Stránka 1 z 1

Požár elektroinstalace vozidla

Napsal: 19.09.2007 11:42
od Návštěvník

Napsal: 12.05.2008 15:23
od ruská vlaštovka
Požár elektroinstalace vozidla
Zakládám toto diskusní téma, abychom si sdělili případné zkušenosti a postupy v případě zjištění požáru elektroinstalace vozu, obvykle někde pod palubní deskou.

Typická situace:
Moderní osobní vozidlo, tj. s částečně nebo dnes už spíše úplně zakrytou elektroinstalací pod palubní deskou. Řidič cítí a posléze i vidí kouř, vycházející z palubní desky. Předpokládejme, že má alespoň sprej (jinak mu asi nezbývá, než útěk), případně práškový PHP.

První, co každého napadne, je ihned zastavit a (doufejme) vypnout zapalování. Odstavení vozidla by mělo být samozřejmě co nejrychlejší, ale tak, aby v rámci možností následně co nejméně ohrožovalo ostatní účastníky silničního provozu nebo okolí (nezajíždět k pumpě, i když tam mají hodně hasicích přístrojů :-)). Kdo si vzpomene na 150 nebo aspoň na 112, volá hasiče. Jestli nejdříve volat a pak hasit nebo obráceně nebo součaně - to asi bude vyplývat ze situace a ze schopností a možností řidiče či dalších osob na místě. Na tom se asi všichni shodneme.

Diskutujme tedy, jakým způsobem se pokusit zdolat ten začínající požár. Pokud si vzpomenu na to, jak je u mého vozu palubka masivní, tak bych asi potřeboval tuplák...


Napsal: 12.05.2008 15:23
od Jakub Nedoma
re:
Asi bych z auta vyndal (mobil, doklady, reflexní vestu), zkusil to uhasit dostupnejma prostředkama (sprej v kabině a prášek v kufru) a kdybych neuspěl, tak bych volal 150.
Už se mi to jednou stalo, ale naštěstí se požár uhasil sám po tom co sem od auta utek :-) .

Napsal: 12.05.2008 15:23
od sivá holubička
Můj zážitek
Zažil jsem začínající požár elektroinstalace na svém vlastním vozidle. Ford Focus, jedu večer, svítím si vesele do tmy a najednou cítím podivný štiplavý zápach pálící se elektroinstalace. Tak jsem zajel pod nejbližší lampu veřejného osvětlení (naštěstí nebyla daleko) - odstavná plocha u nejmenovaného supermarketu, vypnul jsem světla, zapalování a vzal klíče a připravil odpojení AKU, kdyby bylo potřeba. Baterkou jsem udělal "průzkum" tím, že jsem posvítil a viděl, odkud skoro neznatelný čmoudík vycází. Otevřel jsem hlavní pojistkovou skříňku pod volantem a viděl, jak mi tekly pojistky - jen při zapnutých světlech. Zkusil jsem nastartovat a nic, až když jsem rozsvítil světla, tak se začly pojistky žhavit. Takže jsem rozteklé pojistky vyměnil, připravil si náhradní a pomocí 2 sad náhradních jsem dojel domů, kam to bylo naštěstí nedaleko. Auto šlo k elektrikáři - byl tam vysoký odběr, který žhavil pojistky, až tekly. Spraveno, hotovo a byl jsem rád, že mi nezhořely dráty, páč pak by se mojich 2500 za opravu vyšplhalo mnohem výš.
Jen podotýkám, že po celou dobu zjišťování a jízdy domů a k opraváři jsem měl po ruce připravený 1 kg práškový HP, který jinak vozim u lékárničky v kufru.