Stránka 1 z 2
Přestavba A31 na CAS
Napsal: 09.11.2022 23:39
od Simo
Vážené kolegové,
abychom zvýšili užitek naší hasičské avie, pustili jsme se do její generální opravy. Při této opravě dojde, mimojiné k modernizaci přihrádek, a vlastně celkové rekonstrukci vnitřních prostorů nástavby. Při této příležitosti bude do nástavby napevno zabudována vodní nádrž, která bude potrubím pevně spojena s čerpadlem PH-ALFA. Sací a výtlačná potrubí čerpadla budou vyvedena ven na levý a pravý bok vozidla, stejně tak jako vpusť nádrže pro plnění z hydrantu, vnějšího čerpadla, či jiné CAS. Uvažujeme také, zda nám bude k užitku vysokotlak D na navijáku, nemáme s ním totiž zkušenosti.
Leč "napevno", bude stříkačka PH-ALFA ve vozidle osazena tak, aby bylo možné ji v případě potřeby vyjmout. bez nutnosti složitých zásahů. Sledoval jsem, že taková úprava hasičké avie není vůbec ojedinělá a už se do ní hodně sborů také pouštělo (když nepočítám kompletní výměny nástavby u THT polička s čerpadlem poháněným přímo z diferenciálu vozidla).
Mně hlavně zajímá, jaké jsou poté další kroky, abychom mohli dané vozidlo vůbec uvést v systému a KOPIS o nás věděl, že s sebou vezeme vodu.
Díky za vaše poznatky. :)
Re: Přestavba A31 na CAS
Napsal: 10.11.2022 08:41
od PowPow
Potřebujete certifikaci od Technického ústavu požární ochrany. Normy a požadavky, jak má to auto vypadat se dají dohledat :)
Re: Přestavba A31 na CAS
Napsal: 10.11.2022 11:35
od Simo
Jistě, krásně je to všechno napsáno ve Vyhlášce 53/2010 a člověk podle toho hned ví co je třeba. Požadavky na min. objem nádrže, výkon čerpadla, počet a umístění vývodů, osvětlovací stožáry a pod. jsou jasné a vlastně v tom není žádná věda. Co mi trochu dělá starosti je ta povinná min. výbava. Aby se to do té Ávky všechno taky vlezlo.
V podstatě můžeme jít více cestami výbavy - Z, R, T, LP a VH. Nejsem si úplně jist tou základní výbavou, no redukovanou bychom snad zvládnout měli. Přecejenom to auto není nafukovací. :)
Trochu mě ale překvapuje, jak to zvládli protlačit tady. (
https://www.youtube.com/watch?v=cGmVru9EcbY&t=267s ) I když tam MOŽNÁ natlačili redukovanou výbavu, tak auto nesplňuje min. obsah nádrže, provedení a umístění vývodů, nádrž nemá revizní průlez, nemají vpředu naviják, a mnoho dalšího.. Přesto je to CAS 8 L1R.
Těžko říct. :)
Re: Přestavba A31 na CAS
Napsal: 10.11.2022 11:45
od Sluníčko sedmitečné
A co jste za JPO? Pokud II nebo III, musíte mít alespoň jednu CAS v základním vybavení, bacha na to:
https://www.pozary.cz/clanek/241743-min ... jsdh-obce/
Re: Přestavba A31 na CAS
Napsal: 10.11.2022 12:28
od Anybody.
Já bych jenom podotknul, že dle platné legislativy je CAS s nádrží o objemu minimálně 1700l hasební vody.
Avie valník má užitečnou hmotnost 3130 kg. Jak to tam chcete váhově narvat i s lidma a vybavením?
Re: Přestavba A31 na CAS
Napsal: 10.11.2022 12:48
od Simo
Jsme JPO V, takže tady by snad problém být neměl.
Právě s prostorem a váhou se teď snažíme pracovat aby to nějak tak šikovně vyšlo. 1700 litrů je náš cíl, využita bude samonosná kompozitní nádrž. Momentálně máme tedy zhruba nějaké 3,5 tuny se kterými můžeme pracovat. Dojde i k redukci kabiny pro posádku na 4 sedadla z původních osmi. Čerpadlo váží jen 85 kilo, takže zásadní je pro nás si pohrát převážně s přihrádkami a tíhou výbavy.
Re: Přestavba A31 na CAS
Napsal: 10.11.2022 18:18
od Milan Resner
Pokud se nepletu, tak je tato možnost nějaké stavby oficiální legislativou neproveditelná, není problém udělat přestavbu a veškeré změny zapsat do TP, aby auto mohlo na pozemní komunikace, ale páni z HZS nemají směrnice na nějaké stavby nebo přestavby, toto je podle mě neproveditelné, pokud auto přistavíte na TUPO, měli by to posuzovat jako vyrobené vozidlo z roku 2023 a mělo by splňovat veškeré potřebné normy, což je zase neproveditelné... a vozidlo nepůjde zařadit do IZS...
Re: Přestavba A31 na CAS
Napsal: 10.11.2022 18:59
od Honza
A co se zkusit poptat u hasičů z Borohrádku? Ty přestavovali vyprošťovací Tatru,tak by ohledně TUPO poradili
https://www.pozary.cz/clanek/258269-uni ... y-815-vvn/
Re: Přestavba A31 na CAS
Napsal: 10.11.2022 20:40
od CzPeta
Nebylo by ve finále levnější a jednoduší koupit Avii, která již je ve výjezdu zařazená a přestavěná? Pár do roka se jich zde na bazaru mihne. Například tady:
https://bazar.pozary.cz/inzerat/260337- ... t-technika
Re: Přestavba A31 na CAS
Napsal: 10.11.2022 20:54
od Simo
To v podstatě ano, ale 400 litrů vody mi přijde k zásahu hodně málo.. Chceme mít alespoň to vyžadované minimum.
Jinak já si myslím že vůči TUPO to možné je. Co auto musí splňovat je dle vyhlášky zcela jasné a i vcelku reálné. Při splnění si myslím že k tomu nelze mít námitek a vozidlo může být zařazeno.
Přemýšleli jsme i, že se Avie zbavíme a místo toho pořídíme rovnou originál cisternu, dají se sehnat za peníze, jaké by stála samotná přestavba Avie - místa máme ve zbrojnici dost. Jenže je to buď a nebo - budeme mít Avii v top stavu po rekonstrukci, nebo starší cisternu co potřebuje hromadu dalších investic a údržba bude taky podstatně dražší.
Re: Přestavba A31 na CAS
Napsal: 10.11.2022 21:42
od CzPeta
To byla první Avie na, kterou jsem narazil :) , ale popravdě mě přestavovat Avii přijde trošku cesta zpátky i když jste JPOV... Máte spočítané kolik do toho dohromady vrazíte?
Re: Přestavba A31 na CAS
Napsal: 10.11.2022 22:00
od lesnívíla
Osobně bych se takové přestavby vyvaroval za každou cenu, já bych si pro klasickou JPO V představoval něco takového
https://www.pozary.cz/clanek/211934-ses ... ze-i-vodu/. Je to asi dražší než prestavba avie ale myslím že v dlouhodobém horizontu lepší varianta. S vybavením bych byl úsporný, fakt v dnešní době není potřeba mít ke kombinovaným proudícím i plnoproudou. A vody i třeba jen 700 litrů, pro prvotní zásah to stačí.
Re: Přestavba A31 na CAS
Napsal: 11.11.2022 00:12
od Simo
To Iveco vypadá opravdu nádhreně, nedovedu si ale představit cenu toho vozidla. 3-4 miliony?
Bylo by skvělé mít takové auto v jednotce, ale víte jak to je.
Přestavba/rekonstrukce Avie je vypočítána zhruba na 200 000 korun, s tím že vybavení z větší části již máme vč. čerpadla. Dojít má k opravě drobné koroze karoserie kabiny, výměně plechů nástavby za lehčí ALU a kompletní lak vozidla. Dále vestavění kompozitní nádrže šíře 75cm o objemu 1700l do střední části nástavby, úprava místa pro posádku redukcí na 4 sedadla s držadly DT v opěradlech, úprava bočních přihrádek (původní rám je vyhovující a dojde pouze k modernizaci pro současnou techniku), do zadní části se umístí stříkačka PH-ALFA a z ocelových trubek se svaří vývody čerpadla/nádrže na vnější boky nástavby. Nad čerpadlo se umístí hadice D na navijáku. Na střeše se vytvoří výklopná osvětlovací rampa a řada dalších drobných úprav/oprav.
Rekonstrukce samozřejmě bude pobíhat formou brigád v hasičské zbrojnici, neboť jsou klasicky v SDH lidé mnoha povolání - svářeči, elektrikář, karosář, automechanik a pod. Tím se vlastně dostáváme na cenu materiálu.
Avie je už nyní ve výjezdu - jakožto DA. A v podstatě tak může zůstat, k požárům jezdíme z principu i tak, a že s sebou povezeme vodu bude pouze a jen výhoda. Bylo by však lepší ji přetypovat na CAS, aby i na operačním měli lepší přehled o tom, co jede k zásahu - přecejenom do port.allu nemůžeme jenom tak svéhlavě zadat CAS, když tak nebude oficiálně typována.
Re: Přestavba A31 na CAS
Napsal: 11.11.2022 07:22
od Stanislav Petrásek
Simo píše: ↑10.11.2022 11:35
Jistě, krásně je to všechno napsáno ve Vyhlášce 53/2010 a člověk podle toho hned ví co je třeba. Požadavky na min. objem nádrže, výkon čerpadla, počet a umístění vývodů, osvětlovací stožáry a pod. jsou jasné a vlastně v tom není žádná věda. Co mi trochu dělá starosti je ta povinná min. výbava. Aby se to do té Ávky všechno taky vlezlo.
V podstatě můžeme jít více cestami výbavy - Z, R, T, LP a VH. Nejsem si úplně jist tou základní výbavou, no redukovanou bychom snad zvládnout měli. Přecejenom to auto není nafukovací. :)
Trochu mě ale překvapuje, jak to zvládli protlačit tady. (
https://www.youtube.com/watch?v=cGmVru9EcbY&t=267s ) I když tam MOŽNÁ natlačili redukovanou výbavu, tak auto nesplňuje min. obsah nádrže, provedení a umístění vývodů, nádrž nemá revizní průlez, nemají vpředu naviják, a mnoho dalšího.. Přesto je to CAS 8 L1R.
Těžko říct. :)
Vyhláška č. 53/2010 Sb. pouze novelizovala (upravila znění) vyhlášku č. 35/2007 Sb., stejně tak to provedla následně vyhláška č. 118/2019 Sb. Tzn. buď se musí číst "původní" vyhláška č. 35/2007 Sb. zároveň s vyhláškou č. 53/2010 Sb. a č. 118/2019 Sb. (což je dost nepohodlné a nepraktické) nebo si prostě člověk najde vyhlášku č. 35/2007 Sb. kde jsou změny zapracovány (což je snad téměř každá verze co je na netu). Doporučuju stránku zakonyprolidi.cz a novelizovanou vyhl. č. 35/2007, ať máš jistotu, že tam je všechno. ;-)
Re: Přestavba A31 na CAS
Napsal: 13.11.2022 17:22
od Josef Stašiak
Já být na Vaše místě, tak bych se takové přestavby vůbec nepouštěl. A to z několika důvodů:
1) Vámi uvedené čerpadlo nesplňuje parametry alespoň parametry pro CAS 7,5 (750l/min při 10atm a sací výšce 3m) a skončíte možná u nějakého TA (technického automobilu) nebo jen DA.
2) AVIA A31 má nízký výkon motoru, je potřeba min 11kW/t = min 66kW
3) Užiteční zatížení cca 3t je pro variantu Valník, hasičká nástavba je o dost težší a i při snížení počtu sedadel a odlechčení nástavby se do váhy težjko vejdete (2200kg voda+pěna+nádrž+armatury sání a výtlaků...., 120kg čerpado PH + 400kg osádka + 4ks dýchací přístoj a náhradní láhev 80kg + ostatní výbava dle vyhlášky cca 300-400kg).
spíše bych za cenu 200tis bych koupil CAS K25 L101 např.
https://bazar.pozary.cz/inzerat/266222- ... 60-karosa/ a zbývající peníze bych použil na drobné opravy, které se dají dělat postupně (podvozek, nástavba,...).
Re: Přestavba A31 na CAS
Napsal: 13.11.2022 17:32
od PowPow
Simo píše: ↑10.11.2022 20:54
Jenže je to buď a nebo - budeme mít Avii v top stavu po rekonstrukci, nebo starší cisternu co potřebuje hromadu dalších investic a údržba bude taky podstatně dražší.
Z hlediska využitelnosti u zásahů, je jednoznačným přínosem pořídit skutečnou cisternu, třeba LIAZky 101.860 se teď dají sehnat za velice rozumné peníze.
Jízdní vlastnosti, množství vezené vody i vybavení, ale i zmíněná využitelnost u zásahu výrazně převyšuje rekonstruovanou Avii. Při dobrém výběru získáte vozidlo s větší budoucností než je avie.
Šel bych touto cestou, obzvláště pokud máte místo a možnost takovou výměnu realizovat.
Re: Přestavba A31 na CAS
Napsal: 13.11.2022 22:59
od Edison
Taky se přidám na tu Avii se vykaslete to za to nestojí Avie bude pořád jen Avii. Jak bylo řečeno raději kupte plnohodnotnou CAS a zbytek peněz nasypte do ní za to by se dalo mít třeba Rthp v topu s dvojnásobkem vody. Případně i 148 a to by jste měli i větší šanci na vyšší počet výjezdů.
Re: Přestavba A31 na CAS
Napsal: 14.11.2022 11:27
od PowPow
Edison píše: ↑13.11.2022 22:59
Mít třeba Rthp v topu s dvojnásobkem vody. Případně i 148 a to by jste měli i větší šanci na vyšší počet výjezdů.
RTHP i 148 už nejsou úplně perspektivní. Myslím si že postupně přestavěná 101.860 má z dostupných vozidel největší budoucnost.
Prostorná kabina i nástavba, stále jednoduchá technika, dvoustupňové čerpadlo ''jakovysokotlak'', při zrušení nádrže na pěnidlo a osazení větší plastové/laminátové s objemem až 3,5 kubíku vody, a mnoho dalšího lze vymyslet.
Ve srovnání s Avií se dostáváme úplně někam jinam.
Re: Přestavba A31 na CAS
Napsal: 14.11.2022 12:24
od Edison
PowPow píše: ↑14.11.2022 11:27
Edison píše: ↑13.11.2022 22:59
Mít třeba Rthp v topu s dvojnásobkem vody. Případně i 148 a to by jste měli i větší šanci na vyšší počet výjezdů.
RTHP i 148 už nejsou úplně perspektivní. Myslím si že postupně přestavěná 101.860 má z dostupných vozidel největší budoucnost.
Prostorná kabina i nástavba, stále jednoduchá technika, dvoustupňové čerpadlo ''jakovysokotlak'', při zrušení nádrže na pěnidlo a osazení větší plastové/laminátové s objemem až 3,5 kubíku vody, a mnoho dalšího lze vymyslet.
Ve srovnání s Avií se dostáváme úplně někam jinam.
Ano Karosa je nejlepší hlavně v úložných prostorech a místa pro posádku nemá konkurenci ale když jsem to tak sledoval tak jejich cena se pohybuje kolem 250 tisíc před opravou a oni na to mají jen 200 tisíc sice tu je dán inzerát za 80 tisíc ale tam bych řekl že bude nějaký háček. Navíc je děsně vysoká a ne každému do hasicarny vleze. Zato RTHP se dá koupit do 50 v lepším stavu a pořád zbývají peníze na to jej vyšperkoval. Bohužel co začíná být problém jak u Avie tak obou liazek jsou náhradní díly jsem v jednotkách kde jsou všechny 3 tyto auta a některé věci už nejde skoro sehnat. A je to čím dál horší nevím jak je na tom Tatra.
Re: Přestavba A31 na CAS
Napsal: 14.11.2022 12:42
od PowPow
Edison píše: ↑14.11.2022 12:24
Bohužel co začíná být problém jak u Avie tak obou liazek jsou náhradní díly jsem v jednotkách kde jsou všechny 3 tyto auta a některé věci už nejde skoro sehnat. A je to čím dál horší nevím jak je na tom Tatra.
Je to tak, co začíná být problém u 101.860 jsou mimo jiné atypická čelní skla. Ale i mnoho dalšího.
Jinak si ale stojím za to že jízdní výkony a vlastnosti budou nesrovnatelně napřed oproti tatrám s čumákem nebo trambusu.
Plus výhody nástavby a kabiny, sečteno podtrženo - z navrhnutých aut dává smysl největší.