Stránka 1 z 2

Pád do kolejiště v metru

Napsal: 21.10.2010 22:04
od Martin Hejný
Chci se zeptat ohledně jedné, v poslední době čím dál častěji se dějící, situace. Co mám dělat ve chvíli, kdy člověk spadne do kolejí? Či tam z vlastní iniciativy skočí s úmyslem zabít se. Jasně, zachovat chladnou hlavu, ale pak... když jsem ve stanici kde je tlačítko signalizace v nebezpečí, či pádu člověka do kolejí - je to okamžité zastavení vlaku, nebo jen varování že se něco děje? A taky když sebevrah nereaguje na varování či jiné navázání komunikace je logičtější - 1. skočit do kolejí když zatím nehrozí žádné nebezpečí a srazit ho zezadu (strhnout ho mezi koleje za jeho zády) 2. skočit tam z jeho předu a srazit ho a ležet na něm, případně ho omráčit, aby neohrozil mě, nebo za 3. vůbec neskákat a připustit si, že je to jeho svobodné rozhodnutí a prostě si s tím nelámat tolik hlavu, a spíše pomoci v tu chvíli ostatním lidem v šoku apod... A co třeba když sem ve stanici kde není tlačítko nouze (Kobylisy,...). Nevím co bych udělal já osobně...asi za třetí, možná proto, že sem se s tím ještě nesetkal (ale jezdím metrem každý den a můžu se u něčeho podobného naskytnout), ale zajímá mě, co byste udělali vy, nebo co bysme měli udělat (!) , a nebo, jestli existuje jiná možnost? Třeba odejít, a dělat že nic nevidím, jak to v naší zemi velice často funguje, ale proti tomu chci bojovat a nechci být jako většina! Děkuji za jakékoliv odpovědi, i výčet toho, že sem negramotnej, a ať radši dělám, že sem se na nic neptal a ať si radší řikám, že tam určitě bude někdo, kdo ví, co by se mělo dělat...... Dík Martin

Napsal: 21.10.2010 22:15
od Martin Hejný
Tím -častěji dějící se- nemyslím to, že se zrovna často stává, že člověk spadne pod vlak, ale spousta kamarádu mi říkalo, že znájí někoho, kdo už jenom uvažoval o tom, že skočí pod metro... I reálnou úvahu o tom se zabít už považuju za riziko, že je schopný se někdy opravdu zabít. Sice se pohybuju v kruhu se spousty umělců, kde všichni zveličují a ještě k tomu je spousta znás stále v pubertě, takže všechno vidíme jinak, ale teď mě zajímá to, jak se zachovat v dané situaci. Tohle by bylo na jiné, a nejspíš i mnohem delší téma.. :-)

Napsal: 21.10.2010 23:34
od Václav Porkát
Ve strucnosti: Zamezit tomu de facto nelze a rozhodne ani trochu nepremyslejte o tom, skocit za osobou do kolejiste. I kdyz jsou nouzova tlacitka (mel by po jejich zmacknuti vlak ihned zastavit, ale ihned u vlaku neznamena na miste, to je nemozne), tak se moc nezmuze, protoze osoba vetsinou hupsne do koleji, kdyz vidi prijizdet soupravu. Kdyz clovek vidi nekoho, kdo se rozhodne skocit pod metro, je to vzdy na posledni okamzik, muze se ho pokusit zadrzet, ale v ten moment velmi realne hrozi, ze pod vagonem nebude lezet jedna osoba, nybrz dve. Koukaji sem i kolegove z HZS Dopravniho podniku, ale myslim si, ze ani oni neznaji recept... Druhy komentar neni pro hasice, s tim se obratte na fundovane lidi z jisteho oboru mediciny, co se pysni titulem MUDr...

Napsal: 22.10.2010 00:43
od Aleš Bitter
Do kolejiště určitě nelézt. Hrozí tam úraz elektrický proudem od přívodní kolejnice! Pokud vlak ještě nejede, tak jediná možnost asi je pokusit se vyběhnout do vestibulu za dozorčím stanice (pokud to zrovna není nějaká hluboká stanice). Nebo zkusit upoutat pozornost dozorčího např. máváním do kamery.

Napsal: 22.10.2010 12:04
od Miroslav Cvejn
Zdar.
Trochu odbočím. Zeptám se tě Martine, jak bys chtěl člověka v jakékoliv krizové situaci (třeba nedávný muž s granátem) omráčit? Holejma rukama težko, boxera nebo obušek u sebe každej nemá. A pokud bys ho měl tak se ti může lehce stát že omráčení přepískneš a nejdnou budeš mít na krku ublížení na zdraví či tak něco...

Napsal: 22.10.2010 14:36
od Leoš Kučera
Zdař... Když člověk metrem cestuje, pochopitelně pod dojmem podobných malérů uvažuje, co by mohl dělat, kdyby...
Při posledním medializovaném maléru měla být žena v kolejišti 11 s. To není čas na vytažení, není čas na kontaktování dozorčího, navíc je tu ono napájení... Možná jí zkusit srazit a srovnat...11s. je na tohle docela dost času... Jenže je tu to "ale", jak píše Vašek, že by pak v kolejišti mohly být dvě oběti, pokud by ta nešťastná osoba byla moc rozhodnutá to ukončit. Třeba by mě mohl někdo z HZS DPP poopravit, napájení metra by (snad...) mělo být v boční kolejnici, takže od kolejí by rána neměla hrozit... Mezi středem kolejí a soupravou je místa dost... Je otázka, jestli má zachránce tolik síly, aby nešťastníka zpacifikoval a srovnal mezi koleje. Je otázka, jestli má zachránce tolik posunutý pud sebezáchovy, že by tohle byl schopný udělat...
Každopádně doufám, že se nikdy nedostanu do situace, že bych se takhle musel bleskově rozhodovat...

Napsal: 22.10.2010 16:57
od Václav Porkát
Kdyz vztahnu ciste na sebe to, ze bych videl uz cloveka v kolejich, rekl bych k tomu toto, jsem hasic-zachranar, ne blazen...i kdyz... Na druhou stranu, bezmyslenkovych hrdinu jsou plny hrbitovy. V ten moment neni z 99,999...% cas uz asi na nic.

Pacifikovat nekoho v kolejich a pasovat ho do jejich prohlubne, kde je velmi obtizny pohyb, to snad uz Leosi neni ani o pudu sebezachovy...viz me prvni vety... Mrkni na fotku, v tom cupitat a jeste nekomu ,,pomahat" v radech pikosekund snad ani neni mozny...

http://lh3.ggpht.com/_i6gFBtsQlqA/RvUn8 ... 040480.jpg

http://lh6.ggpht.com/_i6gFBtsQlqA/RvUnq ... 040447.jpg

Jak je to s napajeci koleji, by me taky zajimalo. Co vim, je pres ni nejaky kryt, pry bezpecny, ale je to od agentury JPP...


Napsal: 22.10.2010 19:19
od Leoš Kučera
Co se týká napájení, vycházím z případů, kdy osoby z pod soupravy pohyb v kolejišti přečkaly, měly sice zranění, ale vesměs ne od el. proudu.
Nad tou možností záchrany - sražení osoby mezi koleje uvažuju Vašku od té doby, kdy přítomní svědci nedávné tragické nehody tvrdili do médií, jak se snažili ženu vytáhnout ven (...) a mluvčí DPP sdělila veřejnosti, že nešťastnice byla v kolejišti "pouhých" 11 sekund, takže dozorci nestihli udělat nic.... To je jízda soupravy podél celého nástupiště... Podle mě dost času pro akčního šílence typu Stallone... No a na tu díru mezi soupravou a kolejištěm jsem už bohužel párkrát koukal... :-( Připadá mi dost velká... :-) (pokud je tam "žlábek"...)
!!!!!!!!!
Touhle úvahou nikoho k ničemu nenabádám, jenom se sám (jako autor dotazu výše) vyrovnávám s děsivou možností, že bych něco podobného viděl... a netuším, jak bych reagoval. Kolik by bylo času, jaké figury by byla zachraňovaná osoba, zda by jenom odevzdaně stála....

Napsal: 22.10.2010 20:49
od ruská vlaštovka
Pokud tam někdo skočí s úmyslem "to skončit", udělá to nejspíše tak, že už není čas na nic. Pokud tam někdo z jakéhokoliv důvodu (nevolnost, slepec, nepozornost) spadne, obvykle sebou pleskne o kolejové těleso, zraní se a pak je otázkou, zda se ho pokusit srovnat do prostoru mezi kolejemi (místa je tam pro ležící osobu opravdu dost). Takovýto člověk obvykle nebude klást odpor. Další možností je, v závislosti na vzdálenosti vlaku, mu nedovolat zpanikařit a pokoušet se ho shora vytahovat ven. Naopak bych se ho snažil přesvědčit, aby si sám lehnul mezi koleje a nehýbal se. Vlak může stihnout zastavit nebo nemusí, ale tam dole by se mu nemělo nic stát.
Jak už psal Václav, hrdinů jsou plné hřbitovy. Oranžová napájecí "kolejnice" je bokem, je krytá a nebezpečí hrozí IMO jen při kontaktu s její spodní částí. Často bývá schována jakoby pod nástupištěm. Jak se zachovat - to je otázka. Pokud by osoba byla po pádu v bezvědomí, nedotýkala se přímo napájení a vlak nebyl v dohledu, je čas zburcovat lidi a najít nouzové tlačítko. Pak by se vidělo, co dál. Pokud by vlak byl na dohled nebo na doslech, ale ještě byl čas, je to na pováženou, zda osobu "srovnat" a zalehnout za ni. Při věddomí uklildnit a přikázat lehnout.

Napsal: 22.10.2010 20:57
od Michal -miw- Šafus
Jestli si chcete natrénovat přejezd metra... http://technet.idnes.cz/podivejte-se-ja ... ortaze_kuz

Napsal: 22.10.2010 20:57
od ruská vlaštovka
Oprava:
Další možností je, v závislosti na vzdálenosti vlaku, mu nedovolit zpanikařit a NEpokoušet se ho shora vytahovat ven.

Napsal: 23.10.2010 14:01
od sestřenka.em
Vážně, jak je to s tím napájením???
Tuhle se jich na Novinkách hádalo asi deset, fšichni o sobě prohlašovali, že jsou elektrikář, a každý tvrdil něco úplně jiného.
Není tu nějaký profík přímo z metra, kdo to ví přesně a je ochoten se s námi o to podělit přesně (leč přístupně :-))?
Dík!

Napsal: 23.10.2010 15:12
od Aleš Bitter
Zde je něco málo o napájecí kolejnici: http://metroweb.cz/metro/TECH/kolejnice.htm

Napsal: 25.10.2010 08:41
od Martin Hejný
Já jsem právě i trochu narážel na článek a mnohé debaty o nedávném případu ženy, která byla v kolejišti déle. Děkuji za všechny odpovědi! :-)

Napsal: 22.11.2010 19:32
od Tomáš
Martine Hejný
Máš na mysli pád ženy do kolejiště na stanici Můstek "A"?. Jetli ano tak jsem byl u toho a s kolegama jsme ji vyprošťovali z pod soupravy

Napsal: 05.12.2010 11:09
od Martin Hejný

Napsal: 05.12.2010 18:57
od Pavel Hanák
Zdravím no já jsem se zatím s žádnou takovou události nesetkal ale myslím si že je to jeho svobodné rozhodnutí a tedy bych se na nějakého s prominutím magora vykašlal a snažil bych se co nejrychleji přivolat kolegy. V žádném případě bych neskákal do kolejiště.

Napsal: 20.12.2010 22:08
od msi
Zdravím vás chtěl bych trošku přidat do diskuse. To je těžká volba co udělat.A už jsem toho viděl dost a každá situace je jiná.Nikomu bych ten pohled nepřál vidět.Ale k věci to jsem odbočil to že se nedá v tom mžiku nic udělat tak to tady souhlasím s Václavem, to že tam je málo místa to víme všichni to že když stojíte přilepeni u zadní stěny a čekáte až projede souprava tak to je adrenalin je tam hroznej tlak a proud vzduchu a čekáte co se stane,a potom je tam to napájení 750W které dokáže člověka zabít. A poté co by se našel nějakej ten hrdina a skočil by tam a skolil by toho skokana a zalehl by ho tak stejně moc místa tam není. Víc místa je v tunelech.A poku přežily tak tam hrozí další nebezpečí popálení horkým vzduchem je to pod soupravou a momentální teplota se pohybuje okolo 500stupňů. Takže já ze své zkušenosti bych neskákal a snažil bych se o jinou variantu.Tlačítko , dozorčího , ale stejně moc času není a pak ten kdo chce tak si stejně počká až ta souprava vyjede z tunelu která najííždí z 80km/h a brzdí v nástupišti na 60km/h tak co pak kdo chce dělat. A stejně bych tam osobně nevlezl i když už souprava stojí je to sice blbé jde pak o čas , ale dokud vlakvedoucí nevyskratuje tu eketriku tak bych tam nevlezl nejsem sebevrah.

Napsal: 21.12.2010 05:20
od Denis
Zdravím,

rád bych upřesnil situaci s napájením kolejnic v prostoru stanice metra. Ano, kolejnice jsou opravdu pod proudem ( jedna napájí, druhá ne ), ale z bezpečnostních důvodů již více jak 20 let je v prostorách stanic řešeno napájení jiným způsobem. Když budete pozorní, všimnete si, že soupravy metra mají po straně "sběrný hák", díky kterému těsně před stanicí odebírají el. proud ze zaslepené vodící kolejnice, která je ve stanicích vidět někdy na stěně, na některých stanicích je schovaná pod nástupištěm a je obehnána vysoce tvezenou gumou oranžové nebo žluté barvy. Tedy...v prostoru stanice metra NEHROZÍ žádné nebezbečí úrazu el. proudem. To by si člověk musel hrábnout pod tento gumový kryt...

Napsal: 21.12.2010 08:01
od Frap
Kolejnice, po kterých jezdí kola soupravy vozů metra jsou uzemněny a je na ně připojen mínus pól napájecího napětí 750 V. Nejsou tedy laicky řečeno "pod proudem". Na napájecí kolejnici pod laminátovým (ne gumovým) krytem je připojen + pól napájecího napětí 750 V. Toto je stejné na VŠECH tratích metra, tedy i ve stanicích či v depech.
Po napájecí kolejnici klouže sběrač, který zajišťuje napájení vozů.

V prostoru stanice opravdu úraz elektrickým proudem nehrozí :-)

To by musel dotyčný vlézt ve stanici do kolejiště, jednou rukou se chytit za kolejnici, po kterých jezdí kola vlaku a druhou rukou se dotknout napájecí kolejnice. Ovšem jediné místo je zespoda, z ostatních tří stran ji kryje zmiňovaný laminátový kryt.