Stránka 1 z 3

Montáž majáků a zapsání do TP

Napsal: 15.03.2010 10:52
od Návštěvník
Není Vám náhodou známo, zda si musím nechat namontovat na "přestavované auto" majáky odbornou firmou? Popř. kde najdu onen předpis?
Kdysi to šlo, že jsi si to montl sám, dodal papír o homologaci atd. Teď po mně technik na MěÚ chce montáž odbornou firmou, zvýrazňující reflexní prvky na bílém pruhu na autě atd.

A ještě jedna otázečka, když mám magnetický maják, či rampu. Jak je napsána v TP? Je rozdíl v zápisuv TP mezi pevně přimontovanou a na magnetu?
Předpokládám, že magnetický maják můžu na střechu auta přidělat sám :-))

Díky za odpovědi.

Napsal: 15.03.2010 10:56
od Petr Slavíček
Ahoj zavolej vysvětlím ti to v rámci možností Slade

Napsal: 15.03.2010 11:44
od Martin Petržela
Magnetický maják se do TP nezapisuje.

Napsal: 15.03.2010 11:54
od Petr Slavíček
[Martin Petržela - 15.03.2010 11:44] ale správně by jsi měl jet s modrým majákem a zapnutou sirenou a to už v TP zapsané máš míti ne?

Napsal: 15.03.2010 16:50
od Tom
[Martin Petržela - 15.03.2010 11:44] V tom bych si nebyl tak jistý. Vím, že i majáky magnetické mají zapsaný v TP a to jak modrý, tak i oranžový magnetický.

Napsal: 15.03.2010 17:02
od Martin Petržela
[Petr Slavíček - 15.03.2010 11:54] S tou sirénou to je otázka....ale svého času jsme jsme něco řešili a dostali jsme tuto informaci (citace):
Důvodem zapsání při pevné montáži je mj. i změna výšky vozidla, která do TP musí být zapsána.
Pokud je vozidlo vybaveno pouze odnímatelným zvláštním výstražným světlem (týká se magnetických majáků či ramp, umístěných na snímatelných střešních nosičích bez použití nářadí a s jednoduše odpojitelnou elektoinstalací), do TP se tato skutečnost nezapisuje.

Napsal: 16.03.2010 08:45
od David Vychánek
Zdravím tak pokusím se zde osvětlit problém, který je zde uveden: Magnetické majáky se do TP nezapisují zatímco pevná montáž ano a to proto, že je to pevná součást vozidla (jakákoli pevná součást vozidla se musí zapsat do TP a musí samozřejmě být homologována). Tím, že je to pevnou součástí vozidla se mění například výška, šířka, váha atd. U majáku se tím mění zejména výška vozidla. Taktéž je důležité mít maják homologovaný a né koupený v Globusu za stovky. Taktéž načnu to, že vyhláška povoluje pouze modré a oranžové majáky. červené, zelené případně jejich kombinace je zakázána a v případě dopravní nehody se přesouvá odpovědnost na Vás, používáteli neschválené majáky.
Co se týče odbornosti montáže, je to pochopitelné, že se vyžaduje montáž odbornou firmou. Ta je za prvé školená na takovouto montáž. Za druhé se zasahuje do konstrukčních prvků vozidla (elektronika, palubní deska atd.) takže pokud se maják montuje na nové vozidlo a namontuje to odborná firma, záruka na vozidlo stále platí, naopak, namontujete li si to sám, záruka na vozidlo většinou končí. A když už jsme u té záruky, tak odborná firma tím, že Vám to namontoje ručí za provedené práce a s tím vším spojené.

Napsal: 16.03.2010 11:20
od Jiří Sucharda
[David Vychánek - 16.03.2010 08:45] David to tady shrnul pomerne dokonale, jen bych dodal, ze prave ta odborna firma zarucuje ze HLAVNI majak ma potrebnou homologaci (narozdil napr. od pridavnych svetel, ktere ji mit nemuseji), take zarucuje, ze je to dobre a radne pridelane, ze to za jizdy neuleti, nedojde ke zkratu apod.
Stejne je to dnes i se zavesem, drive si clovek namontoval sam a na technicke jen zapsali, dnes musi montovat odborna firma, ktera zaruci totez (tedy ze neztratis vlek i s taznym, ze to spravne a bezpecne sviti apod.).
Co se tyka zapsani "majaku" ve skryte verzi do TP, ja mam v TP i OTP zapsano - skryta verze modry majak a myslim ze je to spravne, protoze na zaklade toho mas drazsi pojistku (vyssi riziko), muzes vozidlo zaradit do IZS a musel jsi mit drive profesak. JJS

Napsal: 16.03.2010 11:28
od Kamil Holek
My jsme to řešili následovně. Na odbor dopravy - žádost o přestavbu, vlastní montáž, STK ke schválení přestavby, znovu odbor dopravy. Z dokumentů byl potřeba pouze doklad o shodě od Tesla Holomý. Je to zjednodušeně, ale jinak jsme nic nepotřebovali. Montáž jsme dělali v hasičárně. Všude na úřadech byla vstřícnost a poradili co potřebujeme.

Napsal: 16.03.2010 12:28
od Jiří Sucharda
[Kamil Holek - 16.03.2010 11:28] Kamile vstricnost ve veci porusovani zakonu a vyhlasek neni zrovna chvalihodnou vlastnosti. U nas to delali take, pak prijela kontrola z krajskeho uradu a dotycny malem "vstricne" letel :-(, to vedle ve vesnici take maji "oficialne" zapsany cerveno-modry majak a netusi ze jen do STK :-), kdy se na to prijde. JJS

Napsal: 16.03.2010 16:52
od David Vychánek
[Jiří Sucharda - 16.03.2010 11:20] Zdravím pana Suchardu a děkuji za doplnění. Jen k tomu skrytému, než jsem začal pracovat v tomto odvětví tak prý se i skrytá zapisovala (cca 4 - 5 let zpět), ale podle nových "pravidel" se skrytá nezapisuje. Vzhledem k tomu, že jsem v neustálém kontaktu s MD ČR oddělení schválování vozidel (Ing. Pokorný) tak to mám přímo ze zdroje, jelikož jsme v minulosti dělali spoustu skrytých pro HZS.

Napsal: 16.03.2010 16:55
od David Vychánek
[David Vychánek - 16.03.2010 16:52] Ještě doplním o té skryté: pokud se provede skrytá montáž, dokládáme, že jsme takovouto montáž provedli na daný typ vozidla. Tento doklad je pak určující pro další postup (viz pojistka) ale do TP už se skrytá nezapisuje.

Napsal: 16.03.2010 17:28
od Jan Doktor
[Jiří Sucharda - 16.03.2010 12:28]
Jirko já také nejsem nějaký příznivce porušování předpisů, ale jestli jsem to pochopil tak odborná montáž je hlavně že máš zaručené že jde o homologovaný výrobek?
Beru situaci, že dotyčný bude v hasičárně montovat homologovanou teslu, to že ji řádně připevní je snad jasné, a o to aby nezkratovala by se mohl třeba postarat elektrikář nebo automechanik, těch je u hasičů taky dost ne?
Protože i u té odborné firmy to může namontovat lempl, akorát že na to dá štempl... :-)

Napsal: 16.03.2010 22:06
od Kamil Holek
[Jiří Sucharda - 16.03.2010 12:28]
Ale my jsme žádný z předpisů ani vyhlášek neporušili. Věř, že na našem odboru dopravy nedají nic zadarmo. Jak jsem psal, bylo to hodně zjednodušeně. Tou vstřícností jsem myslel, že nám dali seznam dokumentů, které pro to potřebujeme. Sám uznáš, že se to u většiny státních úředníků nenosí. Na STK jsem byl od té doby už 2x a žádný problém jsem neměl.

Napsal: 17.03.2010 10:54
od Jan Paukner
A ted z jiné věci.- proč jsou u nás STÁLE nepovoleny majáky ČERVENÉ BARVY zajímalo by mě v čem mají problém.

Napsal: 17.03.2010 12:12
od David Vychánek
[Jan Paukner - 17.03.2010 10:54] dle informací, které mám z MD ČR je to nařízení EU, že se nesmí používat červené majáky. Na druhou stranu Slovensko a Maďarsko má vyjímky a používá je.
Každopádně proč se nemůžou používat je spíše dotaz na MD ČR případně zákonodárce. Tady Vám to asi nikdo nezodpoví proč.

Napsal: 17.03.2010 12:16
od Jakub Kozák
[David Vychánek - 17.03.2010 12:12] Podle odpovědi, kterou máme z MD ČR je to proto, že by si řidiči mohli červený maják splést s brzdovými světly. Tohle je staré a dost známé vyjádření mluvčí MD. KuK

Napsal: 17.03.2010 12:50
od David Vychánek
[Jakub Kozák - 17.03.2010 12:16] jenže já to nemám od mluvčí, ale od osoby nejvíce "fundované." Každopádně se stejně nedozvíme opravdový důvod. Musíme to brát tak jak to je a vzhledem k tomu, že je to zákon tak se tím musíme hold všichni bez řečí řídit.

Napsal: 17.03.2010 13:16
od ruská vlaštovka
[Jan Paukner - 17.03.2010 10:54] Problém je už jen a jen u nás. EU červenou barvu ve výstražném zařízení již umožňuje, pokud se nepletu, od loňska - sám velký koloťuk šéfredaktor Václav na toto téma vloni kontaktoval ty naše ouřední šimly a bohužel, ti nehnou zadkem. A EU bohužel nechala rozhodnutí na jednotlivých státech. Takže kdo má trochu fištrónu... no, ti naši to nejsou.

Napsal: 17.03.2010 15:19
od lucky ducky
[ruská vlaštovka - 17.03.2010 13:16] Bingo, Vlaštoffko :-)