Stránka 1 z 1

Zimní pneumatiky

Napsal: 02.08.2011 14:17
od Jiří Sucharda
Poslední dobou sem příliš nechodím, tak doufám, že se tématem nebudu opakovat, ale včera nám přišel od územního odboru následující dopis:"Subject: zimní pneumatiky u jednotek SDH obcí. Vážená paní starostko, vážený pane primátore, vážený pane starosto, v souvislosti se změnou legislativy o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), Vás přílohou mailu
informuji ohledně povinnosti požívání zimních pneumatik i u motorových
vozidel kategorie "N" s maximální přípustnou hmotností nad 3,5 t, do které
spadá většina vozidel požární ochrany."
Rád bych tedy věděl, zda je to jen takové připomenutí povinností, nebo zda nám tím HZS sděluje že nám přezuje auta :-), nebo? Neumím si totiž nějak představit JPO, jak budou přezouvat zimí a letní sady, když většina z nich nemá ani na univerzální. Jak tuto situaci budete řešit vy - napadlo mě, že bychom mohli ušetřit PHM a v zimním období odhlásit vozidla z výjezdu. Např. sousední obec minulý měsíc přezula za 48 tis. Liazku a dnes mi volal starosta co prý má dělat s tím mejlem :-). Tak co vy ostatní? JJS

Napsal: 02.08.2011 15:34
od Libor-ek
jj, dneska jsem si čet změny k 1.8. a koukal jsem na jejich zimní pneu na osobáku min. 4mm a nad 3500kg na hnané nápravě minimum 6mm.
Tak to je super, máme 4x4, vzadu tupláky, takže to máme celkem 6 gum + druhý auto naštěstí jenom 4 :-D
Dobrá diskuze, teď jdu kupovat nový baterky, bo nám odešly, tak rovnou s předstihem objednáme gumy.
Jinak mam řešení. Hromadně odhlásit z výjezdu auta k 1.11. z důvodu technických závad, nebo nezpůsobilosti a opravovat je do 31.3., protože na to, aby s tim nějaký dobráci nevyjeli vůbec přes zimu a přesto museli mít přezuto, tak to je děs.
Udělal bych to tvrdě a třeba se najde nějaká ta výjimka...

Napsal: 02.08.2011 18:25
od J. Odrazil
Jestli jsem to dobře pochopil, tak tato úprava se týká vozidel kategorie M a N2.
A vozidla N2 jsou vozidla od 3500 kg do 12000 kg. Takže, alespoň dle mého mínění, se to u hasičů bude dotýkat "jen" Avií a jim podobných vozidel. Většina CASek přesahuje 12000 kg. Ale i tak to bude zajímavé, kde obce a HZS vezmou peníze na nákup pneu, když se neustále rozpočty "škrtí". Podle mého je jenom těch Avií u hasičů pěkná řádka. Ale i ostatních DA je dost. To bude pneumatik! A peněz za přezutí.
J. Odrazil
P.S.
Třeba udělají vyjímky.

Napsal: 02.08.2011 19:18
od Milan Kraváček
kluci pozor,, byl jsem v neděli na školeni (profesáky) a v zákoně je přechodné ustanoveni a to přesně toto :
3. Povinnost užít při jízdě v provozu na pozemních komunikacích vozidlo vybavené zimními
pneumatikami podle § 40a zákona č. 361/2000 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti čl. I
bodu 13 tohoto zákona, se na vozidla ozbrojených sil vztáhne od 1. listopadu 2016 a na vozidla
jednotek požární ochrany o maximální přípustné hmotnosti nad 3 500 kg od 1. listopadu 2021.
takže máme deset let čas:-) a oni to určitě zase zruší,,,

Napsal: 02.08.2011 19:43
od J. Odrazil
Takže jestli je to pravda, a nemám důvod Ti kolego nevěřit, tak o tomto přechodném ustanovení málokdo ví. Minimálně o tom neví na ÚO HZS u kolegy JJS. Asi by nebylo od věci pokusit se někde najít (a uveřejnit) přesné znění.
Pak by tato debata byla zbytečná.
J. Odrazil

Napsal: 02.08.2011 19:46
od Václav Danita(bonita)
Myslím že rušení povinnosti mít zimáky by byla blbost. Těch 10let si myslím že není málo na to, aby se gumy daly nakoupit. Vím že u hasičů auta nenajezděj tolik jako auta s rohlíkama aby se jim to vyplatilo ale jde o bezpečnost a ta by měla být na prvním místě.

Napsal: 02.08.2011 19:52
od Milan Kraváček
http://www.ibesip.cz/1181_Novela-zakona ... munikacich. tady je ke staženi šikovně udělaná novela kde je barevně zančeno co je nové a jsou tam i komentáže,,, s tohodle jsem čerpal,,
mě spíš zajimá jak to bude s označenim NA reflexnima materialama,, ikdyž to sem nepatří nevi o tom někdo neco,,

Napsal: 02.08.2011 19:55
od Milan Kraváček
Vašku asi jsem to špatně napsal,,, neni to blbost,, taky zimáky měnim,, a souhlasim se zákonem,, jen jsem myslel to že u naší vlády a poslancu nikd neviš:-)

Napsal: 02.08.2011 20:03
od Václav Danita(bonita)
Aha :-D

Napsal: 03.08.2011 08:31
od Jiří Sucharda
takze pokud jsem tedy vse dobre pochopil, a nacetl melo by platit tohle:

Současné opatření se od 1. 11. 2011 vztahuje u hasičských vozidle POUZE na vozidla do celkové hmotnosti 3,5 t (tedy kategorie M1 a N1), která musejí mít na zimní období přezuta kola na VŠECH nápravách.

U vozidel s celkovou hmotností nad 3,5 t (v kategorii N2 a N3 jsou téměř
všechny cisterny) mají obce na zajištění zimních pneumatik (pokud někdo opět nezmění zákon) 10 let s tím, že od 1. 11. 2021 musejí mít zimní pneumatiky se vzorkem min. 6 mm tato vozidla POUZE na trvale hnané nápravě, tzn. většinou na zadní nápravě(ách).
Kategorizaci vozidle najdete zde
http://www.stkkontrol.cz/index.php?nid= ... oid=815030

Napsal: 03.08.2011 10:15
od bart
Neresim ted jestli osobak, nebo nakladak, a od kdy to plati nebo neplati, protoze u nas to mame vyresene i bez zakona. Pro ty kdo maji stesti a jezdi s novou CAS, taky ty maji zpravidla obuty pneu M+S jiz od vyroby (aspon teda Tatra, zalezi na tom, co si objednal vyrobce nastavby, SPS ma treba jine gumy nez THT) - takze pohledat na boku pneu napis M+S a pokud nekdo kupuje nove pneu, tak at si zrovna koupi na nakladak pneumatiky vhodne i pro jizdu na snehu. Prezouvat CASky je prece jen trochu narocnejsi nez osobak, takze je lepsi jezdit na jednech kolech cely rok.

Napsal: 03.08.2011 16:49
od Bob - poradce Horské služby Oslík
Byl jsem požádán o názor. V současné diskusi o zimních pneu zcela odpovídá zákonu a skutečnosti příspěvek Jiřího Suchardy. Doplňuji citát ze zákona, a pouze se k tomuto příspěvku připojuji:
§ 40aProvoz vozidel v zimním období
(1) V období od 1. listopadu do 31. března, pokuda) se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo b) lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaciběhem jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza,lze užít motorové vozidlo kategorie M nebo N2) k jízdě v provozu na pozemních komunikacíchpouze za podmínkypoužitízimníchpneumatik
18), a to u motorových vozidelsmaximální přípustnou hmotností nepřevyšující 3 500 kg na všech kolech a u motorových vozidel smaximální přípustnou hmotností převyšující 3 500 kg na všech kolech hnacích náprav s trvalýmpřenosem hnací síly. Zimní pneumatiky podle věty prvé musí mít hloubku dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů nejméně 4 mm a u motorových vozidel o maximální přípustné hmotnosti převyšující 3 500 kg nejméně 6 mm.
Výjimka pro hasiče je podle přechodných opatření:
Povinnost užít při jízdě v provozu na pozemních komunikacích vozidlo vybavené zimními pneumatikami podle § 40a zákona č. 361/2000 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti čl. Ibodu 13 tohoto zákona, se na vozidla ozbrojených sil vztáhne od 1. listopadu 2016 a na vozidla jednotek požární ochrany o maximální přípustné hmotnosti nad 3 500 kg od 1.listopadu 2021.
Přidávám definici zimních pneu: podle vyhl. 283/2009:
18. V § 21 odst. 13 se věta poslední nahrazuje větou
„Druhem dezénu pneumatiky se rozumí dezén letní a dezén zimní, u něhož je na bočnici pneumatiky vyznačeno označení M+S, M.S, M/S nebo MS; za zimnídezén se považuje též speciální dezén, u něhož je na bočnici pneumatiky vyznačeno označení ET, ML nebo MPT.“.
Pozn. podle novely vyhl. 341 vyhl. 283 jsou pouze 2 typy pneumatik: letní a zimní ( nikoliv tedy terénní nebo univerzální) a rozhoduje jejich výše uvedené označení.

Tolik ke věci samotné. Jen mi šetření státu nepřipadá racionální a bezpečné u vozidel s právem přednostní jízdy, požívajících řadu výjimek podle §41. Spíše bych předpokládal, že ze státního rozpočtu přednostně pokryje právě tyto a podobné obecně prospěšné potřeby záchranných sborů, namísto, aby dopad špatné ekonomiky řešil výjimkou, která může ohrožovat bezpečnost provozu, a snižovat jistotu profesionálních i dobrovolných řidičů záchranných hasičských vozidel