Stránka 1 z 1
Vyjímka z pojištění odpovědnosti
Napsal: 30.10.2014 11:54
od Hanz
Tak mě napadlo, po televizních reportážích a následné panice ohledně zákazu používání výstražného světelného a zvukového zařízení u JSDH, jestli by se úředníci ministerstva dopravy, vnitra a GŘ HZS ČR neměli raději zabývat výjimkou z pojištění odpovědnosti vozidel, která je hojně obcemi zneužívána.
Pozoruji ve svém okolí mnoho vozidel, která tuto výjimku mají a s JSDH mají pramálo společného. Vozidla nejsou označena dle platných předpisů, ač jsou vedena jako DA, či VEA apod. Jezdí s nimi kde kdo, pro potřeby obce (což je asi v pořádku), pro obědy, pro děti, pro potřeby obecních dělníků atd.(což dle mého názoru v pořádku není). Nakonec, když je vozidlo potřeba na výjezd, tak není, nebo je, ale bez PHM nebo výbavy atd.. Myslím, že kontrola a případné doplacení pojištění zpětně, plus 100 procent penále by tento nešvar odstranilo. Předem díky za vaše názory.
Napsal: 30.10.2014 15:55
od Anybody.
Co se týká PHM řád strojní služby jasně říká že auto, které je přihlášeno do výjezdu musí mít 1/2 nádrže... výbava tu zase řeší samotné přihlášení do IZS a když jednou to auto tam přihlášené je tak proč by ho nemohla obec využívat třeba u JPOII, které mají zaměstnané hasiče aby pokryli dopoledne lidma, ale nemají zas tolik výjezdu a tak třeba jeden v autě rozváži obědy pro školní jídelny.. v případě výjezdu pak dojede na hasičárnu a vyjede se zbytkem (do 5 min samozřejmě).. a co se týká paniky tak ta vznikla jen díky nešťastné formulaci kdy místo vozidel JPO bylo použito vozidla HZS.. a zjistilo se to v připomínkovém řízení, které k tomu mimojiné slouží..
Napsal: 30.10.2014 20:43
od Filip ´Capa´ B...
90% PHM, ne polovina...
Re: Vyjímka z pojištění odpovědnosti
Napsal: 30.10.2014 20:50
od vašák mirek
Hanz píše:Tak mě napadlo, po televizních reportážích a následné panice ohledně zákazu používání výstražného světelného a zvukového zařízení u JSDH, jestli by se úředníci ministerstva dopravy, vnitra a GŘ HZS ČR neměli raději zabývat výjimkou z pojištění odpovědnosti vozidel, která je hojně obcemi zneužívána.
Pozoruji ve svém okolí mnoho vozidel, která tuto výjimku mají a s JSDH mají pramálo společného. Vozidla nejsou označena dle platných předpisů, ač jsou vedena jako DA, či VEA apod. Jezdí s nimi kde kdo, pro potřeby obce (což je asi v pořádku), pro obědy, pro děti, pro potřeby obecních dělníků atd.(což dle mého názoru v pořádku není). Nakonec, když je vozidlo potřeba na výjezd, tak není, nebo je, ale bez PHM nebo výbavy atd.. Myslím, že kontrola a případné doplacení pojištění zpětně, plus 100 procent penále by tento nešvar odstranilo. Předem díky za vaše názory.
Jen blbni. Nevíš čeho se ti blbí úředníci chytí a pak budeš muset rozlišovat, jestli to byl výjezd k zásahu, nebo jestli jelo auto na STK, ukázku, nebo cvičení. Podobně jako řeší jízdy zemědělci kvůli zelené naftě. Jestli máte poblém konkrétně u vás je potřeba jej řešit tam a ne volat po plošné kontrole.
Napsal: 30.10.2014 21:35
od Hanz
U nás tento problém naštěstí není, ale tak sleduji okolí, zdá se mi, že je tato záležitost celkem dost zneužívána. Není důvod zabývat se jednotlivými jízdami, ale kdo s těmi auty jezdí a k čemu slouží. Jestli do nich leze kdejaký obecní pičmunda, který s hasiči nemá nic společného tak je něco špatně.
Re: Vyjímka z pojištění odpovědnosti
Napsal: 30.10.2014 21:47
od vašák mirek
A jsou ta vozidla skutečně v IZS? Pokud nejsou dle předpisu vybavena a nemají řádné náležitosti, myslím, že nemohou ani být vedena v IZS.
Napsal: 31.10.2014 07:27
od Hanz
jsou
Napsal: 31.10.2014 12:23
od Hynek Obroučka
V podstatě jedinou podmínkou zařazení do IZS tak, aby stát hradil škody způsobené provozem vozidla je u osobáků označení na dveřích (tzv. maděrovo "slohové cvičení") a nápis HASIČI na zadní straně auta + samozřejmě správná kategorizace vozidla - například u OA to takto je, DA už musí být vybaveno VRZem + správnou barvou + předepsanou výbavou...Hodně osobáků (včetně například ředitelských aut) u HZS je takto řešeno - u nás krom vínového ředitelského Superbu například modrá Fabia combi, modrá Felicia combi a modrá Felicia Pick-up... V případě, že je vozidlo využíváno i pro jiné účely obcí (což žádný předpis neupravuje), je pouze třeba vozidlo vyřadit z výjezdu v případě, že není akceschopné - například když jede mimo obec. Hodně obcí tak řeší třeba právě mikrobus - mají ho hasiči, je v IZS nebo ho využívají pro výjezd i pro soutěže, ale obec ho využívá třeba pro svážení dětí do školy nebo rozvoz obecních zaměstnanců - na práci nebo třeba někam na školení. Nikde to není zakázáno a osobně si myslím, že je to úplně v pořádku. Zřizovatelem JSDH je obec, majitelem techniky taky obec a tak nevidím jediný důvod, proč by obec to auto nemohla využívat, když už ho zaplatila. Legislativně v tom není problém.
Re:
Napsal: 31.10.2014 20:08
od vašák mirek
Hynek Obroučka píše:V podstatě jedinou podmínkou zařazení do IZS tak, aby stát hradil škody způsobené provozem vozidla je u osobáků označení na dveřích (tzv. maděrovo "slohové cvičení") a nápis HASIČI na zadní straně auta + samozřejmě správná kategorizace vozidla - například u OA to takto je, DA už musí být vybaveno VRZem + správnou barvou + předepsanou výbavou...Hodně osobáků (včetně například ředitelských aut) u HZS je takto řešeno - u nás krom vínového ředitelského Superbu například modrá Fabia combi, modrá Felicia combi a modrá Felicia Pick-up... V případě, že je vozidlo využíváno i pro jiné účely obcí (což žádný předpis neupravuje), je pouze třeba vozidlo vyřadit z výjezdu v případě, že není akceschopné - například když jede mimo obec. Hodně obcí tak řeší třeba právě mikrobus - mají ho hasiči, je v IZS nebo ho využívají pro výjezd i pro soutěže, ale obec ho využívá třeba pro svážení dětí do školy nebo rozvoz obecních zaměstnanců - na práci nebo třeba někam na školení. Nikde to není zakázáno a osobně si myslím, že je to úplně v pořádku. Zřizovatelem JSDH je obec, majitelem techniky taky obec a tak nevidím jediný důvod, proč by obec to auto nemohla využívat, když už ho zaplatila. Legislativně v tom není problém.
Přemýšlel jsem nad tím a napadlo mě v podstatě totéž. Akorát bych to tak dobře nenapsal.
Napsal: 01.11.2014 12:19
od Kůďa
pro Hanze - kde jsi přišel na takovou blbost a šťouráš se tady s tím veřejně. Myslíš, že ostatní lidi tyto články nečtou.
Já se domnívám, že aspoň stát něco vrátí obci. A to půjčování je jenom na Vás jak si to upravíte. Protože pokud je vozidlo zařazeno v IZS, tak jej musí řídit příslušník sboru - člen jednotky /musí být zařazen v jednotce/, ten dotyčný musí mít proškolení referenta /stačí vrámci školení IBP/. A pokud toto nebude splněno, tak pojišťovna nehradí v případě vzniku plnění ani korunu, nebo to oseká. Třebe u nás sousední vesnice taky koupila mikrobus, nápis hasiši tam mají, a pojištění si z tohoto důvodu hradí obec sama. Pak to není úplně s legislativou, ale v případě škodní události to bude vyplaceno.
Proto souhaslím s Romanem Obroučkou.
Napsal: 01.11.2014 18:28
od Hanz
Nedomnívám se , že je to blbost, ale zneužívání jistých výhod JSDH, jak jsem psal výše tak u nás je to naštěstí v pořádku, psal jsem o situaci v okolních obcích, které mám možnost sledovat, a lidé se s tím ještě chlubí. S tím co píše Hynek Obroučka by se dalo v zásadě souhlasit. Od Romana Obroučky jsem zde žádný příspěvek bohužel nenašel. I tak děkuji za názor.
Napsal: 01.11.2014 19:44
od Hynek Obroučka
Já se nedomnívám, že s vozidlem zařazeném v IZS může jet jen člen jednotky. Majitelem vozidla totiž není sbor/jednotka, ale město a tak s vozidlem smí jet jakýkoli zaměstnanec města, který je referentem - jízda by však měla být nahlášena na KOIS s tím, že je vozidlo mimo výjezd. Bavíme se samozřejmě o osobáku nebo mikrobusu.
Smím se zeptat Hanze o zneužívání jakých výhod se jedná? Prostě auto patří obci a ta s ním mlže nakládat... Že je to auto v barvách? Pokud se nejedná o zneužívání VRZu, pak to stále nějak nechápu...
Napsal: 01.11.2014 20:10
od Kůďa
Hynku samozřejmě, myslel jsem zařazené členy v JSDH né členy SDH. To si přečti ujak jsem to napsal v prvotním příspěvku. Samozřejmě s tím KOPISEM máš pravdu. Ale aby řídíl toto vozidlo někdo jiné, jak píšou z obecního úřadu, tak to není myslitelné i když je obec zřizovatelem :
citace vyhlášky 247/2001 a o to se můžete opřít :
§ 8
(1) Pokud jsou stanoveny pro požární techniku a věcné prostředky požární ochrany technické podmínky,10) lze požární techniku a věcné prostředky požární ochrany do vybavení jednotek zařadit jen v případě, že stanoveným technickým podmínkám vyhovují. Nejsou-li technické podmínky právním předpisem stanoveny, platí technická norma nebo mezinárodní technické pravidlo. Požární techniku a věcné prostředky požární ochrany, které byly zařazeny do vybavení jednotek, mohou používat jen hasiči,
Napsal: 01.11.2014 20:40
od Hynek Obroučka
A já si to na základě přečtění celého paragrafu nemyslím - upravuje to totiž použití techniky v rámci výjezdu - řeší to odbornou způsobilost hasičů pro obsluhu techniky. Nikde není napsáno, že v rámci obce, tedy mimo výjezd s tím nemůže jet kdokoli ze zaměstnanců obce, dokonce smí mimo výjezd techniku řídit i osoba (třeba člen jednotky), které není 21 let a není například strojníkem - to už se tu taky řešilo. V tu chvíli však musí být vozidlo nahlášeno jako vyřazené z výjezdu. To je totiž podle mě čistě o tom, jak si to nastaví obec. Kdyby to bylo jak píšeš, nemohli by s autem jezdit například v autoservisech, u nástavbářů a podobně, nebo třeba vedoucí mládeže, kteří nejsou členy jednotky, ale jen SDH.
Napsal: 01.11.2014 21:18
od Hanz
Ono jde spíš o to, že třeba ty auta, které mám na mysli v barvách nejsou, nemají označení, nemají nic, jezdí s nimi obecní pohůnci, prostě obyčejné auto, přihlášené do IZS, aby obec ušetřila za povinné ručení, nebo auta s jakým si označením neodpovídajícím ničenu s majákem, se kterým jezdí také kde kdo a při výjezdu je bez PHM atd.. Já jsem přesvědčen o tom, že každá hra má mít nějaká pravidla, jestliže stát uděluje nějaké výjimky mělo by to být dle nějakých pravidel, jestli nejsou, nebo jsou nedostatečná je to špatně. A vozidla u JSDH zařazená do IZS by se měla provozovat alespoň v nějakém základním režimu.
Napsal: 01.11.2014 22:59
od Hynek Obroučka
Hanz: Tohle si měl napsat na začátku a nemuseli jsme si tady v podstatě zbytečně plácat játra ;-) To je bohužel problém té které obce a územně příslušného HZS :-(
Napsal: 01.11.2014 23:50
od FiRan
De facto je to stejně jedno - kolik MěÚ na základě této výjimky ročně ušetří? Řádově pár tisíc. Prachy se ztrácejí/kradou jinde a jinak ;-)
Napsal: 03.11.2014 09:21
od Jan Nový
Tato diskuze otvírá téma, které je citlivé pro mnohé SDH potažmo JSDH. Ať už se jedná o přepravu dětí na soutěžě, práci pro obec atd.. Zkusím se na to podívaz z jiného pohledu. Civilního.. Jsem motorista v nouzi (začíná mi hořet auto v motorovém prostoru) a vydím hasičské auto jedoucí kolem mne.. Nepoznám jestli je to HZS, JSDH, HZSp, VHJ... chci v tu chvíli pomoct... hasičské auto zastaví ( pevně v to věřím ) vyleze pracovník obce nebo vedoucí mládeže a řekne.. No jo kámo já jsem hasič ale nejsem strojník... tu je vzadu nějaké čerpadlo ale jak se to pouští... to chceš po mně moc... ale zavolám ti hasiče ju? Proto si myslím, že nejaká rozumná regulace je nutná...
Napsal: 03.11.2014 09:52
od Hynek Obroučka
Ale tady se bavíme o osobácích a mikrobusech, s CASkou asi už obecní zaměstnanec nepojede a vedoucí mládeže taky ne. A direktivní regulace nadělá jenom zle a problémy. Ndto, co když kolem poede CASka bez vody nebo třeba s poruchou čerpadla, kterou veze nějaký mechanik dodavatelské firmy a podobně - jsme u stejného problému. Tohle se prostě nedá řešit a rozhodně ne direktivně.