[Jiří Sucharda - 02.08.2009 19:58]
Výrobci automobilů za posledních několik desítek let udělali obrovský krok kupředu, to co byl dřív ohnutý plech, to je dnes třeba plný profil.
Tak jako všechno i vyprošťovací zařízení se vyvíjejí, to co bylo ještě včera top je dnes výběhový typ. Platí zde ale totéž co v životě, bezhlavé používání síly vede k horším výsledkům, než používání menší síly a zapojení hlavy. Pokud vím, kde je materiál nejslabší (kde střihnout), mohu použít i méně výkonný typ. Je ale klidně možné, že ani nejsilnější zařízení, které má často hodnoty jen o málo lepší než horší typ, nepomůže. V poslední době novější typy spíš přinášejí lepší design (modrý Lukas, oranžové Holmatro a nebo dokonce super design Zumra) a ergonomii (jednospojkové systémy) než lepší hodnoty (fyzika je neúprosná).
Porovnej hodnoty zařízení
http://www.lukas.de/Main/Products,4... a jeho nástupce
http://www.lukas.de/Main/Products,8... který dostal právě zmíněnou modrou barvu a jednu rychlospojku místo dvou.
Evropský program testování pasivní bezpečnosti u osobních automobilů vznikl v roce 1997. Jeho smyslem je právě testování pasivní bezpečnosti osobních automobilů. Podobná konsorcia existují v Austrálii a Spojených státech. Více o Euro NCAP je na stránce
www.euroncap.com (anglicky).
Pokud se podívám na historii Škodovky, zjistím, že Favority začaly být vyztužovány někdy v roce +-1994.
Co z toho plyne? Narimex, byl vyvinut v dobách, kdy u nás nejezdila auta s výztuhami. Právě v 90. letech 20. stol. se díky různým testům a normám posunula pasivní bezpečnost o dost dál. Výrobci vyprošťovacích zařízení na to začali reagovat novými řadami zařízení.
Tím bych ukončil všeobecný úvod a vrhl se na praxi. Měl jsem v posledních měsících možnost si zastříhat hned s několika zařízeními. Nikdy se mi nestalo, že bych něco nestřihl (používal jsem zařízení s rokem výroby 2000+, takže žádné narimexy). Odborníci mi postupně vysvětlili, že stříhat se musí umět, musí se vědět jak a kde střihnout. Zajímalo mě, jestli je možné univerzálním nástrojem nahradit nástroje samostatné. Odpověď zněla takto: "Pokud něco nestřihneš univerzálním nástrojem, tak je velmi pravděpodobné, že to nestřihneš ani samostatnými nůžkami" a dodávají k tomu: "Třeba Volvo a Sab" nestřihneš ničím, tam se musí použít rozbrus." Taková odpověď mi ale nestačila, tak jsem se ptal dál a zjistil jsem, že třeba právě v Praze je na některých CASkách kombinovaný nástroj s motorovou jednotkou, který prostě stačí a nezabírá celou roletu, jako kompletní sada v tamních RZA.
Další věc, která mě zajímala, byla četnost použití, abych si mohl spočítat, jak moc se investice 800 000 kč vyplatí. Odpovědí mi bylo to, že se zařízení používá u hodně malého zlomku nehod a je celkem reálné, že i předurčená jednotka jej mnoho let nepoužije (což je jedině dobře).
S touto informaci je už jen opravdu velice těžké obhájit investici 800 000 k za něco, co se možná nikdy nepoužije a naložit to do rozpadající se Avie, která má už jen cenu šrotu .
Když si vezmu, že zařízení stojí 800 000 kč a k nehodám potřebuji ještě rozbrus a další věci, vyjde celková částka na milion a to je opravdu hodně. Za to může být už velice pěkné DA.
A kde se dá ušetřit? No při pohledu na cenu toho zařízení je jasné, že právě na něm. Sehnat ve slušném stavu něco s rokem výroby 2000+ evidentně není problém (viz. bazar tady nebo na hasici.cz). A ceny 100 000 - 160 000 kč jsou celkem slušné.
Nejsem odborník, ale zjišťování informací jsem věnoval mnoho času. Vše co jsem napsal je psáno maximálně laicky z pohledu člověka, který dostal za úkol vybavit jednotku na zásahy u DN. Protože mi zjišťování informací zabralo hodně času (a peněz), přemýšlím, že bych o tom napsal malý článeček, abych ušetřil čas a peníze jiným, ale zatím nejsem domluven s nikým, kdo by ho vydal, takže uvidíme.
Kdo na to má, klidně si může koupit celou sadu, kdo raději koupí něco potřebnějšího a častěji použitelného, může to s klidným svědomím vyřešit nákupem levnějšího univerzálního nástroje, tak jako jednotka, pro kterou jsem informace zjišťoval.