HYT) a jsme spokojeni. JJS
Napsal: 23.02.2010 19:34
od Project
NiMH akumulátory trpí tzv. paměťovým efektem a měly by se dobíjet nejlépe, až když jsou vybité. Opětovné nabíjení nabitých akumulátorů snižuje jejich životnost. A navíc, pokud ti to ty hodiny vypnou dřív, než nabíječka vyhodnotí zcela nabitý stav, tak těm akumulátorům dáš kartáč ještě víc. Radši to ještě zvaž.
Napsal: 23.02.2010 19:37
od Martin Prokop
[Jiří Sucharda - 23.02.2010 18:21] Spravne, Jirko, mame to taky tak uz asi 3 roky a spokojenost. Nezapomenes je a nemusis se bat, ze nebudou nabity
Napsal: 23.02.2010 21:23
od milsn
Že by to bylo v autě nejlepší je mi jasný, ale to zatím není aktuální. Jde spíš o to, že vysílačky stojí delší dobu vypnuté ve studené garáži, tak je potřeba je něčím pravidelně udržovat. Ale díky za názory...
Napsal: 24.02.2010 05:43
od ruská vlaštovka
[ - 23.02.2010 21:23] No a to právě zajistí stojánková nabíječka, slouží jako tzv. konzervátor, tzn. čas od času (někdy to bývá cca jednou za 20 minut) nechá baterii krátkodobě trochu cucnout, čímž se eliminuje přirozené samovybíjení článků. Druhou možností je trvalý nabíjecí proud s minimální hodnotou. Dále je dobré vědět, že nabíjecí proces by měl probíhat v teplotním rozsahu, povoleném výrobcem (najdete v návodu), obvykle to bývá +5 - +30°C. V mrazu nabíjet jen v nouzi.
Pakliže moc nejezdíte a radiostanice jsou pořád v nečinnosti, případně bývá jejich provoz jen krátkodobý, je potřeba jednou za dva - tři měsíce baterii zcela vybít a znovu nabít. K tomu slouží speciální nabíječky, pokud je nemáte, je možno toto provést prostým zapnutím radiostanice. V takovém přpadě je ale nejlepší mít záložní baterii pro případ náhlé nutnosti použití rdst. Pokud nemáte, tak to alespoň nedělejte se všemi rdst najednou
.
Napsal: 24.02.2010 11:11
od milsn
Tak ještě poslední otázka. Pouhé využití odpojené nabíječky jako stojánku, má vliv na životnost akumulátoru?
Napsal: 24.02.2010 11:16
od milsn
Jenom ještě doplním, že nová GP380 je jedna. Další dvě jsou starší Maxonky.
Napsal: 07.07.2011 20:01
od Cormick
Zdravím, tiež hľadám nejaký spôsob nabíjania rádiostaníc na zbrojnici . Pôvodný zámer bol napojiť to na spínacie hodiny tak ako to chcel aj MILSN . Po prečítaní diskusii som od toho upustil. Tak ma zaujíma, bude vadiť rádiostaniciam (majú NIMH zdroje) keď ich nechám trvalo nabíjať v nabíjači WPLN4137BR ?
Alebo viete mi poradiť nejaký iný spôsob udržiavania batérii ? Žiadnu nabíjačku s konzervátorom pre Motorolu rady CP som nenašiel
Vďaka
Napsal: 08.07.2011 12:56
od ruská vlaštovka
Máme nabíječe jak k řadě CP, tak k řadě GP (Waris) a oba typy se chovají stejně. Oba jsou řízeny mikroprocesorem, případně mají i teplotní čidlo a díky tomu by nemělo i při rychlonabíjení docházet ke zbytečnému přebíjení baterie (které škodí mnohem více, než nabíjení v nevybitém stavu). Oba umí nabíjet všechny tři používané typy článků - NiCD, NiMH i Li-ION. Oba jsou vybaveny vícebarevnou diodou, která signalizuje stav baterie a průběh nabíjení. Tabulka s návodem je přilepena na spodní straně stojánku.
A oba typy fungují i jako konzervátory, tj. po dosažení plného nabití přejdou do udržovacího módu. Výrobní kód, který jsi uvedl, se týká jen stojánku bez trafa (my jsme pořizovali komplety), ale předpokládám, že to bude souhlasit. Když nic jiného, najdi si na netu adresu nějakého dealera Motoroly a dotaž se emailem na podrobnosti.
Napsal: 10.07.2011 11:06
od Radek Vojík
Já používám tohle:
http://www.carson-modelsport.com/de/pro ... =500605002
Musel jsem si k tomu vyrobit "udělátka" na uchycení jednotlivých druhů baterií (máme GP300 a CP140/160). Mašinka baterku vybije a nabije. Dělám to u všech baterek jenou za měsíc nebo po dlouhodobějším použití. Pro CP mám jednu náhradní, takže jsme pořád na plném stavu.
Udržuji na tom i baterky do svých PMR staniček.