C - jednotka HZS kraje předurčená pro záchranné práce na všech komunikacích nebo jednotka SDH vybrané obce kategorie JPO II (výjimečně kategorie JPO III) předurčená pro záchranné práce zpravidla na vybraných úsecích dálnic,
rychlostních silnic I. třídy, rychlostních místních komunikací a silnic I. třídy pro dálkovou a mezistátní dopravu určená územně příslušným HZS kraje,
- je vybavena CAS ve speciálním technickém provedení minimálně hmotnostní třídy M,
D - jednotka SDH vybrané obce kategorie JPO II nebo JPO III předurčená pro záchranné práce na silnicích II. a III. třídy a místních komunikacích,
- je vybavena vozidly CAS nebo DA, která mají ve výbavě alespoň sadu ručních vyprošťovacích nástrojů
Tolik citace z
http://vyprostovani.cz/predurcenost . Silnice I. třídy jsou často pokryty JPO I velmi dobře (i když třeba i na D1 jsou úseky, kde to nevychází). Proto je většina JPO II a JPO III předurčena pro silnice II. a III. třídy.
V současné době to většinou funguje takto (i když mohou existovat výjimky):
Jednotka je předurčená, protože jsou tam dlouhé dojezdové časy a je v podstatě jedno, jak jsou vybavené, je potřeba mít předurčenou jednotku v tabulkách.
Druhou možností je, že si jednotka pořídila vybavení na DN a postupně tlačina na HZS, že je dokonale vybavená a že by tedy měla být předurčení pro DN. Takové jednotky se věršinou dřív nebo později dostanou na seznam předurčených jednotek a to i v případě, že sídli ve stejné budově, jako JPO I.