Stránka 1 z 1
Elektrocentrálu zemnit a jak?
Napsal: 20.04.2012 10:11
od Mara264
Koupili jsme elektrocentrálu a nikde jsem se nedověděl jak ji uzemnit. V návodu je sice psáno zemnit ale jak?
Od HZS jsem se dověděl že zemnící tyč má byt zapíchnitá do země min 80cm. Taky jsem se dověděl že když je centrála ukostřena s vozem a používá se osvětlovák který je taky ukostřen s vozem tak se zemnit nemusí. Což tohle tvrzení mě trochu zaráží, myslím si že pneumatika je větší dielektrikum jak moje bota, no a co pak když se dotknu kliky kdy to přebije? Je tu někdo kdo mi dokáže s touto otázkou poradit nebo jak to zemníte u vás v jednotce?
Napsal: 20.04.2012 10:31
od Jiří Kliment
Zemněno s vozem znamená jen to, že pokud používáš na autě zařízení o větším než bezpečném napětí máš provést uzemnění. Tedy že máš použít ten zemnicí kolík, a ten může být společný jakpro auto tak pro centrálu. Nejsem elektrikář ale takhle mi to bylo vysvětleno. Zemnícímu kolíku se podle předpisu nevyhneš. V praxi se ale většinou spoléhá na chránič.
Napsal: 25.04.2012 08:17
od Mara264
A hloubka zapíchnití do země?
Napsal: 25.04.2012 08:29
od Jiří Kliment
Hloubka není z hlediska zákona či předpisu rozhodující - je dána hodnota kterou uzemnění zvládne. V praxi je to ovšem nepoužitelné a tak se obvykle píše oněch 60 - 80 cm. Ve vlhku stačí méně, v suchém písku je i metr málo. Obvykle se kolík zatluče kam to jde a k němu se nalije pár kýblů vody.
Napsal: 25.04.2012 08:47
od pupic
Zemnit podle hasičských předpisů (tušim že to je ve strojním řádu nebo v návodu k použití) se zemní vždy, když zapneš centrálu. To znamená kdykoliv než nastartuješ uzemni zemnícím kolíkem uplně stačí 30cm (samozřejmě čím hlouběji tím lépe, ale vždy to taky nejde)a jak psal Jiří Kliment zalej vodou a máš vystaráno. Z elektrikářského hlediska když máš zaplou centrálu a používáš osvětlovací stožár na autě tak se zemnit nemusí je to k ničemu, ale pokud bys dával stativ vedle auta nebo kalovku nebo cokoliv co nebude na autě, tak zemnit VŽDY...případně vysvětlim proč..jinak hloupej případ - když vezmeš trojnožku stativ a postavíš jí nahoru na nástavbu zemnit nemusíš...ale jak říkam ZEMNI VŽDY A MÁŠ PO STAROSTECH
Re:
Napsal: 25.04.2012 09:05
od Mara264
pupic píše:Zemnit podle hasičských předpisů (tušim že to je ve strojním řádu nebo v návodu k použití) se zemní vždy, když zapneš centrálu. To znamená kdykoliv než nastartuješ uzemni zemnícím kolíkem uplně stačí 30cm (samozřejmě čím hlouběji tím lépe, ale vždy to taky nejde)a jak psal Jiří Kliment zalej vodou a máš vystaráno. Z elektrikářského hlediska když máš zaplou centrálu a používáš osvětlovací stožár na autě tak se zemnit nemusí je to k ničemu, ale pokud bys dával stativ vedle auta nebo kalovku nebo cokoliv co nebude na autě, tak zemnit VŽDY...případně vysvětlim proč..jinak hloupej případ - když vezmeš trojnožku stativ a postavíš jí nahoru na nástavbu zemnit nemusíš...ale jak říkam ZEMNI VŽDY A MÁŠ PO STAROSTECH
No jo mě to stejně příjde divné, vozidlo je izolovaná soustava, protože je na gumách, a když to nedejbože někde přebije a ty se v ten moment chytíš kliky nohama na zemi tak dostaneš pecku, mluvil jsem s kolegama elektrikářema a ti mi doporučili připojit kolík k autu a celé to tak uzemnit.
Napsal: 25.04.2012 10:18
od Jiří Kliment
Nedostaneš - pokud je centrála vybavena chráničem. laicky řečeno - proud který teče z centrály fází ven musí být limitně stejný jako proud který se pracovní nulou vrací. No a pokud někde něco probíjí chránič zareaguje a vypne. Dokud chrániče nebyly výbavou každé centrály , resp. pokud se používala ochrana zemněním bylo to o kolících a uzemnění.
Napsal: 25.04.2012 10:39
od Mara264
No tak v tom případě když mám chránič tak to nemusím zemnit ani na zemi?
Napsal: 25.04.2012 10:47
od Jiří Kliment
Pokud budou případné prodlužováky i samotné stojany bezchybně zapojené je to tak. Ale pozor - předpis to vyžaduje. Právě jako určitou ochranu pro případ poškozené nebo špatné instalace, případně nefunkčního chrániče.
Napsal: 25.04.2012 13:29
od pupic
Přesně tak, jak říká Jiří Kliment...když je to na autě a náhodou se prodře nebo prosekne izolace, tak zareaguje chránič a vypne to...i když se bude zrovna někdo držet a nebude uzeměno...s gumama a izolací na autě to nemá co dělat...ale jak budeš mít něco položeno na zemi třeba prodlužku, tak je to to samý, opět zasahuje chránič, ale v tomto případě musí být uzeměno...a všechny centrály novější musí být vybaveny chráničem, proto jak říkam, když budeš zemnit v každým případě, tak jsi bez starostí...
Napsal: 25.04.2012 14:11
od Mara264
No našel jsem podle norem, že centraly do výkonu 10KW není nutné zemnit, v navodu mám taky napsáno že to výrobce nevyžeduje, ale je-li zemnící šroub na centrále tak by bylo dobré uzemnit. chránič budu dávat každopádně, kolík mam už udělaný do hloubky 80cm, ale spíš mě to zajímá. Na toto není žádný předpis, nevim jak u HZS, pro dobrovolné sbory jsem ještě nic takového nenašel.
Napsal: 28.04.2012 02:01
od breta kuzma
vždy je rozhodující návod výrobce některé centrály se zemnit nemusí protože jsou uzemněny přes auto a některé se zemní dle výrobce
Napsal: 01.05.2012 09:40
od pupic
Jak hluboko dát kolík na to neni nikde žádnej předpis :-)
A že je centrála uzeměná přes auto je nesmysl. Jak dáš jakejkoliv spotřebič mimo auto musíš zemnit vždycky a to že se do 10 Kw nezemní je taky nesmysl...v každým případě zemni vždy a můžeš být v klidu