Stránka 1 z 1
Odpojení autobaterie
Napsal: 08.11.2016 21:14
od Petr Šudoma
Dobrý den,
Mohu se zeptat proč při autonehodách hasiči vyndavají autobaterii z havarovaného vozidla ?
Napsal: 08.11.2016 22:12
od Martin Prokop
Protože ji někdo ze zasahujících potřebuje do svého auta :-D
Napsal: 09.11.2016 07:50
od Roman Jarabica
Že by ji odpojovali kvůli airbagům, možnému nebezpečí zahoření, ... ?? Vyndání baterie bych si dokázal představit třeba při nebezpečí vylití při manipulaci s vozidlem - převrácené, na boku, ... .
Napsal: 09.11.2016 08:58
od Sobiho
Podle aktualni situace, pokud hrozi cokoliv co by ohrozilo zasah pokud by tam zustala, např. jeji mechanické poskozeni a vytekani jejiho obsahu, tepelné namahani a nasledna případná exploze apod... a nebo jak psal Martin kdyz je v pořádku :-D
Napsal: 09.11.2016 12:01
od Martin Kasal
Odpojení akumulátoru je součástí protipožárního zabezpečení vozidla po DN, kdy hrozí únik provozních kapalin z důvodu poškození palivového systému v havarovaném autě a rovněž při poškození elektroinstalace pak dojít ke zkratu a iniciaci výparů. Když to řeknu lidsky, tak zapojená baterka může hodit jiskru a unikající benzín (nafta, plyn...) může začít hořet.
Napsal: 09.11.2016 16:22
od Sobiho
Otázka zněla na vyndavání a ne na odpojování. Odpojování je snad jasné...
Napsal: 10.11.2016 08:20
od losbanditos
A tak by nám Sobi ještě mohl napsat, jestli se prvně odpojuje na baterii + nebo - :DDD
Napsal: 10.11.2016 14:42
od Sobiho
No to záleží podle toho jaký je upínací šroub baterie, když lichý tak +, když sudý tak -
Je tam něco nejasného? :-D
Napsal: 10.11.2016 16:03
od Jan Beneš
Co to?
Napsal: 12.11.2016 00:26
od Jan Finda st.
Asi to nechápu. AKU má vždy sudý počet připojovacích pólů. Jeden + druhý - . V zásadě platí -Při odpojování AKU první - poté + . Při zapojování AKU první + poté -. To platí i u více AKU zapojených do série. Pokud je AKU vlivem DN poškozena tak na tom už zpravidla moc nezáleží.
Napsal: 13.11.2016 19:06
od Martin Bednář
Jako první se vždy odpojuje kostra. Je jedno který pol je ukostřen.
Napsal: 14.11.2016 12:17
od MNB
Elektricky je to úplně jedno, který pol se odpojí dříve - prostě se přeruší obvod.
Prakticky se jako první odpojuje ukostřený pol - mínus. Je to z důvodu, když se nechtěně dotkneš klíčem karoserie - při odpojování kostry je to jedno, a při odpojování živého plusu už pak není baterie připojena mínusem ke kostře, tak nedojde ke zkratu.
Napsal: 14.11.2016 14:24
od Martin Bednář
Některá starší auta mají ukostřen + pol.
Napsal: 14.11.2016 21:37
od Jan Finda st.
Ano jak píše MNB je to jedno, při dodržení zásady- nedotknutí se vodivé části karoserie, můžete odpojit i + pól jako první. U hasičů se snad dodržuje bezpečnost práce a nařízené postupy. Pokud by někdo při DN porušil postup při odpojování AKB a došlo by k požáru dost by si to odskákal. K tomu ukostřenému + pólu se v našich končinách setkáte snad jen u veteránů a to do r.v. tuším 1950 a nebo u nákladních vozidel PV3S a S5T. Sloužím u HZS skoro 20 let a nikdy jsem se běžně nesetkal s ukostřeným + pólem. Před tím jsem sloužil 10 let u armády a tam těch vejtřasek byla kopa.