Stránka 1 z 1

Čerpání rozpočtu a výběrové řízení

Napsal: 12.10.2016 20:31
od Tomáš Both
Ahoj,
chtěl jsem se zeptat,jakým transparentním způsobem čerpáte svůj rozpočet.Měl jsem takový rozhovor se Starostou obce o čerpání rozpočtu na příští rok a sdělil mi že bude v platnosti to,že se musí dělat výběrové řízení i v malém rozsahu na jakýkoliv nákup a údržbu techniky (servis auta).
Např budu chtít hadice,tak musím zadat výběrko mezi třemi obchody a ten s nejnižší nabídkou vyhrává.To samé s opravou auta a výběrem servisu,který udělá nejlepší nabídku.
Doteď to u nás fungovalo tak,že jsem objednával vybavení hadice obleky,atd.např. u obchodu,který vycházel nejlépe,nebo mi udělal cenu a znám ho.
Nevim jak to bude s opravami cisterny,doteď jsme jezdili do osvědčeného servisu a vše jsem si zařizoval sám.
Nedokážu si představit,že budu na každou banalitu vyhlašovat výběrové řízení.
Pokud budete mít nějaký tip nebo názor jak to probíhá u Vás v obci budu rád.

Díky Tomáš

Napsal: 12.10.2016 21:51
od Kůďa
U nás jsme toto dělali již delší dobu. Optáli jsme se na třech čtyřech místech, oni nám poslali nabídku a pak jsme si to zadali. Většinou to byl nepatrný rozdíl a tak objednávka směřovala tam, kam jsme chtěli. Nebylo to klasické výběrové řízení, kdy to musíš vybrat firmy a oslovit, výběrko vyvěsit na 90 dní, pak udělat komisi, která otevřela obálky s nabídkami, vybrala se firma, pak se zveřejnil výherce zakázky a počkalo se 14 dni, jestli se někdo neodvolá a pak se uzavřela smlouva. To takto nejde, třeba u nutné opravy techniky a pod. co spěchá. Je pravda, že se měnil od 1.10. zákon o veřejnch nabídkách, ale podle mě to bude stejné u těchto podlimitních zakázkách (jestli se nepletu, tak to je do 1.mil.Kč). Možná mě někdo doplní, nebo opraví Hlavně je to na starostovi, radě nebo zastupitelstvu, jak si to udělá. Ale podle mě to je blbost.

Napsal: 13.10.2016 08:11
od Sobiho
Zřizovatel ti dává peníze na fungování jednotky a je logické, že chce kontrolovat, že jeho peníze jsou hospodárně využity. Já to dělám tak, že e-majlem poptám tři dodavatele a vyhodnotím cenu a za to to koupíme. U servisu moc možností většinou nemáš, tak prostě využiješ zkušeností a zadáš to na přímo.
Jinak věřím, že pokud máš dobré vztahy s nějakým dodavatelem, jste v častém osobním kontaktu, tak ti určitě nabídne nejlepší cenu. ;-) Tzn. máš nejnižší cenu, máš CN kdy dokážeš ekonomiku nákupu, zřizovatel ušetří a ty máš to co potřebuješ a všichni jsou spokojeni. :-)
Jinak ještě je dobré k CN zpracovat i ekonomiku provozu, tzn. náklady na revize, kontroly a údržbu a životnost (takhle jsme mohli místo levných polských přileb, koupit kvalitnější výrobky, i když byly dražší, ale z pohledu životnosti a nákladů měli nejnižší cenu v poměru "(pořizovací cena+další náklady a revize)/životnost)".
Nejde jen o nejnižší CN ale i o nejnižší roční náklady provozu či užívání.
Samozřejmě vše v mezích zákona!

Jinak je v pořádku, že zřizovatel kontroluje a vím, že když mu prokážeš že mu peníze šetříš tak víc pouští, protože ví že je nepromrháš. Výběrko pokud nesplníš zákonné požadavky si můžeš dělat jak chceš a stačí jen obyčejné CN po e-mejlu.

Napsal: 13.10.2016 11:55
od Tomáš Both
Díky za názory,
u nás měl vždy zřizovatel možnost kontrolovat,že jeho peníze jsou hospodárně využity.Většinou jsem vždy nějaké peníze ušetřil,takže v tomhle může být spokojen.
Jak říká Sobiho vyjedu více cenových nabídek a z toho vyberu nejlepší.Sice jsem to tak dělal doteď a fungovalo to,tak ještě uvidím co z toho vznikne do budoucna.
Jen jsem si nedokázal představit vypisovat výběrová řízení na různé nákupy a opravy.To ještě se starostou pořeším jak si to vlasně přesně představuje.

Díky Tomáš

Napsal: 13.10.2016 15:52
od Kůďa
Určitě od tebe starosta nechce klasické výběrko, domnívám se, že jsi ho špatně pochopil.

Napsal: 13.10.2016 16:28
od Sobiho
Dle zákona o veřejných zakázkách ti to vychází takto:
§ 12
(3) Veřejnou zakázkou malého rozsahu se rozumí veřejná zakázka, jejíž předpokládaná hodnota nedosáhne v případě veřejné zakázky na dodávky nebo veřejné zakázky na služby 2 000 000 Kč bez daně z přidané hodnoty nebo v případě veřejné zakázky na stavební práce 6 000 000 Kč bez daně z přidané hodnoty.

§ 18
Obecné výjimky z působnosti zákona
(5) Zadavatel není povinen zadávat podle tohoto zákona veřejné zakázky malého rozsahu; veřejný zadavatel je však povinen dodržet zásady uvedené v § 6.

Obec je veřejný zadavatel proto platí § 6 a ten říká:

§ 6
Zásady postupu zadavatele
(1) Zadavatel je povinen při postupu podle tohoto zákona dodržovat zásady transparentnosti, rovného zacházení a zákazu diskriminace.
(2) Zadavatel nesmí omezovat účast v zadávacím řízení těm dodavatelům, kteří mají sídlo nebo místo podnikání v členském státě Evropské unie a ostatních státech, které mají s Českou republikou či Evropskou unií uzavřenu mezinárodní smlouvu zaručující přístup dodavatelů z těchto států k zadávané veřejné zakázce.

Takže závěrem: doporučuji veřejně vyvěsit poptávku, oslovit a mít alespoň 3 cenové nabídky a ty vyhodnotit.
Nedělat řízení ve smyslu zákona o veřejných zakázkách (do limitu) a udělat si jen "domácí výběrko", tak jak to asi pan starosta myslel.

Napsal: 13.10.2016 22:32
od Sobiho
Jen upozornim že od 1.řijna 2016 je v platnosti nový zákon, ale ten nemám ješte pořádně následovaný. Pak klidne dam info co je v něm ohledně výběrek nového. :-)

Napsal: 14.10.2016 14:51
od Kůďa
Domnívám se, že jsem to jednoduše popsal ve svém příspěvku, Sobi to doplnil o citace zákonů a došel k tomu stejnému.

Napsal: 14.10.2016 15:33
od Josef Černý ml.
Zdar ve spolek …
Nákup a čerpání rozpočtu provádím již několik let takto:
1) Do 20.000,- Kč mi stačí stáhnout si tři různé nabídky třeba e-schopu, předám a označím, kde se to má koupit.
2) Nad 20.000,-Kč do 50.000 obešlu min. tři firmy a požádám je o zaslání cenové nabídky, většinou to pošlu všem najednou, aby každý věděl, komu jsem to poslal, ceny jsou pak lepší.
3) No větší zakázky už jedou v klasickém výběrku podle toho jak psal Sobi …

Zajištujeme takhle servis a vše …

Re: Čerpání rozpočtu a výběrové řízení

Napsal: 14.10.2016 20:57
od Vládík
Zdarec,
tento rok jsme řešili nákup obleků a osobních věcí. Na začátku mě bylo řečeno, že malá zakázka do 100 tisíc se nemusí dělat přes výběrové řízení. Bohužel to bylo na začátku roku a jak vidím, jestli se to teď změnil zákon, tak si musím o tom se starostou povykládat. Nicméně výberové řízení jsme dělali a bylo to vše oficiálně schváleno radou obce tak zastupiteli. Prostě tři nabídky a kdo dal nejnižší cenu ten vyhrál!!! Ale sami víte, že peněz je málo a už tak každá koruna ušetřena z rozpočtu dovoluje nákup dalších věcí. Takže vždy hledám taky nejnižší cenu ....

No ale mám taky na vás otázku, když se tu nakouslo čerpání rozpočtu.

Když objednáváte výbavu přes internet, tak vám nejdříve pošle firma fakturu s iniciály obce a poté pošle věci po zaplacení zboží? Zatím jsem vždy kupoval věci osobně a dával jsem obecní fakturační údaje firmě, která potom poslala fakturu na obec. Ale třeba výbavu, kterou chceme tu žádná prodejna neprodává a tak by se to objednávalo přes e-shop ...
A taky kupujete výstroj a věci spíše přes jednu objednávku a nebo nakoupíte tam něco a zbytek někde jinde atd!

Napsal: 15.10.2016 09:08
od jakub b.
Čau,když objednávám na internetu a to je většina našich nákupů,řeknu starostovi, aby o tom věděl a objednám.Přijde faktura,ta se uhradí a pak přijde zboží.Třeba u Devy nejdřív přišli obleky a pak se platilo,záleží na e-shopu.