Mara264 píše:Budou muset elektronicky evidovat nejrůznější spolky, které provedou jednou nebo dvakrát do roka ples nebo zábavu?
Také zde platí, že z povinnosti evidovat tržby budou vyloučeny takové příjmy, které bude možné označit jako příjmy ojedinělé, příjmy z drobné vedlejší podnikatelské činnosti veřejně prospěšných poplatníků nebo příjem nepocházející z podnikatelské činnosti. Dá se předpokládat, že pořádání každoročního výročního plesu nebo zábavy nemá povahu podnikání u veřejně prospěšného nebo zájmového spolku, i když se na něj vstupenky lidem prodávají a teoreticky z něj může spolek docílit zisk.
Zdroj:
http://www.financnisprava.cz/cs/financn ... ene-dotazy
Asi před rokem, nebo už před dvěmi lety jsme měli školení hospodářů SDH. Tam nám bylo řečeno, že pokud prodáváme na plesech a jiných akcích občerstvení, musíme mít živnostenský list na hostinskou činnost, dále koncesi na prodej alkoholu a teď ještě snad nějakou živnost na stánkový prodej. Pokud příjmáme sponzorské dary, tak ať si uděláme živnost na reklamní činnost a fakturujeme "sponzorům" za reklamu, místo darovacích smluv, že si to lépe dají do nákladů. Taky jsme byli uklidněni, že se daně neplatí do 300tis. Kč zisku.
Účetnictví vedeme poctivě a teď na to dopaltíme. Dle zákona o EET musíme evidovat tržby, pokud náš obrat je vyšší, než 175 tis. Kč ročně. Je to obrovský nesmysl a netuším, co je vedlo k této částce, když jako nezisková organizace jsme osvobozeni do 300 tis. Kč
zisku!!! Když chceme mít kvalitní akce a chceme aby tam lidi chodili a bavili se, tak jim nemůžeme nabídnout jen párek s rohlíkem, limonádu, pivo a rum. Doba pokročila a je potřeba se snažit. Takže tím se zvedá i obrat na akcích, byť zisk je jen minimální. Pořádáme 6 kultůrních akcí pro veřejnost v roce. Většinou máme 3 stánky (jídlo, alko-nealko, pivo). To by pro nás znamenalo 3 pokladny (minimálně tedy chytré telefony) + tiskárny.
Řešil jsem to na finančním úřadě a dle tamních pracovníků a dle výkladu zákona spadáme do EET. Tím, že naše činnost je pravidelná, nikoliv ojedinělá. Pořádáme akce každý rok, i když jen 6 akcí, tak je to činnost pravidelná. Pokud bychom jednorázově prodali třeba mašinu z majetku SDH za hotové v hodnoťě třeba 200tis. Kč, tak toto je ona zmiňovaná ojedinělost a nemuseli bychom kvůli tomu evidovat tržby. Takže plesy a jiné akce pořádat můžeme , můžeme vybírat vstupné, ale nesmíme prodávat občerstvení. Tím by se nás EET netýkalo. Potom je ještě jedna formulace zákona a to taková, že "podnikání" se rozumí činnost za účelem dosažení zisku. Živnostenské listy máme proto, abychom neporušovali živnostenský zákon, ale mám za to, že nepodnikáme, neboť naší činnost neděláme za účelem dosažení zisku, byť na tom nějaký malý zisk máme. Věřím, že by to mohlo nalézt pochopení i u Hnízdo Barona, protože zisk 20 tis. Kč při obratu 250 tis. Kč, kdy se na akcích podílí cca 20 lidí, ktaří na tom stráví cca 200 hodin a investují do toho svoje prostředky (auta, PHM, telefony, atd..., je spíše charita, než podnikání. To ovšem musí posoudit finanční úřad za poplatek 1.000 Kč, kdy vydá závazné stanovisko, zda konkrétní spolek musí, či nemusí evidovat tržby. Je škoda, že to bude záležet na úředníkovi, taky na jeho momentální náladě a náklonnosti k dobrovolné činnosti sploků... Snad i na finanční správě pracují dobrovolní hasiči.... :-)