Stránka 1 z 1

Svolávací systém JAY pro JSDHO

Napsal: 05.03.2013 20:34
od jsdhmnapajedla
Dobrý den!
Chtěl bych se zeptat, jestli ještě funguje svolávací JAY systém, případně jaké s ním máte zkušenosti?

Napsal: 05.03.2013 22:54
od Petr Gajdošík
Taky jsem se na to kdysi díval, ale cena mi při našem/Vašem počtu výjezdů (http://www.sdhkostelec.cz/news/prehled- ... roce-2012/) připadne nepřiměřená...

Re:

Napsal: 06.03.2013 07:57
od duplesice
Petr Gajdošík píše:Taky jsem se na to kdysi díval, ale cena mi při našem/Vašem počtu výjezdů (http://www.sdhkostelec.cz/news/prehled- ... roce-2012/) připadne nepřiměřená...
tak to asi uvažovat a počítat není úplně přesné. Musíme vždy brát v úvahu užitnou hodnotu a hlavně za jakým účelem se daná věc pořizuje a k čemu má sloužit a jaká důležitost je na danou věc kladena. Stejným principem by se zcela nepřesně dalo pokračovat, že jedno svolání tedy přijde (jedno svolání za rok, které trvá 30 s) stojí 0,00239 Kč. A to je krásná cena. A klidně ji asi poskytovatel i akceptuje. Jen se musí jednotka určit dva dny předem, přesné datum a čas, po kterou bude systém pro danou jednotku funkční na 30 vteřin, právě na ten jeden výjezd.
Tak jak si myslím, důležité jsou jiné kritéria a ne jen cenu přepočítat na výjezd. Nebo snad jednotka která pojede pouze jednou za rok třeba k plastovému kontejneru nemá mít CAS a výbavu za milióny a patřičný drahé školení na vše možné?
A druhou stránkou věci je také to, že na svolávací systém je požadována velká záruka spolehlivosti a rychlosti, neb co by bylo jednotce platné, kdyby o výjezdu nevěděla a nebo přijela pozdě......

Napsal: 06.03.2013 09:18
od Petr Gajdošík
2duplesice: Máš určitě pravdu, je jasné, že vybavení taky stojí miliony a většinu roku se nepoužívá..
U nás HZS rozesílá SMS a zatím jsem nenarazil na to, že by byl omezený počet čísel. Takže pokud si dám na mobil pro tu SMS pořádné zvonění, tak mám vyřešeno a spolehlivost svolání se nesnižuje o další mezičlánek.

Napsal: 06.03.2013 09:55
od duplesice
2Petr
systém JAY dle tebe označovaný jako "mezičlánek" spolehlivost nesnižuje, ale naopak zvyšuje a vyrozumění zrychluje. Tvé tvrzení o tomto mezičlánku je zarážející, a protože ho máš asi nastudovaný, tak prosím uveď v čem snižuje spolehlivost konkrétně.... Jinak je to výkřik do tmy a nic nám to neřekne.

Napsal: 06.03.2013 10:58
od Michael Haupt
My ho máme, zařídili sme si ho po omezení čísel na AMDS a funguje dobře. zatím bez problémů :) JSDH Brno - Komín - JPO III./1

Napsal: 06.03.2013 16:29
od Martin Kasal
JAY používáme od začátku co funguje (z počátku zadarmo zkušební provoz, teď asi dva roky za peníze), po celou dobu naprosto bez problémů, asi nejrychlejší a nejspolehlivější způsob vyhlášení poplachu. Cena je podle počtu výjezdů, jsme v nejdražší skupině a v pohodě to jde uplatit. Úplně jsme zrušili sirénu, AMDS i Kango.

Napsal: 06.03.2013 17:37
od Petr Gajdošík
2duplesice:
Nechci hodnotit tento konkrétní systém, protože ho neznám, věřím, že funguje dobře.
Ale funguje to přece tak, že zpráva jde cestou: KOPIS -> JAY -> člen JPO
No a u nás jde SMS cestou: KOPIS -> člen JPO

Takže je to mezičlánek nebo ne? :-)

Napsal: 06.03.2013 18:04
od Martin Kasal
Pro Sluníčko: pochopitelně stále zústává funkční siréna, zrušení jsem myslel tak, že ji nepoužíváme. Jinak je stále v provozu, probíhají pravidelné zkoušky... Navíc je to stále koncový prvek systému varování obyvatel, takže i kdyby jsme chtěli, tak úplně zrušit nejde.
Jako další záložní způsob vyhlášení poplachu zůstává telefonické spojení na VJ a VD ze strany KOPIS, což je uvedené v kartě jednotky na KOPIS.

Napsal: 06.03.2013 20:56
od duplesice
pro Gajdošíka
mezičlánek to není. Asi vycházíš pouze z představy, že je to něco jako GSM modul, které využívá Pelig Kango a obdobné zařízení. Toto je systém svolání a to je něco jiného. Ale pokusím se naznačit, jak to vlastně je, ale v textové podobě a nepoužívat odborné výrazy pro přesnost a jednoduchost (stejně by se musely vysvětlit pro ty, kteří zrovna nemají mobilní komunikace oborem v němž se pohybují) bude obtížné, ale snad se to povede. Bude to dlouhé tak upozorňuji slabší jedince aby to vůbec nečetli.

Nebudu se tedy zde pouštět do přednášky, ale stručně naznačím a případné zájemce odkážu přímo k poskytovateli. Ačkoliv má stránky v hrozném stavu, tak je velice vstřícný a jistě to rád každému vysvětlí. Ale v kostce je to asi takto.

Píšeš jednoduše Kopis -> člen JPO. Ale to je hodně zjednodušeno. A proto si to rozšíříme alespoň trošku více.
1)Kopis rozepíšeme: Operační program Spojař a přidáme technologie na HZS (zahrnuje server, GSM brány pro posílání SMS )
2)Doplníme cestu jak putuje SMS, a to opravdu co nejjednodušeji. Ve skutečnosti je to tak složité, že by to opravdu jen málokdo dočetl do konce. Napišme si alespoň následující:
centrum SMS operátora, který poskytuje službu HZS, technologie a propoj do SMS centra, u které je SIM karta člena JSDH. (neuvažujeme, cestu SMSky ve vlastní síti příslušných mobilních operátorů)

Takže cestu máme tedy následující:

Spojař -> technologie -> brána GSM -> centrum SMS 1 -> technologie propoje -> SMS centrum 2 -> technologie ->mobilní telefon člena JSDH

Je pochopitelné, že v každé této části se může vyskytnout porucha a nebo nějaká závada. Správně píšeš, že pokud by se pouze přidal do tak složitého řetezce další mezičlánek vůbec by to nepřispělo. Ale naopak, spolehlivost by se snížila.

Důležité pro správně navržený systém, který má být spolehlivý je tedy přesné zmapování možné závady nebo poruchy a toto místo zazálohovat a nebo nahradit. A o tom to je. Dále platí (zase vynecháme teorii), že od určitého stupně se pouhým zálohováním lepších výsledků nedostane, protože se zase stávají zdrojem problémů ty zařízení, které rozhodují na kterou zálohu to půjde, musejí jednotlivé cesty kontrolovat atd. A vždy se najde něco, co zrovna tak zazálohované není a tak tam zase neco doplníme ať se zazálohuje i to....výsledek paskvil, co stojí moc peněz, a je to dobrý možná jen pro prodejce technologie:-)
Daleko účinější je, když se okamžitě přerušená cesta (vnašem případě SMS) nahradí jinou způsobem a nebo ještě lépe, když jsou tyto dvě cesty na sobě nezávislé. Jednoduše řečeno, co bude platné, když bude všechno zálohované, ale problém bude mít třeba chvilku právě síť daného mobilního operátora. Ano, zde se to musí uprřesnit, Pokud bude závada u operátora na konci, tak by vpřípadě cesty bez JAY systému dostali alespoň členové u operátora jiného. Pokud by měl ale závadu operátor na ceste SMS na začátku, tak by ji nedostal nikdo. Pokud o tom operační ví, tak nastupuje náhradní způsob svolání jednotky. Navíc žádný mobilní operátor SMS negarantuje a na její doručení má celou dobu platnosti SMS. To, že chodí SMSky skoro na 100% tak rychle a většinou spolehlivě je dáno tím, že SMS je nejhorší služba, co lidi využívají a chválí si ji v poměru cena výkon. Nebudu se zde rozepisovat, ale pro zájemce doporučuji nalézt kolik datových bitů obsahuje 160 znaků zprávy a kolik za ni v dnešní době opravdu tak rychlých datových přenosů operátor účtuje.

A teď k systému JAY. Nemůžu tady popisovat přesnou cestu a způsob zálohování systému, neb ho ani neznám a ani nejsem oprávněn tak činit. Ale systém je uzpůsoben tak, že nepřetržitě monitoruje a kontroluje cestu, která má být pro svolání jednotky použita a o případném problému na ní je možné předat zprávu na operační a nebo jednotce JSDH. Dále umožňuje eliminovat výpadek pokrytí jednoho mobilního operátora v daném místě tak, že o tom člen jednotky ani neví a na HZS se nic nového nastavovat nemusí a vše zůstává při starém.

Shrnutí: Systém JAY není tedy vložen na šňůrku jak další korálek na cestě od Operačního na telefon člena JSDH, ale ze šňurky udělá rozsáhlou síť (pavučinu) a jak u operačního, tak u člena nemusí končit pouze jedním vláknem, ale klidně dvěma a nebo třema, čtyřma....Záleží si jen zvolit.
Další věcí tady ještě nezmiňovanou je ta, že systém JAY svoláním jednotky nekončí, ale právě začíná. A končí až po návratu na základnu