Stránka 1 z 3

Předurčenost na DN

Napsal: 19.04.2009 23:26
od Návštěvník
Zdravím Všechny.
HZS chce aby jsme se vybavili na DN a pokrývali naši stranu okresu, že u nás mají špatné dojezdové časy, tak se chci zeptat, jaké máte kdo zkušenosti, kolik stojí kompletní vybavení, vyprošťovací zařízení, zdravotnický materiál a tak dál, jak často trénujete, stříháte, jaké máte školení.

Napsal: 20.04.2009 11:19
od Freek
Nejlevnější nové vyprošťovací zařízení stojí 200 000 kč, ale v bazaru tady na webu najdeš i mnohem levnější.

Ostatní vybavení záleží asi na vás, ale připravil bych si asi 50 000 kč (VRVN, zachytávač airbagů. nějaký ten zdravotnický materiál).

Nějdražší je ale určitě to vyprošťovacé zařízení, to ostatní jsou proti tomu směšné položky, přestože se to nasčítá.

Napsal: 20.04.2009 11:20
od Freek
Nejlevnější nové vyprošťovací zařízení stojí 200 000 kč, ale v bazaru tady na webu najdeš i mnohem levnější.

Ostatní vybavení záleží asi na vás, ale připravil bych si asi 50 000 kč (VRVN, zachytávač airbagů. nějaký ten zdravotnický materiál).

Nějdražší je ale určitě to vyprošťovacé zařízení, to ostatní jsou proti tomu směšné položky, přestože se to nasčítá.

Napsal: 02.08.2009 11:36
od Aleš Ježek
Jako nouzový zachytávač airbagů stačí dva kurty překřížit na volantu a pevně stáhnout

Napsal: 02.08.2009 12:48
od Ondřej Dostál- Oskar
to je ale opravdu jenom nouzově. Za ten risk to asi nestojí...zachytávače nestojí svět

Napsal: 02.08.2009 15:03
od kolemjdoucí kolemjdoucí
HZS chce ? no tak když HZS chce protože to oni tam nestíhají tak at Vám na to dají peníze nebo vybavení Vy Vaše limity splňujete tak at se snaží HZS.

Napsal: 02.08.2009 15:07
od Freek
[kolemjdoucí kolemjdoucí - 02.08.2009 15:03]

JMK je zvláštní, do teď to nikomu nevadilo.

Napsal: 02.08.2009 17:17
od Jiří Sucharda
no Freeku neblazni, vyprostovaci zarizeni za 200 tis. je v dnesni dobe tak na Trabanty a stare Skodule. Ma-li byt jednotka predurcena na DN, pak musi disponovat modernim vyprostovacim naradim s dostatecnym vykonem treba na nove Superby, VW apod. V tom pripade se budete pohybovat spise mezi 700 az 800 tis. Kc. JJS

Napsal: 02.08.2009 19:39
od Freek
[Jiří Sucharda - 02.08.2009 17:17]

A proč to ti výrobci vyrábějí, když je to tak špatné? Já samozřejmě nemyslím Narimexe, který se stále prodává nový, i když už se mnoho let nedělá, ale Lukas, Holmatro, Weber hydraulik atd.

V bazaru tady na požárech se dá najít třeba tohle http://www.pozary.cz/obrazek/4a3d57... nebo tohle http://www.pozary.cz/obrazek/4a0853... nebo třeba http://www.pozary.cz/obrazek/4a75c7...

Je to špatné? Ano? Tak koukni na článek o tolik vychvalované Tatře s názvem "Nový TA - Tatra pro HZS DP" (obr. 39). Nebo projdi třeba sérii "Univerzita vyprošťování" případně mrkni na dnešní článek http://www.pozary.cz/rubriky/histor... I tam je na fotce vyprošťovací zařízení. Pokud ani to nestačí, zkus třeba Prahu: http://www.pozary.cz/rubriky/techni... fotka 11.



Napsal: 02.08.2009 19:58
od Jiří Sucharda
[Freek - 02.08.2009 19:39] bohuzel (pro pasazery samozrejme bohudik) se v aktivni i pasivni bezpecnosti vozidel udelal v poslednich letech velky krok dopredu a proto treba 5 let stare vyprostovaci zarizeni je jiz dnes moralne i technicky zastarale a proste nestaci na nove vozy. Zkus se nekde zeptat, ale silne zarizeni, ktere se drive pouzivalo treba na zeleznicni nehody apod. se dnes v malem pouziva na moderni vozy. S tim co ukazujes proste na Superba nechod. JJS

Napsal: 02.08.2009 20:48
od Pavel Trsek
www.hasici-suchdol.estranky.cz .....jsme předurčeni na DN tak mrkni na foto našeho RZA co vše máme za vybavení

Napsal: 02.08.2009 21:07
od Freek
[Pavel Trsek - 02.08.2009 20:48]

Starý Narimex (vhodné tak do muzea), novější Holmatro.

Napsal: 02.08.2009 22:16
od Freek
[Jiří Sucharda - 02.08.2009 19:58]
Výrobci automobilů za posledních několik desítek let udělali obrovský krok kupředu, to co byl dřív ohnutý plech, to je dnes třeba plný profil.

Tak jako všechno i vyprošťovací zařízení se vyvíjejí, to co bylo ještě včera top je dnes výběhový typ. Platí zde ale totéž co v životě, bezhlavé používání síly vede k horším výsledkům, než používání menší síly a zapojení hlavy. Pokud vím, kde je materiál nejslabší (kde střihnout), mohu použít i méně výkonný typ. Je ale klidně možné, že ani nejsilnější zařízení, které má často hodnoty jen o málo lepší než horší typ, nepomůže. V poslední době novější typy spíš přinášejí lepší design (modrý Lukas, oranžové Holmatro a nebo dokonce super design Zumra) a ergonomii (jednospojkové systémy) než lepší hodnoty (fyzika je neúprosná).

Porovnej hodnoty zařízení http://www.lukas.de/Main/Products,4... a jeho nástupce http://www.lukas.de/Main/Products,8... který dostal právě zmíněnou modrou barvu a jednu rychlospojku místo dvou.

Evropský program testování pasivní bezpečnosti u osobních automobilů vznikl v roce 1997. Jeho smyslem je právě testování pasivní bezpečnosti osobních automobilů. Podobná konsorcia existují v Austrálii a Spojených státech. Více o Euro NCAP je na stránce www.euroncap.com (anglicky).

Pokud se podívám na historii Škodovky, zjistím, že Favority začaly být vyztužovány někdy v roce +-1994.

Co z toho plyne? Narimex, byl vyvinut v dobách, kdy u nás nejezdila auta s výztuhami. Právě v 90. letech 20. stol. se díky různým testům a normám posunula pasivní bezpečnost o dost dál. Výrobci vyprošťovacích zařízení na to začali reagovat novými řadami zařízení.

Tím bych ukončil všeobecný úvod a vrhl se na praxi. Měl jsem v posledních měsících možnost si zastříhat hned s několika zařízeními. Nikdy se mi nestalo, že bych něco nestřihl (používal jsem zařízení s rokem výroby 2000+, takže žádné narimexy). Odborníci mi postupně vysvětlili, že stříhat se musí umět, musí se vědět jak a kde střihnout. Zajímalo mě, jestli je možné univerzálním nástrojem nahradit nástroje samostatné. Odpověď zněla takto: "Pokud něco nestřihneš univerzálním nástrojem, tak je velmi pravděpodobné, že to nestřihneš ani samostatnými nůžkami" a dodávají k tomu: "Třeba Volvo a Sab" nestřihneš ničím, tam se musí použít rozbrus." Taková odpověď mi ale nestačila, tak jsem se ptal dál a zjistil jsem, že třeba právě v Praze je na některých CASkách kombinovaný nástroj s motorovou jednotkou, který prostě stačí a nezabírá celou roletu, jako kompletní sada v tamních RZA.

Další věc, která mě zajímala, byla četnost použití, abych si mohl spočítat, jak moc se investice 800 000 kč vyplatí. Odpovědí mi bylo to, že se zařízení používá u hodně malého zlomku nehod a je celkem reálné, že i předurčená jednotka jej mnoho let nepoužije (což je jedině dobře).

S touto informaci je už jen opravdu velice těžké obhájit investici 800 000 k za něco, co se možná nikdy nepoužije a naložit to do rozpadající se Avie, která má už jen cenu šrotu .

Když si vezmu, že zařízení stojí 800 000 kč a k nehodám potřebuji ještě rozbrus a další věci, vyjde celková částka na milion a to je opravdu hodně. Za to může být už velice pěkné DA.

A kde se dá ušetřit? No při pohledu na cenu toho zařízení je jasné, že právě na něm. Sehnat ve slušném stavu něco s rokem výroby 2000+ evidentně není problém (viz. bazar tady nebo na hasici.cz). A ceny 100 000 - 160 000 kč jsou celkem slušné.

Nejsem odborník, ale zjišťování informací jsem věnoval mnoho času. Vše co jsem napsal je psáno maximálně laicky z pohledu člověka, který dostal za úkol vybavit jednotku na zásahy u DN. Protože mi zjišťování informací zabralo hodně času (a peněz), přemýšlím, že bych o tom napsal malý článeček, abych ušetřil čas a peníze jiným, ale zatím nejsem domluven s nikým, kdo by ho vydal, takže uvidíme.

Kdo na to má, klidně si může koupit celou sadu, kdo raději koupí něco potřebnějšího a častěji použitelného, může to s klidným svědomím vyřešit nákupem levnějšího univerzálního nástroje, tak jako jednotka, pro kterou jsem informace zjišťoval.

Napsal: 02.08.2009 22:35
od Jiří Sucharda
[Freek - 02.08.2009 22:16] Freeku pokud vim, nejsi clenem zadne jednotky hasicu, proto by me velmi zajimalo (i kdyz mi do toho vlastne nic neni), kde jsi ziskal ty prakticke zkusenosti a pro koho jsi tuhle anabazi absolvoval? Nektere pasaze z tveho vyjadreni jsou opsane z webu a nejak mi nedochazi, proc a nac by si nekdo najimal laika k odbornemu posouzeni .
Tim ted rozhodne nezpochybnuji ten prispevek. JJS

Napsal: 02.08.2009 22:44
od Freek
[Jiří Sucharda - 02.08.2009 22:35]

A to něčemu vadí?

Napsal: 02.08.2009 23:07
od Hynek Obroučka
[Freek - 02.08.2009 22:16] Takže Freeku, uvedu na pravou míru některé nesmysly, které tu plodíš. Malý kombi nástroj s malou jednotkou se v Praze vozí pokud vím asi jen na dvou Caskách (HS-4 a tuším HS-5) a to spíš na velmi drobné technické zásahy, na DN s vyproštěním vždy vyjíždí TA-1, kde se před časem obnovovaly střihací nástroje za ty nejvýkonnější ve své třídě (cca rok a půl zpět), ty starší už prostě nedostačovaly. Pouze na stanicích, kde není TA-1 (HS-8, 10, na 11 nevím) je v CASce umístěno kompletní velké vyprošťovací zařízení. Z vlastní zkušenosti Ti mohu říct, že málovýkonnými nůžkami některá auta prostě nestříhneš, i když víš, kam bys stříhat měl. I my (světe, div se!!) absolvujeme školení a to nikoli u výrobců zařízení, ale vozidel (zejména Škoda), součástí odborných kurzů bylo i stříhání auobusu a kabiny kamionů několika značek. Výrobci VZ napovídají celkem hodně věcí, ne vše je pravda, každý vychvaluje to svoje, to dá rozum.... Navíc když je automobil po nehodě zdeformovaný, část pouček, kde stříhnout bere za své, stříhat musíš tam, kde Ti to deformace vozu umožňuje a tak abys neohrožoval osoby uvnitř. Samozřejmě je třeba respektovat místa, kam opravdu stříhat nesmíš, což by měl každý výjezdový hasič vědět, u naprosté většiny aut je to obdobné...

Kdybych si dnes měl kupovat vypošťování, bez váhání sáhnu po Lukasu (ať už nový nebo starší), je to dnes to nejlepší na trhu. Holmatro, se kterým jsem se poslední dobou setkal, mě velmi nemile překvapilo (nově dodané nástroje tekly), Zumro (respektive Resqtech) má naprosto neprakticky vyvedené hadice do stran nástroje a kulaté madlo kolem celého nástroje, takže se nedá nikam vsunout nebo při práci bokem položit, u nůžek Weber se zase rozšklebují čelisti, aspoň tedy u tři roky starých, se kterými jsem měl tu čest (byly nové, nepoužívané)...

Napsal: 02.08.2009 23:26
od Freek
[Hynek Obroučka - 02.08.2009 23:07]

Souhlasím s tím vším (i ten popis zařízení, o Zumru by se daly napsat další nevýhody, ale... Holmatro má ten problém hlavně u nových spojek, ale i dvojhadicový systém se mi jednou povedl spojit tak, že tekl - jsem asi lempl).

Příspěvek není v rozporu s tím co jsem psal. Díky za upřesnění. Jen doplním, že jsem informace získával sice i od výrobců, ale hlavně od výjezdových hasičů.

Ještě jednou díky za upřesnění.

Napsal: 02.08.2009 23:50
od Hynek Obroučka
[Freek - 02.08.2009 23:26] Ale u toho Holmatra nebyl problém se spojkami, tekly přímo nástroje....

Napsal: 03.08.2009 00:18
od Freek
[Hynek Obroučka - 02.08.2009 23:50]

Tak teď už víš, že i rychlospojky...

Napsal: 03.08.2009 09:56
od David Horák
Jojo, už to tady psal kolemjdoucí. Pokud to HZS požaduje, musí pochopit, že třeba obec na to nemá finance, tak by se na tom měl podílet. Ještě k holmatru, taky jsem se nesetkal, že by tekly spojky (core), ale tekly nám zvedací válce a, tuším, rozpínák.