Stránka 1 z 9
Co říkáte na zajíždění nových vozidel HZS a JSDH
Napsal: 09.02.2009 13:42
od Návštěvník
Dobrý den, chtěl bych slyšet Váš názor na zajíždění nových vozidel jak pro jednotky HZS, tak i JSDH. Máme dvě nová Volva a žádné z těchto vozidel nikdo z nás nezajížděl, ale podle toho co mám informace a sleduji, tak všechny nová vozidla se musejí zajíždět. Je toto normální? Všechny motory, které jsou umístěny do vozidel procházejí tzv. brzdou, tak nechápu nějaké zajíždění. Myslím si, že jako jednotka jezdíme docela často a na prvním Volvu z roku 2007 výrobce SPS Slatiňany máme najeto cca 3010 KM a na druhém z roku 2008 výrobce f. Wawrzaszek (PL) cca 1336 KM. Proto se ptám. Je toto normální aby jednotky HZS a JSDH najížděli 5 tis. KM a poté vozidlo bylo umístěno na výjezd? Co ta nafta, hasiči a atd.
Napsal: 09.02.2009 14:08
od Jan Přerovský
Nejsem strojník, tak tomu ppřecijenom nerozumim tolik, jako zkušení vodiči odsud, ale podle mě to něco do sebe má. Přecejenom si to auto ´´sedne´´, zatíží se všemožné prvky a ukáže se případná závada. Pokud jste na autě nenašli, buďtě rádi, protože co vím já, plno aut se ze ´´zkušební doby´´ i nejednou odebírá znovu do servisu a bohužel opakovaně i se stejnou závadou. Ahoj
)
Napsal: 09.02.2009 14:23
od Jiří Sucharda
pet tisic kilometru je moc, ale doporucuje se 3,5 tis. km, pricemz ze zacatku vozidlo jezdi BEZ vody, tedy se snizenou hmotnosti a pozdeji uz plne a postupne se zvysuje zatizeni vozidla (motoricke). Odbrzdeni motoru na brzde totiz postaci pouze pro standardni provoz vozidla, ktere se zabiha klidnejsim provozem, coz u hasicu neni mozne. Zejmena vodou chlazene motory jsou nachylnejsi na pomaly ohrev a predcasnou zatezi velmi trpi.
Cely tento proces ma nekolik duvodu:
A) standardni vyrobene vozidlo (sklapec, valnik apod.) ma stridavy provoz - tedy jede plny, slozi, jede prazdna, kdyzto u hasicu je stale nalozen na povolenou nosnost. tudiz postupne zatezovani je pro vozidlo dobre.
B) standardni vyrobene vozidlo se nastartuje, necha chvili ohrat, pak pomalejsi a klidnejsi jizdou "do"ohreje na provozni teplotu a tu si pak v prubehu dne drzi - hasicska vozidla vyjizdeji plne nalozena na maximalni vykon od teploty okoli cca 10 az 20 stupnu!
C) jelikoz se na vozidle strida nekolik strojniku a nova vozidla se nefasuji kazdy rok, je vhodne pocas zabehu zaroven provest i zaskoleni ridicu za beznych podminek v doprave, aby pak lepe zvladali krizove situace pri vyjezdu.
Mimo to uvedene, je to dane i zarucnimi podminkami dodavatele vozidla (u nas THT) kde bylo uvedeno, ze s vozidlem se najedou potrebne kilometry, udela se prvni garancka a pak muze jit do vyjezdu. Jako automechanik jsem presvedcen, ze tento postup vozidlum vyhovuje a neni zbytecny. JJS
Napsal: 09.02.2009 14:40
od Karel Hoření
Jen je hoňte naplno dokuď jsou v záruce. U kamionů taky nikdo nejezdí po Evropě prázdnej. Jedině tak poznáte kde se chyba objeví.
Napsal: 09.02.2009 14:55
od tatrablázen
[Jiří Sucharda - 09.02.2009 14:23]
k tomu už neni co dodat. zajížděli jsme i samotné motory 3tis.km když se dávala generálka. někdy se z brzdy povede a vydrží, měl jsem takovej motor v tatře v tahači.
u fasičů se připočítávali i motohodiny ke kilometrům v závislosti k opotřebení vozu byly na to tabulky a je to úplně odlišný než v civilnim sektoru.
jestli jste nezajížděli tak podle mě proto, že už nebylo na naftu a nebo ot někomu přišlo zbytečný. strojí řád u sebe nemam a z hlavy víc nevim
jinak to JJS popsal pěkně
Napsal: 09.02.2009 15:18
od Miroslav Tichý
Také jsme zajížděli Mana ale jezdili jsme i s vodou pač nám bylo řečeno ať si zvyká že už z vyroby je zajetej na brzdě jako každy jiný nákladák a že ty také hned jezděj plně naloženy.
A autíčko teď jde krásně za plynem
Napsal: 09.02.2009 15:20
od Miroslav Tichý
[Miroslav Tichý - 09.02.2009 15:18]
Bylo nám doporučeno najet aspoň 3500 km aby si sedla nástavba atd.
Napsal: 09.02.2009 16:58
od miroslav černoch
[Jiří Sucharda - 09.02.2009 14:23]
nelze než souhlasit Jirko, Jak tady někteří píšou o zajetí motoru na bzdě, tak to se směji. Jinak, každý výrobce to má v manuálu jasně napsané co, jak a kolik. To že motor projde brzdou znamená, že vydrží a sedí nadstavení, ale jak bude tahat to záleží na tom záběhu.ž vidím někoho kdo si koupí nový osobák a bude ho točit naplno
Napsal: 09.02.2009 17:25
od bart
Jen doplnim, ze nejde jen o motor, ale o cely hnaci trakt vozidla - spojka, prevody, hnaci hridele, loziska... veskere ulozeni si musi sednout. Spravne rezim zajizdeni potrebuji take brzdy. A jak rikal Mirek, zcela jasne to je napsano v prirucce vozidla, takze takove ze "bylo nam receno" nebo "franta rikal tohle" je zcela bezpredmetne. V prvni rade doporucuji precist prirucku vyrobce k vozidlu.
Napsal: 09.02.2009 17:32
od Petr BORKA
Re bart
Přesně tak, nezajíždí se přece jenom motor. Navíc když dostaneš auto ve kterém dosud nikdo ani neseděl, tak těch 3500 km využiješ zároveň k zaškolení 16 strojníků, kteří s vozidlem budou jezdit.
Napsal: 09.02.2009 17:56
od hasič z Nového Boru Nový Bor
Ahoj pánové, v něčem máte možná i pravdu, ale jezdit po okolí nebo po celé ČR a honit 5 tis. km je docela mazec, jak již někdo píše nemáme kamion a najezdit tyto km není opravdu sranda. Teď se to možná dotkne někoho z Vás, ale co máte teda za značku vozidla, že musíte jezdit tyto km. Ptám se proto, že 5 tis. km je u hasičů na ujetí na několik let. Prostě můj názor je ten, že najezdit tyto km je totální blbost a zbytečná díra v kapse.
PS: až příjde Martin Petržela, tak bych ho požádal o nějaké informace k těmto km.............přeci jen pracuje u jedné značky a ví o tomto problému více
Napsal: 09.02.2009 18:14
od Marek Bělský
Na tzv. brzdě se motor asi nezajíždí , ale kontroluje se těsnost , teplota ,výkon při různých otáčkách a různém zatížení, atd. Brzda by měla odhalit nedostatky motoru před montáží do vozidla.
Napsal: 09.02.2009 19:40
od Petr BORKA
Re hasič z Nového Boru
To není vůbec o značce vozidla, 2 500 km se zajížděla i Tatra 148, když přišla nová, stejně tak Š 706. A dneska 3 500 km když to vydělíš 16ti strojníkama tak na zácvik to není zas tak moc. Samozřejmě je to na vás jak se rozhodnete s novým autem naložit. S kamiónama to nejde srovnávat. Je pravda že kamarád s novým MANem jede první jízdu do Holandska, kde zapřáhne plnou cisternu a hurá domu. Ale nezávodí a stačí když hlídá předepsané otáčky a motor v kopcích nedotahuje. A navíc nebude to auto mít 20 až 25 let jako je běžné u HZS / někdy i déle /
Napsal: 09.02.2009 19:41
od namerif
My našeho nového Mana zajíždíme, ale od počátku plně naložen a jako při výjezdu naplno ať si zvykne dokud je v záruce. V dnešní době při kvalitě materiálu používaných na výrobu a při kvalitě olejů doporučují výrobci jezdit i s osobáky tak jak budete jezdit po celou dobu vlastnictví vozu,když ho budete šetřit jako se to dělávalo dřív ,můžete z auta vychovat pěkného lenocha. My když dostanem v práci nové hasičské auto tak se s ním jezdí ,aby se všichni strojníci naučili chování nového vozu a nikdo ho nešetří a za patnáct let a deset aut nanastal nějaký problém. Jak říkám najet nějaké kilometry spíše s ohledem ke strojníkům aby si nové auto ošahali protože se jistě chová jinak než Š 706.
Napsal: 09.02.2009 20:05
od Jiří Sucharda
[hasič z Nového Boru Nový Bor - 09.02.2009 17:56] je videt, ze vubec nevis o cem mluvis a to je smutne. Jen by me zajimalo, zda se nekdy budes chovat stejne nezodpovedne ke svemu novemu autu a uz pri jizde domu mu das poradnou cocku. Za mnoho let od meho vyuceni se zmenilo hodne veci, zlepsilo se opracovani motoru, jsou kvalitnejsi loziska a tesnici prvky, ale zabeh je proste zabeh.
Vzhledem k tomu, ze se s vasim sborem a jeho vedenim dost dobre znam (jsme pres kopec , docela me zarazi ze by se kluci k novym milackum takto chovali. Zabeh proste neni zbytecny, je predepsany vyrobcem a pokud ho nekdo nedodrzuje tak neni pouze ignorant, ale clovek, ktery si nevazi toho co ziskal.
My jsme behem zabehu udelali radu vyletu, navstivili jsme spoustu spratelenych sboru, vyuzili kilometry k navsteve a servisu Tatra primo v Koprivnici a auticko ted slape jak hodinky a strojnici jsou s nim sziti. JJS
Napsal: 09.02.2009 20:06
od Martin Petržela
Zajíždění motorů je dost individuální věc a jak píšou kluci výš, je dobré řídit se pokyny v příručce vozidla.
Nicméně platí, že s příchodem vylepšených výrobních technologií (materiály, povrchová úprava, rozměrové tolerance) a olejových náplní se zajíždění dá rozdělit na dva způsoby – šlapu na to a jezdím na výkon, pak motor zajedu rychleji, jezdím ekonomicky na spotřebu a zajetí trvá třeba až 80-100 000 km…. Ale nebál bych se toho, nezažil jsem, že by s V. motorem byly za posledních 10 let problémy z důvodu špatného zajíždění. Spíš bych se zaměřil na pravidelnou údržbu -oleje, filtry, seřizovací práce a pak bych neviděl problém. Intervaly se většinou počítají s ohledem na km a mth, ale nedílnou součástí je i druh provozu, celková hmotnost a nejdůležitější – spotřeba paliva, do které se promítne všechno, včetně způsobu jízdy a třeba i práce s čerpadlem.
Před vlastním ježděním je pak třeba dobrý i zkouknout výkonový diagram motoru a udělat si představu, v kterých otáčkách leží nejvyšší krouťák a zbytečně motor nepřetáčet, potom si vyzkoušet rozsahy převodů, jak nejlépe řadit atd…
Ohřívání motoru je jistě u hasičský aut problém, odpadá tu většinou možnost předehřevu bufíkem, ale co třeba předehřev elektrický (spirála v bloku)? Konstrukčně jednoduché a levné.
Ani u civilních firem dnes pojem zajíždění moc nefunguje, nezřídka převezmou novou soupravu, naloží 25 tun, turbo doruda a hurá napříč Evropou. Nechci tu dělat reklamu, ale švédské motory se bez větších problémů „dožívají“ i miliónu km bez větších problémů (záleží samozřejmě na tom, jak se o to kdo stará). A že to nejsou jen dálkaři, třeba jedna firma na svoz mléka měla auta 6x2, lítali s tím i terénem kolem kravínů 24 hodin denně, střídali 3 řidiče a taky se dožili toho miliónu.
Nevím jak ostatní značky, ale pokud budu mluvit za Volvo, tak to třeba žádnou „záběhovou prohlídku“ kromě výměny oleje v přední nápravě nemá a jezdí se až na určený interval.
Napsal: 09.02.2009 20:08
od Jiří Sucharda
[ - 09.02.2009 19:41] to je presne pristup lidi, kteri vse jaksi "dostanou" a nemusi nato setrit. Proste kdyz to nevyjde, tak se to da opravit . Chudak danovy poplatnik -(. Jen zopakuji zda se takto chovate i doma ke svym vecem? Ja vam garantuji ze ne, ale co, vzdyt to preci neplatite. JJS
Napsal: 09.02.2009 21:07
od namerif
[Jiří Sucharda - 09.02.2009 20:08] pokud vím tak je na vše záruka , a když někdo prodává auto hasičům tak musí počítat s tím že budou jezdit jako hasiči a ne jako když vezu vejce, co se týče zacházení s mým vozem tak se k němu chovám tak jak píšu tzn. od začátku jezdím tak jak doposud a auto jede jedne báseń, onehdá byl v televizi pořad ,myslím asi automorevue , kde si nějaký starší pán stěžoval na to ,že mu jeho nová felicie nejede jak si představoval , i když jipoctivě zajel jako svoji 100 a mechanik mu vysvětlil , že si vychoval lenocha a bude trvat 20 tis. km než se to změní.
Napsal: 09.02.2009 21:25
od Martin Petržela
Záruka je samozřejmě důležitá, na tu jsem pozapoměl. Jednoduše-pokud budu chtít auto prověřit a vychytat příp. závady, je v mém zájmu něco s ním v záruce najet. Do 3 000 km by mělo stačit, ale to se projeví spíš závady způsobené lidským faktorem při montáži.
Napsal: 09.02.2009 21:31
od Jan Přerovský
[ - 09.02.2009 21:07] Je fakt, že když jsem si koupil auto, tak mi v servisu bylo řečeno, že s tim jezdil nekdo s krátkejma nohama a nedosahl na pedály, motor byl dost podtáčenej. Sice ve vybornem stavu, ale říkal, že než ho rozjedu, tak ho budu muset občas pořádne protočit. Ale me se prostě nechce tomu dávat záhul, přijde mi, že ho ničím
)