Stránka 1 z 1

modro - červené majáky

Napsal: 03.01.2019 00:31
od Eduard Gúth
Zdravím kolegové, chtěl jsem se zeptat jestli náhodou nemá někdo zkušenosti z montování červeno - modrých majáků? Chtěl bych zjistit jestli to musí být zapsané v TP a jestli si to můžeme namontovat sami, nebo musí být od toho nějaký papír. A na jakou stranu ma přijít modrá barva a na kterou červená. Předem moc děkuji za každou radu.

Re: modro - červené majáky

Napsal: 03.01.2019 05:15
od Ondřej Nikel
Zdravím,
na montáž červenomodré kombinace majáků jsem se u nás v MSK na HZS ptal a věc se má nyní takto:
1)červenomodrá barva (jako modrá) se zapisuje do TP (malého i velkého),
2) montáž nelze provést svépomoci, musí ji udělat autorizovaný servis (např. v MSK fa Holomý a její pověřené servisní místa)
3) o skutečnosti jak budou majáky na vozidle umístěné se stále jedná. Prý jsou verze 1:1 červená/modrá, ale i "hlavní" rampa jen modře a červenomodré by mohly být pouze přídavné majáky, takže to chce ještě čas...

Jestli to někdo může upřesnit, budu jen rád :-)

Re: modro - červené majáky

Napsal: 03.01.2019 05:41
od Anybody.
Ahoj
Ještě stále není prováděcí předpis HZS ČR, který upraví jakým způsobem budeme moct červenomodré majáky na autech JPO použít. Vzhledem k tomuto faktu bych se důrazně vyvaroval prozatím jakékoliv montáži. Určitě bude zde na požárech a všude na netu potřebná vyhláška z GŘ v momentě kdy vyjde. Všechny jednotky, které již namontovali červené majáky na vozy je tam mají zatím neoprávněně a hrozí jim v případě nehody velké problémy.

Re: modro - červené majáky

Napsal: 03.01.2019 06:41
od Sluníčko sedmitečné
Proč nečtete Požáry, když na nich diskutujete? Mnohdy zbytečně: https://www.pozary.cz/clanek/198056-zak ... y-montaze/

Re: modro - červené majáky

Napsal: 03.01.2019 13:45
od Anybody.
Prováděcí předpis GŘ HZS pro JPO už je venku? Můžeš mi ho zaslat?Ještě na konci listopadu mi krajský technik strojní služby tvrdil že pořád nic není vydáno. Ten článek je aktualizován 8.10... Pokud tomu tak již je tak se omlouvám za mystifikaci

Re: modro - červené majáky

Napsal: 03.01.2019 20:00
od Martin Kopecký
Anybody, a na co ho v tuto chvíli potřebuješ? Vyšel zákon a jeho prováděcí předpis. Nyní můžeš dát červenou na jakoukoliv stranu vozu, ale samozřejmě v budoucnu hrozí, že po vydání předpisu od GŘ HZS bude strana pevně určená. Nemyslím si, že by k tomu ale mělo dojít bez vzájemné dohody s PČR a ZZS.

Můžeš mi prosím vysvětlit, kdo má nyní červenomodré majáky na vozidlech JPO neoprávněně, pokud se při montáži řídil prováděcím předpisem zákona?

Další věc je ta, že by měla montáž provádět pouze autorizovaná firma. Není tomu tak, na mnoha rampách stačí vyměnit kryty za jinou barvu, někde se vymění jeden predátor za červenou. Konzultoval jsem to s firmou Holomý a nevidí v tom žádný problém. Samozřejmě maják musí montovat osoba, která je náležitě proškolena v oblasti a bude dodržovat manuál výrobce, tzn. nebude to zapojovat každý jouda.

Re: modro - červené majáky

Napsal: 03.01.2019 21:39
od Ondřej Nikel
K té montáži - já jsem to myslel jako prvomontáž - tu nelze provést svépomoci.

Barevné kryty vyměnit jistě lze a asi i shodné LED rampy (přídavné LED světla) modré za červené (červenomodré), případně jen samotné LED moduly...

Re: modro - červené majáky

Napsal: 03.01.2019 21:51
od Sluníčko sedmitečné
Martin Kopecký píše:
03.01.2019 20:00
Anybody, a na co ho v tuto chvíli potřebuješ? Vyšel zákon a jeho prováděcí předpis. Nyní můžeš dát červenou na jakoukoliv stranu vozu, ale samozřejmě v budoucnu hrozí, že po vydání předpisu od GŘ HZS bude strana pevně určená. Nemyslím si, že by k tomu ale mělo dojít bez vzájemné dohody s PČR a ZZS.

Můžeš mi prosím vysvětlit, kdo má nyní červenomodré majáky na vozidlech JPO neoprávněně, pokud se při montáži řídil prováděcím předpisem zákona?

Další věc je ta, že by měla montáž provádět pouze autorizovaná firma. Není tomu tak, na mnoha rampách stačí vyměnit kryty za jinou barvu, někde se vymění jeden predátor za červenou. Konzultoval jsem to s firmou Holomý a nevidí v tom žádný problém. Samozřejmě maják musí montovat osoba, která je náležitě proškolena v oblasti a bude dodržovat manuál výrobce, tzn. nebude to zapojovat každý jouda.
Každý na autě novějším než cca 1997 je tak má. Ve vyhlášce o TP požární techniky není o červené ani slovo. A auta musí být vyrobena v souladu s ní.

Re: modro - červené majáky

Napsal: 03.01.2019 21:58
od Anybody.
Sluníčko byl rychlejší. Dodám že vypisovat se nemá smysl vše je dobře shrnuto na stránkách AVJSDH..
http://www.avjsdh.cz/dokumenty/metodika/

Re: modro - červené majáky

Napsal: 04.01.2019 06:04
od Radek Vojík
Pánové, dodnes nejsou v hasičské legislativě dořešeny letité zásadní kopance (např. že JPO V vůbec nemusí mít zásahový požární automobil nebo JPO II/2 a JPO III/2 se dvěma organizovanými výjezdy mají mít pouze jednu CAS) a Vy byste chtěli, aby již byla dořešena nepodstatná prkotina (cca půl roku staré modro-červené majáky)... :-D

Re: modro - červené majáky

Napsal: 04.01.2019 09:24
od Anybody.
No jelikož GŘ řeší modro-červené majáky někdy od roku 2010-11 tak by to mohli mít vyřešeno. Nám bylo všude řečeno červenou nedávat dokud nevyjde předpis a ten bude trvat v řádu měsíců.. pokud se najde při nehodě znalý pojišťovák tak z toho může mít strojník velký průser, že projel např. červenou když jel pod majákama, které na autě nemají co dělat..

O systému JPO III a V by se dala napsat knížka jak je to debilní..

Re: modro - červené majáky

Napsal: 04.01.2019 11:08
od Martin Kopecký
Anybody: Metodiku na stránkách AVJSDH jsem četl, nikde tam není uvedeno, že se červenomodrá kombinace v současné době NESMÍ montovat.

Sluníčko to doplnil dobře, vezmeme-li v potaz např. Liazku, nebo Tatru, vyrobenou kolem roku 1990, která bude mít rampu s rotačním nebo zábleskovým majákem, který má výměnné kryty, není vůbec problém koupit u Holomého homologovaný červený kryt a ten kryt jednoduše vyměnit. U novějších můžeme samozřejmě narazit na problém ve vyhlášce o TP PT. ALE, jak bylo řečeno, tohle není první, ani poslední případ, kdy legislativa není v souladu.

Samozřejmě vždy musí být červenomodrá kombinace zapsána v TP.

Re: modro - červené majáky

Napsal: 04.01.2019 19:41
od Radek Vojík
Anybody. píše:
04.01.2019 09:24
O systému JPO III a V by se dala napsat knížka jak je to debilní..
Systém kategorií debilní není. Debilní je to, že se (mnohdy i ze strany HZS krajů) nedodržuje.

Re: modro - červené majáky

Napsal: 04.01.2019 21:59
od mir.moule@seznam.cz
No, zase mě to nedá a reaguji. Systém kategorizace jednotek a vyhláška 247/2001 vůbec není debilní dokument. Naopak byla vypracována velice nadčasově, proto vydržela 18 let a ještě určitě bude nějakou dobu platit. Neumím si představit, co by to vyvolalo za skandál, kdyby se ve vyhlášce natvrdo objevilo, že musí mít např. CAS. Naopak je to udělané tak, že jim to vyhláška nezakazuje. Naopak mohou mít úplně všechno jako třeba JPO II. mimo AZ, AP a vozidlové radiostanice. U RDST vidím již určité překonání. V té době se vycházelo ze skutečnosti, že vydání povolení k provozování radiových sítí, i veškerou administartivi prováděl telekomunikační úřad. Dokonce i zkoušku obsluh se musel vykonat na tomto úřadě.V současné době je již situace jiná a vše kolem rdiokomunikace u jednotek PO vyřizuje HZS Kraje. Veškeré tyto jakoby nadstandarty se nechají zdůvodnit v dokumentu Plošného pokrytí jenotkami PO kraje. Jediné co omezuje obce zřizující JPO V. je fakt, že nemohou žádat o státní dotaci na CAS. Jinak mají prakticky nárok na vše jako ostatní JPO vyšších kategorií. Naopak u některých dotací jsou JPO V. dokonce zvýhodněny ( např. dotace na DA).
Co se týká modro - červených majáků, tak mám za to, že není kam spěchat. Nic Vám to nepřinese, žádnou výhodu to nemá. Zdůvodnění o zvýšené bezpečnosti je i mezi odborníky mnoho polemiky. Pokud na Dopravním úřadě narazíte na nějakého úředníka, který se spokojí s tím, že jste 1/2 natřeli červenou barvou a zapíše todo TP, je to v pořádku. Pokud ale narazíte na pedanta, udělá Vám takové peklo, že nebudete chtít o výměně ani slyšet. Bdybych byl v kůži starosty obce a přišel za mnou velitel, že chce měnit maják jen protože chce červenomodrej, tak ho pošlu kamsi.

Re: modro - červené majáky

Napsal: 04.01.2019 22:11
od Martin Petržela
Osobně to považuji spíš za módní vlnu... při svítivosti dnešních LED-technologií je i modrá dostatečná, tedy pokud někdo nezvolí nějaké "sociální" provedení majáků. Spíš mne udivuje, že řidiči obecně jsou na STK stírání za jakékoliv dodatečně namontované světelné prvky, které by mohly být matoucí / zkreslující s běžným osvětlením a ejhle, tady červená, která může splývat s koncovými, brzdovými a mlhovými zadními, nevadí.

Re: modro - červené majáky

Napsal: 04.01.2019 23:13
od Anybody.
Radek Vojík píše:
04.01.2019 19:41
Anybody. píše:
04.01.2019 09:24
O systému JPO III a V by se dala napsat knížka jak je to debilní..
Systém kategorií debilní není. Debilní je to, že se (mnohdy i ze strany HZS krajů) nedodržuje.
Jsou JPO V vybavené lépe než JPO III i s více výjezdy, ale nikdo je do vyšší kategorie neposune údajně to není potřeba z hlediska požárního zatížení okolních obcí, ale všichni okolo jsou III kvůli toho aby pokryli tu obec s JPO V. Když stát nebo kraj dává peníze plošně jde to postupně odshora dolů což je vůči jednotkám JPO V nefér myslím si že by se mělo rozdělovat podle potřebnosti a odvedené práce, ne podle kategorie na papíru.. dále při zpracování ppp nikdo u pokrytí nepřihlíží na to která jednotka tam bude rychleji a s jakou výbavou.. dobře vybavené jpo V sedí doma. Hůře vybavené i vycvičené JPO III jezdí jak vzteklé a pak kasiruji.. Jednotka se 40 výjezdy za rok jezdí starou herkou a jednotky s 10 novýma terrnama z dotace. Takové paradoxy vznikají díky tomuto nadčasovému systému.

Za mě bych zrušil všechny nefunkční JPO V a funkční jednotky dal do jedné kategorie. Stejně ty JPO V jsou jen navigátoři k hydrantu a rybníků. To se můžou ve službě střídat zastupitelé a zaměstnanci obce.. a aspoň se pokryjí i rána přes týden.. peníze bych rozděloval podle potřeby..

Mohl bych o tom psát dlouho, ale jsme už daleko od původní diskuze a nemá asi cenu se tím zabývat tady v diskuzi.

Re: modro - červené majáky

Napsal: 05.01.2019 00:56
od mir.moule@seznam.cz
Pokud by vaše sousední obec měla kriterium stupně nebezpečí ( KSN) 1 A, byla by Vaše jednotka určitě JPO II. Skoro určitě jsou to ale obce s KSN, IV A, budete pořád JPO V. JPO V. je jednotka s místní působností, tak asi má těžko 40 výjezdů ve své obci. To by ta obec musela být už celá vypálená. Pokud je jednotka vyslána KOPIS mimo své katastrální území ve 2. nebo vyšíších stupních PPP, dostane to obec proplacené jako každá jiná JPO III. Sestavování PPP se provádí pomocí počítačových programů, který vygeneruje JPO právě podle dojezdových časů. Potom se vyhází jednotky které tam mít nechceme, to jsou právě ty nefunkční, nebo jednotky které nemají určenou techniku. Jsou například kraje, ži si dali takovou směrnici, že třeba ve 2. stupni PPP budou všechny CAS. takže je to poměrně složitý proces, protože pro každou sídelní jednotku musí být připraveno ve třech stupních PPP patnáct JPO.
Jinak si myslílm, že tě jde jen o určitou prestiž v názvu JPO V. na JPO III. Můj názor je takový, že je lepší mít vzornou JPO V. než skomírajíci JPO III.

Re: modro - červené majáky

Napsal: 05.01.2019 06:52
od Anybody.
Nemá cenu to tady psát do diskuze. Nic nevyřešíme ani nevydiskutujeme jen tu bude XXX kvadralionu stránek o ničem. Napsal jsem ti do zpráv..

Původní diskuzi už taky asi nemá cenu řešit jelikož tazatel podle druhého vlákna už nemá potřebu toto řešit..

Re: modro - červené majáky

Napsal: 05.01.2019 11:07
od Radek Vojík
Anybody. píše:
04.01.2019 23:13
Radek Vojík píše:
04.01.2019 19:41
Anybody. píše:
04.01.2019 09:24
O systému JPO III a V by se dala napsat knížka jak je to debilní..
Systém kategorií debilní není. Debilní je to, že se (mnohdy i ze strany HZS krajů) nedodržuje.
Jsou JPO V vybavené lépe než JPO III i s více výjezdy, ale nikdo je do vyšší kategorie neposune údajně to není potřeba z hlediska požárního zatížení okolních obcí, ale všichni okolo jsou III kvůli toho aby pokryli tu obec s JPO V. Když stát nebo kraj dává peníze plošně jde to postupně odshora dolů což je vůči jednotkám JPO V nefér myslím si že by se mělo rozdělovat podle potřebnosti a odvedené práce, ne podle kategorie na papíru.. dále při zpracování ppp nikdo u pokrytí nepřihlíží na to která jednotka tam bude rychleji a s jakou výbavou.. dobře vybavené jpo V sedí doma. Hůře vybavené i vycvičené JPO III jezdí jak vzteklé a pak kasiruji.. Jednotka se 40 výjezdy za rok jezdí starou herkou a jednotky s 10 novýma terrnama z dotace. Takové paradoxy vznikají díky tomuto nadčasovému systému.

Za mě bych zrušil všechny nefunkční JPO V a funkční jednotky dal do jedné kategorie. Stejně ty JPO V jsou jen navigátoři k hydrantu a rybníků. To se můžou ve službě střídat zastupitelé a zaměstnanci obce.. a aspoň se pokryjí i rána přes týden.. peníze bych rozděloval podle potřeby..

Mohl bych o tom psát dlouho, ale jsme už daleko od původní diskuze a nemá asi cenu se tím zabývat tady v diskuzi.
Tím vším, co jsi dlouze napsal, jen potvrzuješ moji krátkou větu. Ve Tvých příkladech zcela selhává metodická a kontrolní úloha HZS v tom systému...
Máš recht, je to na delší diskuzi a zcela mimo původní téma. V případě zájmu dále přes SZ nebo telefonický hovor.