Stránka 1 z 2
Akceschopnost jednotky
Napsal: 29.09.2005 19:37
od Návštěvník
Napsal: 12.05.2008 15:18
od David Pavelka
Akceschopnost jednotky
Kdo posuzuje dle legislativy akceschopnost jednotky? Může velitel jednotky vyhlásit na OPIS že jednotka není akceschopná?Je některá z následujících věcí důvodem pro vyhlášení akceNEschopnosti jednotky? Nedostatečné technické a materiální vybavení jednotky.Nedostatečné odborné znalosti členů jednotky.Nedostatečné vybavení ochrannými pomůckami a výbrojí členů jednotky.Nefunkční nebo neprověřený polachový plán obce.Neabsolování pravidelných zdravotních prohlídek.co Vás ještě napadáProsím o Vaše názory.P.S. Bejt nějakej slabomyslnej tak bych podpálil Obecní úřad ... ale to by ti čuráčci pak zasedali v Hasičárně, páč bysme za tohodle stavu věcí neuhasili .. ale tam si je teda ani omylem nepustíme.
Napsal: 12.05.2008 15:18
od Tomáš Bártek
RE: David Pavelka
Sice vás chápu, legislativa je šílená, proto se do ní nehrnu (a bohudík hrnout nepotřebuju).Nemohu Vám poradit na Vaši otázku, protože se v tomto neorinetuji, ale poprosím Vás o nepoužívání vulgarismů, pak by vám mohl příspěvěk někdo smazat a nic byste se nedozvěděl a mě to taky zajímá proto Vám to píši...
Napsal: 12.05.2008 15:18
od David Pavelka
Omluva
Jasně .. to jedno slovíčko ... omlouvám se, ale nemůžu jim přijít na jméno. Jindy bych tam dal zástupné znaky za písmena která se tam skutečně nehodí.Mohlo by to vypadat například "ču◊◊◊◊i" to už nijak neodporuje pravidlům diskuze.Skutečne se omlouvám.
Napsal: 12.05.2008 15:18
od Martin
RE:
Starosta obce může jednotku na popud velitele SDH cele SDH zrušit,za všech podmínek, které jsi tu jmenoval dohromady (což je nejhorší) a nebo i jednotlive se nemuze vase SDH stat JSDHO (tím se rozumí výjezdová jednotka)máme trošku podobný problém ale doufejme že se vyřeší,přeji i Vám aby se vyřešil,jelikož jak jsem psal na serveru hasicuvsvet.com tak ve vetsine SDH to vypada velice obdobne
Napsal: 12.05.2008 15:18
od Michal Šeps
Re:
Akceschopnost jednotky řeší zákon o PO č. 133/1985 je tam přímo co se pokládá za důvod neakceschopnosti jednotky. A starosta je za obec zřizovatelem jednotky též ze zákona o PO ale za zrušení jednotky mu hrozí sankce. Tuším že je to §76.
Napsal: 12.05.2008 15:18
od David Pavelka
ale co Velitel jednotky
Co ten může udělat? Pokud mu chybí co mu chybí ... nahlásí vše starostovi obce. Ale ten aby mu nevzniky "venku" potíže vše důsledně ignoruje.
Napsal: 12.05.2008 15:18
od Michal Šeps
Re: David
No pokud koukám co jsi napsal za důvody, tak za některé body zodpovídá velitel jednotky. Např. za školení jednotky a za to abyvšichni členové výjezdové jednotky absolvovali zdravotní prohlídky. Pokud starosta obce ignoruje všechny výzvy k nápravě, lze se domáhat na HZS kraje - územním odboru ke kterému patří jednotka. Každý kraj má svého ředitele pro IZS pod kterého spadá i plošné pokrytí a akceschopnost jednotek v kraji. Velitel jednotky SDH také může na příslušném OPIS odhlásit jednotku z výjezdu z důvodu ..... Toho co jsi popsal. Ale doporučil bych ti prostudovat zákon o PO.
Napsal: 12.05.2008 15:18
od Karel z Bozkova Čermák
No nevím.....
...ale je třeba asi u vás začít jednat. On by klidně mohl starosta vaši jednotku zrušit a najmout si z vedlejší vsi . Silová řešení nejsou moc dobrá. Více by ti bylo možno odpovědět po znalosti bližších informací. Zatím ti doporučuji jednat a jednat. Na obcích moc peněz není, vít to z vlastního působení ve finanční komisi obce. My s obcí máme jen ty nejlepší vztahy, abych to nezakřiknul. A o penězích na vybavení se vždycky dohodneme. Prostě vše je věcí kompromisu.
Napsal: 12.05.2008 15:18
od Patrik Lange
Re: Akceschopnost
Ad1) Za PO v obci (tzn. i JSDH) je jak již bylo zmíněno je odpovědný starosta obce, vaši akceschopnost může prověřit cvičením Váš velitel, starosta obce nebo ředitel územního odboru, pod který spadáte. Ad2) Velitel jednotky vždy musí nahlásit, že jednotka není akceschopná (porucha vozu, nedostatečný počet hasičů (JSDH) v obci, atd.) Ad3)To co jsi vyjmenoval je legislativně podloženo a tedy cokoliv není splněno je Vaše JSDH neakceshopná (neplatí ale pokud třeba část členů JSDH má splněny tyto podmínky a někteří né - smí tedy vyjet jen ta část jednotky, která to splňuje) Pokud tedy půjdete na obec jednat, tak si přečti těch pár paragrafů o JSDH v 133/85 a 247/01 (moc času to zas nezabere -
http://www.hzspj.cz/cz/predpisy.shtml)Jak už jsem ti jednou psal tak na našem územním odboru se každý rok provádějí kontroly JSDH dle platné legislativy (JPO II každý rok, JPO III co 2 roky a do zbývajícího počtu se vyberou náhodné JPO V).
Napsal: 12.05.2008 15:18
od Martin
přesně
starosta vesnice či města může SDH klidně zrušit když se blbě vyspí pokud je HZS či SDH ve vedlejší vesnici a splňují se dojezdové časy,takže bych hlavně na radnici radši nebyl tak hustej
Napsal: 12.05.2008 15:18
od Michal Šeps
Re: Martin Říha
To není tak docela pravda. V zákoně o PO §76 odstavec 4 je: "Právnické osobě nebo podnikající fyzizké osobě, která zruší jednotku požární ochrany bez souhlasu HZS kraje, může HZS kraje uložit pokutu až 10 000 000" Toto je citace zákona o PO. Právnická osoba je v tomto případě obec. A pokud vím tak stanice HZS nenahrazuje místní jednotku, a ani není v zájmu HZS Kraje rušit již zřízenou a fungující jednotku. Problém nastává v okamžiku, kdy jednotka přestává fungovat a toto trvá již delší dobu. Opakuji že je na místě prostudovat si zákon o PO a potom navštívit místně příslušné HZS.
Napsal: 12.05.2008 15:18
od Karel z Bozkova Čermák
Samozřejmě nemůže starosta s okamžitou platností zrušit jednotku, ale je to možné. Prostě uzavře se sousední obcí smlouvu a co znám případy, vždy to dopadlo. Je to ze zákona čisté, požární bezpečnost je zaručena. Podobně se postupuje u městské policie, zde také některé obce mají smlouvu se silnější sousední. Starosta má vždy několik možností a nic není patové.
Napsal: 12.05.2008 15:18
od Martin
co když
jednotka JSDH obce je momentálně mimo provoz z důsledku repase techniky , ale starosta obce nechce dávat peníze na repasy cca v 1/3 prací?ačkoli jde pouze o peníze jen na materiál.A mezitím jednotka SDH normálně funguje ?dalo by se tedy vlastně říci,že jde o porušení § 78 zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraněa to v bodu:e) neobstará nebo neudržuje v provozuschopném stavu věcné prostředky požární ochrany nebo požárně bezpečnostní zařízení, poškodí, zneužije nebo jiným způsobem znemožní použití věcných prostředků požární ochrany nebo požárně bezpečnostních zařízení,????
Napsal: 12.05.2008 15:18
od Karel z Bozkova Čermák
pro Milana
Zákon je jedna věc a praxe hje druhá věc. Když není v rozpočtu položka na opravu techniky a zastupitelstvo neodsouhlasí změnu rozpočtu z důvodu nedostatku financí musí to starosta řešit s Územním odborem HZS. U nás třeba při suchu řešíme s naším příslušným HZS tento problém posílením , vlastě přechodnou změnou pořárního plánu. Hodně věcí jde udělat dohodou i v souladu se zákony. Jen musí být k tomu kladný přístup.
Napsal: 12.05.2008 15:18
od Jenek
Akceschopnost jednotek PO
To co zde napsal David Pavelka je jistě závažný problém a dle mého názoru nejen Davidův,ale většiny JSDH.Nechci se někoho dotknout,ale když už se našel jeden odvážlivec a sám ukázal nedostatky a trvalou neakceschopnost své jednotky tak se přidám do diskuse.Jedna věc jsou zákony a vládní nařízení,které jednotkám přikazují co všechno mají splnit,aby byly akceschopné.Další jsou rozpočty obcí se kterými disponují.Stát sám nemá peníze,aby pokryl to co tak dlouho zanedbával a to je technika jednotek PO.Už vidím co by občané řekli starostovi obce kdyby dal JSDH peníze na dovybavení(třeba několik milionů)a chyběly mu např.na budování inženýrských sítí.Kdyby i tyto peníze dohromady dal,tak pokud by v jednotce nebyli členové kteří službu v jednotce vykonávají jako své hlavní zaměstnání byla by jednotka dle mého názoru stejně neakceschopná(odborná způsobilost,noční výjezdy,výjezd v průběhu pořádání plesu,výjezd v době kdy jsou členové jednotky v zaměstnání atd.).Právě nedostatek financí vede k tomu,že se v zákoně objevil pojem sdružení prostředků a starostové můžou zvážit jestli budou mít v např. v pěti obcích každý svou jednotku kategorie JPO V a nebo se domluví sdruží prostředky a zřídí jednu JPO II,která bude složena ze zaměstnanců v počtu jednoho zmenšeného družstva na směně.Vím,že tento názor se spoustě lidí líbit nebude,protože každý chce mít tu svou jednotku,které je členem a ač je jednotka neakceschopná tak přece plní tu část společenskou-pořádá ples,splní povinnost a uspořádá soutěž v požárním sportu,pořádá schůze SDH atd.,ale mě to z pohledu občana České republiky nestačí.Dle mého názoru byly zřízeny pro likvidaci požárů a ochranu obyvatelstva při mimořádných událostech a ne aby pořádaly plesy.Film hoří má panenko je dle mého názorů a zkušeností realistický a spousta sborů se tam jistě najde.Já platím daně a jedna ze služeb které mi stát má poskytnout je ochrana života,zdraví a majetku.To znamená,že když mi bude hořet dům tak je mi jedno jestli jednotka přijede místní a nebo z jiného místa dislokace.Pro mě je důležité,že je schopna mi pomoci v určitém čase s určitými silami a prostředky.Tak to je můj názor.
Napsal: 12.05.2008 15:18
od Karel z Bozkova Čermák
Pro Jenka
Jenku, hochu, tys nám tady smíchal hrušky s jabkama:-)
Napsal: 12.05.2008 15:18
od Patrik Lange
Re : Pohotvost
Nevím jak to je jinde, ale na našem ÚO Opava je vyžadována po realizaci nového plošného pokrytí stálá pohotovost u JPO II a to 1+3 za každé situace, tzn. i když SDH pořádá ples, soutěž apod. Navíc si nepleťte SDH a JSDH; v JSDH nemusí být jen členové SDH !!! Je mi jasné že u JPO III už to držet nebudou poněvadž nemusí, no JPO V pokud tam nejsou lidi, co se o to zajímaj tak ti si myslím s tím už hlavu nelámou vůbec
PS: Jednotku sám o sobě starosta obce ZRUŠIT nemůže, vždy to musí odsouhlasit HZS kraje !!!
Napsal: 12.05.2008 15:18
od Ivo Šimanovský
Zrovna jsem to chtěl napsat
a poslední příspěvky na to téma jsou.SDH a JSDH jsou dvě naprosto odlišné věci.Vím že někdo to těžko chápe a někdo se s tím i těžko popasuje, že je členem SDH a při tom není členem JSDH.Selským rozumem se rekrutují jedntky z řad SDH, ale znám místa, kde z jakýchkoliv i neovlivnitelných důvodů ( zdravotní neschopnost, odloučená běžná pracoviště členů SDH) vylučují možnost takto skloubit dvě věci a nutí starostu obce, aby najmul na práci úplně jiné lidi do jednotky, neřku-li celou jednotku.
A jinak můj osobní názor-je to všechno věcí jednání, jak je zde již mnoho příspěvků.Silou se v této věci mnoho nedá dělat.Mluvím bohudík z pohledu věci a města, kde vztah radnice a SDH i JSDH je na příkladné úrovni.Těch kteří tento vztah nemají vybudovaný a svou aktivitou dokazují, že jsou hasiči v pravém slova smyslu, je mě upřímně líto, protože neporozuměním stran radnice, je nesmyslně ubíjena jejich aktivita.Jenom pro názorný příklad-trvalo to možná déle, nějakých 6 let, ale za tu se nám podařilo dovybavit okolní sbory spadající pod naše město alespoň sadou hadic, 2 ks savic, oblečením PS II a staršími leč funkčními přilbami.Ne proto abychom tam zřizovali jednotky( vše je nezařazené), ale pro pohled stran SDH, tak aby jsme znovu posíli činnost této tolik pro obce důležité společenské organizace mnohde poslední fungující v obci.A pro pohled stran udržení činnosti techniky a vnitřního uspokojení lidí spľnujících alespoň některé náležitosti členů jednotek, jsme v těchto obcích zřídili HLÍDKY, což zákon rovněž umožňuje, tito lidé chodí jednou za dva roky na prohlídky a velitelé se strojníky na školení.Tím je vyhověno liteře zákona a ti chlapi maji znovu chuť být nejen aktivní, ale hlavně potřební.
Ivo Šimanovský JPO II Přibyslav
Napsal: 12.05.2008 15:18
od Zdeněk Milan
Akceschopnost jednotky
Sleduji tady diskusi na téma akceschopnosti jednotky a chtěl bych sdělit pár skutečností s kterými mám zkušenosti z praxe. Zaprvé akceschopnost jednotky je doopravdy řešena v zákoně č. 133/1985 Sb. o požární ochraně ve znění pozdějších předpisů a ve vyhlášce MV č. 247/2001 Sb., o organizaci a činnostech jednotek PO. Dále na tyto právní předpisy úzce navazuje zákon o IZS a zákon o krizovém řízení což nelze opomíjet. Je podstatné tyto předpisy prostuovat a potom dělat závěry jak a co má kdo v pravomoci. Možnosti které jsou zde uvedené jako neakceschopnost jednotky viz nedostatečné vybavení, zdravotní prohlídky členů jednotky a podobně je nutno řešit podle těchto předpisů. Vybavení jednotky je dáno přílohou vyhlášky č. 247/2001 o organizaci a činnostech jednotek PO, tato byla aktualizována vyhláškou č. 226/2005 Sb. Je třeba také podotknout že obec je povinna sepsat a uzavřít se členy jednotky dohodu o členství v jednotce kde je uvedeno že zdravotní prohlídku je povinen člen absolvovat a naopak obec e povinna tuto prohlídku uhradit a samozřejmně člena na prohlídku vyslat. Pokud není dostatek členů jednotky zdravotně způsobilých lze považovat tuto jednotku za neakceschopnou, je otázkou jaký je pro jednotku požadovaný početní stav ( JPO V - 9 členů, JPO III/ 1 - 12 členů ) a podobně. Je pravdou že strarosta je odpovědným za funkčnost jednotky ale o jejím zrušení není oprávněn rozhodnout sám, zřizovatelem je obec a ne starosta a tudíž jednotku může zrušit pouze obecní zastupitelstvo a to po vyjádření příslušného KŘ HZS. Pokud KŘ HZS povolí zrušení jednotky tak jistě za cenu náhrady což je sdružení prostředků na ůseku PO s jinou obcí nebo právnickou popřípadě fyzickou podnikající osobou která má jednotku zřízenou. Podmínka je že musí tato jednotka do obce vyjíždět v I stupni požárního poplachu v dané obci, musí být obce které spolu uzavírají tuto smlouvu být ve svazku obcí k nějakému účelu a potom musí do svých stanov ukotvit i spolupráci na úseku PO a hlavně obec které druhá obec poskytuje tuto jakousi službu, musí přispívat na činnost jednotky minimálně finančními prostředky na jedno družstvo o zmenšeném početním stavu jednotky což je cca 50 - 100 000 Kč, takže žádné ušetření to není ba naopak obec investuje do majetku cizí obce což není zrovna nejvíhodnější. Tohle vše navíc musí opět schválit příslušný HZS kraje. Starosta obce je velký pán ale ne zas tak velký, většinou těží z neznalosti zákona dobrovolných hasičů a machruje, já osobně dělám velitele JPO II a mám firmu na poradenství v oboru PO a již v mnoha obcích jsme starosty donutili spolupracovat a hlavně podporovat hasiče. Jde jen o to ukázat že tomu člověk rozumí a nenechá se opít rohlíkem a vládou zastupitele obce. Pokud by bylo třeba pomoci můžeme to prodiskutovat a rád pomohu. Klidně se ozvěte s problémem ne můj e-mail
specialni.mo@quick.cz a já se Vám budu snažit pomoci.
S přáním pěkného dne Zdeněk Milan