Stránka 1 z 1

vysilacky

Napsal: 29.01.2015 21:17
od ladislav košek
Zdravim,chci se zeptat,chci koupit novou mobilni vysilacku abych se spojil s operacnim i mymo auto ale nevim jakou,potrebuji poradit.my name motorly Cp340 a Ty jsou k nicemu,zadnej dosah.predem diky

Napsal: 29.01.2015 22:46
od Aleš Danda
Ahoj my mame gp 340 a hytky a neni problem pak jinak matra digital

Napsal: 30.01.2015 07:24
od Radek Richtera
Ahoj, my taky používáme GP 340 a Hyt TC-700, zatím žádný problém.

Re: vysilacky

Napsal: 30.01.2015 09:11
od Milan Polák
Ahoj, u nás používáme Motoroly GP 340 a CP 340 a máme je naprogramované tak, že se oběma typy dovoláme na operační bez problémů. Máme na nich nastavený oficiální okresní kanál přes převaděč a bez problémů fungujou.

Napsal: 30.01.2015 09:27
od Josef Suchomel
Nejlepší je zajet na stanici kde mají spojovou službu a oni poradí.

Napsal: 30.01.2015 11:26
od Štěpán Klička
No jo, jenže oni často moc kvalifikovaně neporadí, spíš tě seznámí s tím, co používají oni a co je z hlediska legislativy a technických nároků potřeba splnit. Mají jiný pohled na věc a vůbec se tomu nedivím.

Nevím, zda jsem dotaz pochopil správně. Mobilní radiostanice je stanice určená pro provoz v automobilu. Naopak ruční radiostanice je určená pro provoz v ruce. Mobilní radiostanici tedy asi mimo auto (pominu-li základnovou radiostanici) provozovat nebudeš.

Co se dosahu radiostanice týká, je to dosti obsáhlé téma a není v možnostech těchto krátkých příspěvků ho obsáhnout. Ve zkratce to omezíme na tři aspekty

- výkon radiostanice. Mobilní až 25 W, často programováno 10W. Ruční 5W, pro delší výdrž aku na některých kanálech programováno na 1W.

- zisk a vyzařovací charakteristika antény. Mobilní o délce lambda/4 typicky bez zisku s všesměrovou charakteristikou. Pendrek na ruční radiostanici spíše útlumový s charakteristikou podle toho, jak to zrovna držíš.

- profil terénu mezi dvěma navzájem komunikujícími radiostanicemi. Ten jako hasič moc neovlivníš, operační sedí pořád na stejném místě a ty se potřebuješ spojit od ohně, a ne z nejbližšího kopce.

Jak je to v praxi?

Výkon stanice neovlivníš, chlapi ti tam naprogramují to, co mají a neradím do toho nějak vrtat. Místo také nezměníš.

Na autě můžeš zkusit laborovat s anténou, jejím umístěním, naladěním a polarizací (vždy radím nechávat ji rovně nahoru, nesklápět).

Na ručce toho uděláš ještě méně, snad jen zkontroluj anténu, zda je určená pro pásmo, které používáš (VHF, 150 - 174 MHz). No a potom už jen držet stanici pěkně ve výšce hlavy a anténou nahoru. To je tak všechno.

Nehledej nějaké výrazné rozdíly mezi GP340, CP340 a HYT TC700. V nějakých parametrech se liší, ale nikdy to nebude takové, aby to bylo významné pro spolehlivou komunikaci za každých okolností. A to je to, co my potřebujeme. Radioamatérovi nevadí, že bude spojení lovit po kouskách, ty jako hasič naopak potřebuješ houknout a mít spojení okamžitě a bez výpadků.

Spojení hasič - operační z ruční radiostanice je často velký problém. Prostě si dojdi do auta a máš po problému. Případně nech s operačním komunikovat strojníka.

Napsal: 30.01.2015 16:36
od Pavel Havelka
Pěkně řečeno Štěpáne. U nás jsme to vyřešili ruční matrou, a používáme to zatím, jak ve vozidle, tak mimo. Analogové HYT potom jen mezi sebou.

Napsal: 30.01.2015 18:14
od Štěpán Klička
No ona Matra není samospásná, záleží na tom, jak to kde funguje. Někde může být lepší analog (z hlediska "dostupnosti sítě"), jinde Matra. To budou chlapci z HZS vědět lépe, co u vás chodí.

Jinak s dosahem to je samozřejmě podobné, jen ten digitál pro spolehlivou komunikaci potřebuje krapet kvalitnější signál, než obyčejná FM.

Dost bych si promyslel, zda má cenu dokupovat další zařízení. Máte-li potřebu spojení velmi často, tak samozřejmě ano, ale třeba nám by se to ani nevyplatilo. S operačním komunikuji velmi zřídka, takže tu chvilku, než dojdu k autu, to vydržím. A nemusím sebou tahat dvě radiostanice :-)