Stránka 1 z 1

Hasiči Letiště Brno

Napsal: 17.06.2015 10:41
od Dan087
Dnes vyšel v iDnes článek

http://brno.idnes.cz/letiste-v-turanech ... zpravy_mav

Mluvčí HZS Jmk tvrdí že nemůže HZS kraje HZSp kontrolovat, já tvrdím že může přímo musí prostřednictvím SPD.
Váše postřehy a připomínky?

Napsal: 17.06.2015 15:32
od Domin
to Dan087: Přesně tohle je první věc, která mě na tom článku zarazilo také!! Nicméně kontrola ze strany HZS je nejspíš v rovině technické vybavenosti a odborné přípravy. tzn. zda mají odpovídající techniku, kurzy, školení atd. Nejsem si stoprocentně jist jestli je v kompetenci HZS nějak zvlášť zasahovat do jejich pracovní náplně... Bylo by třeba nastudovat zákon

Napsal: 17.06.2015 18:44
od Martin
U nás u HZSP Spolchemie taky sekáme trávu a děláme pitomce celému podniku.To že se nestíhaj dojezdové časy a lidi jsou po sekání utahaný taky nikoho nezajímá.SPD k nám chodí každý rok a vždy bez problému.Je to smutné.

Napsal: 18.06.2015 00:46
od hasickarel
Tohle je dost složité téma a je i odrazem celé společnosti. Třeba v Německu nebo Rakousku, podnikoví hasiči podobné problemy nemají, protože si jich vedení firem váží.V Čechách je to bohužel naopak a HZSP jsou pro většinu firem nežádoucí a při první možné je ruší. SPD jim jde bohužel v mnoha případech ještě na ruku. Na druhou stranu asi taky není řešení aby velitel jednotky vedl s vedením podniku válku přes SPD, protože taková bitva se nespíš vyhrát nedá.Podnik je totiž ten kdo nás zaměstnává a platí.U nás to taky není o nějaké velké lásce s vedením podniku ale vzájemně se respektujem a vcelku to funguje. Zatím nás nechávají dělat svou práci a jediné co po nás chtějí nad rámec hasičiny je že si od nás občas nechá vrcholový managment umýt auta.Na druhou stranu jsme schopní a ochotní při nějakých mimořádných situacích nabídnout podniku pomoc i v té hospodářské činosti. Např nouzové zásobování výroby vodou při poruchách vodovodního řadu nebo plánované kácení atp.Zase se to ale pak většinou projeví na výplatě. Myslím, že by to mělo být o nějakém rozumném kompromisu. Přece jen jsme nevýrobní a nevýdělečná složka,tak by bylo dobré nejen striktně mávat zákony ale nabidnout v rozumné míře i něco navíc, pokud to samozřejmě neohrozí akceschopnost jednotky.Ale tím samozřejmě neobhajuju ty pravidelné hospodářské a nádenické práce, které spousta HZSP musí dělat. Jako je sekání trávy, stloukání beden a kdo ví co kde ještě kolegové musí dělat. Je to všechno o lidech a pokud je velitel i vedení rozumné, tak myslím že se nějaká rozumná cesta vždycky nechá najít. Je to o tom samém, jako s uvolňováním dobráků na výjezdy, V Německu a Rakousku tenhle problém zase není.Proč? Protože si tam společnost té naší práce daleko víc váží.

Napsal: 18.06.2015 02:48
od Anybody.
Srovnávat dobráky v Německu kde suplujou profíky a v Čechách kde ve většině případů jsou jen ti dobráci co mají pár výjezdů do roka je mimo mísu.(Německý systém je postavený úplně jinak)

K podnikovým ono když zaměstnáváte 150 lidí a z toho 20 má nic nedělat a ležet někde na hasičárně a brát za to plat při pár výjezdech do roka (beru ostré né 500 EPS po celém letišti) v dnešní době kdy se šetří úplně na všem tak nějak přijde logické je využít ať třeba posekají trávu (mimochodem hasiči SŽDC to je dřevorubecká firma podle toho co jsem zaslech) Znám případy že i krajští hasiči dělají práce na hasičárně typu elektrikařina, omítky, malování, zedničina a vůbec se tomu nedivím u podnikových na letišti. Myslím si ale že když nějakou takovou činnost dělají tak by sebou měli mít techniku a vybavení aby byli schopni vyjet i když zrovna dělají něco jiného.

P.S. ještě lepší jsou podnikové jednotky kdy existují profese jako vrátný/strojník HZSp a stojí jim T815 vedle budky vrátného na bráně podniku.

Napsal: 18.06.2015 05:25
od Sluníčko sedmitečné
Sekání trávy, malování, hospodářské práce kolem stanice atd. - běžná věc i u HZS ČR: Přitom nám to připadá normální... Těším se na reportáž

Napsal: 18.06.2015 08:56
od Domin
Já bych z toho taky zbytečně nedělal causu, pokud jsou i přes to všechno akceschopní nevidím v tom problém. Kdo ví jaký je na letišti v Tuřanech provoz, kór ještě mimo turistickou sezonu, tak si naopak myslím, že se díky tomu alespoň chlapi neunudí k smrti.

Další věc je jak psali kolegové výše - různé hospodářské práce kolem stanice jsou zcela běžné a normální i u HZS ČR. Kolik obcí využívá své JSDH k různým pracem, kterými "zaskakují" za technické služby a chlapci jsou ještě rádi, že mají výjezd, mytí soukromých aut hasičů o víkendu na stanicích je zcela běžnou záležitostí...

Myslím, že u letiště Brno jsou jiné, daleko větší průsery o kterých by se mělo neustále psát, než o tom, že tamní hasiči občas propláchnou kanály...

Napsal: 18.06.2015 10:12
od hasickarel
Anybody- Nechci tu zase rozdmýchávat nějaké spory, ale skutečně si myslíš, že podnikoví hasiči leží na stanicích a nic nedělají?. I když máme jen těch ,,pár" ostrých výjezdů do roka, tak myslím že se rozhodně nenudíme.Výcvik, odborná příprava, práce na technice,asistence při sváření, dohledy, údržba hydrantů a PHP, požární kontroly objektů,fyzická příprava,předem sjednané technické pomoci...Netvrdím, že jsme vytížení 24 hod 7 dní v týdnu, ale do 17hod rozhodně nikoho na denní u televize neřku-li na ložnici nenajdeš.Když si přečteš náš denní řád tak je stejný jako u HZS ČR. Jen máme místo těch tvých ,,ostrých" výjezdů víc té prevence. U nás je to totiž trochu naopak. Když je málo výjezdů, tak je to známkou toho, že HZSP dělá ve svém podniku dobře prevenci. Věř, že zase nejsme taková banda povalečů, jak si asi myslíš.podotýkám, že teď mluvím za svůj HZSP a netvrdím, že to někde není jinak.Ale to je zase jen o těch lidech.

Re:

Napsal: 18.06.2015 10:18
od Dan087
Domin píše:Já bych z toho taky zbytečně nedělal causu, pokud jsou i přes to všechno akceschopní nevidím v tom problém. Kdo ví jaký je na letišti v Tuřanech provoz, kór ještě mimo turistickou sezonu, tak si naopak myslím, že se díky tomu alespoň chlapi neunudí k smrti.

Další věc je jak psali kolegové výše - různé hospodářské práce kolem stanice jsou zcela běžné a normální i u HZS ČR. Kolik obcí využívá své JSDH k různým pracem, kterými "zaskakují" za technické služby a chlapci jsou ještě rádi, že mají výjezd, mytí soukromých aut hasičů o víkendu na stanicích je zcela běžnou záležitostí...

Myslím, že u letiště Brno jsou jiné, daleko větší průsery o kterých by se mělo neustále psát, než o tom, že tamní hasiči občas propláchnou kanály...
Když si přečteš článek dozvíš se, že kopali například nejaké základy pře odbavovací halou nebo že vozí cestující k letadlům. Ze zákona mají vájezd do 2 min. Už vidím jak stiháš doběhnout z výkopu někde na letišti převlíct se vyjet do 2 min. Ješte horší to je když vezeš lidi k letadlu. To jako zastavíš a necháš autobus s lidma na ploše a běžíš do hasičárny? To asi ne... Obhajovat skutečnost že hasiči dělají vše co vylučuje výjezd do 2 minut je naznalost a hloupost...

Re: Re:

Napsal: 19.06.2015 18:57
od Petr 71
Dan087 píše:Ze zákona mají vájezd do 2 min. .
Pro letištní hasiče platí (kromě v. 247/2001 Sb.) navíc i další předpisy, které jsou ještě ostřejší. Výtah z L14, Hlava 9:

Zásahový čas

9.2.23
Zásahový čas záchranné a požární služby nesmí přesáhnout tři minuty na kteroukoliv část provozované RWY za optimálních podmínek dohlednosti a stavu povrchu vozovky.

9.2.24
Provozním cílem záchranné a požární služby na letišti je dosažení zásahového času nepřevyšujícího dvě minuty na kteroukoliv část kterékoliv provozované RWY za optimálních podmínek dohlednosti a stavu povrchu vozovky.

Kdyby si chtěl někdo počíst, tak: http://lis.rlp.cz/predpisy/predpisy/index.htm
Předpis L14, Hlava 9, část 2.

Napsal: 20.06.2015 15:41
od Lukáš -X-
K práci HZSp.
Nerad bych hodnotil letiště. Tolik tomu nerozumím, ale určitě není letiště jako letiště. I v našem městě jedno po vojácích je. Používá ho zdejší aeroklub. Je bez obsluhy, řízení atd.
Každopádně hospodářské práce pro podnik jsou nedílnou součástí podnikového sboru. A jak zde někdo zmínil zahraničí, na západ od nás také není tak běžné mít placené hasiče - jako hasiče. Nemluvím o stanicích, moderní technice atd. Jsou zde ale minimální stavy a hasiči jsou na jiných pracovních místem. Mají tam například velitele - agenda, a technika - hasičáky atd. Ostatní jsou v dosahu na peagerech, mobilech ...
V naší textilce býval také sbor. Jeden člověk byl vždy na "velínu" u vysílačky, EPS atd. Ostatní čistili silnice, výpusti, okapy, sekali trávu, zalévali zeleň, procházeli kuřárny v podniku. Pak přišla další reorganizace, kdy měla být směna převedena na dobrovolnou a EPS na vrátnici. Podnik chtěl hasiče zachránit a nabídl jim, že se budou točit na vrátnicích a jeden vždy na stanici. To však většina zaměstnanců odmítla. Následoval rychlý konec podnikového sboru - bez námitek SPD ...

Re:

Napsal: 22.06.2015 08:58
od Dan087
Lukáš -X- píše:K práci HZSp.
Nerad bych hodnotil letiště. Tolik tomu nerozumím, ale určitě není letiště jako letiště. I v našem městě jedno po vojácích je. Používá ho zdejší aeroklub. Je bez obsluhy, řízení atd.
Každopádně hospodářské práce pro podnik jsou nedílnou součástí podnikového sboru. A jak zde někdo zmínil zahraničí, na západ od nás také není tak běžné mít placené hasiče - jako hasiče. Nemluvím o stanicích, moderní technice atd. Jsou zde ale minimální stavy a hasiči jsou na jiných pracovních místem. Mají tam například velitele - agenda, a technika - hasičáky atd. Ostatní jsou v dosahu na peagerech, mobilech ...
V naší textilce býval také sbor. Jeden člověk byl vždy na "velínu" u vysílačky, EPS atd. Ostatní čistili silnice, výpusti, okapy, sekali trávu, zalévali zeleň, procházeli kuřárny v podniku. Pak přišla další reorganizace, kdy měla být směna převedena na dobrovolnou a EPS na vrátnici. Podnik chtěl hasiče zachránit a nabídl jim, že se budou točit na vrátnicích a jeden vždy na stanici. To však většina zaměstnanců odmítla. Následoval rychlý konec podnikového sboru - bez námitek SPD ...
To vykládej lidem kteří se při nehodě na vzletové dráze těch hasičů nedočkají a nebo dočkají pozdě. Omluva bude znít " Omlouvám se za pozdní přijezd jednotky hasičů ale zrovinka sekají trávu". Jak je v článku napsáno u hasičů v Praze na letišti hasiči dělají hasičinu ne zahradnictví nebo stavební firmu. Proč by cestující v Brně měl podstupovat větší riziko než cestující v Praze.

Re: Hasiči Letiště Brno

Napsal: 22.06.2015 14:38
od Vochy
Není HZSP jako HZSP. Samozřejmě, že všechny sbory se musí řídit danými zákony a vyhláškami, ale pak jsou i interní nařízení zaměstnavatele a ten si se svými hasiči může dělat, co chce, když neporušuje zákon. Je spousta sborů, kde jsou hasiči spíš dělníci a nádvorní party, ale to záleží na zaměstnavateli. Toto se děje spíše u menších podniků, kde není tolik výjezdů a zaměstnavatel nechce, aby mu tam třeba 5 lidí sedělo a nic nedělalo. Teda je samozřejmé, že probíhá odborná příprava a třeba i preventivní práce. Ale je rozdíl v malé fabrice a pak fabriky typu Unipetrol, Spolana, Arcelor Mittal a tak dále, tam je těch výjezdů více a činností více. Tím nehaním malé sbory neříkám, že nemají co dělat, určitě mají práce dost, ale to je jako když vezmete HZS a budete porovnávat CPS a detašák. A letiště je úplně jiná kapitola, tam hasiči musí splňovat i mezinárodní úmluvy pro letecký provoz. A je dáno, že na zásah na letecký provoz je dán výjezd do 45s a dojezd na místo události do 3, nejpozději do 4 minut, pokud situace neumožňuje jinak. Mimo letecký provoz je to klasika. Takže když hasiči v Brně kopou rigoly, tak se to dá těžkou stihnout, teda pokud s sebou nemají zásahové auto.

Re: Hasiči Letiště Brno

Napsal: 25.06.2015 09:19
od Domin
Dan087: Aha a jakej je prosímtě rozdíl mezi tím, když letištní hasiči čistí někde v areálu letiště kanál a mezi tím, když třeba komplet osádka stanice HZS ČR vyjede na dětský den do 15km vzdálenýho prdelákova na školní hřiště??

Re: Hasiči Letiště Brno

Napsal: 25.06.2015 11:38
od Dan087
Domin píše:Dan087: Aha a jakej je prosímtě rozdíl mezi tím, když letištní hasiči čistí někde v areálu letiště kanál a mezi tím, když třeba komplet osádka stanice HZS ČR vyjede na dětský den do 15km vzdálenýho prdelákova na školní hřiště??
Pokusím se ti osvětlit jaký v tom je rozdíl. Jednotka HZSp letiště Brno je jednotka, která se řídí stejně jako jednotka HZS ČR, jak legislativou ČR v oblasti PO (zákon o PO, vyhláška 247/2001, a moře dalších),tak legislativou a a mezinárodními předpisy v oblasti civilního letectví.

Výtažky z letištního předpisu:

Zásahový čas záchranné a požární služby nesmí přesáhnout tři minuty na kteroukoliv část provozované RWY za optimálních podmínek dohlednosti a stavu povrchu vozovky.
Za zásahový čas se považuje čas mezi prvním zavoláním na záchrannou a požární službu a časem, kdy první zasahující vozidlo je ve stavu aplikace hasiva nejméně 50 procent hasebního výkonu stanoveného tabulkou

Brno je letište kategorie 7. Prvotní zásah musí být technikou s 18 200 litrů vody. Tedy minimálně dvě auta.

A ted se zeptám když celá jednotka kope kanál myslíš že se stihne obléct a dojed na místo a začít hasit do tří minut?

Jednotky HZS ČR a jedntoky ostatních zřizovatelů vyjíždějí dle PPP kraje. Pokud je jednotka HZS ČR nekde 15 km od stanice vyjiždí z místa kde zrovna je a samozrejme se povolávají další jednotky. Nikdy to není tak, že je určité území zcela "odkryté". Pokud letištní jednotka není schopna být na míste do tří minut není akceschopná a tudíž se hledí jako by tam nebyla.

Pochopil jsi ten rozdíl?

Napsal: 25.06.2015 11:43
od Dan087
Ješte bych chtěl podotknout že na letište v Brně ani nikde jinde nepracuji. Nikoho z letiště Brno neznám. Pouze se mi příčí, když vedení zneužívá hasiče a dává v sázku bezpečnost cestujících v rámci pseudo úspor.

Napsal: 25.06.2015 12:41
od Lukáš -X-
Dan087 - ono to není o zneužívání. Koho chleba jíš, toho píseň zpívej. Když budeš vlastnit podnik a zachováš tam podnikovou jednotku, taky ji jistě nandáš i další úkoly, než sedět na stanici či učebně (posilovně, tělocvičně) a čekat "až se něco stane". Pokud probíhají zmíněné práce v době, kdy na letišti není provoz a já věřím (naivně), že ano, není to problém.
Jak říkal známý z HZSp - těžko bych vysvětloval v podnikové jídelně udřeným dělníkům svůj polštářový lišej.