Stránka 1 z 7
112 - klady a zápory
Napsal: 07.08.2006 23:33
od Návštěvník
Napsal: 12.05.2008 15:19
od 112 je brzda
112 - klady a zápory
Otevírám téma 112ky. Vaše zkušenosti, náměty připomínky, dotazy.... zkrátka vítáno vše o provozu TCTV 112
Napsal: 12.05.2008 15:19
od Michal Bareš
Myslím, že tohle téma už tu bylo hodněkrát, ale dobře
Samotná 112ka je podle mě dobrá věc, o tom není pochyb. Pro cizince, protože mají jistotu, že jim bude někdo rozumět. Pro lidi, kteří neznají jednotlivé linky, respektive si je pletou. Pro ty je výhodou to, že na jednom čísle jim pomohou (předají dál). Sice sám také vždy tvrdím, že stačí zavolat na jakoukoliv linku a složky si zprávu předají, ale všichni víme, jak to funguje a kolikrát se od operátora dozvíme, že je to špatné číslo a tím hovor končí. Výhodu 112 v lokalizaci telefonu asi ani nemá cenu zmiňovat. Skvělá věc, obzvlášť pokud máte T-mobile.
112ku bych prostě nezatracoval, jen bych o ní mluvil jako o jednom z tísňových čísel. Ne jako o hlavním nebo dokonce jediném. Dneska když se někoho zeptáte, kam bude volat při bolestech na hrudi, tak většina lidí odpoví 112.
Napsal: 12.05.2008 15:19
od DARE
112
Naprostý souhlass výše uvedeným.
Osobně mám zkušenosti s tím, že si složky špatně předávají ( nebo vůbec) ohlášení události, z jiného důvodu něž jsou oni sami. Myslím, že nejvíce předávají zprávy o zásazích hasiči osttním (PČR a ZZS), i když nepřechvalme je. Zdravoťácí to předávají z 60 % až po dojezdu na místo události.
Co se týče 112 - osobbně doporučiji NEVOLAT na ně.Áť to je pro cizince apod. 112 než předá informace , tak to průměrně trvá 6-9 min. a někdy vůbec, protože si spletou kraj či okres. Zkuste si tam zavolat a nahrávat - pek je jejich argumentace vedle.
Takže můj závěr - volat VŽDY 150,155,158 (156) no a pak třeba 112 . Ještě tak předat možnosti zobrazení na PC čísel 150,155,158.
Napsal: 12.05.2008 15:19
od Pavol Hrnko
112
x
Napsal: 12.05.2008 15:19
od Pavol Hrnko
112
Vážený kolegovia 112 na slovensku sa snaží ale dáva malé kroky.Pravduo je že na 112 sa dorozumie cudzinec a je to pre neho ako psychologický ťah ale tam to všetko končí.
Po nahlásení na 112 je výjazd o 2 minúty pomalší ako na 150.
Navyše operačný zo 150 zavolá na políciu aj záchranku.
Otázka znie že požadujú to európske predpisi takže čo už......
Napsal: 12.05.2008 15:19
od Jakub Kozák
RE: Dare
A není třeba v MSK 150ka svedená na stejné místo jako ostatní čísla?
Napsal: 12.05.2008 15:19
od DARE
re:Jakub
nějak jsem Tě nepochopil kam míříš.
Vyzkoušel sis někdy volat na 112? Pak se Ti opravdu bude zdát o něčem, co snad vůbec neznáš.
Možná je to i tím, že se tam nabíraj lidi co umí jazyky, ale nezná aspoň průměrnou mentalitu ohlašovatelů - většina je ve stresu. Kočky ( tady většinou) se málo vyptávají ( tj. šptné vytěžení ohlašovatele - viz vzor při DN autobusu na "D", kde nevěděla při předání na 155 základní data).
Napsal: 12.05.2008 15:19
od Jakub Kozák
RE: Dare
Vyzkoušel, bez vybavování jsem ji vysvětlil, koho chci a bylo.
A kam jsem mířil - nejsem si jistý, ale není náhodou (asi už nejen) v MSK jedno, kam voláš? Neskončí to vždycky na stejném místě?
Napsal: 12.05.2008 15:19
od Jakub Kozák
Autobus
Jo, autobus už neřešme, tam uznávám, že došlo k chybě, naprosté selhání operátorky, pokud je ten záznam autentický. Na druhou stranu 112ku nijak nebráním a ani nehaním, mám k ní vícemeně neutrální postoj
Napsal: 12.05.2008 15:19
od Luboš Klobása
D8
Přijímal jsem datovou větu o D8 na OPIS Mělník a bylo mi vše jasné. SaP jsem poslal bez nejmenších pochyb o místu události.
Napsal: 12.05.2008 15:19
od george.ch helicopter
112
Pokuď někdo potřebuje PČR ať volá přímo 158. Když ZZS tak 155 atd. Když si nebude jistej ať volá jakékoli tísňové číslo. Každá složka by měla předat informaci tomu komu to patří. Jestli bude DN se zraněním volal bych 112ku. Tam vytěží základní info o místě události, počtu zraněných a další doplňující informace. Odešle se datová věta na všechny složky najednou a předá se oznamovatel na ZZS podle přiděleného katastru. Ta může poskytnout první pomoc po telefonu ale jen pokuď to člověk který oznamuje bude schopen tu první pomoc poskytnout. Pořád slyším že na ZZS sedí operátorky nebo operátoři, kteří sloužily na ARO nebo JIP, ale stejně člověk který poskytuje první pomoc někde v terénu, nebude mít vybavení z těchto pracovišť. 112ka vlastně neslouží k radám ale k zjištění místa nějaké události a možnosti se vždy dovolat pomoci. Jestli má operační středisko základních složek IZS 4 pracoviště na příjem tísňového volání, tak pátý člověk musí čekat. Na 112ce se přijme hovor se stanovením datové věty a odeslání na příslušné složky. Je to rychlejší než telefonovat na každou zvlášť. Pokuď tedy příslušné záchranné složky mají fungující SW na příjem DV. Samozřejmě všechny systémy mají svoje chyby, ale ty jsou od toho aby se člověk poučil a snažil se odstranit.
Lidi na 112ce patří pod HZS protože to určil zákon. Když budou všude sedět lidi kteří ví k čemu celý záchranný systém slouží, tak se budou snažit spolupracovat a ne hledat chyby jen na těch druhých.
Napsal: 12.05.2008 15:19
od
Nezatracujte 112!!!
VÝHODY 112:
1.) Dovolálá se kdokoliv, kdykoliv a kdekoliv !!! (což u ostatních čísel tís.volání není zaručeno, není třeba sim karty, kreditu, není signál vlastního operátora, atd...
2.) Možnost vyrozumění všech 3 složek najednou formou datové věty (to sice nefunguje všude, ale to není chyba 112-ky, nevím proč to někde jde - Zlín, Vysočina, Ostrava, a jinde ne)
3.) Dorozumění v angličtině a němčině pro cizince
4.) Možnost lokalizace události z pevné linky na metr přesně, z mobilu dle operátora alespoň přibližné místo. (nejednou se díky tomu zachránil život na horách, v lesích ap.
Zbytečně bych 112 nezatracoval, jednou tu je a to se jen ztěží změní. Spíš bych hledal možnosti jak systém zlepšit.
U zmiňovaného autobusu bych se chtěl operátorky trochu zastat, ano opoměla se zeptat na směr(taky je jen člověk a všichni děláme chyby), ale jinak dle mých informací, místo události určila. Navíc záchranka mohla vyjet a danou informaci o směru předat přes vysílačku, až po dalším upřesnění, u hasičů je to zcela běžná praxe!!! Takže bych se spíše ptal, proč hned ZZS nevyjela???
TO: DARE: nevím odkud čerpáš informaci, že příjem na 112 trvá v průměru 6-9 min, to je holý nesmysl!!! V průměru se hovory odbaví do 2 minut( spíše 1,5 min), až na extrémy, kdy je volající dezorientován atp.
Ještě k ZZS, musím říct, že daná kampaň se srdceryvným poskytováním první pomoci na telefonu se opravdu povedla. Jenže hovor na 155 vypadá asi takto: "Jak se postižený jmenuje, kolik mu je let, jaká je jeho zdravotní pojištovna, ... a další "důležité" info(které by jim asi na místě utekly), po 2 minutách se možná dostanete k jádru věci, většinou vás paní na 155-ce ještě neopomene seřvat proč voláte až teď atd.
A jak už tu bylo zmíněno, většinou ZZS vyrozumí hasiče až jsou na místě, a zjistí, že tam sou bez hasičů "naprd"!!!
Napsal: 12.05.2008 15:19
od ruská vlaštovka
re
112 snad nikdo rozumný nemůže zatracovat, má to své opodstatnění, důvody jsou snad každému jasné. Ale je naprostý nesmysl 112 preferovat před ostatními tísňovými čísly tak, jak je to veřejnosti předkládáno. Důvody jsou snad taky jasné. A věk pacienta je pro vyhodnocení výjezdu docela důležitý, alespoň přibližně - kdybych chtěl být extrémista, tak by se taky mohlo stát, že by na starou babku přjel speciál s inkubátorem pro převoz novorozenců. To je samozřejmě nadsázka, ale snad všichni pochopili, o co mi jde. I to jméno je důležité, aby pak posádka nemusela přes rdst zjišťovat, koho má na místě vlastně hledat a ošetřovat (a že se tak děje často). Snad nejsme úplní zajíci, tak snad není problém událost nahlásit tak, že je kupříkladu potřeba vyjet tam a tam k neznámé osobě mužského pohlaví, přibližně 40 - 50 let, v bezvědomí, dýchá, rozbitá hlava, silně krvácí, můj telefon je xxx, jméno yyy. Je potřeba zachovat klid, nepanikařit a snažit se i dispečerce ušetřit práci - prostě si to rychle sesumírovat předem a neblekotat do telefonu nesmysly. Pokud se na něco zapomene, dispečer(ka) se zeptá. Moje zkušenost je ta, že dispečeři velmi dobře odhadnou volajícího a komunikují pak jinak, než když volá vyděšená osoba, nesouvisle vykřikující do sluchátka zmatené informace. Dokonce se mi stalo, že po nahlášení DN na OPIS HZS mě kontaktovala ZZS (která asi dostala číslo od hasičů, kteří ji automaticky vyrozuměli) a žádala si ode mě přesné informace, přestože jí už volali lidi přede mnou (proto jsem ji nevolal sám - zatímco na hasiče si ti přede mnou ani nevzpomněli, ačkoliv auto bylo na šrot a uvnitř uvězněná osoba).
Shnrutí - 112 ano, ostatní čísla ano, používat mozek ano ano ano.
Napsal: 12.05.2008 15:19
od
re: re:
Samozřejmě jsem svým příspěvkem nechtěl aby se upřednostňovala 112. Natož, aby se rušili ostatní národní linky, to si zas vymyslel někdo na Min.Informatiky, kdo neměl co jinýho na práci! Pokud vím, že se jedná o rozbitou hlavu, infarkt, a podobné samozřejmě budu volat 155, a ne 112, ale u např. u složité DN bych rozhodně volal, a také jsem již několikrát volal 112-ku, a vždy se mi odbavení zdálo celkem rychlé. Asi taky záleží na daném operátorovi, naopak se ZZS mám negativní (až arogantní) zkušenost.
Napsal: 12.05.2008 15:19
od Honza T.
Pro Firemann
Chtěl bych jen podotknout, že ten kdo dělá na operačním středisku ať už na 150,155,158,156 musí umět min. cizí jakzyk takže není pravda co tady říkáš je 112 i pro cizince. Další věc. Za další nevím jak si myslel není kreditu? Snad všechny tři čísla jsou bezplatná, takže nepotřebuješ kredit.
Jediné co ybch zrušil by bylo 150 a místo toho nahradil 112, ale záchranka má ve všem pravdu, ten kdo cche zrušit 155 je vrah. každý život na zemi je vyjímečný a 200 zmařených životů zbytečně by nebylo pro republiku určitě dobré, ale i pro rodiny mrtvých. Já zatím volal hasiče jen 2x za tento a minulý rok a ani v jendom případě jsme nepoužil 112. Jedinou výhodu vidím v tom, že když jste někde v lese a hoří tam tak ne vždy tam můžete chytnout signál, tak vám pomůže zavolat jen na 112. Jinak to podle mě žádnou výhodu nemá.
Napsal: 12.05.2008 15:19
od
To: Honza
S tím kreditem mám na mysli např. zablokovaný mobil z důvodu neplacení či jiného... To se fakt jinam než na 112 nedovoláš, bez SIM karty taktéž. Navíc jak sem psal dříve pokud tvůj operátor namá na místě signál a jiný ano, tak tě to na 15x nepustí, opět výhoda 112. Jinak s tím jazykem taky nemáš pravdu. Proč by PČR i ZZS používali 112 pro tlumočení v konferenci??? Běžná praxe v příhraničních krajích i v Praze. Možná se uměj (pčr, zzs) zeptat tak na jméno a to je asi tak vše. Jinak si mě asi nepochopil. Proti zrušení 155 nejsem a v mém příspěvku o tom nepadlo ani slovo!
Napsal: 12.05.2008 15:19
od Jiří Sucharda
Re: Honza
nevim, kde jsi vzal, ze operacni na tisnovych linkach musi umet cizi jazyk, coz je naprosta blbost, kterou jsem jeste neslysel? Co se tyka kreditu, Fireman mel na mysli, ze nemusis mit ani kredit, ani SIM kartu v pristroji a dovolas se, co se tyka ostatniho: 112 nezrusime a budeme se asi snazit s ni naucit zit a lepe ji vyuzivat, stat k tomu zatim vytvorit lepsi podminky, doplnit softwary a hardwary a vse propojit. Narodni tisnove linky 150, 155, 158 a 156 urcite maji sve, a rusit je je nesmysl. Ja osobne mam bohuzel nejhorsi osobni zkusenost s linkou 158 a jeji smyckou (dovolali jste se....), pak s linkou 155 (proc sem volate, zavolejte si...) a pokud nekde opravdu potrebuji neco vyresit a bezpecne privolat vsechny jednotky, funguje dobre 150. 155 byva super ve naopak ve vetsich mestech, kde operatorka navadi zachrance. Kdysi nekdo nekde rekl, ze 112 v kombinaci s KOPIS je horsi nez ptaci chripka a neco na tom bude. Rozhodovat z nekolika center bez sebemensi odborne urovne a s nulovou osobni a mistni znalosti bude stat mnoho prusvihu a myslim, ze se jeste GR HZS velmi zapoti, az bude postizenym obhajovat dlouhe prodlevy, spatne dojezdy, nedejboze aby doslo na nejhorsi. Soucasne zkusenosti naprosto jasne a PROKAZATELNE signalizuji chybne rozhodnuti v ruseni OPIS. Jeste zpet ke 112, uz jsem to tady psal, pokud bude moje osobni zkusenost s volanim na 112 tak spatna jako doposud, bezpecne vim, kam nikdy volat nebudu. Aby me v severnich cechach nekdo pri pozaru z hradce kraloveho vysvetloval, ze uvedeny dum nema v pocitaci a ze kdyz volam, z rozbiteho mobilu bez SIM karty, ze si asi delam legraci, uz nikdy nechci zazit!!! Jirka
Napsal: 12.05.2008 15:19
od Honza T.
Operační
Díval jsem se na nabídky práce a našel jsem že hledají operačního důstojníka. Podmínkou byla matura, min. 1 cizí jazyk a splnění všech testů .
Napsal: 12.05.2008 15:19
od Janek Orava
Nějaká fakta a osobní názor...
1) Průměrný čas při předání specifického zdravotnického na ZZS volání 0:38sec(0bdobí 1.7.-31.7., pouze v rámci kraje, jiné nelze nemohu vysledovat)
Časy ve vtahu hasičům zatím nevyhodnocuji, zde stížnosti hlášeny nemám...
2) Za poslední rok řešeny 2 neoprávněné stížnosti na pozdní dojezd JPO
3) pokud se někomu něco nezdá, ať to nejprve řeší s kompetentními lidmi a ne přes tisk a web. Osobně se zabývám jakýmkoliv náznakem pochybení KOPIS(většinou si každý něco "přibarví").
4) přesto že je ještě co zlepšovat v technologii 112(ostatně jako každou jinou technologii), veškeré Vaše pozdní výjezdy jsou díky lidskému faktoru. Systém je "nějak" nastavený, takže pokud každý odvede svou práci jak má, neměl by nastat problém(to se týká, jak ohlašovatele, obsluhy 112, operačního střediska, záchranky, policie a zasahujících hasičů). Systémově těřko ošetříte možná pochybení jednotlivců a to jak na záčátku tak na konci tohoto řetězce. Sáhněme si na srdce, každý je takový profík, že nikdy nepochybil? Samozřejmě pochybení v případě pokud jde do tuhého je nešťastné, pak je ale nutné si to přiznat, vyhodnotit a přijmout opatření, aby se tak nestalo znovu. Zasvěcený ví jaké maličkosti mohou negativně ovlivnit rozjezd události. A každá událost je jiná...
5) Rušení okresních OPIS: v menších krajích to považuji za nezbytné, výhody: několikanásobně rychleší nabírání zkušeností, okamžitý přehled o situaci v kraji, jednoduché "šachy" s jednotkami mezi okresy, investice do 1 místa, jednoduchý jednotný postup v rámci kraje. Nevýhody jistě nějaké budou: znalost místopisu(ale to se rapidně zlepšuje, navíc musí být kvalitní mapové podklady...), problematika zálohování(ale i to řešitelné bez nákladných investic), plošné události(na tom pracujeme, zde to ale chce proškolit všechny jednotky, jak se mají chovat-komunikovat, aby nezahltili radioprovoz, ale u plošných událostí to asi stejěn jinak nepůjde).