Stránka 1 z 1

Řád strojní služby- doplňování PHM

Napsal: 30.10.2012 18:03
od ciprosek
Ahoj kolegové, hasiči,
v přípravě na školení jednotky jsem brouzdal i Řádem strojní služby. Moc mě ale neleze do hlavy odstavec, který se týká doplňování PHM do PT zařazené v pohotovosti,nebo v záloze.
V článku č.5 odst.14 se uvádí, že tato technika musí mít plnou nádrž( t.j. min. 90% objemu) a v odst. 15 se uvádí, že každá PT zařazená vybavená spal.motorem musí mít zásobu PHM na ujetí min. 100km, nebo 2 hodiny provozu.
Jak toto vysvětlit pro naše DA ve kterém je cca 20 litrů benzinu a další starostka koupit nechce s odůvodněním, že PHM se doplňuje podle četnosti zásahu.
Jsme JPO V a letos jsme měli jen jeden výjezd. Co se stím dá dělat, resp. kam se obrátit pro radu či pomoc, vyjma tohoto serveru?
Díky Cipros

Napsal: 30.10.2012 18:18
od Jakub Kozák
Sice by ses měl dívat do Řádu výkonu služby (http://www.pozary.cz/clanek/50733-rad-v ... jednotkach), protože ten je pro vás platný, nicméně teď, když víš, že argumentuje špatně, se k němu vrať s tím Řádem :-)

Každopádně - u vás neprobíhají v nějakých cyklech kontroly jednotky z HZS? Ti by tuhle věc měli dát do zápisu, ale nic víc s tím taky neudělají. Když na to starosta kašle, není trestu...

Napsal: 30.10.2012 18:35
od ciprosek
Díky za vysvětlení. Ale použité odstavce jsou totožné. A v následném dovětku jsem dobře pochopil, že pokud se starosta postaví, tak s ním nikdo nehne. Leda, že by mu hořela chalupa a po pár minutách zásahu by vše zdechlo a on se díval jak to pěkně hoří :)

Napsal: 30.10.2012 20:32
od Kůďa
Takže, měla by být natankovaná nádrž /aspoň z 90%/ a rezerva, tak jak píšete. To že jste měli jeden výjezd, tak to nic nemění na tom,že toto by mělo být dodrženo. Dále všichni řidiči, kteří nejeli s touto hasičkou avií k zásahu během daného měsíce, tak musí každý měsíc ujet cvičně 10 km, jinak nesmí poté sednout za volant této hasičské avie /je to dle nařízení 247/2001 Sb./. Toto by měl zajistit velitel jednotky, který za to odpovídá. Problém bude, až by se Vám něco přihodilo např. nehoda a pojišťovna chtěla kopii dokladu o prováděném školení- jízdy řidičů a opis knihy jízdy. U nás jsme měli 3 drobné nehody, které se musí hlásit i na HZS, a vždy k tomu jsme museli pojišťovně dát tyto podklady a pak bez problému pojišťovna vše uhradila. Totiž pojištění z těchto vozidel hradí ministerstvo financí, protože Vaše vozidlo je zahrnuto do IZS. Když to nebude vpořádku, tak to pojiš´tovna nemusí také uhradit, nebo jenom částečně a ostatní bude muset uhradit řidič a velitel, který dopustil, že nechal jet tohoto řidiče bez cvičných jízd. Na to si dejte pozor. Takto to vysvětlete starostovi a pokud to nebude chtít pochopit, tak jej tlačte k tomu, aby vám to dal písemně, že Vám zakazuje jezdit cvičné jízdy a vy jej seznamte s tím, že zase nebudete s tím vozidle bez cvičných jezdit. Je to jenom na Vás. A dále podle strojního řádu by jste měli mít na zbrojnici čistý starostou podepsaný náhradní jízdní příkaz v případě potřeby a výjezdu k zásahu a pod., jinak to je černá jízda.

Napsal: 31.10.2012 14:36
od Jiří Kliment
Obávám se, že podepsané bianco příkazy k jízdě jsou větší průšvih než příkazy nepodepsané.

Napsal: 31.10.2012 14:47
od Kůďa
Směrnice o podmínkách používání vozidla jednotky SDH obce....

I.
Tato směrnice upravuje podmínky pro používání silničního motorového vozidla JSDH obce ..... (dále jen „vozidlo“), organizaci autoprovozu a související odpovědnost řidičů vozidla.
II.
Stanoviště vozidla
Stanovištěm vozidla je hasičská garáž v budově ...... , pokud není oprávněnou osobou k povolování jízd povoleno parkování na jiném místě.
III.
Oprávněná osoba k povolování jízd
Oprávněnou osobou k povolování jízd vozidla je starosta nebo místostarosta obce. Bez schválení jízdy podpisem v knize jízd jednou z těchto osob, nelze vozidlo provozovat. Výjimku tvoří případ výjezdu jednotky SDH obce k zásahu. V tomto případě řidič vozidla vyrozumí o výjezdu telefonicky některou z oprávněných osob k povolování jízd a jízdu si nechá písemně schválit dodatečně. Oprávněnost jízd bude kontrolovat kontrolní výbor 1X za 3 měsíce, o výsledku kontroly podá zprávu zastupitelstvu obce.
IV.
Oprávněná osoba k řízení vozidla
Oprávněnou osobou k řízení vozidla je člen JSDH obce, případně osoba určená oprávněnou osobou k povolování jízd. Vozidlo může používat pouze řidič, který:
a) má řidičské oprávnění příslušné skupiny k řízení používaného vozidla, které je platné
b)absolvoval 1 x ročně školení řidičů
c) má platnou lékařskou prohlídku
Za řízení těchto vozidel není členům poskytována odměna.
Kromě všeobecných povinností řidiče je řidič vozidla povinen:
 před začátkem jízdy řádně vyplnit jízdu v knize jízd a mít schválenou jízdu podpisem oprávněné osoby k povolování jízd, po skončení jízdu řádně uzavřít v knize jízd, vyplněním příslušných položek. Za řádnou evidenci jízd zodpovídá každý řidič.
 před jízdou provést kontrolu vozidla, zejména doplnění provozních kapalin a nahuštění pneumatik
 nahlásit starostovi nebo místostarostovi závady a poškození na vozidle, účast na dopravní nehodě
 dodržovat předpisy týkající se provozu na pozemních komunikacích, bezpečnosti práce při provozu, údržbě a opravách vozidel
 udržovat vozidlo v čistotě a v takovém stavu, který zajišťuje jeho spolehlivou provozní způsobilost, hospodárnost provozu. Po skončení jízdy dbá na doplnění PHM, pro zajištění pohotovosti vozidla pro případ výjezdu jednotky SDH. Vnitřek vozidla po ukončení cesty uvést do řádného stavu
 v případě nehody nebo poruchy vozidla vstupovat na pozemní komunikaci ve výstražné vestě, která je součástí výbavy vozidla

Napsal: 31.10.2012 18:44
od Jiří Kliment
Tohle je ale obecní vyhláška či nařízení nemýlím li se.

Napsal: 31.10.2012 19:28
od Kůďa
Jiří... Ano toto je vzor směrnice, není to vyhláška ani nařízení. Tyto směrnice musí mít vypracovány každý, kdo provozuje autoprovoz. Je to na základě zákona o daních, zákona o DPH, zákoníku práce, zákona o obcích atd. Bez tohto by něměl nikdo provozovat dopravní prostředky - teď se bavím aspoń a státních institucích. Když by se stal teřba nějaký úraz při provozu těchto vozidel, mohl by inspektorát BP požadovat to vidět. Určitě na Vaší obci to mají. Na HZS to mají také. Bez tohoto předpisu pak nejde někoho postihnout, když něco poruší při provozu s DP.Z toho vychází i řád výkonu služby v jednotkách SDH, strana 95 až 111

Napsal: 31.10.2012 19:57
od Jiří Kliment
Ano, to je pravda. Ale tato pravidla nejsou nijak striktně stanovena, záleží na provozovateli dotyčné "dopravy" jakým způsobem se vyrovná s povinností vést evidenci jízd, PHM, nákladů a provozních údajů vůbec. V kostce lze říci že zákon vyžaduje evidenci provozu a vozidlo resp. řidič musí mít doklad o konkrétní jízdě. De facto každá instituce která provozuje vozidla má mít cosi pod názvem "Dopravně provozní řád" (nebo tak nějak podobně) kde musí být jednoznačně uvedeno za jakých podmínek lze jezdit. Nic nebrání delegovat pravomoc řídit provoz vozidel a další techniky JSDH obce třeba na jejího velitele.

Napsal: 31.10.2012 21:00
od Kůďa
Pro Jiřího ... Plně s tebou souhlasím a je to úplně výstižné. U nás je to uděláno právě tak, jak píšeš, že na hasičárně máme od starosty podepsané a orazítkované prázdné jízdní příkazy a za provoz dopravních prostředků přidělených hasičům zodpovídá velitel jednotky, zástupce velitele nebo velitel družstva. Knihu jízd si vyplňuje každý řidič sám, kde každou jídu si podepíše a dále stvrdí podpisem velitel vozidla - většinou někdo z výše uvedených osob vedení jednotky. Kopie vyplněných jízdních příkazů necháváma pro případ kontroly a originály odevzdávám zřizovateli. Kopie příkazů při výjezdu přikládám ke kopii dílčí zprávy.Ještě se nám nestalo, že by si někdo bez vědomí vedení jednotky vzal sám o sobě nějaké vozidlo a jezdil s ním.
Třeba HZS KHK trvá na tom, aby obce měli zpracované směrnice autoprovozu pro hasičská vozidla své jednotky.Aspoň u nás při kontrole to tak bylo.

Napsal: 31.10.2012 21:14
od Jiří Kliment
Pak jsme zajedno. :-) jen bych ještě dodal že HZS nemá vůči obci v téhle oblasti žádné pravomoce, obec je povinna se řídit zákonem o požární ochraně ve smyslu vybavení a organizace jednotky - dokladování a dopravácké záležitosti nejsou v kompetenci kontroly HZS. Ovšem doporučení kontroly by mělo být obcí akceptováno, už ve vlastním zájmu. Ale na ty binco podepsané stasky bych si dával sakra pozor a nikde bych je neukazoval, po právní stránce je to tak, že odpovědná osoba svým podpisem stvrzuje správnost dokumentu - takže by starosta mohl být popotahován velice nepěkným způsobem pokud by to vyplavalo třeba při auditu. On prostě prázdný papír podepsat jako statutární zástupce obce nesmí.

Napsal: 01.11.2012 11:30
od PaKu
Zdravím pánové já to u nás řeším se starostkou měsíčním příkazem nebo chteli povolením k jízdě kde jsou vypsáni všichni strojníci podepsán velitel a starostka. Starostka chce pouze vědět kam se auto pohne. Knihu jízd samozřejmě vedeme ale tento způsob se osvědčil a ani kontroal HZS s tím problém neměla.

Napsal: 01.11.2012 13:43
od Kůďa
Jirko, trochu budu oponovat. Protože směrnice autoprovozu musí být vypracována a je toto dáno podle platných zákonů, proto je to dáno i v řádu výkonu služby JSDH a musí to být i u jednotky a řád výkonu služby je závazný pokyn pro zřizovatele a jednotky, tak do tohoto HZS může mluvit, pokud nebude něco z toho doržováno. A tam je zakopaný pes.

Napsal: 01.11.2012 13:55
od Jiří Kliment
Myslím že ten psík je jen zdánlivý. Obec musí mít samozřejmě dokumentaci v pořádku, ovšem HZS nepatří mezi orgány kontrolující tuto agendu na OÚ. Jeho pravomoc se vztahuje pouze na agendu jednotky. Ale to je jen kompetenční záležitost, nic to nemění na faktu že evidence musí být vedena podle zákona tam i tam, jinak hrozí malér - tedy hlavně když se něco nepěkného stane. Horší problém vidím v tom že všech možných zákonů, vyhlášek, předpisů a nařízení je jen pro tuhle oblast tolik že se v tom nedokáže bezezbytku orientovat asi nikdo, takže nezbývá než se řídit hlavně smyslem zákona a ne jen jeho literou.