Stránka 1 z 3
NAvigace do zásahových vozidel
Napsal: 02.03.2008 11:27
od Návštěvník
Napsal: 12.05.2008 15:26
od Ignác Podsednik
NAvigace do zásahových vozidel
Napsal: 12.05.2008 15:26
od Ignác Podsednik
..
Nepotkal jste někdo náhodou v zásahových vozidlech v ČR navigaci GPS?
Napsal: 12.05.2008 15:26
od
navigace
Zdravím všechny,
taky bych chtěl nějakou do CASky pořídit. Jestli máte někdo nějaké zkušenosti, tak se podělte. Jde o to, aby navigace byla pro nákladní dopravu. (kvůli mostům). Za info díky.
Napsal: 12.05.2008 15:26
od Ondra Vajo
HZS CB ti to maji ve Scanii
Ale moc si to nechvali a mu nazor je ze GPS trebas do prahy by asi moc nestihala vsechny ty ulicky kdyz se pak leti k zasahu rychleji tak nevim
Napsal: 12.05.2008 15:26
od Cuculus canorus
RE: Ondra
Taky jsem slysel, ze to casto nestiha, obzvlaste treba v soucinnosti s operacnim - on ma auto v bode A a ono je treba uz v bode A+20s. Ale nevim, technologie jdou dopredu
Napsal: 12.05.2008 15:26
od Michal 911
Navigace ve vozidle
Musím říci, že s navigací mám nejlepší zkušenost. Používáme ji ve vozidle PČR v Praze i mimo a podstatně urychluje příjezdy na místo zásahu. Stíhá i při rychlé jízdě na VRZ. Používáme soukromou, Mio 710.
Napsal: 12.05.2008 15:26
od ruská vlaštovka
GPS
Trochu to mícháte. Jedna věc je základní navigační jednotka pro motorová vozidla, jinaou věcí je online propojení s operačním střediskem (tomu se pak na mapě zobrazuje momentální poloha vozu).
Pokud je na vozidle použita základní navigační jednotka (Garmin, TomTom, Mio ap.), nevidím problém v tom, že by to nemělo fungovat. Samozřejmě je potřeba rozlišit, co si od toho slibujeme. Zda navigovat k místu zásahu nebo jen hlídat kupříkladu nízké průjezdní body. V případě, že bychom se chtěli nechat k místu zásahu přímo navigovat, je nutno nejprve do navigace zadat adresu, což je za jízdy v otřásajícím se voze poněkud problematické a před jízdou to zdržuje (zadává se takřka zásadně pomocí dotykového displeje). Navíc jízda s cisternou nebo i s větší technikou má určitá specifika, na která není žádná běžná autonavigace připravena, takže je nutno stejně brát navrženou trasu s rezervou. Navíc strojníci nebo obecně řidiči IZS mají mít rajón "v malíku", takže jim stačí naznačit přibližnou polohu místa a neměli by mít problém. Na místě už poslouží obvykle automapa. Pokud se jedná o větší město a navigace pro toto město má mapu včetně vrstvy uličních čísel (bohužel tam bývají jen ta modrá, orientační), pak by mohlo být její použití pro vyhledání např. správného vchodu v noci výhodou. Narážíme ale na správnost mapových podkladů, které nejsou vždy stoprocentní, záleží i na té které navigaci (různí výrobci používají různé dodavatele map). Dále je nutné to modré číslo z volajícího vytěžit, jinak jsme zase tam, kde jsme byli s obyčejným autoatlasem (a třeba ten podrobný pražský už má uliční čísla taky, alespoň vždy u křižovatek, takže se orientačně je čeho chytit).
Určité nesporné výhody má navigace mimo města ve velkých rajónech, obzvláště, pokud jsou k dispozici navigační data místa události. To zatím není příliš obvyklé, ale navigace se mezi lidmi rozšiřují velkým tempem, i když část z nich to zase po čase dá do šuplíku nebo použije jen na cestě na dovolenou. Ale i spousta nových mobilů umí tzv. aGPS, kdy je poloha více či méně odhadnuta pomocí zaměření mobilní sítí. Tak či onak, zejména pro LZS či pro vrtulníky PČR jsou přesné souřadnice darem z nebes. Lze tedy předpokládat, že bude možno s těmito údaji v budoucnu pracovat čím dál, tím více.
Další výhodou při jízdě mimo město je to, že navigace "vidí" i v noci nebo v té nejhustější mlze. Řidič tedy může odhadnout, co ho v nejbližší době čeká, kam bude silnice zatáčet nebo kde bude křižovatka, co ho čeká za horizontem ap. Tohle samozřejmě funguje i bez naplánované trasy - navigace vám tak jako tak ukazuje, kde jste, jen vám neradí, kam máte uhnout
.
Co se týče vhodnosti pro nákladní vozy, existují určité externí progámky, které třeba vedou knihu jízd ap., ale obecně je nutno bezpodmínečně udržovat co nejaktualnější tzv. body zájmu - POI (Point Of Interest). Na tomto webu jsou i kategorie, které autonavigace od výrobce nemají, navíc jsou denně aktualizovány, zatímco ty od výrobců jsou logicky zastaralé. Zde je možné do navigací přidat i nízké průjezdní body, "slabé" mosty (i když tahle kategorie se jen pomalu rozjíždí) ap.
P.S. GPSku používá třeba ZZS Praha venkov, taky už jim kvůli tomu vymlátili okna RLP vozu přímo u výjezdového stanoviště, bylo to i v TV... minulý týden totéž potkalo ZS Pet Medic přímo v Praze u zásahu...
Napsal: 12.05.2008 15:26
od Jiří Kratochvíl
navigace
se poziva i u RLP v Jihlave.
osobne se mi nejvice zamlouva TomTom 920, ale je kazdemu na zvazeni jak a co si od navigace slibuje. nejlepsi pred nakupem oslovit firmu ve vasem okoli, ktera je ochotna vam nezavazne napr. na mesic navigaci zapujcit.
Napsal: 12.05.2008 15:26
od
Cuculus canorus
V případě online propojení záleží na druhu přenosu dat. V případě GPRS je přenos téměř okamžitý , tedy pokud je GPRS dostupný. Samozřejmě tam 1-2 vteřiny budou.
Napsal: 12.05.2008 15:26
od Marek Fajstl
Napsal: 12.05.2008 15:26
od Rudka Jelínek
navigace
Celkově bych souhlasil s ruskou vlaštovkou.Je to dobry doplněk,ale je ji nutno brat velmi rezervovaně a počkat až bude k mání navigace určená přímo pro nákladní vozy.
Napsal: 12.05.2008 15:26
od Milan Colorman
Navigace a navigace....
Jak bylo receno, navigace pro posadku je jedna vec, navigace s prenosem polohy do centraly druha. Oboji lze skloubit.
Vemu to trochu zesiroka a spise ze strany jak videt polohu vozidel.
Bohuzel, byla vybrana MATRA, ktera umi prenaset i polohu, sami vime, jak je to s vybevenosti a spolehlivosti. Situace kdy bude matra u kazde SDH a bude fungovat je spis SCI-FI a rozsirit o navigaci SCI-FI na druhou. Existuji ale i mnohem jednodussi systemy, ktere jsou za zlomek ceny, umi to same a troufnu si rici ze jsou v krizovych pripadech spolehlivejsi nez MATRA. Jedna se o systam APRS. Vznikl v USA, kde neni globalnich krizovych situaci nedostatek, bylo potreba zaintegrovat jednoduse vsechny, kdo maji ruce a nohy do komplexiho univerzalniho systmu, kde je mozne prenaset data, hlas, telemetrii, polohu, vzkazy a to vsechno bez nutnosti jakekoli fixni infrastruktury. Cely system komunikuje protokolem AX25 1200 Bd, moduluje se na beznem radiovem kanale. Kazda stanice (az na MIC-E vysvetlim pozdeji) mimo to ze vysila vlastni data funguje i jako prevadec (zaslechne data, podle routovaci tabukly rozhodne jestli je bude opakovat), cimz se dosahne toho, ze cim vice je v terenu stanic, tim lepe je pokryt, aniz by bylo nutne pouzivat fixni retranslace. Jako dispecing pak slouzi jakekoli PC, ktere je pripojene k radiostanici s modemem v cene cca 300Kc (bycom). Prijate pakety obsahujici data vcetne ruznych stavovych textu se automaticky vlozi do mapy, ktere si uzivel libovolne muze sam vytvorit (napr. SW UI-View). Na strane vozidla je mozne pouzit sofistikovany modem (TNC umoznujici routovani a funkci prevadece) nebo MIC-E (TinyTrack) To je krabicka ktera se vyrobit za cca 150 Kc, kam je pichuta GPS (ktera umoznuje RS232 vystup) a zapoji se mezi mikrofon a radiostanici. Podle je mozne ho pak nakofigurovat aby se data posilala napr za jizdy kazdych 30s, kdyz auto stoji tak kazde 3 min, nebo vzdy po odklicovani a.t.d. (je to podobny zvuk jako ZVEII)... Vyrabeji se stanice, ktere maji toto vse v sobe, bohuzel u nas nemaji pro komercni pouziti homolgaci (Kenwood TM-D700, TM-D710, TH-D7) Cely tento provoz lze pres IGATE propojit do internetu lze ho pak zobrazit v jakemkoli prohlizeci. Zkuste to na
www.aprs.fi dejte si tam jakoykoli NICKNAME a pohrajte si... (do policka adress, city, or locator dejt treba new york, nebo praha.... a uvidite live stav site) Zajimave jsou i meteostanice a jejch statistiky....
Momentalne pracuji na vyreseni legislativnich otazek za jakych podminek by vozidla HZS a SDH mohla pracovat na APRS kmitoctu 144,800MHz a vyuzivat tento sysem, (druhe reseni je ze by se pracovalo treba na kanale Y) protoze radopamateri jsou schopni rychle reakce a maji vybaveni na okamzitou pomoc v pripade jakychkoli globalnejsich problemu.
Jeste jen pro doplneni nejlevnejsi vybaveni do vozidla:
- GPS s RS232 750 Kc (
http://www.czechcomputer.cz/product.jsp?artno=27313 )
- Tiny track (bud vyrobit cena soucastek cca 150 Kc) nebo 38 USD
http://www.byonics.com/tinytrak/tt3plus.php
- Jakakoli radiostanice (za jistych podminek lze pouzit i tu, ktera je v zastavbe vozidla)
Ale jak jsem psal na zacatku, z hlediska PROFIKU patrne nebude sance ze by se se moc angazovali, protoze maji MATRU a nikdo jim neposveti ze by se melo investovat do cehokoli jineho. Jedine se spojit s nejakym sponzorem ci radioamaterama, a na KOPIS jim pak polozit notebooka s mapou okresu, na ktere by videli vsechny vozidla SDH... to by byla prca, svoje auta takto uvidej nejdrive za 5 -10 let... a pritom je to uz davno vymyslene a funkcni.....
Napsal: 12.05.2008 15:26
od ruská vlaštovka
re Jiří Kratochvíl
TomTom Go 920? Tak tuhle mašinku bych si nechal líbit taky, ale připadá mi to v souvislosti s IZS skoro zbytečně luxusní a drahá záležitost. V ceně je totiž i mapa USA, Kanady a celé Evropy, vpodstatě asi všechno, co TomTom nabízí, neb 920 je vlajková loď firemní nabídky. Nestačil by o polovinu levnější One XL s mapou střední Evropy?
Ad nákladní vozy (Rudka) - trochu se obávám, že něčeho takového se asi nedočkáme, kdyby byl zájem trhu takový, aby se něco podobného vyplatilo, tak už by takovou navigaci někdo nabízel. dost se toho dá vyřešit nahráním specifických kategorií POI, ale ty bohužel nejsou k dispozici v takové míře, aby se na to dalo stoprocentně spoléhat. Zbývá tedy spoléhat na externí prográmky, které dokáží s navigací spolupracovat, jenže tady zase narážíme na to, že nemusí fungovat s nejnovějšími verzemi navigací...
No a samostatnou kategorií jsou sofistikované firemní systémy s online přenosem dat kamsi do centrály firmy, zhusta používající specializované GPS navigátory, vestavěné přímo do palubní desky vozu, ale to už jsme mimo běžné kategorie autonavigací (do podobného ranku spadají i vestavěné navigace v osobních vozech). Tyhle systémy stojí jednak spoustu peněz (i u osobních vozidel klidně 60-80 tisíc) a ač nabízejí některá technická řešení, běžným navigacím nedostupná (zejména propojení s řídící elektronikou vozu), mají i jedno značné omezení - obvykle totiž nejsou schopny běžným způsobem aktualizovat seznamy POI a jejich mapy také nebývají nejaktuálnější (pokud vůbec jdou aktualizovat na novější verzi)...
Napsal: 12.05.2008 15:26
od ruská vlaštovka
re Milan
Trochu se obávám, že tohle řešení je pro IZS nepřijatelné i z toho důvodu, že 144.8 MHz je radioamatérský, tedy z pohledu státu nechráněný kmitočet. Sám dobře víš, co se na dvoumetru často děje, ani se mi nechce to tu ventilovat... APRS je zajímavá věcička, ale už před lety mi kamarád, který to používal říkal, že u nás to nějak zkomírá... netuším tedy, jaká je situace dnes, je to ale vcelku jedno. Dvanáctistovku jsem kdysi provozoval na CB packet rádiu, když jsem měl doma nód...
Jó, to byly doby bádání a dobrodružství a té radosti, když jsem se na základ dokázal připojit z Prahy přímo na nód v Domažlicích
.
Napsal: 12.05.2008 15:26
od Milan Colorman
ad: ruska vlastovka
Jelikoz je 144.800 vyhrazen prave jen pro APRS nedeje se tam nic hrozneho a provoz je relativne ridky. Co se CTU tyce tak to prave resim s uredniky za jakych podminek by byla mozna koexistence. Radioamateri jsou z pohledu na reseni nestandardnich situaci velmi vitanou pomoci, (bohuzel zatim dost podcenovanou) dokazou totiz s hovna uplest pomlazku, resp. kdykoli se spojit odkudkoli kamkoli, diky jejich mnozstvi a vybaveni a znalostem okmazite nahradit slozite sofistikovane reseni, ktere prestavaji fungovat jako prvni. (napr. vcera 10:00 KOPIS: Nejde MATRA prechazime na ANALOG maximalne omezte komunikaci, vse si piste, nejde nam elektrika, spadly vsechny systemy, jednejte samostatne... tuto zpravu rikali opakovne) SDH jsou take dobrovolnici, a svym zpusobem amateri, nevidim duvod pro by se radioamteri take nmohli jako specificka slozka na IZS podilet.A APRS by mohl byt ten prvni vykop ke vzajmene spolupraci. Uprime receno, v kazde druhe vesnici je radioamater a i kdyby jen pecoval o radiostanice (naladeni anten na vozidlech, odborna udrzba akumulatoru a dalsi veci kolem toho spojene, tak je to vyznamny krok kupredu, protoze co si budeme povidat spousta JPO 5 a cast lidi z JPO3 ani poradne nevi jak se radiostanici zachazi, co delat kdyz je mne spatne slyset a.t.d.
Napsal: 12.05.2008 15:26
od r.a.d.11
re
Chlapy a nebylo by efektivnější hlavně cenově koupit notebook nacpat do něj kvalitní mapu.
Zas tak daleko se nejezdí a ulice v mapě jsou taky a navíc tam dáš alarm a kde jaké blbiny co se ti hodí k zásahu.
Napsal: 12.05.2008 15:26
od Radan Doubrava
ad r.a.d.11
No prave na necem podobnem pracuju do sanitky, obycejny notebook se da sehnat kolem 10000, GPS do USB za 750, no a pak uz je to jen otazak vhodneho SW kde se da velmi dobre kouzlit s ortofotomapami apod. Navic pro mne zajimavi seznam leku ceskych i zahranicnich, kontakty na hafo zdravotnicky zarizeni apod. No a perlicka na konec pres Firewire pripojena DV kamera = nahravani jizdy na VRZ pro jistotu pripadne z ekonomicky duvodu USB kamera dozadu jako parkovaci assitent
Jediny zasadni problem je bezepcne uchyceni s ohledem na vyhled a pripadny naraz pri nehode ale inspiruji se v USA policejnimi "carputery"
Napsal: 12.05.2008 15:26
od
re: r.a.d.11
Kombinace GPS a notebooku má jistě mnoho předností, ale do zásahového vozidla se moc nehodí. Tam je potřeba jednoduché zařízení které zapneš a velmi jednoduše ho budeš obsluhovat. I do navigace můžeš nahrát jinou mapu a kdo to umí tak si může mapu upravit. Při použití notebooku budeš čekat než naběhne po zapnutí, spustit příslušné programy a v autě bude muset být někdo znalý jeho obsluhy a práce s aplikacemi , která asi bude složitější než u navigace. Někde tahle kombinace možná fungovat bude, ale když vezmu v úvahu, že většina výjezdů jednotky SDH je na vzdálenost 10 -15 minut jízdy ( to je jenom můj odhad), tak by asi většina jednotek použila noťas s GPS až pro návrat domů.
Napsal: 12.05.2008 15:26
od Cuculus canorus
RE: F. Havlicek
Pocitac lze vypnout za pomoci rezimu spanku, kdy je cely obsah pameti ulozen na disk. Spusteni takto vypnuteho pocitace je nejen ryhclejsi nez obvykle, ale po startu jsou spusteny vsechyn aplikace, ktere byly spusteny pred vypnutim. Tzn. po zapnuti kompu uz mi muzou vsechny potrebne aplikace bezet. Do pul minuty.